tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2025–04–24
OŚiGO.6220.2.8.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 oraz 54a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – R2Energy Sp. z o.o., ul. Białostocka 20/45, 03-741 Warszawa reprezentowanego przez Pełnomocnika o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji odnawialnego źródła energii ,,Widełka” wykorzystującej promieniowanie słoneczne wraz z obiektami budowlanymi obejmującymi magazyny energii wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi oraz pozostałą niezbędną infrastrukturą techniczną na części dz. ewid. 2662, 2669/3 oraz na dz. ewid. o nr 2670/9, 2670/10, obręb Widełka – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Krośnie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie:
orzekam
- odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości co najmniej 150 cm,
- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane, ani ziemia pochodząca z wykopów,
- prace ziemne w obrębie korzeni drzew będą wykonywane ręcznie lub niewielkimi koparkami,
- drzewa uszkodzone w czasie prowadzenia robót powinny być natychmiast poddane zabiegom pielęgnacyjnym.
Uzasadnienie
Inwestor – R2Energy Sp. z o.o., ul. Białostocka 20/45, 03-741 Warszawa, reprezentowany przez Pełnomocnika, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 11 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 13 czerwca 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji odnawialnego źródła energii ,,Widełka” wykorzystującej promieniowanie słoneczne wraz z obiektami budowlanymi obejmującymi magazyny energii wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi oraz pozostałą niezbędną infrastrukturą techniczną na części dz. ewid. 2662, 2669/3 oraz na dz. ewid. o nr 2670/9, 2670/10, obręb Widełka.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/32/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 oraz 54 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: ,,zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy” oraz ,,zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni wyznaczanej po obrysie zewnętrznych skrajnych modułów paneli nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy z wyłączeniem zabudowy systemami fotowoltaicznymi lokalizowanej na dachach i elewacjach obiektów budowlanych”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 28 czerwca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.8.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 1 lipca 2024 r. do 22 lipca 2024 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 28 czerwca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.8.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Krośnie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem znak: PSNZ.9020.5.7.2024 z dnia 15 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 16 lipca 2024 r.) wezwał Burmistrza Kolbuszowej do uzupełnienia wniosku o kwalifikację przedsięwzięcia. Po przedłożeniu stosownego uzupełnienia z dnia 22 lipca 2024 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 26 lipca 2024 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.7.2024, w której wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane. Organ opiniujący stwierdził, iż produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju, natomiast niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.8.2024.BM.5 z dnia 31 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 1 sierpnia 2024 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie wydał opinię znak: RK.ZZŚ.4901.105.2024.MG z dnia 12 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. organu:
19 sierpnia 2024 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.108.105.2024.MZ z dnia 26 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 28 sierpnia 2024 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Inwestor pismem z dnia 30 października 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 4 listopada 2024 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 7 listopada 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.8.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii,
co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Po dokonanej analizie otrzymanej dokumentacji Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.4901.108.2024.MZ z dnia 15 listopada
2024 r., podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 26 sierpnia 2024 r.
Po zapoznaniu się z przedłożonym uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 25 listopada
2024 r., (data wpływu do tut. Organu: 25 listopada 2024 r.) znak: PSNZ.9020.5.7.2024 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone opinii z dnia 26 lipca 2024 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie po dokonanej analizie przedłożonej dokumentacji pismem znak: RK.ZZŚ.4901.105.2024.MG z dnia 27 listopada 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 29 listopada 2024 r.), podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 12 sierpnia 2024 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.8.2024.BM.11 z dnia 3 grudnia 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 4 grudnia 2024 r.) ponownie wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 31 stycznia 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 3 luty 2025 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienie, przy czym 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 6 lutego 2025 r. pismem znak: OŚiGO.6220.2.8.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po ponownej analizie materiału pismem znak: RZ.ZZŚ.4901.108.2024.MZ z dnia 12 lutego 2025 r., podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 26 sierpnia 2024 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej po zapoznaniu się z przedłożonym uzupełnieniem pismem z dnia 21 lutego 2025 r., (data wpływu do tut. Organu: 24 luty 2025 r.) znak: PSNZ.9020.5.7.2024 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w opinii z dnia 26 lipca 2024 r.
Po analizie przedłożonego uzupełnienia Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie pismem znak: RK.ZZŚ.4901.105.2024.MG z dnia 24 lutego 2025 r., podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 12 sierpnia 2024 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.8.2024.BM.18 z dnia 18 marca 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 19 marca 2025 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na budowie elektrowni fotowoltaicznej na części działek ewidencyjnych o numerach 2662, 2669/3 oraz na działkach ewidencyjnych o numerach 2670/9, 2670/10, obręb Widełka. Instalacja odnawialnego źródła energii będzie składać się z paneli fotowoltaicznych, magazynów energii, stacji transformatorowych, paneli niskiego napięcia prądu stałego, falowników oraz opcjonalnej stacji GPO.
