tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2024–12–16
OŚiGW.6220.2.14.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 90 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Nadleśnictwo Kolbuszowa, Świerczów 138, 36-100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Zalesienie gruntu rolnego”, planowanego do realizacji na działce o nr ewid. 42/1, obręb Nowa Wieś – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Zalesienie gruntu rolnego”, planowanego do realizacji na działce o nr ewid. 42/1, obręb Nowa Wieś
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
– powstawaniu niezbędnej przestrzeni życiowej dla dalszego rozwoju drzewostanu,
– kształtowaniu klimatu wnętrza uprawy/lasu, sprzyjającego oczyszczaniu się drzew z dolnych gałęzi i poprawie jakości drewna oraz zwiększaniu różnorodności biologicznej w dolnych warstwach lasu;
III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
Inwestor – Nadleśnictwo Kolbuszowa, Świerczów 138, 36-100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 5 września 2024 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 10 września 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Zalesienie gruntu rolnego” realizowanego w miejscowości Nowa Wieś na działce o nr ewid.: 42/1.
W przedmiotowym wniosku tut. Organ stwierdził braki formalne, dlatego też wezwał Inwestora pismem z dnia 24 września 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.14.2024 do uzupełnienia wniosku o wydanie decyzji. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty pismem z dnia 8 października 2024 r.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/44/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 90 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zalesienia (…) nieużytków lub innych niż orne użytków rolnych, znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 15 października 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.14.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 15 października 2024 r. do 5 listopada 2024 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 15 października 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.14.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.17.2024.DS.2 z dnia 18 października 2024 r. wezwał Burmistrza Kolbuszowej do uzupełnienia przedłożonego wniosku w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Tut. Organ uzupełnił wniosek pismem znak: OŚiGW.6220.2.14.2024 w dniu 24 października 2024 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 30 października 2024 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.17.2024, w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że inwestycja ta, nie będzie miała negatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.17.2024.DS.6 z dnia 4 listopada 2024 r. (data wpływu do tut. Organu:
5 listopada 2024 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 18 listopada 2024 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 6 listopada 2024 r. wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.165.2024.MZ, w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.17.2024.DS.7 z dnia 14 listopada 2024 r., wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełniony będzie warunek, który uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie polegać będzie na zalesieniu gruntu rolnego na działce ewidencyjnej nr 42/1, położonej w obrębie ewidencyjnym Nowa Wieś, gmina Kolbuszowa. Zalesienie realizowane będzie na powierzchni 0,3918 ha. Inwestycja będzie realizowana na terenie zakwalifikowanym jako łąki trwałe (ŁIV). Obszar ten nie jest obecnie użytkowany rolniczo. Na powierzchni występują zapusty odnowienia naturalnego olszy czarnej (Alnus glutinosa). Zapusty te w pierwszej klasie wieku (do 10 lat), występują pojedynczo na części powierzchni przewidzianej do zalesienia.
Przedsięwzięcie będzie realizowane poprzez wykorzystanie istniejącego odnowienia naturalnego do powstania drzewostanu, uzupełnienie istniejącego odnowienia poprzez ręczne nasadzenie drzew leśnych na glebie nieprzygotowanej oraz coroczną pielęgnację nasadzeń do czasu uzyskania wysokości umożliwiającej samodzielny wzrost.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Inwestycja będzie realizowana na terenie zakwalifikowanym jako łąki trwałe (ŁIV). Obszar przedmiotowej działki obecnie nie jest użytkowany rolniczo. Teren przylega do obszarów leśnych na wilgotnych siedliskach borowych z sosną jako gatunkiem panującym.
Na teren działki inwestycyjnej wkraczają odnowienia olszy czarnej (drzewa w wieku do 10 lat). Inwestycję zaplanowano w sąsiedztwie rzeki Świerczówka, której bezpośrednie otoczenie stanowią użytki/nieużytki rolne, a w jej większym oddaleniu rozciąga się kompleks leśny. W kierunku południowym (w odległości ok. 20–40 m) zlokalizowane są zbiorniki wodne, wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Do procesu technologicznego nie przewiduje się wykorzystania wody, energii elektrycznej, gazowej i cieplnej. Surowcem będą sadzonki drzew leśnych w ilości około 2 tysięcy sztuk.
Jak wskazano w dokumentacji, w obszarze oddziaływania inwestycji nie stwierdzono występowania gatunków: flory, fauny i grzybów, objętych ochroną gatunkową.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia ze względu na rodzaj prac i wykorzystywane narzędzia, nie przewiduje się wprowadzania żadnych substancji i energii szkodliwych dla środowiska ani emisji hałasu. Prace w zakresie planowanej inwestycji zostaną przeprowadzone narzędziami ręcznymi. Całość prac planuje się wykonać w ciągu jednego dnia roboczego. Na etapie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się powstania odpadów.
W związku z powyższym realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z negatywnym wpływem na jakość powietrza i otaczające środowisko.
Najbliższy budynek mieszkalny zlokalizowany jest w odległości ok. 100 m. Z uwagi na charakter planowanych prac, przyjmuje się, iż zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia nie dojdzie do przekroczeń obowiązujących wartości dopuszczalnych poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).
Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana jest poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie przewiduje się występowania odpadów.
Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż realizacja przedsięwzięcia, w związku z zastosowaną technologią prac, nie będzie wiązała się zagrożeniem dla zdrowia ludzi wynikającym z emisji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Teren planowanego przedsięwzięcia przylega do obszarów leśnych na wilgotnych siedliskach borowych z sosną jako gatunkiem panującym.
Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowa inwestycja planowana jest do realizacji w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588, ze zm.).
Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. Uchwały na terenie Obszaru zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478).
Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 obowiązuje na obszarze:
1) siedlisk wydmowych;
2) 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina;
3) udokumentowanych złóż geologicznych.
Działka o nr ew. 42/1 obręb Nowa Wieś położona jest poza obszarami, o których mowa § 3 ust. ust. 6 pkt 1, 2 i 3 ww. Uchwały, zatem zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w stosunku do przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z treścią, zawartej w dokumentacji, analizy pod kątem zgodności z zapisami ww. Uchwały, realizacja przedsięwzięcia nie będzie się wiązała z łamaniem zakazów obowiązujących na terenie ww. Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, zlokalizowany w odległości ok. 5,2 km od terenu planowanej inwestycji.
Inwestycja planowana jest do realizacji poza granicami korytarzy migracyjnych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Niniejsze przedsięwzięcie realizowane będzie w sąsiedztwie terenów o małej gęstości zaludnienia, z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478), teren planowanej inwestycji znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego – Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Nowa Wieś, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Obszar, na którym planowane jest przedsięwzięcie ma charakter równinny o słabo urzeźbionej powierzchni. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Z uwagi na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Ze względu na niewielką powierzchnię przewidzianą do zalesienia prace inwestycyjne przewiduje się wykonać w ciągu jednego dnia roboczego i będzie to przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko. W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac, które jednakże będą krótkotrwałe.
Na etapie realizacji inwestycji mogą występować niewielkie uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku prowadzonych prac przygotowawczych terenu pod nasadzenia. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i funkcjonowania.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/63/2024.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.