tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2023–01–10
OŚiGW.6220.2.17.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t. j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 12 lipca 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1325 R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec”. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o nr ewid. 355/9, 1130, 355/15, 355/26, 355/3 obręb: Przedbórz i działkach o nr ewid. 309/1, 318, 309/3, 317, 320/2, 320/1 obręb: Bukowiec, gmina Kolbuszowa, województwo podkarpackie.
Wniosek został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/48/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zakłada wykonanie robót związanych z rozbudową drogi powiatowej nr 1325R Blizna – Leszcze – Przedbórz – Poręby Kupieńskie wraz z budową mostu JNI 01024241 w km 13+898 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec.
W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:
- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka Duża w km 13+898 (JNI 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,
- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu;
- rozbiórka istniejących przepustów;
- budowa chodnika na obiekcie mostowym;
- budowa zjazdów;
- budowa pobocza gruntowego;
- budowa kanału technologicznego;
- wykonanie przepustu;
- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji;
- wykonanie humusowania;
- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.
Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (wymaga – jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska).
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, ustalono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia zostało zaliczone do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia z dnia 26 sierpnia 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.17.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 26 sierpnia 2022 r. do 16 września 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz
w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 26 sierpnia 2022 r. do 16 września 2022 r. W czasie prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 26 sierpnia 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.17.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.2 z dnia 6 września 2022 r. wezwał Burmistrza Kolbuszowej
do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o wydanie stosownej opinii. Tut. Organ uzupełnił wniosek w dniu 12 września 2022 r., po czym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wyznaczył nowy termin wyrażenia swojej opinii, tj. do dnia 11 października 2022 r. Następnie Organ pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.7 z dnia 12 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 13 października 2022 r.) wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, w której stwierdził braki merytoryczne w stosunku do wymagań dla tego typu dokumentacji określone w art. 62a ustawy ooś (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 t. j.).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, pismem znak: PSNZ.9020.5.23.2022 z dnia 12 września 2022 zwrócił się do Burmistrza Kolbuszowej o uzupełnienie wniosku o kwalifikację przedsięwzięcia. Po złożeniu stosownych wyjaśnień Organ w dniu 26 września 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.23.2022 (data wpływu do tut. Organu: 28 września 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący wskazał, że zrealizowanie inwestycji przyczyni się do poprawy stanu istniejącego ruchu drogowego, zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników, w tym pieszych i rowerzystów zapewniając jednocześnie ochronę terenów przyległych do drogi objętej inwestycją przed uciążliwościami.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 12 września 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.142.2022.MJ (data wpływu do tut. Organu: 13 września 2022 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Inwestor pismem z dnia 21 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 października 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia (3 egz.). Jeden egzemplarz uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 28 października 2022r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.17.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.10 z dnia 9 listopada 2022 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 23 listopada 2022 r. Następnie pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2022.KR.11 z dnia 23 listopada 2022 r. wezwał do doprecyzowania nazwy planowanego przedsięwzięcia. Po wyjaśnieniu rozbieżności zawartych w przedłożonym materiale dowodowym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.14 z dnia 13 grudnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 16 grudnia 2022 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją uzupełniającą Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 10 listopada 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 14 listopada 2022 r.), znak: PSNZ.9020.5.23.2022 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 26 września 2022 r., znak: PSNZ.9020.5.23.2022.
Po dokonaniu analizy zebranych dokumentów Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 15 listopada 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.142.2022.MJ (data wpływu do tut. Organu: 17 listopada 2022 r.), wydał ponowną opinię w przedmiotowej sprawie, w której stwierdził, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Z uwagi na rodzaj, skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko nie powinno ono spowodować znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę mostu JNI 01024241 oraz rozbudowę istniejącej drogi powiatowej nr 1325R w miejscowości Przedbórz, Bukowiec w gminie Kolbuszowa w województwie podkarpackim. Przedmiotowa inwestycja będzie obejmować działki o nr ewid. 355/9, 1130, 355/15, 355/26, 355/3 obręb: Przedbórz oraz działki o nr ewid. 309/1, 318, 309/3, 317, 320/2, 320/1 obręb: Bukowiec.