W ramach zadania planuje się montaż do 3 774 modułów fotowoltaicznych o mocy jednostkowej do 2 000 Wp (powierzchnia stołów do 11 700 m2) wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj. 36 szt. stacji transformatorowych (o pow. ok. 1800 m2), maksymalnie 2 stacje transformatorowe nn/SN, opcjonalnie 1 stację GPO, układ wewnętrznych dróg technicznych z kruszywa o pow. ok. 2000 m², 100 szt. paneli stałego niskiego napięcia (dcbox), przyłącza elektroenergetyczne oraz inna infrastruktura niezbędna do funkcjonowania inwestycji. Planuje się również budowę do 100 szt. magazynów energii o całkowitej pow. ok. 4 500 m².
Przewiduje się montaż ogniw fotowoltaicznych na konstrukcjach nośnych wbijanych w grunt. Maksymalna wysokość górnej części konstrukcji montażowych, wraz z modułami PV oraz pozostałą infrastrukturą nie będzie przekraczać 6 m. Inwestor przewiduje również możliwość montażu paneli fotowoltaicznych na dachach magazynów energii. Dojazd do planowanego przedsięwzięcia będzie odbywał się istniejącymi drogami, które przebiegają w pobliżu.
Całkowita powierzchnia działek wynosi około 3,6 ha. Całkowita powierzchnia planowanej inwestycji wynosi do około 3,3 ha. Maksymalna powierzchnia przeznaczona do utwardzenia, będzie wynosić maksymalnie 1,265 ha. Północna część (nieobjęta wnioskiem) działki nr 2662 graniczy bezpośrednio z drogą krajową nr 9 (E371) oraz zabudową mieszkaniowo-gospodarczą. Najbliższe zabudowania znajdują się około 70 m od północnej granicy terenu inwestycyjnego. Teren planowanej inwestycji graniczy głównie z użytkami rolnymi oraz terenami pokrytymi krzewami oraz drzewami. Od południa graniczy z drogą gruntową oraz torem kolejowym.
Według przedstawionych informacji, na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Teren, na którym planowana jest realizacja inwestycji, stanowią grunty orne o klasach bonitacyjnych RIVb, RV, pastwiska trwałe oraz łąki trwałe. W związku z powyższym jak podano w przedstawionej dokumentacji na terenie mogą występować zbiorowiska pól uprawnych i jednorocznych roślin terenów ruderalnych, zbiorowiska z dominacją roślin jednorocznych na siedliskach ruderalnych i segetalnych oraz łąki kośne. Jak podaje Inwestor na terenie inwestycji występują niewielkie obszary zadrzewień m. in. w postaci żywotników (Thuja L.). Szacunkowa powierzchnia zajęta przez żywotniki wynosi około 0,1 ha. Dodatkowo na terenie działek znajdują się pojedyncze młode brzozy (Betula L.), w liczbie około 8 sztuk, oraz jej nieliczne podrosty i samosiejki. Na terenie planowanego przedsięwzięcia również zaobserwowano nieliczne krzewy śródpolne różnych gatunków.
Na potrzeby realizacji inwestycji nie przewiduje się wycinki istniejących zadrzewień (w przypadku realizacji inwestycji na większej powierzchni wskazano na możliwość wycinki).
Zgodnie z informacjami przedstawionymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane oraz prowadzenia prac budowlanych. Elementy składowe poszczególnych ogniw fotowoltaicznych zostaną przywiezione na miejsce inwestycji w formie gotowej, a na placu budowy zostanie wykonany tylko ich montaż. Podczas prowadzenia prac budowlanych stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały i planowane do zainstalowania urządzenia, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały. W celu ograniczenia czasowego wzrostu hałasu, wytwarzanego przez pracujące maszyny oraz dowóz materiałów budowlanych, prace budowlane i montażowe prowadzone będą wyłącznie w porze dnia, tj. w godzinach 6:00-22:00.
Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie będzie generowała zanieczyszczeń do powietrza, poza nieznacznym ruchem pojazdów po jej terenie.
Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumentacji, najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy, zlokalizowane są w odległości ok. 50 m w kierunku północnym.
Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą: stacje transformatorowe nn/SN – 70 dB(A), stacje transformatorowe MRw – 70 dB(A), abonencka stacja transformatorowa SN/WN – 90 dB(A), magazyny energii – 70 dB(A), inwertery – 75 dB (A).
