tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2025–08–18
OŚiGO.6220.2.1.2025
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret drugi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Zasady zagospodarowania części działek nr ewid. 262/19 i 260/14 wraz z wydzieleniem dziecięciu działek budowlanych i budową dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących z zewnętrznymi instalacjami elektrycznymi, kanalizacji sanitarnej, budowa dziesięciu bezodpływowych zbiorników na nieczystości ciekłe oraz budowa drogi wewnętrznej w miejscowości Widełka gm. Kolbuszowa” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor –, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 7 stycznia 2025 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Zasady zagospodarowania części działek nr ewid. 262/19 i 260/14 wraz z wydzieleniem dziecięciu działek budowlanych i budową dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących z zewnętrznymi instalacjami elektrycznymi, kanalizacji sanitarnej, budowa dziesięciu bezodpływowych zbiorników na nieczystości ciekłe oraz budowa drogi wewnętrznej w miejscowości Widełka gm. Kolbuszowa”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/8/2025
w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje
o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 2 pkt 3 w związku z § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret drugi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: ,,przedsięwzięcia nieosiągające progów określonych w ust. 1, jeżeli po zsumowaniu parametrów charakteryzujących przedsięwzięcie z parametrami planowanego, realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia tego samego rodzaju znajdującego się na terenie jednego zakładu lub obiektu osiągną progi określone w ust. 1; tj. zabudowa mieszkaniowa wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą nieobjęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo miejscowego planu odbudowy, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 2 ha na obszarach innych niż obszary objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 5 lutego 2025 r. znak: OŚiGO.6220.2.1.2025, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 6 lutego 2025 r. do 26 lutego 2025 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 5 lutego 2025 r. pismem znak: OŚiGO.6220.2.1.2025 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.5.2025 z dnia 21 lutego 2025 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
Organ opiniujący wskazał, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej inwestycja nie będzie wywierała ponadnormatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RS.ZZŚ.4901.19.2025.MZ z dnia 20 lutego 2025 r., przekazanym za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej oraz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.5.2025.AB.2 z dnia 24 lutego 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 25 lutego 2025 r.) wezwał Inwestora do uzupełnienia informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia
Inwestor pismem z dnia 19 maja 2025 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 22 maja 2025 r., pismem znak: OŚiGO.6220.2.1.2025 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.5.2025.AB.6 z dnia 16 maja 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 19 maja 2025 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 9 czerwca 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 10 czerwca 2025 r.), podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 21 lutego 2025 r., znak: PSNZ.9020.5.5.2025.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.19.2025.MZ z dnia 16 lipca 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 17 lipca 2025 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach o nr ewid. 262/19 i 260/14 obręb Widełka, gm. Kolbuszowa, pow. kolbuszowski, woj. podkarpackie. Całkowita powierzchnia działek wynosi 2,4766 ha, natomiast powierzchnia przeznaczona pod inwestycję wyniesie ok. 1,3621 ha. Obszar przedsięwzięcia objęty wnioskiem przylega do terenów, na których zostały zrealizowane lub są planowane inwestycje tego samego typu o powierzchni przekraczającej 2 ha.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje wydzielenie dziesięciu działek budowlanych, na których planuje się budowę dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych, dziesięciu zbiorników na nieczystości ciekłe z zewnętrznymi odcinkami kanalizacji sanitarnej oraz zewnętrznymi instalacjami elektrycznymi do przedmiotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz budowę drogi wewnętrznej.
Projektowana inwestycja realizowana będzie na terenie niezurbanizowanym. Działki planowane pod budowę budynków mieszkalnych oraz drogi dojazdowej dotychczas były niezabudowane. Teren inwestycji porośnięty jest trawą. Na przedmiotowych działkach nie znajdują się drzewa, ani krzewy.
W sąsiedztwie działek objętych wnioskiem znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. Budynki mieszkalne jednorodzinne wkomponują się w istniejące zagospodarowanie działek sąsiednich i będą tworzyć zwartą zabudowę.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia projektowana inwestycja realizowana będzie na terenie niezurbanizowanym. Działki planowane pod budowę budynków mieszkalnych oraz drogi dojazdowej dotychczas były niezabudowane. Teren inwestycji porośnięty jest trawą. Na przedmiotowych działkach nie znajdują się drzewa, ani krzewy.
W związku z realizacją przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów. Na obszarze objętym projektem nie stwierdzono gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną.
Realizacja przedsięwzięcia będzie wiązała się ze zużyciem wody, energii elektrycznej, oraz paliwa. Niezbędna ilość wody użyta do wykonania przedmiotowych robót będzie dowożona beczkami. Nie przewiduje się wytwarzania ścieków na etapie realizacji robót.
