tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2023–03–02
OŚiGW.6220.2.23.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – EPLANT 43 Sp. z o. o., ul. Salwatorska 14/310, 30 - 109 Kraków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa zespołu paneli fotowoltaicznych „Kolbuszowa Górna V” wraz z niezbędną infrastrukturą i magazynem energii o łącznej mocy nieprzekraczającej 6 MW z możliwością realizacji w formie niezależnych instalacji o dowolnych konfiguracjach mocy lub budowania w całości, zlokalizowana w miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor EPLANT 43 Sp. z o. o., ul. Salwatorska 14/310, 30 – 109 Kraków, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 20 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 21 października 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa zespołu paneli fotowoltaicznych ,,Kolbuszowa Górna V” wraz z niezbędną infrastrukturą i magazynem energii o łącznej mocy nieprzekraczającej 6 MW, z możliwością realizacji w formie niezależnych instalacji o dowolnych konfiguracjach mocy lub budowania w całości, zlokalizowana w miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Z analizy opisu przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego wynika, że planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do instalacji, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 t.j.). W związku z powyższym w przedmiotowym przypadku nie zachodzi wymóg określony w art. 74 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.), tj. załączenia do wniosku o wydanie decyzji analizy kosztów i korzyści, bowiem ww. analizę sporządza się jedynie dla przedsięwzięć określonych w art. 10a ust. 1 ustawy prawo energetyczne.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/63/2022w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż obszary objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a tut. Organ wszczął postępowanie administracyjne w sprawie zawiadamiając w trybie art. 49 ustawy k.p.a oraz w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, wszystkie strony postępowania.
Obwieszczenie z dnia 8 listopada 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.23.2022, zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 8 listopada 2022 r. do 29 listopada 2022 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania zgodnie z treścią art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 8 listopada 2022 r. do 29 listopada 2022 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji i lokalizacji przedsięwzięcia .
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 8 listopada 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.23.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.33.2022 z dnia 24 listopada 2022 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia konieczne jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W swojej opinii Organ wyraził, iż produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju, jednakże zdaniem Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej lokalizacja inwestycji i jej powierzchnia determinuje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, która pozwoli określić wpływ przedsięwzięcia na ludzi i elementy środowiska.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.32.2022.DS.2 z dnia 28 listopada 2022 r. (data wpływu do tut. organu:
29 listopada 2022 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 16 grudnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 19 grudnia 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 22 grudnia 2022 r., pismem znak: OŚiGW.6220.2.23.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.32.2022.DS.4 z dnia 2 stycznia 2023 r., wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.435.393.2022.MZ z dnia 25 stycznia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 1 luty 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 5 stycznia 2023 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 24 listopada 2022 r., znak: PSNZ.9020.5.33.2022
Po analizie przedstawionej dokumentacji, uwzględniając stanowisko Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, Organ prowadzący postępowanie uznał, iż w powyższym przypadku powierzchnia farmy fotowoltaicznej i jej lokalizacja nie stwarzają wystarczających podstaw do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), nie określa progów granicznych, dla których obszar zajmowany przez instalacje fotowoltaiczną należy uznać za mogący w znaczny sposób przyczyniać się do zwiększonego oddziaływania. Teren inwestycji znajduje się w sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej, jednak Inwestor zobowiązuje się do takiego rozmieszczenia elementów farmy stanowiących źródło hałasu, które nie będzie powodować zakłócenia funkcjonowania znajdujących się w pobliżu zabudowań i nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków życia okolicznej ludności. Zgodnie z ww. Rozporządzeniem, przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest obligatoryjne. Organ wydający decyzje stoi zatem na stanowisku, że jeśli będą przestrzegane określone warunki zawarte w niniejszej decyzji, a także zostaną zastosowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, nie powinno ono w znaczny sposób oddziaływać na otaczające tereny.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy sumarycznej do 6 MW na terenie miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa. Inwestycja realizowana będzie na działkach o nr ewid. 2214/2, 2214/3 2215/2, 2215/23 obręb Kolbuszowa Górna, jednostka ewidencyjna Kolbuszowa.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się wykonanie: konstrukcji pod montaż paneli fotowoltaicznych, stacji transformatorowych, magazynów energii, instalacji monitorujących ilość wyprodukowanej energii oraz parametry elektrowni, przyłączy energetycznych, instalacji odgromowych oraz innych niezbędnych elementów infrastruktury.