Przewidywana powierzchnia zajmowana przez przedsięwzięcie to około 0,34 ha, w tym:
W sąsiedztwie projektowanej inwestycji znajduje się rozproszona zabudowa zagrodowa i jednorodzinna oraz tereny zielone w postaci łąk i pastwisk, w sąsiedztwie obiektu mostowego występują pojedyncze drzewa oraz roślinność zielna i trawiasta.
Długość rozbudowywanego odcinka jezdni wynosi ok. 119 m.
W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:
- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka Duża w km 13+898 (JNI 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,
- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu;
- rozbiórka istniejących przepustów;
- budowa chodnika na obiekcie mostowym;
- budowa zjazdów;
- budowa pobocza gruntowego;
- budowa kanału technologicznego;
- wykonanie przepustu;
- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji;
- wykonanie humusowania;
- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.
Droga, objęta rozbudową, projektowana jest po śladzie drogi istniejącej, a projektowany obiekt mostowy projektowany jest w miejsce istniejącego obiektu mostowego JNI 01024241.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Droga, objęta rozbudową, projektowana jest po śladzie drogi istniejącej, a projektowany obiekt mostowy projektowany jest w miejsce istniejącego obiektu mostowego JNI 01024241.
Dotychczasowy sposób wykorzystania terenu inwestycji stanowi więc istniejąca infrastruktura nie pokryta roślinnością, zlokalizowana w sąsiedztwie terenów zielonych – łąk i pastwisk oraz terenami zabudowy zagrodowej.
Obszar przedsięwzięcia to teren drogi wraz z poboczem przylegający do terenów urządzonych, występują tu jedynie gatunki roślin związane z działalnością człowieka, pospolite na terenie regionu i kraju.
W sąsiedztwie istniejącego obiektu mostowego oraz istniejącego rowu przydrożnego rosną pojedyncze drzewa takie jak: bez czarny Sambucus nigra L., czeremcha zwyczajna Padus avium Mill, grab pospolity Carpinus betulus L., leszczyna pospolita Corylus avellana L., modrzew europejski Larix decidua Mill., olsza czarna Alnus glutinosa (L.) Gaertn., sosna zwyczajna Pinus sylvestris L., tawuła wierzbolistna Spiraea salicifolia L. w dalszej odległości wierzba biała Salix alba L. wierzba iwa Salix caprea L. wierzba krucha Salix fragilis L.
W sąsiedztwie projektowanej inwestycji występują następujące rośliny zielne: babka lancetowata Plantago lanceolata L., krwawnik pospolity Achillea millefolium L., podagrycznik pospolity Aegopodium podagraria L., chrzan pospolity Armoracia rusticana P.Gaertn., B.Mey. et Scherb., kielisznik zaroślowy Calystegia sepium (L.) R.Br., tasznik pospolity Capsella bursa-pastoris (L.) Medik., rumianek bezpromieniowy Chamomilla suaveolens (Pursh) Rydb. glistnik jaskółcze ziele Chelidonium majus L., kupkówka pospolita Dactylis glomerata L., marchew zwyczajna Daucus carota L., bodziszek cuchnący Geranium robertianum L., bluszczyk kurdybanek Glechoma hederacea L., kłosówka miękka Holcus mollis L., chmiel zwyczajny Humulus lupulus L., dziurawiec zwyczajny, Hypericum perforatum L., jasnota purpurowa Lamium purpureum L., karbieniec pospolity Lycopus europaeus L., babka zwyczajna Plantago major L., rdest ptasi Polygonum viculare L., jeżyna/malina Rubus sp., nawłoć kanadyjska Solidago canadensis L., mniszek lekarski Taraxacum officinale F. H. Wigg., koniczyna łąkowa Trifolium pratense L., pokrzywa zwyczajna Urtica dioica.
Na opisanym terenie nie stwierdzono cennych przyrodniczo siedlisk roślin i zwierząt.
Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że uciążliwości, związane z niezorganizowaną emisją do powietrza to uciążliwości krótkotrwałe, które ustąpią w momencie zakończenia prac budowlanych. Oddziaływania te, będą ograniczone do bezpośrednio sąsiadujących z przedsięwzięciem terenów, będzie to także działanie krótkotrwałe i chwilowe, które ustąpi z chwilą zakończenia robót.
Zamierzenie inwestycyjne odcinkowo przebiegać będzie w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), zaliczone zostały do terenów zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.
