Gmina Kolbuszowa
Obrońców Pokoju 21
36-100 Kolbuszowa
e-mail: um@ekolbuszowa.pl
www: bip.kolbuszowa.pl
Data wydruku: 2024-07-01 07:23:18

Obwieszczenia


Dane szczegółowe

tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl

konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 10 stycznia 2023 r., znak: OŚiGW.6220.2.17.2022 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec

Kolbuszowa, 2023–01–10

OŚiGW.6220.2.17.2022

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t. j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle:

orzekam

  1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec”,
  1. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.
  5. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  6. Transport materiałów na teren budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  7. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, w miejscach do tego przeznaczonych.
  8. W sytuacjach awaryjnych (np. wyciek do gruntu płynów eksploatacyjnych
    ze stosowanego podczas prac sprzętu), należy niezwłocznie podjąć działania mające na celu neutralizację zanieczyszczeń.
  9. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawne pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  10. Emisja hałasu powstała w wyniku jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń nie może przekraczać wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112 t. j.).
  11. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  12. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  13. W przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek śladów osadnictwa lub innych śladów wartości kulturowych, Wykonawca natychmiast powinien przerwać prace, a o zaistniałym fakcie winien powiadomić właściwe organy.
  14. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  15. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  16. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet przez podmioty posiadające stosowne zezwolenie w tym zakresie.
  17. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji.
  18. W trakcie prowadzenia prac, wierzchnią, urodzajną warstwę ziemi należy zdjąć, a następnie składować ją oddzielnie w sposób uporządkowany (pryzmy), w celu dalszego wykorzystania.
  19. Wycinka drzew zostanie przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza terminem od 1 marca do 15 października. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie, możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa/przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć w okresie maksymalnie 3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki lub inne gatunki chronione. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków zwierząt.
  20. W czasie prowadzenia robót budowlanych drzewa narażone na uszkodzenia zostaną odpowiednio zabezpieczone, tj.:
  21. a) drzewa w obrębie budowy zostaną wysoko oszalowane odpowiednimi materiałami, by wykluczyć uszkodzenia pni np. poprzez owinięcie pnia materiałami jutowymi, matami słomianymi lub folią pęcherzykową, odeskowanie. Zabezpieczenie powinno znajdować się do wysokości nie mniej niż 150 cm, dolna część desek powinna opierać się na podłożu, a nie na pniu czy przyporach korzeniowych, oszalowanie należy opasać drutem bądź taśmą, deski powinny ściśle przylegać do pnia,
  22. b) w obrębie koron drzew nie wolno: składować materiałów budowlanych takich jak cement czy wapno oraz wylewać wody z osadami cementowymi lub wapiennymi, zagęszczać gruntu poprzez składowanie materiałów budowlanych, pracę i parkowanie ciężkiego sprzętu,
  23. c) nie należy obsypywać pni drzew ziemią z wykopów i zmieniać poziomu gruntu, niwelować terenu poprzez wysypywanie odpadów i gruzów w obrębie koron drzew,
  24. d) należy wykluczyć pracę sprzętu w obrębie koron drzew celem uniknięcia obłamań konarów i gałęzi,
  25. e) wykopy budowlane w obrębie systemów korzeniowych drzew należy prowadzić tak, aby nie uszkodzić korzeni szkieletowych,
  26. f) w przypadku konieczności obcięcia korzeni o średnicy większej od 2 cm należy dokonać cięć pod kątem prostym, powierzchnię rany zabezpieczyć środkiem do zabezpieczania ran na gałęziach.
  27. Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce składowania materiałów budowlanych należy zlokalizować na terenie przekształconym antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi, z dala od zbiorników i cieków wodnych. Zaplecze budowy oraz drogi techniczne należy zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu.
  28. Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane
    w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć, np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy lub wygrodzić siatką o wysokości minimum 50 cm o oczkach nie większych niż 0,5 cm wkopaną w ziemię. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie siedlisko. Wykopy można również wykonywać w sposób pozwalający na samoistne opuszczenie ich przez zwierzęta.
  29. Prace w obrębie koryta cieku będą ograniczone do niezbędnego minimum, w tym:
  30. a) prace w obrębie koryta będą prowadzone przy niskim stanie wody,
  31. b) do minimum zostaną ograniczone prace mogące prowadzić do zmącenia wody,
  32. c) w trakcie prowadzonych prac nie może dojść do zatrzymania przepływu wody.
  33. Budowa nowego mostu nie będzie się wiązać z koniecznością wykonania powierzchniowych umocnień skarp rzeki.
  34. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać przeprowadzenia prac w korycie cieku, technologia przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z posadowieniem sprzętu w korycie cieku, nie będzie dochodziło do jego przegrodzenia.
  35. Przed rozpoczęciem robót rozbiórkowych istniejącego obiektu mostowego konieczne jest zabezpieczenie koryta rzeki przed zanieczyszczeniem odpadami z rozbiórki. W tym celu będą wykonane zabezpieczenia w formie np. siatek, mających służyć ochronie wód w korycie rzeki przed dostaniem się do nich zanieczyszczeń pochodzących z rozbiórki istniejących elementów mostu.
  36. Odległość pomiędzy korytem cieku a przyczółkami nowego mostu wynosić będzie co najmniej 3,5 m po obu stronach (będzie to ta sama odległość co w stanie istniejącym).
  • Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 12 lipca 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec”. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o nr ewid. 355/9, 1130, 355/15, 355/26, 355/3 obręb: Przedbórz i działkach o nr ewid. 309/1, 318, 309/3, 317, 320/2, 320/1 obręb: Bukowiec, gmina Kolbuszowa, województwo podkarpackie.