Moc planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosić będzie do 6 MW. Powierzchnia przekształcona w ramach przedsięwzięcia wyniesie ok. 3,76 ha. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wymagała wykonania trwałych fundamentów pod konstrukcje wsporcze.
W obrębie wyznaczonego obszaru zostanie zamontowanych maksymalnie 15 000 sztuk paneli fotowoltaicznych. Zostaną one umocowane na konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie (konstrukcja wbijana za pomocą kafara) pod kątem 0-90 stopni i orientacji południowej. Konstrukcja nie będzie trwale związana z gruntem. Panele fotowoltaiczne zostaną umocowane do oddzielnych przetwornic napięciowych o łącznej mocy do 6 000 kW, zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych (max. 6 szt.) usadowionych na gruncie. Wyprodukowana energia będzie oddawana do sieci elektroenergetycznej SN/WN, przy pomocy linii kablowej SN/WN oraz przyłącza energetycznego lub częściowo magazynowana. Instalacja zostanie uziemiona. Teren pod przedsięwzięcie będzie ogrodzony i monitorowany.
Oprócz stołów z panelami fotowoltaicznymi zainstalowane zostaną kontenerowe stacje transformatorowe, zlokalizowane na terenie inwestycji, w pobliżu paneli fotowoltaicznych przyłączonych do danej stacji oraz magazyny energii. Ilość magazynów energii oraz ilość stacji transformatorowych (max. 6 szt.) i ich moc będzie dokładnie określona na etapie projektu budowlanego i uzależniona od mocy wybranych paneli fotowoltaicznych. Do kontenerów zostanie doprowadzona nie utwardzona droga dojazdowa. Teren pomiędzy stołami pozostanie biologicznie czynny obsiany trawą. Teren pod panelami też będzie biologicznie czynny, tylko z ograniczonym dostępem do światła.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją.
Zgodnie z informacjami zawartymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia w obszarze oddziaływania inwestycji nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt. Nie stwierdzono, aby na terenie inwestycji występowały dzikie zwierzęta, które bytują na stałe na danym terenie.
Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze korytarza ekologicznego, w związku z czym nie występuje tu ryzyko zablokowania jego drożności. Realizowane przedsięwzięcie jest planowane poza obszarami o szczególnie cennych walorach przyrodniczych. Podczas prac zachowana zostanie szczególna ostrożność, aby nie zabijać zwierząt, nie doprowadzać do zniszczenia nor, lęgowisk i innych schronień, jeśli takowe zostaną napotkane. W przypadku wystąpienia na obszarze inwestycji takich miejsc, zostaną one czasowo przeniesione lub zabezpieczone.
Nie planuje się dokonywania wycinki drzew, zmian stosunków wodnych, ani likwidacji naturalnych zbiorników, cieków, starorzeczy. Inwestycja nie przewiduje ingerencji w obszary śródpolnych i śródleśnych torfowisk, terenów podmokłych, oczek wodnych, polan, wrzosowisk oraz muraw.
Na obszarze planowanej inwestycji nie występują wyróżniające się twory przyrody nieożywionej, dlatego nie występuje ryzyko ich zniszczenia, bądź pogorszenia wartości przyrodniczej. Krajobraz obszaru, na którym planowana jest inwestycja, jest typowy
dla obszarów wiejskich.
Teren zainwestowania zlokalizowany jest w obrębie terenów rolnych, częściowo zabudowanych. Obszar działek przeznaczonych pod inwestycję stanowią grunty użytku i klasy: RIVa, RIVb, RV oraz PsIV.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji przedsięwzięcia wynikać będzie m. in. z prowadzenia prac: ziemnych i montażowych. Występujące oddziaływania i uciążliwości związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia to głównie: emisja hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza (m. in. maszyny budowlane i pojazdy transportujące materiały budowlane/elementy instalacji). Wykorzystywane maszyny, urządzenia będą sprawne technicznie i będą eksploatowane wyłącznie w porze dziennej tj. 6.00 – 22.00. Emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter okresowy, przemijający i ustąpią z chwilą zakończenia prac.