Stacje transformatorowe nn/SN i MRw, magazyny energii oraz falowniki zostaną zlokalizowane w odległości nie mniejszej niż 50 m od budynków mieszkalnych natomiast opcjonalna abonencka stacja elektroenergetyczna SN/WN zostanie zlokalizowana w odległości nie mniejszej niż 250 m od budynków. Dodatkowo, jak wskazano w dokumentacji w celu minimalizacji negatywnego odziaływania akustycznego inwestycji planuje się zastosowanie zieleni izolacyjno-osłonowej wzdłuż części ogrodzenia inwestycji od strony najbliższej zabudowy.
W przedmiotowej dokumentacji oraz w przedłożonej analizie akustycznej wykazano, iż dopuszczalne poziomy hałasu na najbliższych terenach chronionych akustycznie zostaną dotrzymane.
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu, będą dotrzymane.
Przedmiotowe zamierzenie nie będzie negatywnie oddziaływać na klimat. Elektrownie fotowoltaiczne służą do bezpośredniej konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Instalacja jest w pełni pasywna. Zjawisko konwersji fotowoltaicznej jest bezgłośne, bezawaryjne oraz nie posiada skutków ubocznych. Sam sposób pozyskania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego przyjmuje się, że jest najmniej uciążliwy w zakresie oddziaływania na zmiany klimatu.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zaliczana do obiektów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
Wszelkie drobne awarie, mogące wystąpić w związku z funkcjonowaniem instalacji będą usuwane na bieżąco. Stacja SN/WN zostanie zaprojektowana z uwzględnieniem obserwowanych obecnie możliwości wystąpienia gwałtownych zjawisk atmosferycznych oraz przewidywanych w przyszłości zmian klimatu. Procesowi budowy i funkcjonowaniu stacji nie towarzyszy zagrożenie wystąpieniem katastrofy budowlanej. Infrastruktura jest dostarczana w większości w postaci prefabrykowanej. Charakter wykonywanych prac budowlanych nie niesie zagrożenia dla terenów sąsiednich. Po wybudowaniu stacji będzie obiektem prostym w konstrukcji i obsłudze. W przypadku uszkodzenia poszczególnych elementów będą one podlegały wymianie. Wszelkie możliwe awarie mogą mieć jedynie charakter usterki technicznej, które nie stanowią zagrożenia dla trwałości elementów konstrukcyjnych.
Funkcjonowanie inwestycji nie będzie stwarzać zagrożenia wystąpienia katastrofy naturalnej lub budowlanej i nie będzie podatne na skutki zmian klimatu (wzrost temperatury powietrza, wzrost opadu czy wydłużone okresy suszy w pewnych porach roku nie będą miały większego wpływu na prawidłowe działanie instalacji).
Przy wyborze dostawcy Inwestor kierować się będzie między innymi odpornością konstrukcji na skutki zmian klimatu, w tym gwałtowne zjawiska pogodowe.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
Na etapie realizacji inwestycji powstawać będą odpady charakterystyczne dla tego rodzaju prac, tj.: odpady budowlane (tworzywa sztuczne, złom stalowy, odpady kabli itp.), odpady opakowaniowe (po materiałach budowlanych i elementach konstrukcji) oraz odpady komunalne (związane z obecnością pracowników).
Na etapie eksploatacji inwestycji powstawać będą odpady związane z prowadzonymi pracami konserwacyjnymi i serwisowymi.
Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587, ze zm.). Odpady, powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny, a następnie zostaną przekazane uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami.
Przewidywany okres eksploatacji przedmiotowej elektrowni fotowoltaicznej wynosi ok. 25 - 30 lat. Planowane do zastosowania moduły fotowoltaiczne zbudowane są z materiałów w całości podlegających utylizacji i odebrane zostaną przez producentów urządzeń PV, którzy są zobowiązani do ich utylizacji po zakończeniu fazy eksploatacji.