Wniosek  został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/48/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zakłada wykonanie robót związanych z rozbudową drogi powiatowej nr 1325R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec.

W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:

- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka Duża w km 13+898 (JNI 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,

- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu;

- rozbiórka istniejących przepustów;

- budowa chodnika na obiekcie mostowym;

- budowa zjazdów;

- budowa pobocza gruntowego;

- budowa kanału technologicznego;

- wykonanie przepustu;

- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji;

- wykonanie humusowania;

- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (wymaga – jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, ustalono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia   zostało zaliczone    do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.

Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia z dnia 26 sierpnia 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.17.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 26 sierpnia 2022 r. do 16 września 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz
w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 26 sierpnia 2022 r. do 16 września 2022 r. W czasie prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 26 sierpnia 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.17.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.2 z dnia 6 września 2022 r. wezwał Burmistrza Kolbuszowej
do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o wydanie stosownej opinii. Tut. Organ  uzupełnił wniosek w dniu 12 września 2022 r., po czym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wyznaczył nowy termin wyrażenia  swojej opinii, tj. do dnia 11 października 2022 r. Następnie Organ pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.7 z dnia 12 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 13 października 2022 r.) wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, w której stwierdził braki merytoryczne w stosunku do wymagań dla tego typu dokumentacji określone w art. 62a ustawy ooś (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t. j.).

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, pismem znak: PSNZ.9020.5.23.2022 z dnia 12 września 2022 zwrócił się do Burmistrza Kolbuszowej o uzupełnienie wniosku o kwalifikację przedsięwzięcia. Po złożeniu stosownych wyjaśnień  Organ w dniu 26 września 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.23.2022 (data wpływu do tut. Organu: 28 września 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący wskazał, że zrealizowanie inwestycji przyczyni się do poprawy stanu istniejącego ruchu drogowego, zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników, w tym pieszych i rowerzystów zapewniając jednocześnie ochronę terenów przyległych do drogi objętej inwestycją przed uciążliwościami.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 12 września 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.142.2022.MJ (data wpływu do tut. Organu: 13 września 2022 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 21 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 października 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia (3 egz.). Jeden egzemplarz uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 28 października 2022r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.17.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.10 z dnia 9 listopada 2022 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 23 listopada 2022 r. Następnie   pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.11 z dnia 23 listopada 2022 r. wezwał do doprecyzowania nazwy planowanego przedsięwzięcia. Po wyjaśnieniu rozbieżności zawartych w przedłożonym materiale dowodowym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.14 z dnia 13 grudnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 16 grudnia 2022 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją uzupełniającą Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 10 listopada 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 14 listopada 2022 r.), znak: PSNZ.9020.5.23.2022 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 26 września 2022 r., znak: PSNZ.9020.5.23.2022.