Emisja hałasu podczas etapu realizacji przedsięwzięcia związana będzie m.in. z prowadzeniem robót drogowych z użyciem ciężkiego sprzętu budowalno-drogowego, ruchem pojazdów ciężarowych oraz wykonywaniem prac ziemnych. Uciążliwości te, nie mogą zostać wyeliminowane, będą one miały charakter okresowy. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.
Etap realizacji związany będzie również z emisją drgań, których źródłem będzie m.in. ciężki sprzęt oraz dowóz materiałów budowlanych. Będą to w większości przejściowe uciążliwości o zasięgu lokalnym.
Podczas etapu eksploatacji, emisja hałasu do środowiska związana będzie głównie
z użytkowaniem drogi i mostu. Jak wynika z zapisów Karty informacyjnej przedsięwzięcia, natężenie ruchu w 2028 roku dla przedmiotowego odcinka drogi wraz z mostem szacowane jest na poziomie 290 pojazdów/dobę. Poprawa płynności ruchu ograniczy hałas związany z eksploatacją drogi.
W związku z powyższym, w tym niewielkim natężeniem ruchu, przewiduje się, iż na etapie eksploatacji, przedsięwzięcie nie będzie generować ponadnormatywnego hałasu i spełnione będą wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie m.in. z prowadzeniem robót z użyciem ciężkiego sprzętu budowlano-drogowego, wykonywaniem prac ziemnych. Odziaływań tych nie można wyeliminować, będą one miały charakter okresowy i odwracalny. Wykorzystywany podczas budowy sprzęt będzie sprawny technicznie oraz właściwie eksploatowany. Maszyny i pojazdy spełniać będą wymagania dotyczące emisji spalin. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej.
Podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie głównie z ruchem pojazdów. Nie przewiduje się pogorszenia stanu jakości powietrza w wyniku realizacji przedsięwzięcia. Płynny ruch pojazdów może wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.
W przypadku planowanego przedsięwzięcia mogą wystąpić sytuacje awaryjne, jednak nie będą się one kwalifikowały do kategorii poważnej awarii przemysłowej, bowiem projektowana inwestycja nie jest zakładem w rozumieniu Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
Sytuacje awaryjne związane z eksploatacją drogi dotyczą głównie zdarzeń, które mogą wystąpić w wyniku kolizji i wypadków drogowych z udziałem środków transportu przewożących substancje niebezpieczne (towary niebezpieczne). Zagrożenie przedostawania się substancji niebezpiecznych do środowiska wodnego może wystąpić w razie wypadków samochodów transportujących te substancje.
Do awarii, które mogą mieć miejsce na drodze można zaliczyć: wypadki cystern, rozszczelnienie opakowań podczas transportu, eksplozje, pożary, wypadki samochodowe.
Statystycznie na trasach komunikacyjnych prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii nie jest wysokie.
W przypadku wystąpienia awarii lub katastrofy drogowej najgroźniejsze skutki dla środowiska przyrodniczego wystąpią w stosunku do terenów silnie uwodnionych, gdzie należy spodziewać się zanieczyszczenia wód gruntowych lub powierzchniowych. Skutki dla środowiska gruntowo-wodnego wypadków drogowych, w których uczestniczyć mogą pojazdy przewożące niebezpieczne substancje są trudne do oceny zarówno jakościowej jak i ilościowej. Zależą one od rodzaju i ilości substancji, ich toksyczności oraz od warunków gruntowo-wodnych w miejscu awarii.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. Odpady wytworzone podczas prac realizacyjnych będą segregowane oraz magazynowane w wyznaczonych miejscach, a następnie zagospodarowane zostaną zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).
Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ww. ustawy, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w pobliżu brak także ujść rzek.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie oddziaływać na wyżej wymienione obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych.
Planowana inwestycja położona jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134. Zlewnia ta, została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód: Rezerwat przyrody REZ762 Zabłocie, PLB180005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z Dopływami.
Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych i strefami ochronnymi ujęć wód.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, funkcjonującego na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133 z późn. zm.) oraz częściowo w granicach Mielecko -Kolbuszowsko - Głogowskiego obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588 ze zm.).