Etap likwidacji związany będzie z powstawaniem dużej ilości odpadów, zwłaszcza wielkogabarytowych. Zalecenia dotyczące gospodarowania nimi są podobne jak na etapie budowy. Ponadto specyficzne dla tego etapu jest odpowiednie zabezpieczenie m.in. transformatora. W trakcie likwidacji inwestycji przewiduje się powstawanie dwóch grup odpadów: odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych niż niebezpieczne. Do odpadów niebezpiecznych należeć będzie wyłącznie olej transformatorowy. Odpady inne niż niebezpieczne to np.: urobek ziemny z wykopów, odpady betonu, złom metali żelaznych i nieżelaznych, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady kabli elektrycznych, które zostaną poddane recyklingowi zgodnie z dyrektywą WEEE.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Na etapie realizacji podstawowym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będzie spalanie paliwa w silnikach pojazdów pracujących na terenie budowy. Etap eksploatacji przedsięwzięcia również nie będzie wiązał się ze zwiększonym ryzykiem emisji zanieczyszczeń. Zjawisko konwersji fotowoltaicznej jest bezgłośne, bezawaryjne oraz nie posiada skutków ubocznych. Sam sposób pozyskania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego przyjmuje się, że jest najmniej uciążliwy w zakresie oddziaływania na zmiany klimatu.
W związku z powyższym analizowane przedsięwzięcie nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych
oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Obszar ten posiada ustanowiony plan zadań ochronnych, na podstawie Zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z dnia 21 listopada 2023 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005 (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2023 r. poz. 5109). Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Działki inwestycyjne znajdują się w granicach obszaru korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska - Pogórze Strzyżowskie GKPd-5A, wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia, jego lokalizację oraz wskazane warunki jego realizacji, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U 2023 r., poz. 300) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie zlewni jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP):
- „Mrowla” o kodzie RW20001022669, typ PNp (potok lub strumień nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (HIR≤0,40 oraz wyznaczenie jako SZCW w poprzednim cyklu planistycznym), w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest umiarkowany potencjał ekologiczny (złagodzony wskaźnik: azot amonowy; pozostałe wskaźniki - II klasa jakości); zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D, stan chemiczny poniżej dobrego dla złagodzonego wskaźnika benzo(a)piren(w) oraz dobry stan chemiczny dla pozostałych wskaźników. Omawiana JCWP nie została przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r. w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot azotanowy, fosfor ogólny. Ponadto dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na złagodzeniu celów środowiskowych w zakresie wskaźników: azot amonowy, benzo(a)piren(w). Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, tj. PL.ZIPOP.1393.RP.1203 rezerwat przyrody Bór, PL.ZIPOP.1393.RP.1457 rezerwat przyrody Zabłocie, PL.ZIPOP.1393.OCHK.179 Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180043.H obszar Natura 2000 Mrowle Łąki, PL.ZIPOP.1393.PP.1816063.1410 pomnik przyrody Czarny Staw, PL.ZIPOP.1393.UE.1816122.165 użytek ekologiczny Trzciana Olszyny.
- „Łęg do Turki” o kodzie RW2000102198199, typ PNp (potok lub strumień nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest umiarkowany potencjał ekologiczny (złagodzone wskaźniki: [IO, MIR, MMI, EFI+PL/ IBI_PL]; pozostałe wskaźniki - II klasa jakości), stan chemiczny poniżej dobrego dla złagodzonych wskaźników [benzo(a)piren(w)] oraz dobry stan chemiczny dla pozostałych wskaźników. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot amonowy, OWO; rtęć(w), bromowane difenyloetery(b), rtęć(b); heptachlor(b) do 2027 r., a w przypadku substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE - do 2039 r. Ponadto dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na złagodzeniu celów środowiskowych w zakresie wskaźników: IO, MIR, MMI, EFI+PL/ IBI_PL; benzo(a)piren(w). Omawiana JCWP nie została przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, tj. PL.ZIPOP.1393.OCHK.187 Sokołowsko-Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska.
Teren przedsięwzięcia znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego Puszcza Sandomierska, dla którego wyznaczono cel środowiskowy, którym jest m.in. utrzymanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony gatunków ptaków zależnych od wód, stanowiących przedmiot ochrony w tym obszarze, poprzez zachowanie szuwarów wzdłuż brzegów zbiorników, zachowanie otwartych wysp i naturalnego reżimu rzek wraz z zadrzewieniami nadrzecznymi i skarpami, utrzymanie stałego poziomu wód w stawach w okresie lęgowym, a także zapobieganie opróżnianiu stawów w okresie lęgowym, intensyfikacji hodowli ryb, niewłaściwemu prowadzeniu prac związanych z przebudową stawów, w tym prac w okresie lęgowym, osuszaniu terenu (melioracje, zasypywanie), obniżaniu się poziomu wód gruntowych i zanikaniu naturalnych zalewów oraz płoszeniu ptaków przez sporty wodne, rekreację, wędkarstwo. Ze względu na lokalizację i zakres przedsięwzięcia oraz proponowane działania ochronne dla środowiska wodno-gruntowego należy uznać, że w związku z realizacją tej inwestycji ww. cel nie zostanie naruszony.