Po dokonaniu analizy zebranych dokumentów  Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 15 listopada 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.142.2022.MJ (data wpływu do tut. Organu: 17 listopada 2022 r.), wydał ponowną opinię w przedmiotowej sprawie, w której stwierdził, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Z uwagi na rodzaj, skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko nie powinno ono spowodować znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne.

Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę mostu JNI 01024241 oraz rozbudowę istniejącej drogi powiatowej nr 1325R w miejscowości Przedbórz, Bukowiec w gminie Kolbuszowa w województwie podkarpackim. Przedmiotowa inwestycja będzie obejmować działki o nr ewid. 355/9, 1130, 355/15, 355/26, 355/3 obręb: Przedbórz oraz działki o nr ewid. 309/1, 318, 309/3, 317, 320/2, 320/1 obręb: Bukowiec.

Przewidywana powierzchnia zajmowana przez przedsięwzięcie to około 0,34 ha, w tym:

  • nawierzchnie mineralno-asfaltowe około 0,55 ha,
  • nawierzchnie z kostki betonowej około 0,4 ha,
  • nawierzchnie z betonu cementowego około <0,05 ha,
  • obiekt mostowy.

W sąsiedztwie projektowanej inwestycji znajduje się rozproszona zabudowa zagrodowa i jednorodzinna oraz tereny zielone w postaci łąk i pastwisk, w sąsiedztwie obiektu mostowego występują pojedyncze drzewa oraz roślinność zielna i trawiasta.

Długość rozbudowywanego odcinka jezdni wynosi ok. 119 m.

W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:

- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka Duża w km 13+898 (JNI 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,

- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu;

- rozbiórka istniejących przepustów;

- budowa chodnika na obiekcie mostowym;

- budowa zjazdów;

- budowa pobocza gruntowego;

- budowa kanału technologicznego;

- wykonanie przepustu;

- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji;

- wykonanie humusowania;

- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Droga, objęta rozbudową, projektowana jest po śladzie drogi istniejącej, a projektowany obiekt mostowy projektowany jest w miejsce istniejącego obiektu mostowego JNI 01024241.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Droga, objęta rozbudową, projektowana jest po śladzie drogi istniejącej, a projektowany obiekt mostowy projektowany jest w miejsce istniejącego obiektu mostowego JNI 01024241.

Dotychczasowy sposób wykorzystania terenu inwestycji stanowi więc istniejąca infrastruktura nie pokryta roślinnością, zlokalizowana w sąsiedztwie terenów zielonych – łąk i pastwisk oraz terenami zabudowy zagrodowej.

Obszar przedsięwzięcia to teren drogi wraz z poboczem przylegający do terenów urządzonych, występują tu jedynie gatunki roślin związane z działalnością człowieka, pospolite na terenie regionu i kraju.

W sąsiedztwie istniejącego obiektu mostowego oraz istniejącego rowu przydrożnego rosną pojedyncze drzewa takie jak: bez czarny Sambucus nigra L., czeremcha zwyczajna Padus avium Mill, grab pospolity Carpinus betulus L., leszczyna pospolita Corylus avellana L., modrzew europejski Larix decidua Mill., olsza czarna Alnus glutinosa (L.) Gaertn., sosna zwyczajna Pinus sylvestris L., tawuła wierzbolistna Spiraea salicifolia L. w dalszej odległości wierzba biała Salix alba L. wierzba iwa Salix caprea L. wierzba krucha Salix fragilis L.

