Gmina Kolbuszowa
Obrońców Pokoju 21
36-100 Kolbuszowa
e-mail: um@ekolbuszowa.pl
www: bip.kolbuszowa.pl
Data wydruku: 2024-11-23 06:42:27

Obwieszczenia


Dane szczegółowe

tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl

konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 7 czerwca 2023 r., znak: OŚiGW.6220.2.2.2023 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie”

Kolbuszowa, 2023–06–07

OŚiGW.6220.2.2.2023

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 59 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Marcina Szypuła, ul. Zbożowa 7, 36 - 100 Kolbuszowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

  1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie”,
  1. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Prace przygotowawcze obejmujące zdjęcie wierzchniej warstwy gleby (humusu) oraz ewentualną wycinkę drzew i/lub krzewów, należy przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 15 października.
    W przypadku zaistnienia konieczności dokonania wycinki i wykonania prac ziemnych w ww. okresie lęgowym, możliwe jest ich wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem wykonania ww. prac), iż teren lub dane drzewo/krzew nie
    są wykorzystywane przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również, że prace
    te nie będą stanowiły zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków.
    W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, prace te należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących,
    w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
  5. Wycinka drzew, w szczególności starych, dziuplastych, zostanie poprzedzona pod
    kontrolą nadzoru chiropterologicznego pod kątem występowania nietoperzy.
    Po przeprowadzeniu wycinki ścięte pnie drzew dziuplastych w wieku powyżej 10 lat, zostaną ponownie poddane szczegółowym oględzinom i pozostawione w miejscu ich ścięcia na 24 godziny, z uwagi na potencjalne kryjówki nietoperzy (działanie
    to umożliwi wylot nietoperzy, w przypadku ich ewentualnej obecności). W razie stwierdzenia występowania na przewidzianych do wycinki drzewach chronionych gatunków, wycinkę należy wstrzymać do momentu opuszczenia przez zwierzęta lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
  6. Drzewa i krzewy (wraz ze strefą korzeniową) nieprzeznaczone do wycinki,
    w sąsiedztwie których prowadzone będą prace związane z realizacją zadania, zostaną zabezpieczone na etapie realizacji robót przed uszkodzeniem mechanicznym
    poprzez:

- odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości
co najmniej 1,5 m,

- grupy drzew/krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni,

- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,

- prace ziemne w obrębie korzeni drzew i krzewów będą wykonywane ręcznie,

- drzewa i krzewy uszkodzone w czasie prowadzenia robót powinny być natychmiast poddane zabiegom pielęgnacyjnym,

- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów.

  1. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus zostanie gromadzony osobno
    i zostanie wykorzystany do ukształtowania powierzchni terenu.
  2. Wykopy powstałe w trakcie prac budowlanych niezasypane w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć przed możliwością przedostania się do nich drobnych zwierząt
    (np. szczelnie przykryć lub zastosować tymczasowe ogrodzenie herpetologiczne). Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je natychmiast wydostać i przenieść poza teren robót
    w odpowiednie siedlisko.
  3. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji oraz naruszenia naturalnej struktury gleby tylko w obrębie obszaru przeznaczonego pod inwestycję.
  4. Prace w obrębie cieku niewyróżnionego – rowu, zlokalizowanego na terenie inwestycyjnym, należy przeprowadzić z zachowaniem szczególnej ostrożności celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia jego wód.
  5. Usytuowanie elementów/obiektów wchodzących w skład planowanej inwestycji, należy rozplanować z uwzględnieniem pozostawienia technicznego pasa ochronnego (5,0 m) wzdłuż ww. rowu.
  6. Ewentualne uszkodzenia gruntu w obrębie ww. rowu, powstałe w wyniku prowadzonych prac, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
  7. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
  8. Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, a także miejsca przechowywania odpadów, należy lokalizować poza terenami zadrzewionymi oraz miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Ponadto miejsca,
    na których będą zlokalizowane zaplecza budowy, miejsca przechowywania odpadów, materiałów budowlanych należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.
  9. Transport materiałów na teren budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  10. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  11. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, w miejscach do tego przeznaczonych.
  12. Wykonawca robót winien wyposażyć maszyny i urządzenia w środki mające na celu neutralizację ewentualnych zanieczyszczeń powstałych w wyniku ich awarii
    (np. wyciek do gruntu płynów eksploatacyjnych).
  13. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw
    w pracy itp.).
  14. Planowane zagospodarowanie terenu powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie może zmienić stanu wody na gruncie szkodliwie oddziałującego na nieruchomości sąsiednie.
  15. W przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek śladów osadnictwa lub innych śladów wartości kulturowych, Wykonawca natychmiast powinien przerwać prace,
    a o zaistniałym fakcie winien powiadomić właściwe organy.
  16. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  17. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  18. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań
    dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych
    i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  19. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet
    przez podmioty posiadające stosowne zezwolenia w tym zakresie.
  20. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy
    z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia
    w tym zakresie.
  • Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor Pan Marcin Szypuła, ul. Zbożowa 7, 36 – 100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 11 kwietnia 2023 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie”.

Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/19/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć  określonych w § 3 ust. 1 pkt 59 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „parki rozrywki rozumiane jako obiekty przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z rozrywką lub rekreacją, pola golfowe, stadiony i tory wyścigowe w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 stycznia 2001 r. o wyścigach konnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 194 oraz z 2019 r. poz. 1495), wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, inne niż wymienione w pkt 57”.

Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 20 kwietnia 2023 r. znak: OŚiGW.6220.2.2.2023, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej:www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 20 kwietnia 2023 r. do 11 maja 2023 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 20 kwietnia 2023 r. do 11 maja 2023 r.  

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 20 kwietnia 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.7.2023 z dnia 5 maja 2023 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.

Organ opiniujący stwierdził, że przedsięwzięcie posiada charakter lokalny, ma na celu rozwój lokalnej turystyki i promowanie regionu, a także umożliwienie dostępu do terenów rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców oraz pośrednio wzrost gospodarczy gminy.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.3 z dnia 4 maja 2023 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 25 maja 2023 r. Następnie Organ ten pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.7 z dnia 22 maja 2023 r., wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Inwestor pismem z dnia 25 maja 2023 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 31 maja 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2023 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.111.2023.AT z dnia 31 maja 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
02 czerwca 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji. Po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 5 czerwca 2023 r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.12 z dnia 5 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 6 czerwca 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem znak: PSNZ.9020.5.7.2023 z dnia 6 czerwca 2023 r podtrzymał wyrażone w przedmiotowej sprawie stanowisko.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa parku rozrywki - Kompleksu Turystycznego Brzezóvka w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa. Lokalizacja zadania obejmować będzie działki o nr ewid: 488/24, 483/1, 484/1, 488/25 i 488/26. Powierzchnia planowanej Inwestycji będzie wynosić około 4,6 ha. Kompleks Turystyczny Brzezóvka będzie funkcjonował od połowy kwietnia do października.

W ramach przedsięwzięcia Inwestor przewiduje utworzenie w obrębie przedmiotowego kompleksu poszczególnych stref, w których będą oferowane określone atrakcje dla odwiedzających. Będą to m.in strefy: rozrywki, zabawowa, gastronomiczna, gospodarcza, basenowa, usługowo-handlowa, wypoczynkowa, sanitarna oraz parku historyczno-edukacyjnego wraz z elementami parku linowego.

Ponadto dla potrzeb realizacji zadania przewiduje się wykonanie infrastruktury drogowej w postaci dróg dojazdowych, miejsc postojowych dla pojazdów oraz ścieżek i chodników oraz paneli fotowoltaicznych i elementów reklamowych. Planowana jest także rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej.

Przedsięwzięcie realizowane będzie w terenie wiejskim w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej zagrodowej. Planowane przedsięwzięcie przebiega w terenie częściowo przekształconym oraz nieprzekształconym antropogenicznie w sąsiedztwie lasu. Tereny sąsiednie to tereny o charakterze rolniczym, leśnym, zabudowa mieszkalna jednorodzinna oraz drogi.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją.  

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Z przedłożonej Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedsięwzięcie realizowane będzie na obszarze częściowo już przekształconym antropogenicznie, w otoczeniu terenów zadrzewionych. W kierunku zachodnim oraz północnym przebiega droga, wzdłuż której mieści się zabudowa miejscowości Domatków. Również w kierunku północno wschodnim zlokalizowana jest zabudowa, a w większym oddaleniu znajduje się zbiornik wodny. Na południe od terenu objętego przedsięwzięciem występują tereny rolnicze.