Planowana inwestycja znajduje się częściowo w granicach głównego korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie (GKPd-5A) Wyznaczonego w projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Biorąc pod uwagę zakres kolizji oraz fakt, że rozbudowie zostanie poddana istniejąca infrastruktura, realizacja inwestycji nie spowoduje negatywnego wpływu na ten obszar.
Odnosząc się do lokalizacji przedsięwzięcia na terenie Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego obszaru Chronionego Krajobrazu, zgodnie z § 3 ust, 1 pkt 1 ww. Uchwały, na obszarze tym zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Jednak w myśl art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody, ww. zakaz nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego, zatem w przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania.
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Według informacji podanych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia w sąsiedztwie planowanej inwestycji nie ma zlokalizowanych zabytków kultury.
W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Średnia gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r, poz. 1991 z późn. zm.), którego okres obowiązywania został wydłużony do dnia 22 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 202l r. poz. 2368), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JVWP): ,,Tuszymka’’ o kodzie PLRW2000172l8929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika m3), w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny bez derogacji.
Planowana inwestycja położona jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134, będącej monitorowaną częścią wód, niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ilościowy i chemiczny, bez derogacji. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód: Rezerwat Przyrody REZ762 Zabłocie, PLBl80005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z Dopływami.
Teren objęty przedmiotową inwestycją znajduje się na obszarze PLB180005 Puszcza Sandomierska dla których wyznaczono m.in. następujące cele środowiskowe: utrzymanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony. Właściwy stan ochrony zimorodka wymaga zachowania naturalnej dynamiki rzek, w tym naturalnych procesów erozji bocznej, powstawania, utrzymywania i rozwoju skarp (wyrw) brzegowych. Właściwy stan ochrony gęsi gęgawy wymaga zachowania naturalnej mozaiki mokradłowego krajobrazu. Właściwy stan ochrony bociana białego wymaga zachowania biotopów żerowiskowych, w tym wilgotnych i podmokłych łąk i pastwisk. Właściwy stan ochrony bociana czarnego wymaga zachowania bagiennych i podmokłych olsów, naturalnego charakteru cieków i drobnych akwenów śródleśnych. Właściwy stan ochrony bielika wymaga zachowania spokojnej tafli i obrzeży wody jako miejsca żerowania.
Mając na uwadze skalę przedsięwzięcia oraz planowane do zastosowania rozwiązania chroniące środowisko, omawiane przedsięwzięcie nie wpłynie na możliwość osiągnięcia ww. celów.
Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych i strefami ujęć wód.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w południowej części gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów
w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t. j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t. j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Jaśle uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/1/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Jaśle.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.17.2022
z dnia 10 stycznia 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.)
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie mostu JNl01024241 oraz rozbudowie istniejącej drogi powiatowej nr 1325 w miejscowości Przedbórz, Bukowiec w gminie Kolbuszowa. W sąsiedztwie projektowanej inwestycji znajduje się rozproszona zabudowa zagrodowa i jednorodzinna oraz tereny zielone w postaci łąk i pastwisk, w sąsiedztwie obiektu mostowego występują pojedyncze drzewa oraz roślinność zielna i trawiasta.
W ramach niniejszego przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące działania:
- przebudowa obiektu mostowego na potoku Tuszymka w km ok. 13+898 (JNl 1024241) na dz. nr ewid. 309/1, 317, 1130 - tj. rozbiórka istniejącego mostu i budowa mostu jednoprzęsłowego żelbetowego,
- wymiana konstrukcji na dojazdach do mostu,
- rozbiórka istniejących przepustów,
- budowa chodnika na obiekcie mostowym,
- budowa zjazdów,
- budowa pobocza gruntowego,
- budowa kanału technologicznego,
- wykonanie przepustu,
- wycinka pojedynczych istniejących drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wykonania inwestycji,
- wykonanie humusowania,
- wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego grubowarstwowego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.
Charakterystyczne parametry określające wielkość obiektu:
Parametry drogi:
Przyrost powierzchni pasa drogowego wynikający z realizacji przedsięwzięcia wyniesie ok. 0,2 ha. Przyrost powierzchni zajmowanej przez projektowany pas drogowy głównie z poszerzenia korpusu drogi powiatowej poprzez zwiększenie szerokości jezdni projektowanej drogi powiatowej wynoszącej 6 m względem jezdni istniejącej o szerokości 5 - 5,5 m. Dodatkowo projektuje się przebudowę skarp drogowych, rowów drogowych, które w stanie istniejącym znajdują się poza pasem drogowym.