W sąsiedztwie projektowanej inwestycji występują następujące rośliny zielne: babka lancetowata Plantago lanceolata L., krwawnik pospolity Achillea millefolium L., podagrycznik pospolity Aegopodium podagraria L., chrzan pospolity Armoracia rusticana P.Gaertn., B.Mey. et Scherb., kielisznik zaroślowy Calystegia sepium (L.) R.Br., tasznik pospolity Capsella bursa-pastoris (L.) Medik., rumianek bezpromieniowy Chamomilla suaveolens (Pursh) Rydb. glistnik jaskółcze ziele Chelidonium majus L., kupkówka pospolita Dactylis glomerata L., marchew zwyczajna Daucus carota L., bodziszek cuchnący Geranium robertianum L., bluszczyk kurdybanek Glechoma hederacea L., kłosówka miękka Holcus mollis L., chmiel zwyczajny Humulus lupulus L., dziurawiec zwyczajny, Hypericum perforatum L., jasnota purpurowa Lamium purpureum L., karbieniec pospolity Lycopus europaeus L., babka zwyczajna Plantago major L., rdest ptasi Polygonum viculare L., jeżyna/malina Rubus sp., nawłoć kanadyjska Solidago canadensis L., mniszek lekarski Taraxacum officinale F. H. Wigg., koniczyna łąkowa Trifolium pratense L., pokrzywa zwyczajna Urtica dioica.

Na opisanym terenie nie stwierdzono cennych przyrodniczo siedlisk roślin i zwierząt.

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że uciążliwości, związane z niezorganizowaną emisją do powietrza to uciążliwości krótkotrwałe, które ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych. Oddziaływania te, będą ograniczone do bezpośrednio sąsiadujących z przedsięwzięciem terenów, będzie to także działanie krótkotrwałe i chwilowe, które ustąpi z chwilą zakończenia robót.

Zamierzenie inwestycyjne odcinkowo przebiegać będzie w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), zaliczone zostały do terenów zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.

Emisja hałasu podczas etapu realizacji przedsięwzięcia związana będzie m.in. z prowadzeniem robót drogowych z użyciem ciężkiego sprzętu budowalno-drogowego, ruchem pojazdów ciężarowych oraz wykonywaniem prac ziemnych. Uciążliwości te, nie mogą zostać wyeliminowane, będą one miały charakter okresowy. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.

Etap realizacji związany będzie również z emisją drgań, których źródłem będzie m.in. ciężki sprzęt oraz dowóz materiałów budowlanych. Będą to w większości przejściowe uciążliwości o zasięgu lokalnym.

Podczas etapu eksploatacji, emisja hałasu do środowiska związana będzie głównie
z użytkowaniem drogi i mostu. Jak wynika z zapisów Karty informacyjnej przedsięwzięcia, natężenie ruchu w 2028 roku dla przedmiotowego odcinka drogi wraz z mostem szacowane jest na poziomie 290 pojazdów/dobę. Poprawa płynności ruchu ograniczy hałas związany z eksploatacją drogi.

W związku z powyższym, w tym niewielkim natężeniem ruchu, przewiduje się, iż na etapie eksploatacji, przedsięwzięcie nie będzie generować ponadnormatywnego hałasu  i spełnione będą wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie m.in. z prowadzeniem robót z użyciem ciężkiego sprzętu budowlano-drogowego, wykonywaniem prac ziemnych. Odziaływań tych nie można wyeliminować, będą one miały charakter okresowy i odwracalny. Wykorzystywany podczas budowy sprzęt będzie sprawny technicznie oraz właściwie eksploatowany. Maszyny i pojazdy spełniać będą wymagania dotyczące emisji spalin. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej.

Podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie głównie z ruchem pojazdów. Nie przewiduje się pogorszenia stanu jakości powietrza w wyniku realizacji przedsięwzięcia. Płynny ruch pojazdów może wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

W przypadku planowanego przedsięwzięcia mogą wystąpić sytuacje awaryjne, jednak nie będą się one kwalifikowały do kategorii poważnej awarii przemysłowej, bowiem projektowana inwestycja nie jest zakładem w rozumieniu Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

Sytuacje awaryjne związane z eksploatacją drogi dotyczą głównie zdarzeń, które mogą wystąpić w wyniku kolizji i wypadków drogowych z udziałem środków transportu przewożących substancje niebezpieczne (towary niebezpieczne). Zagrożenie przedostawania się substancji niebezpiecznych do środowiska wodnego może wystąpić w razie wypadków samochodów transportujących te substancje.

Do awarii, które mogą mieć miejsce na drodze można zaliczyć: wypadki cystern, rozszczelnienie opakowań podczas transportu, eksplozje, pożary, wypadki samochodowe.