W ramach przedmiotowego zadania nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów. Planowane strefy i instalacje elementów zabawowych bądź infrastruktury pomocniczej, nie spowodują potrzeby usunięcia istniejącej roślinności. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym, to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których dopuszczalne wartości poziomu hałasu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A). Zlokalizowane są one w kierunku zachodnim od przedsięwzięcia, w odległości ok. 350 m.

W czasie eksploatacji przedsięwzięcia punktowymi źródłami hałasu będą następujące elementy, które będą stanowić wyposażenie parku rozrywki: wentylator tłoczący powietrze do elementów dmuchanych wyposażenia, automaty zabawowe dla dzieci, urządzenie zabawowe typu cymbergaj, agregat prądotwórczy zabudowany w obudowie dźwiękochłonnej uruchamiany w przypadku braku energii elektrycznej.

Przewidywane maksymalne natężenie ruchu pojazdów na etapie eksploatacji wyniesie ok. 4 autokary/godzinę i 17 samochodów osobowych/godzinę. Kompleks Turystyczny ogrodzony będzie ogrodzeniem betonowym o wysokość ok. 2,2 m.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie przewiduje się, aby w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia na terenach prawnie chronionych w jego otoczeniu, zostały przekraczane normy akustyczne dla pory dnia i nocy.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia mogą wystąpić oddziaływania związane z prowadzonymi pracami budowlanymi i montażowymi oraz ruchem samochodów transportowych - będą to uciążliwości krótkotrwałe, odwracalne, które ustaną z chwilą zakończenia etapu budowy. W celu minimalizacji uciążliwości związanych z emisją hałasu prace te prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. 06:00 - 22:00, a na placu budowy będzie pracował sprawny technicznie sprzęt.

Podczas prowadzonych prac wystąpić może lokalne zapylenie oraz emisja spalin do środowiska. W celu ograniczenia emisji niezorganizowanej związanej z tym etapem, przewiduje się zminimalizowanie wpływu przedsięwzięcia na środowisko poprzez rozwiązania techniczne i organizacyjne do których należą m. in.: wykorzystanie nowoczesnego sprzętu oraz jego prawidłowa eksploatacja, eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym, ograniczenie koncentracji prac z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego oraz prędkości ruchu pojazdów w rejonie budowy, utrzymanie placu budowy w czystości. Uciążliwości związane
z etapem realizacji będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą jego zakończenia.

Podczas prowadzonych prac budowlanych i montażowych wytwarzane będą odpady. Odpady te będą magazynowane w wydzielonym miejscu, w szczelnych pojemnikach lub kontenerach i regularnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane zezwolenia.

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.

Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia planowana inwestycja realizowana będzie zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, z wykorzystaniem materiałów posiadających odpowiednie certyfikaty i spełniających określone projektem normy,
na podstawie przygotowanego i zaakceptowanego przez właściwy organ projektu budowlanego. W związku z tym należy się spodziewać, że ryzyko katastrofy budowlanej ograniczone jest do minimum. Ważnym będzie jedynie dopilnowanie, aby wykonawca prac budowlanych wykonywał swoją pracę z dbałością i przestrzegał odpowiednich przepisów branżowych.

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi czy wstępowaniem porywistych wiatrów.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).

W fazie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się wystąpienia znaczącej emisji odpadów. Wytworzone odpady budowlane będą selektywnie magazynowane i przekazywane uprawnionym podmiotom. Na etapie budowy będą powstawały odpady, które w Załączniku
do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów, zaliczane są do grupy 17 - odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Ponadto w niewielkiej ilości będą powstawały odpady związane z zapleczem socjalno- bytowym, zaliczane do grupy 20 - odpady komunalne łączne z frakcjami gromadzonymi selektywnie.

Prawidłowa gospodarka odpadami zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji, zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko zarówno na etapie realizacji
jak i eksploatacji przedsięwzięcia.

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń  powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliższym obszarem Natura 2000 względem planowanego zamierzenia, jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 1,6 km.

