tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2024–09–25
OŚiGW.6220.2.2.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Krystyny i Jana Dudziński o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 5 wiat magazynowych, rozbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku produkcyjnego o magazyn wyrobów gotowych, zadaszenie zewnętrzne, kotłownię” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – P. Krystyna i Jan Dudziński, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 6 marca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 7 marca 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 5 wiat magazynowych, rozbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku produkcyjnego o magazyn wyrobów gotowych, zadaszenie zewnętrzne, kotłownię”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/8/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy
je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: (…) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 15 marca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.2.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 18 marca 2024 r. do 8 kwietnia 2024 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 15 marca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.2.2024 z dnia 27 marca 2024 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
Organ opiniujący stwierdził, iż w ramach realizacji inwestycji nie planuje się zwiększenia prowadzonej na terenie zakładu produkcji oraz zmiany profilu prowadzonej działalności. W związku z powyższym należy uznać, że w związku z realizacją przedsięwzięcia nie zmieni się jego wpływ na ludzi i elementy środowiska.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2024.BM.2 z dnia 2 kwietnia 2024 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 23 kwietnia 2024 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4901.46.2024.MZ z dnia 17 kwietnia 2024 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o ile spełnione zostaną warunki, które uwzględnione zostały w pkt II niniejszej decyzji.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2024.BM.4 z dnia 23 kwietnia 2024 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 7 maja 2024 r. Następnie Organ ten pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2024.BM.6 z dnia 13 maja 2024 r., stwierdzając braki merytorycznew stosunku do wymagań określonych w art. 62a ustawy ooś, wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 12 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 16 lipca 2024 r.), przedłożył tut. Organowi stosowne uzupełnienia dotyczące planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 23 lipca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, przekładając w załączeniu uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia z dnia 12 lipca 2024 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2024.BM.9 z dnia 30 lipca 2024 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 13 sierpnia 2024 r.
Po zapoznaniu się z przedłożonym uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 6 sierpnia 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.2.2024 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone opinii (pismo o tym samym znaku) z dnia 27 marca 2024 r.
Po dokonanej analizie otrzymanej dokumentacji Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.4901.46.2024.MZ z dnia 7 sierpnia 2024 r., (data wpływu do tut. Organu 9 sierpnia 2024 r.) podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 17 kwietnia 2024 r., znak: RZ.ZZŚ.4901.46.2024.MZ.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2024.BM.11 z dnia 13 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. Organu 14 sierpnia 2024 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś,
na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w miejscowości Kolbuszowa na działkach o numerach ewidencyjnych 1438/2, 1439/1, 1439/2 obręb ewidencyjny 0001 Kolbuszowa o łącznej powierzchni około 1,2499 ha i polega na adaptacji istniejących pomieszczeń pod potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na powierzchni około 1,1 ha. Postępowanie ma na celu uregulowanie stanu prawnego wiat magazynowych i budynków. Nie będą prowadzone jakiekolwiek prace budowane. Teren zabudowany jest pomieszczeniami produkcyjno-gospodarczymi i wiatami magazynowymi o powierzchni około 1583 m².
W istniejących obiektach prowadzona jest obecnie kompleksowa obróbka drewna, obejmująca cały proces, od zakupu drewna okrągłego, aż do uzyskania gotowych elementów.
Ponadto drewno przechodzi przez proces sezonowania pod wiatami, w celu zmniejszenia zawartości wilgoci do maksymalnie niskiego poziomu w celu zmniejszenia czasu suszenia w suszarniach.
Teren zakładu stanowi teren przekształcony, ogrodzony, utwardzony kamieniem, tłuczniem i płytami betonowymi. Jak wskazano w dokumentacji na terenie objętym zakresem przedsięwzięcia nie występują drzewa i krzewy.
Według przedstawionych informacji, na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia jest już obszarem przekształconym i nie posiada szczególnych walorów przyrodniczych. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca m. in.: ze spalania biomasy na potrzeby energetyczne w istniejących kotłach, procesu technologicznego oraz spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących/poruszających się po przedmiotowym terenie.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji, w związku z przedsięwzięciem nie wzrośnie wielkość produkcji w Zakładzie. Proces produkcyjny realizowany będzie z wykorzystaniem istniejących urządzeń i obiektów. Teren Zakładu utrzymywany będzie w czystości. Zanieczyszczone powietrze z procesu obróbki drewna na każdym urządzeniu (poza trakiem i wielopiłą) oczyszczane będzie w filtrze/filtrach workowych o skuteczności min. 99 %. Trak i wielopiła eksploatowane będą wyłącznie wewnątrz hal. Zanieczyszczone powietrze z procesu napełniania silosów magazynowych (trocin, wiór, ścinki, pyły) oczyszczane będzie w filtrze/filtrach o gwarantowanym stężeniu pyłu po filtrze max 10 mg/m3. Maszyny technologiczne zasilane będą energią elektryczną. Wózki widłowe wykorzystywane do transportu wewnętrznego zasilane będą energią elektryczną. Na terenie Zakładu nie jest prowadzona impregnacja drewna. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją w związku z przedsięwzięciem nie powstaną nowe źródła emisji zanieczyszczeń do powietrza.
Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) są to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy, w kierunku północnym i częściowo zachodnim oraz zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy, w kierunku południowym i częściowo zachodnim.
Przedstawione obliczenia akustyczne wykazują, iż przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu na ww. terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).
Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów o zwiększonym ryzyku i zakładzie o dużym ryzyku, wystąpienia poważnej awarii przemysłowej zgodnie z kryteriami i warunkami wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 roku, poz. 138).
W projektowanym Zakładzie nie będą znajdować się substancje, o których mowa w w/w rozporządzeniu, stąd też Zakład nie będzie zaliczany do tego typu zakładów.