Statystycznie na trasach komunikacyjnych prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii nie jest wysokie.

W przypadku wystąpienia awarii lub katastrofy drogowej najgroźniejsze skutki dla środowiska przyrodniczego wystąpią w stosunku do terenów silnie uwodnionych, gdzie należy spodziewać się zanieczyszczenia wód gruntowych lub powierzchniowych. Skutki dla środowiska gruntowo-wodnego wypadków drogowych, w których uczestniczyć mogą pojazdy przewożące niebezpieczne substancje są trudne do oceny zarówno jakościowej jak i ilościowej. Zależą one od rodzaju i ilości substancji, ich toksyczności oraz od warunków gruntowo-wodnych w miejscu awarii.

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.

Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. Odpady wytworzone podczas prac realizacyjnych będą segregowane oraz magazynowane w wyznaczonych miejscach, a następnie zagospodarowane zostaną zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).

Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ww. ustawy, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w pobliżu brak także ujść rzek.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie oddziaływać na wyżej wymienione obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.

Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych.

Planowana inwestycja położona jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134. Zlewnia ta, została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód: Rezerwat przyrody REZ762 Zabłocie, PLB180005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z Dopływami.

Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych i strefami ochronnymi ujęć wód.

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, funkcjonującego na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133 z późn. zm.) oraz częściowo w granicach Mielecko -Kolbuszowsko - Głogowskiego obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588 ze zm.).

Planowana inwestycja znajduje się częściowo w granicach głównego korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie (GKPd-5A) Wyznaczonego w projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Biorąc pod uwagę zakres kolizji oraz fakt, że rozbudowie zostanie poddana istniejąca infrastruktura, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnego wpływu na ten obszar.

Odnosząc się do lokalizacji przedsięwzięcia na terenie Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego obszaru Chronionego Krajobrazu, zgodnie z § 3 ust, 1 pkt 1 ww. Uchwały, na obszarze tym zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Jednak w myśl art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody, ww. zakaz nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego, zatem w przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania.

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Według informacji podanych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia w sąsiedztwie planowanej inwestycji nie ma zlokalizowanych zabytków kultury.

W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. h) gęstość zaludnienia:

Średnia gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2.  Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r, poz. 1991 z późn. zm.), którego okres obowiązywania został wydłużony do dnia 22 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 202l r. poz. 2368), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JVWP): ,,Tuszymka’’ o kodzie PLRW2000172l8929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika m3), w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny bez derogacji.

Planowana inwestycja położona jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134, będącej monitorowaną częścią wód, niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ilościowy i chemiczny, bez derogacji. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód: Rezerwat Przyrody REZ762 Zabłocie, PLBl80005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z Dopływami.

Teren objęty przedmiotową inwestycją znajduje się na obszarze PLB180005 Puszcza Sandomierska dla których wyznaczono m.in. następujące cele środowiskowe: utrzymanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony. Właściwy stan ochrony zimorodka wymaga zachowania naturalnej dynamiki rzek, w tym naturalnych procesów erozji bocznej, powstawania, utrzymywania i rozwoju skarp (wyrw) brzegowych. Właściwy stan ochrony gęsi gęgawy wymaga zachowania naturalnej mozaiki mokradłowego krajobrazu. Właściwy stan ochrony bociana białego wymaga zachowania biotopów żerowiskowych, w tym wilgotnych i podmokłych łąk i pastwisk. Właściwy stan ochrony bociana czarnego wymaga zachowania bagiennych i podmokłych olsów, naturalnego charakteru cieków i drobnych akwenów śródleśnych. Właściwy stan ochrony bielika wymaga zachowania spokojnej tafli i obrzeży wody jako miejsca żerowania.

Mając na uwadze skalę przedsięwzięcia oraz planowane do zastosowania rozwiązania chroniące środowisko, omawiane przedsięwzięcie nie wpłynie na możliwość osiągnięcia ww. celów.

Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych i strefami ujęć wód.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie w południowej części gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych.  Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów
w środowisku.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t. j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t. j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych zidentyfikowanych w rejonie jego lokalizacji,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Jaśle uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/1/2023.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Jaśle.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś.