Przedsięwzięcie usytuowane będzie poza korytarzami migracyjnymi dla zwierząt wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Piłot M. 2005), zaktualizowanym w latach 2010-2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Mając na uwadze rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia (brak danych, które wskazywałyby na cenne wartości przyrodnicze terenu inwestycji, sąsiedztwo obszarów zabudowanych) oraz wskazane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania chroniące środowisko, należy stwierdzić, iż nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody. Ponadto uznano, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na cele i przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, na integralność oraz spójność sieci Natura 2000.

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Z dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska lub na obszarach, na których istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia standardów jakości środowiska.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi zatem na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z przedmiotowym przedsięwzięciem zostaną o graniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II a PGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki” kod JCWP: RW2000102198431, typ JCWP: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status JCWP: SZCW – silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan (ogólny): zły stan wód.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożona chemicznie ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, będącego Organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Domatków, przysiółek Brzezówka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie.
Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie około 80 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji Inwestycji – nastąpi jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia -
    w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.

Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/33/2023.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu
w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś.

Otrzymują:

  1. Marcin Szypuła, ul. Zbożowa 7, 36-100 Kolbuszowa
  2. Strony postępowania w trybie art. 49 ustawy k.p.a. w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś
  3. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli - doręczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej

Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.

 

Złącznik nr 1

do decyzji Burmistrza Kolbuszowej

znak: OŚiGW.6220.2.2.2023

z dnia 7 czerwca 2023 r.

CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie parku rozrywki – Kompleksu Turystycznego Brzezóvka. Inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, woj. Podkarpackie na   działkach  o nr ewid. 288/24, 483/1, 484/1, 488/25 oraz 488/26. Powierzchnia inwestycji będzie wynosić około 46 262,44 m2 co daje w przybliżeniu obszar 4,6 ha.

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie wiejskim, częściowo przekształconym antropogenicznie w sąsiedztwie lasu i zabudowy jednorodzinnej, zagrodowej . 

Na analizowanym terenie nie występują powierzchniowe formy ochrony ukierunkowane
na ochronę zbiorowisk roślinnych.

Planowana Inwestycja – Kompleks Turystyczny Brzezówka,  z elementami rozrywkowymi placu o charakterze turystyczno-wypoczynkowo-rozrywkowym, będzie podzielona na kilka stref. Będą to m.in.:

  1. a) Strefy rozrywki
  2. b) Strefy zabawowe
  3. c) Strefa gastronomiczna
  4. d) Strefa gospodarcza
  5. e) Strefa basenowa (baseny stelażowe)
  6. f) Strefa usługowo – handlowa
  7. g) Strefa wypoczynkowa
  8. h) Strefa sanitarna
  9. i) Strefa parkingowa
  10. j) Strefa parku historyczno-edukacyjnego

W ramach poszczególnych stref zamierzenie Inwestycyjne będzie oferować określone atrakcje dla odwiedzających.

Na terenie Inwestycji znajdują się również istniejące obiekty budowlane, które będą pełnić odpowiednie funkcje dla odwiedzających. Teren Inwestycji wyposażony jest także w elementy infrastrukturalne niezbędne do funkcjonowania Kompleksu.

Realizacja planowanej Inwestycji, będzie wymagała przeprowadzenia robót budowlano –montażowych, które w zależności od strefy planowanego przedsięwzięcia będą się od siebie różnić. Zróżnicowanie polega na przeznaczeniu każdej ze stref oraz zakresu robót jakie należy wykonać.

Ponadto dla potrzeb realizacji zadania przewiduje się wykonanie infrastruktury drogowej w postaci dróg dojazdowych, miejsc postojowych dla pojazdów oraz ścieżek i chodników oraz paneli fotowoltaicznych i elementów reklamowych. Planowana jest także rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej i podłączenie kontenera typu WC do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.

W ramach zamierzenia Inwestycyjnego planowane jest wybudowanie sieci instalacji elektrycznej, prowadzonej ziemią do zasilenia oświetlenia na obiekcie wraz z doprowadzeniem energii do punktów poboru prądu przez urządzenia zabawowe bądź elementy, które napędzają bądź zasilają urządzenia zabawowe.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz.976 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok.1,6 km.

Autor: Kazimierz Kret
Data wytworzenia informacji: b/d
Opublikowała: Joanna Orlewska
Administrator
e-mail: joanna.orlewska@ekolbuszowa.pl
Data publikacji: 2023-06-09
Wyświetl historię zmian