Na etapie eksploatacji zadania występować będzie jedynie emisja zanieczyszczeń do powietrza związana ze spalaniem paliw w silnikach pojazdów/maszyn/urządzeń obsługujących instalację.
Plac budowy i jego zaplecze zostaną zlokalizowane w oddaleniu od najbliższej zabudowy mieszkalnej. Teren budowy zaopatrzony będzie w sorbenty na wypadek ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych, a w miejscach stacjonowania pojazdów i maszyn zostaną zastosowane maty absorbujące ewentualne wycieki substancji ropopochodnych. Tankowanie pojazdów będzie się odbywać poza obszarem zainwestowania.
Zgodnie z informacjami podanymi w uzupełnieniu KIP, najbliższe tereny chronione akustycznie to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, zlokalizowana w odległości ok. 5 m od granicy terenu przedsięwzięcia, dla której dopuszczalne wartości poziomu hałasu wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Jak wynika z dokumentacji, plac budowy i jego zaplecze zlokalizowane będą w możliwie jak największej odległości od zabudowy mieszkalnej.
Źródłami hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą: praca urządzeń elektrycznych, umieszczonych wewnątrz kontenerowych stacji transformatorowych, magazynów energii oraz inwertery, a także pojazdy/maszyny/urządzenia, wykorzystywane podczas prac konserwatorskich, prowadzonych na terenie elektrowni fotowoltaicznej. Nie będą stosowane dodatkowe systemy chłodzenia paneli fotowoltaicznych np. w postaci wentylatorów. W dokumentacji wskazano, że stacje transformatorowe zostaną posadowione w możliwie najdalszej odległości od najbliższej zabudowy chronionej akustycznie (w odległości minimum 20 m), a normy poziomu hałasu określone w ww. rozporządzeniu zostaną zachowane
w granicach terenu przedsięwzięcia.
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska będą dotrzymane.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.). Wytworzone odpady na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia będą gromadzone selektywnie, a następnie zostaną przekazane uprawnionym podmiotom zewnętrznym, prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami. Zużyte elementy instalacji poddane zostaną procesom recyklingu.
Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.
Elektrownie fotowoltaiczne nie należą do grupy obiektów stwarzających zagrożenie dla środowiska w wyniku wystąpienia pożaru, wybuchu lub wycieku paliwa.
Awarie elektrowni fotowoltaicznych zdarzają się rzadko, a ich wielkość ogranicza się zazwyczaj do uszkodzeń pojedynczych elementów instalacji, takich jak panel fotowoltaiczny, szkło pokrywające panel, falownik (inwerter) oraz złącza – okablowanie. Przyczyną tego typu usterek są często warunki atmosferyczne (grad, mróz, wiatr, burze), uszkodzenia, do których dochodzi podczas transportu sprzętu, ewentualne defekty urządzeń, źle zaprojektowana instalacja, czy sprzęt niskiej jakości. Problemem mogą być również kradzieże oraz akty wandalizmu. Awarie tego typu nie mają wpływu na środowisko, nie przybierają rozmiaru katastrof naturalnych lub budowlanych, a ich wpływ ogranicza się jedynie do zmniejszenia wydajności instalacji.
W celu zapobiegania awariom, przewiduje się regularne przeprowadzanie kontroli. Wykorzystany sprzęt będzie zabezpieczony materiałami ognioodpornymi, zapobiegającymi pożarom, dodatkowo przewiduje się budowę instalacji odgromowej i przeciwprzepięciowej. Zainstalowany zostanie monitoring, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń przez osoby trzecie.
Zakres temperatury pracy modułów fotowoltaicznych wynosić będzie od -40oC do +85oC. W związku z tym zmiany klimatu nie będą mieć wpływu na ich pracę.