Otrzymują:

  1. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa
  2. Strony postępowania w trybie art. 49 ustawy k.p.a. w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś
  3. a/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni w Jaśle – doręczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej

Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa  z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.

Złącznik nr 1

                                                                                                                                           do decyzji Burmistrza Kolbuszowej

znak: OŚiGW.6220.2.17.2022

z dnia 10 stycznia 2023 r.

CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.)

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie mostu JNl01024241 oraz rozbudowie istniejącej drogi powiatowej nr 1325 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec w gminie Kolbuszowa. W sąsiedztwie projektowanej inwestycji znajduje się rozproszona zabudowa zagrodowa i jednorodzinna oraz tereny zielone w postaci łąk i pastwisk, w sąsiedztwie obiektu mostowego występują pojedyncze drzewa oraz roślinność zielna i trawiasta.

W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:

- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka w km ok. 13+898 (JNl 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,

- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu,

- rozbiórka istniejących przepustów,

- budowa chodnika na obiekcie mostowym,

- budowa zjazdów,

- budowa pobocza gruntowego,

- budowa kanału technologicznego,

- wykonanie przepustu,

- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji,

- wykonanie humusowania,

- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Charakterystyczne parametry określające wielkość obiektu:

  • długość odcinka drogi powiatowej : – ok. 119 mb
  • szerokość istniejącego pasa drogowego: – ok. 8,0 do 14,0 m
  • nawierzchnia dróg powiatowych z betonu asfaltowego – ok.720 m2
  • nawierzchnia chodnika z bet. kostki brukowej gr. 8 cm: – ok. 30 m2
  • nawierzchnia zjazdów z kruszywa: – ok. 70 m2
  • pobocze z kruszywa gr. 10 cm: – ok. 220 m2
  • obrzeże betonowe 8x30 na ławie bet. z oporem – ok. 45 mb
  • krawężnik betonowy15x30 na ławie bet. z oporem – ok. 30 mb
  • krawężnik kamienny 15x30 – ok. 30 mb
  • budowa mostu jednoprzęsłowego (jezdnia 6,0 m, obustronne chodniki 2,0 m) – długość ok. 15 m
  • budowa barier energochłonnych na obiekcie mostowym: – ok. 40 mb
  • wykonanie przepustu z rur PP DN 400 – ok.7 mb
  • budowa kanału technologicznego: – ok. 120 mb – 4 szt. studni
  • regulacja wysokościowa urządzeń kolidujących na przedmiotowym odcinku
  • likwidacja kolizji z uzbrojeniem podziemnym zgodnie z warunkami właścicieli tych urządzeń lub zabezpieczenie rurami osłonowymi

Parametry drogi:

  • kategoria drogi: droga powiatowa
  • numer drogi: 1725S
  • klasa drogi: Z
  • prędkość projektowa 40 km/h
  • droga: jednojezdniowa, dwukierunkowa o szerokości jezdni ok. 6,0 – 6,8 m,
  • Kategoria obciążenia ruchem: KR3;
  • Przekrój drogi: 1x2;
  • Podstawowa szerokość pasów ruchu: ok. 3,00 m;
  • Poszerzenie pasa ruchu: ok. 0,40 m;
  • Szerokość poboczy umocnionych kruszywem: ok. 1,0 m;
  • Pochylenie poprzeczne jezdni na prostej: 2%.

Przyrost powierzchni pasa drogowego wynikający z realizacji przedsięwzięcia wyniesie ok. 0,2 ha. Przyrost powierzchni zajmowanej przez projektowany pas drogowy głównie z poszerzenia korpusu drogi powiatowej poprzez zwiększenie szerokości jezdni projektowanej drogi powiatowej wynoszącej 6 m względem jezdni istniejącej o szerokości 5 - 5,5 m. Dodatkowo projektuje się przebudowę skarp drogowych, rowów drogowych, które w stanie istniejącym znajdują się poza pasem drogowym.