Istniejący most nad rzeką Tuszymka jest zlokalizowany w km ok. 13+898 drogi powiatowej nr 1325R w miejscowości Przedbórz. Przedmiotowy obiekt to most drogowy jednoprzęsłowy o schemacie statycznym swobodnie podpartym. Wysokość konstrukcyjna obiektu wynosi ok. 94 cm. Belki stalowe są oparte bezpośrednio na podporach. Podpory obiektu to masywne, żelbetowe przyczółki połączone monolitycznie ze skrzydełkami prostopadłymi do osi drogi. Na obiekcie znajduje się jezdnia o nawierzchni bitumicznej o szerokości ok. 4,55m, ograniczona poboczami o szerokości ok. 0,65 m każde, na zewnątrz ograniczone drewnianymi balustradami, odwodnienie obiektu odbywa się grawitacyjnie, powierzchniowo poza korpus drogowy. Skarpy koryta rzeki bezpośrednio przylegające do skrzydełek mostu są bez umocnień, porośnięte roślinnością trawiastą, dno naturalne piaszczyste. Na obiekcie nie są usytuowane żadne urządzenia obce, stan obiektu jest niedostateczny, występują uszkodzenia obniżające przydatność użytkową.
Droga powiatowa w zakresie objętym inwestycją jest drogą jednojezdniową, dwukierunkową o dwóch pasach ruchu, klasy technicznej Z. Na przedmiotowym odcinku droga posiada przekrój jednojezdniowy dwupasowy o szerokości jezdni ok. 4,60 - 5,60 m z obustronnymi poboczami o szerokości ok. 0,75 - 1,5 m. Korpus drogowy w rejonie obiektu zlokalizowany jest w nasypie o wysokości maksymalnej ok. 3 m ponad poziomem terenu. Stan nawierzchni jezdni na dojazdach do obiektu określono jako niedostateczny. Odwodnienie jezdni odbywa się powierzchniowo poprzez odpowiednio ukształtowane spadki podłużne i poprzeczne w teren istniejący oraz do rowów drogowych.
Projektuje się całkowitą rozbiórkę istniejącego mostu, podczas realizacji robót budowlanych związanych z budową mostu, odcinek drogi powiatowej będzie wyłączony z ruchu, a ruch poprowadzony będzie wyznaczoną trasą objazdu.
Nowy most będzie to obiekt o schemacie ramy jednonawowej. Konstrukcja nośna to dźwigar płytowy żelbetowy połączony bezprzegubowo ze ścianami pionowymi. Wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego wyniesie ok. 0,7 m. Ściany pionowe o grubości 0,8 m, monolitycznie połączone ze skrzydełkami równoległymi do osi drogi. Zakłada się posadowienie obiektu pośrednie, np. poprzez żelbetonowe wbijane pale prefabrykowane. Za podporami zaprojektowano monolityczne płyty przejściowe. Na obiekcie usytuowana będzie jezdnia o dwóch pasach ruchu po 3 m każdy oraz obustronne chodniki. Zewnętrzne krawędzie obiektu będą zabezpieczone stalowymi barieroporęczami ochronnymi. Nowy most posiadał będzie całkowitą długość ustroju nośnego ok. 14,1 m oraz szerokość całkowitą ok. 11,7 m.
Oprócz przebudowy drogi istniejącej, w ramach niniejszego zadania zaprojektowano przebudowę istniejących rowów przydrożnych po stronie wschodniej mostu oraz nowe odcinki kanalizacji deszczowej w lokalizacjach, w których nie było możliwości wykonania rowu drogowego. Zabudowane zostaną nowe studnie z osadnikiem, studzienki, przykanaliki i kolektory, wody opadowe odprowadzone będą do przebudowanych rowów drogowych.
W ramach budowy nowego mostu nie zakłada sią konieczności wykonania powierzchniowych umocnień skarp rzeki.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
W granicach terenu inwestycji znajdują się obszary podlegające ochronie, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 t. j.). Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zlokalizowane w granicach obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005, który stanowi bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków oraz częściowo w granicach Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.