Podczas realizacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie, m. in. ze spalaniem paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących elementy instalacji oraz prowadzeniem prac budowlanych. W celu ograniczenia emisji na tym etapie, przewiduje się m. in. zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym oraz transport materiałów sypkich w opakowaniach, pojazdami do tego przystosowanymi. Uciążliwości te, będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną po zakończeniu prac.
W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia oraz z kotłów wykorzystywanych w celach grzewczych.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym, to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy, zlokalizowane w sąsiedztwie przedmiotowego terenu.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano – montażowych, spowodowana będzie pracą maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie przygotowania terenu/wykonania fundamentów, budowy obiektów kubaturowych oraz pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały. Ze względu na zakres przedsięwzięcia, występująca emisja hałasu będzie niemożliwa do wyeliminowania, będzie miała charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m. in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej.
Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, należących do mieszkańców planowanych do wykonania budynków. Biorąc powyższe pod uwagę, w tym charakter planowego przedsięwzięcia, przewiduje się, że w trakcie funkcjonowania nie wpłynie ono znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie.
Z uwagi na charakter planowanego do realizacji przedsięwzięcia ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej nie występuje.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
Odpady, powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie. Ziemia powstająca w wyniku prac budowlanych będzie wykorzystana na terenie planowanego zamierzenia inwestycyjnego.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Obszarem należącym do obszarów chronionych sieci Natura 2000, zlokalizowanym najbliżej planowanego przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska, położony w odległości ok. 0,3 km.
Teren przedsięwzięcia położony jest poza głównymi korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U 2023 poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia znajduje się w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Łęg do Turki” kod: RW2000102198199, typ: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty, status: SCZW – silnie zmieniona część wód, monitorowana, o słabym potencjale ekologicznym, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego jakim jest zachowanie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478), teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie. Wobec powyższego przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: GW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/41/2025.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGO.6220.2.1.2025
z dnia 18 stycznia 2025 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.)
Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o nr ewid. 262/19 i 260/14 położonych w miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski. Całkowita powierzchnia działek wynosi 2,4766 ha, natomiast powierzchnia przeznaczona pod inwestycję wyniesie ok. 1,3621 ha. Obszar przedsięwzięcia objęty wnioskiem przylega do terenów, na których zostały zrealizowane lub są planowane inwestycje tego samego typu o powierzchni przekraczającej 2 ha.
Pod realizację inwestycji zostanie wydzielonych dziesięć działek budowlanych. Projektowana powierzchnia zabudowana każdej działki będzie wynosić:
- powierzchnia zabudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego 160 m2;
- powierzchnia utwardzona 68,0 m2, na terenie utwardzonym planuje się wykonać miejsce postojowe dla samochodów osobowych;
- powierzchnia schodów i tarasu 35,0 m2;
- bezodpływowy zbiornik na nieczystości ciekłe o pojemności użytkowej 4,9 m3;
- zewnętrzna instalacja kanalizacji sanitarnej z rur PVC Ø160 o długości około 11,0 m;
- zewnętrzna instalacja elektryczna YKY 5x10 mm o długości około 50,0 m.
Każda z dziesięciu działek będzie zagospodarowania w taki sam sposób. Działki inwestycyjne posiadać będą dostęp do drogi publicznej (droga gminna) poprzez projektowaną drogę wewnętrzną wydzieloną na terenie przedsięwzięcia oraz istniejącą drogę wewnętrzną. Planowana do budowy droga wewnętrzna o długości 370 m zostanie utwardzona tłuczniem o grubości 0,2 m.
Dla projektowanych budynków mieszkalnych projektuje się infrastrukturę podziemną, zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej od budynku do bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe oraz zewnętrzną instalacje elektryczną.
Budynki mieszkalne będą wykonywane w technologii tradycyjnej – o ścianach nośnych murowanych, stropach i fundamentach żelbetowych, z dachem nachylonym pod kątem 15o- 40o krytych blachą lub dachówką. Ściany fundamentowe będą murowane z bloczków betonowych, ściany konstrukcyjne parteru murowane z bloczków z betonu komórkowego, ścianki działowe murowane lub z płyt kartonowo – gipsowych. Stropy wykonane jako żelbetowe, schody żelbetowe prefabrykowane, podciągi żelbetowe, wieńce żelbetowe wylewane ze stropem. Stolarka okienna i drzwiowa drewniana lub z tworzyw sztucznych. Budynki będą wyposażone w instalację elektryczną, wod – kan i co. Woda do budynków będzie doprowadzona za pomocą sieci oraz przyłączy wodociągowych.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 0,3 km.