Istniejący most nad rzeką Tuszymka jest zlokalizowany w km ok. 13+898 drogi powiatowej nr 1325R w miejscowości Przedbórz. Przedmiotowy obiekt to most drogowy jednoprzęsłowy o schemacie statycznym swobodnie podpartym. Wysokość konstrukcyjna obiektu wynosi ok. 94 cm. Belki stalowe są oparte bezpośrednio na podporach. Podpory obiektu to masywne, żelbetowe przyczółki połączone monolitycznie ze skrzydełkami prostopadłymi do osi drogi. Na obiekcie znajduje się jezdnia o nawierzchni bitumicznej o szerokości ok. 4,55m, ograniczona poboczami o szerokości ok. 0,65 m każde, na zewnątrz ograniczone drewnianymi balustradami, odwodnienie obiektu odbywa się grawitacyjnie, powierzchniowo poza korpus drogowy. Skarpy koryta rzeki bezpośrednio przylegające do skrzydełek mostu są bez umocnień, porośnięte roślinnością trawiastą, dno naturalne piaszczyste. Na obiekcie nie są usytuowane żadne urządzenia obce, stan obiektu jest niedostateczny, występują uszkodzenia obniżające przydatność użytkową.

Droga powiatowa w zakresie objętym inwestycją jest drogą jednojezdniową, dwukierunkową o dwóch pasach ruchu, klasy technicznej Z. Na przedmiotowym odcinku droga posiada przekrój jednojezdniowy dwupasowy o szerokości jezdni ok. 4,60 - 5,60 m z obustronnymi poboczami o szerokości ok. 0,75 - 1,5 m. Korpus drogowy w rejonie obiektu zlokalizowany jest w nasypie o wysokości maksymalnej ok. 3 m ponad poziomem terenu. Stan nawierzchni jezdni na dojazdach do obiektu określono jako niedostateczny. Odwodnienie jezdni odbywa się powierzchniowo poprzez odpowiednio ukształtowane spadki podłużne i poprzeczne w teren istniejący oraz do rowów drogowych.

Projektuje się całkowitą rozbiórkę istniejącego mostu, podczas realizacji robót budowlanych związanych z budową mostu, odcinek drogi powiatowej będzie wyłączony z ruchu, a ruch poprowadzony będzie wyznaczoną trasą objazdu.

Nowy most będzie to obiekt o schemacie ramy jednonawowej. Konstrukcja nośna to dźwigar płytowy żelbetowy połączony bezprzegubowo ze ścianami pionowymi. Wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego wyniesie ok. 0,7 m. Ściany pionowe o grubości 0,8 m, monolitycznie połączone ze skrzydełkami równoległymi do osi drogi. Zakłada się posadowienie obiektu pośrednie, np. poprzez żelbetonowe wbijane pale prefabrykowane. Za podporami zaprojektowano monolityczne płyty przejściowe. Na obiekcie usytuowana będzie jezdnia o dwóch pasach ruchu po 3 m każdy oraz obustronne chodniki. Zewnętrzne krawędzie obiektu będą zabezpieczone stalowymi barieroporęczami ochronnymi. Nowy most posiadał będzie całkowitą długość  ustroju nośnego ok. 14,1 m oraz szerokość całkowitą ok. 11,7 m.

Oprócz przebudowy drogi istniejącej, w ramach niniejszego zadania zaprojektowano przebudowę istniejących rowów przydrożnych po stronie wschodniej mostu oraz nowe odcinki kanalizacji deszczowej w lokalizacjach, w których nie było możliwości wykonania rowu drogowego. Zabudowane zostaną nowe studnie z osadnikiem, studzienki, przykanaliki i kolektory, wody opadowe odprowadzone będą do przebudowanych rowów drogowych.

W ramach budowy nowego mostu nie zakłada sią konieczności wykonania powierzchniowych umocnień skarp rzeki.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W granicach terenu inwestycji znajdują się obszary podlegające ochronie, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 t. j.). Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zlokalizowane w granicach obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005, który stanowi bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków oraz częściowo w granicach Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

Autor: Kazimierz Kret
Data wytworzenia informacji: b/d
Opublikowała: Joanna Orlewska
Administrator
e-mail: joanna.orlewska@ekolbuszowa.pl
Data publikacji: 2023-01-10
Wyświetl historię zmian