Teren przedsięwzięcia znajduje się w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW2000153 i GW2000135, będących monitorowanymi częściami wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym oraz zagrożonych ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego, bez derogacji. Omawiane JCWPd zostały zaliczone do obszarów chronionych wyznaczonych
do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej. Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną
po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, które mogłyby powodować kumulację oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Krośnie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/23/2025.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej, Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Krośnie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(adres do korespondencji: ul. Wolności 345 lok. 905, 906, 41-800 Zabrze)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17/2271333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail:rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
_________________________________________________________________
Sprawę prowadzi: K.N., tel. 17 2271 333 wew. 340
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGO.6220.2.8.2024
z dnia 24 kwietnia 2025 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.)
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa instalacji odnawialnego źródła energii wykorzystującego promieniowanie słoneczne wraz z obiektami budowlanymi obejmującymi magazyny energii, a także instalacje i urządzenia techniczne oraz niezbędną infrastrukturę techniczną. Przedsięwzięcie realizowane będzie na części działek o numerach ewidencyjnych 2662, 2669/3 oraz na działkach ewidencyjnych o numerach 2670/9 i 2670/10 obręb Widełka, gmina Kolbuszowa.
Całkowita powierzchnia działek wynosi około 3,6 ha, natomiast całkowita powierzchnia planowanej inwestycji wynosi do około 3,3 ha. Maksymalna powierzchnia przeznaczona do utwardzenia, będzie wynosić maksymalnie 1,265 ha.
W ramach zadania planuje się montaż do 3 774 modułów fotowoltaicznych o mocy jednostkowej do 2 000 Wp (powierzchnia stołów do 11 700 m2) wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj. 36 szt. stacji transformatorowych (o pow. ok. 1800 m2), maksymalnie 2 stacje transformatorowe nn/SN, opcjonalnie 1 stację GPO, układ wewnętrznych dróg technicznych z kruszywa o pow. ok. 2000 m², 100 szt. paneli stałego niskiego napięcia (dcbox), przyłącza elektroenergetyczne oraz inna infrastruktura niezbędna do funkcjonowania inwestycji. Planuje się również budowę do 100 szt. magazynów energii o całkowitej pow. ok. 4 500 m². W ramach inwestycji wykonane zostaną również: instalacje elektryczne, jednoosiowe systemy nadążne lub stałe konstrukcje montażowe, przyłącza kablowe, system monitoringu (bariery IR, czujki ruchu, kamery), ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa oraz ogrodzenie.
Zadaniem elektrowni fotowoltaicznych (PV) będzie produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem energii odnawialnej (promieniowania słonecznego) i dostarczanie jej do sieci elektroenergetycznej. Zadaniem kontenerowych magazynów energii będzie magazynowanie energii elektrycznej lub przetwarzanie energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej lub wytworzonej przez jednostkę wytwórczą przyłączoną do sieci elektroenergetycznej i współpracującą z tą siecią do innej postaci energii, przechowanie tej energii, a następnie wykorzystanie jej w postaci innego nośnika energii.
Panele fotowoltaiczne zamontowane zostaną na konstrukcjach nośnych wbijanych w grunt. Dolna krawędź modułu będzie znajdować się na wysokości min. 0,5 m nad gruntem Maksymalna wysokość górnej części konstrukcji montażowych, wraz z modułami PV oraz pozostałą infrastrukturą nie będzie przekraczać 6 m. Dopuszcza się możliwość lokalizowania modułów na dachach kontenerów magazynów energii.
Kontenerowe magazyny energii zostaną posadowione na betonowych fundamentach, placach lub bloczkach i nie będą trwale związane z gruntem. Każdy magazyn energii pomalowany zostanie kolorami naturalnymi, wpisującymi się w krajobraz (np. na szaro, szaro-zielono albo zielono).
Wokół terenu elektrowni oraz stacji SN/WN planuje się opcjonalne ogrodzenie z siatki zgrzewalnej lub ogrodzenia panelowego o wysokości około 2 m. W celu minimalizacji zacienienia modułów PV wielkość oka siatki powinna wynosić min. 5 cm. Ogrodzenie zostanie wykonane w kolorach naturalnej zieleni lub naturalnych szarości.
Dla zapewnienia ochrony przewiduje się objęcie terenu elektrowni instalacją oświetleniową oraz systemem monitoringu wokół ogrodzenia.
Nie przewiduje się wykonania utwardzonych ciągów komunikacyjnych pomiędzy rzędami paneli a obszar pomiędzy panelami pozostawia się pod naturalne i sukcesywne zazielenianie lub wykorzystywanie pod łąki kwietne w celu ograniczania skutków suszy.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.