W związku z realizacją przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, nie wystąpi ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.). Wszystkie odpady wytwarzane podczas eksploatacji przedsięwzięcia będą magazynowane selektywnie, w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku: w pojemnikach, beczkach lub opakowaniach specjalnie do tego celu przeznaczonych. Wszystkie wytwarzane odpady będą przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Przy stosowanych na terenie firmy technologiach nie występują przekroczenia norm dopuszczalnych na stanowiskach pracy, jak i w środowisku (w tym zabudowy mieszkaniowej).
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę
i zagospodarowanie terenu – uciążliwość zamyka się w granicach terenu objętego inwestycją (tj. obszaru, do którego Inwestor dysponuje tytułem prawnym). Nie występują obszary ponadnormatywnego wpływu inwestycji na środowisko przy realizacji inwestycji zgodnie z koncepcją technologiczną zagospodarowania terenu działek objętych inwestycją.
Z uwagi na przewidywany rodzaj technologii i zastosowane zabezpieczenia w postaci redukcji zanieczyszczeń z procesów technologicznych nie występują przekroczenia norm dopuszczalnych w środowisku, a więc nie ma negatywnego wpływu na zdrowie ludzi.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych
oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Teren przedmiotowego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o około 2,94 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.
Teren przedsięwzięcia leży poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Mając na uwadze powyższe oraz rodzaj, skalę i lokalizację przedsięwzięcia, a także charakter i zasięg generowanych oddziaływań, inwestycja nie będzie w sposób znacząco negatywny oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336), w tym na przedmioty i cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Stwierdza się brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r., w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa od Dąbrówki" kod: RW2000102198431; typ: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW – silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miasta Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Głównymi oddziaływaniami związanymi z realizacją inwestycji będą uciążliwości związane z hałasem, emisją zanieczyszczeń na etapie eksploatacyjnym, a powstające zanieczyszczenia, wielkość hałasu będą dotrzymywać określone prawem dopuszczalne poziomy.
W odniesieniu do planowanych prac, oddziaływanie na środowisko i ludzi będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny, powodując jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Skala i złożoność oddziaływania negatywnego obejmie najbliższe sąsiedztwo prowadzonych robót i nie przekroczy terenu objętego wnioskiem. Jak podano w przedłożonej dokumentacji są to roboty obojętne dla środowiska lub ewentualnie mające chwilowy lokalny wpływ na środowisko. Nie spowoduje to stałej zmiany sposobu wykorzystania terenu.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, które mogłyby powodować kumulację oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Inwestycja polega na zalegalizowaniu istniejących budynków , wiat, dlatego też narzucone warunki dotyczą wyłącznie eksploatacji i ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia. W ramach inwestycji nie będą prowadzone żadne prace budowlane, w związku z czym nie narzuca się warunków dotyczących realizacji zadania.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/43/2024.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.2.2024
z dnia 25 września 2024 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.)
Przedmiotowe przedsięwzięcie pn. „Budowa 5 wiat magazynowych, rozbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku produkcyjnego o magazyn wyrobów gotowych, zadaszenie zewnętrzne, kotłownię” zlokalizowane jest w miejscowości Kolbuszowa na działkach o numerach ewidencyjnych 1438/2, 1439/1, 1439/2 obręb ewidencyjny 0001 Kolbuszowa o łącznej powierzchni 1,2499 ha.
Zamierzenie polega na adaptacji istniejących pomieszczeń pod potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej na powierzchni ok. 1,1 ha. Postępowanie ma na celu uregulowanie stanu prawnego wiat magazynowych i budynków. W ramach przedmiotowego zadania nie będą prowadzone jakiekolwiek prace budowane. Teren zabudowany jest pomieszczeniami produkcyjno-gospodarczymi i wiatami magazynowymi o pow. ok. 1583 m².
Legalizacji podlegają 2 budynki produkcyjne, budynek kotłowni oraz 5 wiat magazynowych. Powierzchnia zabudowy nie zmieni się w stosunku do stanu obecnego.
Firma specjalizuje się w wytwarzaniu towarów z drewna bukowego i dębowego pozyskanego z polskich Lasów Państwowych. W istniejących obiektach prowadzona jest obecnie kompleksowa obróbka drewna, obejmująca cały proces, od zakupu drewna okrągłego, aż do uzyskania gotowych elementów.
Ponadto drewno przechodzi przez proces sezonowania pod wiatami, w celu zmniejszenia zawartości wilgoci do maksymalnie niskiego poziomu, prowadząc przy tym do skrócenia czasu suszenia w suszarniach.
Wszystkie pozostałości po produkcji drewna są wykorzystywane do produkcji brykietu. Na terenie zakładu nie jest prowadzona impregnacja drewna.
W halach zakładu znajdują się następujące maszyny:
Pod wiatą są zainstalowane następujące maszyny:
W związku z przedsięwzięciem nie wzrośnie wielkość produkcji w zakładzie. Proces produkcyjny realizowany będzie z wykorzystaniem istniejących urządzeń i obiektów.
Teren zakładu stanowi teren przekształcony, ogrodzony, utwardzony kamieniem, tłuczniem i płytami betonowymi. Jak wskazano w dokumentacji na terenie objętym zakresem przedsięwzięcia nie występują drzewa i krzewy.
Odległość najbliższej zabudowy mieszkaniowej od terenu działek inwestycyjnych wynosi ok. 0,016 km, natomiast od projektowanego przedsięwzięcia wynosi ok. 0,040 km.
Czas ogólny pracy zakładu wynosi do 16 h dziennie. Przy czym poszczególne prace lub czynności technologiczne w zakresie cięcia i obróbki drewna trwają do 10 h dziennie. Natomiast dostawa surowca lub odbiór produktu odbywają się w godzinach 6-22.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 2,94 km.