Realizacja przedsięwzięcia wiązała się będzie z wytwarzaniem odpadów powstających przy wszelkiego rodzaju pracach budowlanych. Powstałe odpady nie będą należały do grupy odpadów niebezpiecznych. Będą to przede wszystkim:
- opakowania po materiałach budowlanych, które będą segregowane, a następnie wykorzystywane, bądź przeznaczone do unieszkodliwiania,
- złom stalowy, który będzie oddawany do punktów skupu złomu,
- odpady z budowy (tj. kawałki drewna styropianu, papy, szkło), które będą zbierane do pojemników i wywożone na składowisko, bądź do odzysku.
W trakcie funkcjonowania elektrowni słonecznej i infrastruktury towarzyszącej będą powstawać niewielkie ilości odpadów związane z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych. Odpady te będą zabierane przez służby dozoru technicznego, które posiadać powinny odpowiednie zezwolenie w tym zakresie.
W fazie likwidacji inwestycji podstawową czynnością będzie demontaż poszczególnych elementów wchodzących w skład elektrowni słonecznej. W fazie likwidacji powstaną odpady związane z rozbiórką konstrukcji pod panele fotowoltaiczne oraz usunięciem infrastruktury elektroenergetycznej.
Powstałe odpady, związane z prowadzeniem likwidacji inwestycji to głównie: złom stalowy, elementy lub części składowe usunięte z zużytych urządzeń, odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Odpady te zostaną przekazane do wykorzystania lub unieszkodliwiania uprawnionemu odbiorcy
Właściwa gospodarka odpadami oraz przyjęte rozwiązania technologiczne gwarantują, iż projektowana inwestycja nie będzie stwarzać zagrożenia dla środowiska. Materiały te zostaną przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom, posiadającym odpowiednie zezwolenia, w celu ich odzysku, a następnie recyklingu.
W przypadku racjonalnego postępowania z odpadami, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wszelkimi zasadami, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na środowisko w tym zakresie.
Niewielka produkcja ścieków socjalno-bytowych wystąpi w fazie budowy/likwidacji instalacji fotowoltaicznej. Wytworzone ścieki będą gromadzone w urządzeniach sanitarnych, które posłużą firmom zajmującym się dostawą i montażem elementów farmy fotowoltaicznej. Wytworzone ścieki socjalno-bytowe zostaną odbierane przez odpowiedni podmiot odpowiedzialny za wywóz ścieków do oczyszczalni.
W wyniku działania przedmiotowej elektrowni słonecznej na żadnym z etapów funkcjonowania inwestycji (budowa, eksploatacja, likwidacja) nie będą powstawały ścieki technologiczne.
Przedsięwzięcie nie będzie trwałym ogniskiem emisji zanieczyszczeń powietrza. Faza realizacji przedsięwzięcia doprowadzi do tymczasowego i krótkotrwałego zwiększenia zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego pyłami i gazami, powstałymi na skutek działania maszyn niezbędnych do transportu i montażu elementów farmy. Emisja tego typu zanieczyszczeń będzie niewielka i nie spowoduje istotnych zmian w środowisku przyrodniczym oraz nie będzie miała negatywnego wpływu na zdrowie ludzkie. Oddziaływanie to będzie krótkotrwałe i wystąpi wyłącznie na etapie budowy i likwidacji elektrowni słonecznej.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Przedmiotowa inwestycja planowana jest do zrealizowania poza granicami form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916, ze zm.).
Najbliżej zlokalizowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 1,6 km od miejsca planowanej inwestycji.
Działki inwestycyjne położone są poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Zgodnie z informacjami podanymi dokumentacji, działki inwestycyjne stanowią agrocenozy z roślinnością ruderalną oraz roślinność wyższa (w części południowo-zachodniej terenu), która została wyłączona z obszaru zainwestowania.
Zgodnie z informacjami podanymi w uzupełnieniu KIP, na terenie planowanej inwestycji nie dojdzie do wycinki roślinności wyższej. Drzewa narażone na uszkodzenia mechaniczne w wyniku prowadzonych prac zostaną odpowiednio zabezpieczone.
W obszarze planowanej inwestycji nie stwierdzono występowania chronionych gatunków: zwierząt, roślin i grzybów. Wykopy na czas realizacji inwestycji zostaną odpowiednio zabezpieczone przed dostępem drobnej fauny.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 ze zm.) teren przedsięwzięcia położony jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki” kod: PLRW2000172198432, typ 17 (potok nizinny, piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika: m3), w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 r.
Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Puszcza Sandomierska PLB180005.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszaru chronionego, ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd), o kodzie PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, będącego Organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji Inwestycji – nastąpi jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
Realizacja przedsięwzięcia będzie związana z przekształceniem krajobrazu rolniczego na krajobraz z elementami przemysłowymi, jednakże oddziaływanie to nie będzie znacząco negatywne.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/11/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(adres do korespondencji: Alseva Pro sp. z o.o., ul. S. Lindego 7C, 30-148 Kraków)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.23.2022
z dnia 2 marca 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 6 MW wraz z infrastrukturą techniczną, na działkach o nr ewid. 2214/2, 2214/3 2215/2, 2215/23 obręb Kolbuszowa Górna, jednostka ewidencyjna Kolbuszowa. Łączna powierzchnia działek wynosi 5,43 ha, natomiast powierzchnia zabudowy zostanie ograniczona do ok. 3,76 ha. W obrębie wyznaczonego obszaru zostanie zamontowanych maksymalnie 15 000 sztuk paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 6 MW. Na pozostałej części terenu inwestycji (obszar między rzędami paneli) będzie użytek zielony.
Panele fotowoltaiczne zostaną umocowane na konstrukcjach nośnych posadowionych
na gruncie (konstrukcja wbijana za pomocą kafara) pod kątem 0-90 stopni i orientacji południowej. Konstrukcja nie będzie trwale związana z gruntem. Panele fotowoltaiczne zostaną umocowane do oddzielnych przetwornic napięciowych o łącznej mocy do 6 000 kW, zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych (max. 6 szt.) usadowionych na gruncie. Teren pod przedsięwzięcie będzie ogrodzony i monitorowany. Oprócz stołów z panelami fotowoltaicznymi zainstalowane zostaną kontenerowe stacje transformatorowe, zlokalizowane na terenie inwestycji, w pobliżu paneli fotowoltaicznych przyłączonych do danej stacji oraz magazyny energii. Do kontenerów zostanie doprowadzona nie utwardzona droga dojazdowa.
Inwestor planuje stworzenie na obszarze farmy fotowoltaicznej łąki. W koncepcji zamierzenia jest zachowanie w możliwie największym stopniu zielonego charakteru obszaru znajdującego się w otoczeniu farmy fotowoltaicznej oraz utrzymanie lokalnego ekosystemu roślin i zwierząt. W tym celu teren pomiędzy stołami pozostanie biologicznie czynny obsiany trawą. Powierzchnia biologicznie czynna farmy będzie koszona, aby wyeliminować możliwe zacienienie paneli. Teren pod panelami też będzie biologicznie czynny, tylko z ograniczonym dostępem do światła.
Celem inwestora jest realizacja inwestycji w modelu eko farmy fotowoltaicznej, a więc teren inwestycji w większości będzie pokryty wieloletnią roślinnością, złożoną z licznych gatunków traw, roślin motylkowych i ziół, tworzących ruń łąkową, systematycznie koszoną, która stanowić będzie dziką łąkę i siedlisko dla lokalnego ekosystemu zwierząt i roślin. Główną ideą tworzonych w ten sposób farm jest rozwój "zielonej energii", która z jednej strony opiera się na wytwarzaniu czystej energii ze źródeł odnawialnych, mających pozytywny wpływ na środowisko naturalne, ale także skupia się na odpowiednim zagospodarowaniu terenu znajdującego się w bezpośrednim otoczeniu infrastruktury wytwarzającej energię. Budowa farmy fotowoltaicznej w takim systemie ma za zadanie utrzymać w symbiozie dwa cele jakimi są produkcja zielonej, czystej energii oraz możliwie minimalny wpływ na dotychczasowy, lokalny ekosystem, lub wręcz poprawa jego warunków funkcjonowania. Teren pod panelami będzie również w praktyce wykorzystywany dla celów prowadzenia łąki na terenie pomiędzy panelami. Umożliwi to płynne przemieszczanie się fauny łąkowej.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, teren objęty wnioskiem dotychczas użytkowany był rolniczo i stanowi częściowo grunty orne.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916, ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o ok. 1,6 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zaliczane do instalacji, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 t.j.).