tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2025–09–26
OŚiGO.6220.2.19.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – ……… prowadzącego działalność Wędzarnia Braci Węgrzyn, Widełka 213a, 36-145 Widełka, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Przebudowa i rozbudowa budynku usługowego (masarnia)” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – prowadzący działalność Wędzarnia Braci Węgrzyn, Widełka 213a, 36-145 Widełka, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia
19 grudnia 2024 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Przebudowa i rozbudowa budynku usługowego (masarnia)”.
Burmistrz Kolbuszowej pismem znak: OŚiGW.6220.2.19.2024 z dnia 24 grudnia 2024r. wezwał Inwestora do uzupełnienia złożonego wniosku. Inwestor przedłożył wymagane braki formalne w dniu 7 stycznia 2025 r.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/70/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: ,,przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; tj. instalacje do przetwórstwa owoców, warzyw, ryb lub produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem tłuszczów zwierzęcych, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 50 t na rok”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 23 stycznia 2025 r. znak: OŚiGW.6220.2.19.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 24 stycznia 2025 r. do 14 lutego 2025 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 23 stycznia 2025 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.19.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.15.2025.MZ z dnia 10 lutego 2025 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.3.2025 z dnia 13 lutego 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 19 luty 2025 r.) wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
Organ opiniujący wskazał, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej inwestycja nie będzie wywierała ponadnormatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2025.AT.8 z dnia 27 marca 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 28 marca 2025 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem w dniu 4 lipca 2025 r. przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazując bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Tutejszy Organ wystąpił pismem znak: OŚiGO.6220.2.19.2024 w dniu 9 lipca 2025 r. do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po analizie przedłożonego uzupełnienia pismem znak: RZ.ZZŚ.4901.15.2024.MZ z dnia 23 lipca 2025 r., podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 10 lutego 2025 r.
Po zapoznaniu się z przedłożonym uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 24 lipca 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 25 lipca 2025 r.) znak: PSNZ.9020.5.3.2025 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone opinii z dnia 13 lutego 2025 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.3.2025.AT.13 z dnia 29 sierpnia 2025 r. (data wpływu do tut. organu:
1 września 2025 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Teren na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia położony jest w miejscowości Widełka na dz. ewid. nr 1276/2 i 1276/3. Przedsięwzięcie będzie polegało na rozbudowie istniejącej masarni. Na terenie przedmiotowych działek znajduje się budynek handlowo-usługowy (masarnia) należący do Inwestora.
Działki posiadają niezbędną infrastrukturę obsługującą istniejący budynek tj.: wjazdy na teren, utwardzoną komunikację wewnętrzną oraz parkingi. Projekt zakłada rozbudowę istniejącej masarni o powierzchni zabudowy 176 m2 o dodatkową powierzchnię produkcyjną o powierzchni do 110 m2. W ramach przedsięwzięcia nastąpi wzrost ilości produkowanych wyrobów do 150 ton w skali roku. Profil działalności pozostanie bez zmian i będzie obejmował własny rozbiór półtusz oraz produkcję wyrobów, takich jak szynki, kiełbasy, wędliny i wędzonki. Na terenie inwestycji nie będzie prowadzony ubój. Do Zakładu będą dostarczane półtusze wieprzowe lub wołowe i poddawane obróbce. W ramach inwestycji planuje się też zakup i montaż dwóch komór wędzarniczo – parzelniczych.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia projektowana inwestycja realizowana będzie na terenie już przekształconym. Na terenie działek znajduje się obecnie obiekt obecnej masarni, który będzie podlegać rozbudowie, znajdują się również tereny utwardzone (kostka brukowa, kamień).
Realizacja przedsięwzięcia będzie wiązała się ze z zużyciem wody, materiałów i energochłonności. W chwili obecnej nie można ściśle ilościowo określić dla okresu fazy realizacji przedsięwzięcia zużycia wody. Zależeć to będzie od rozwiązań przyjętych w projekcie organizacji robót. Szacuje się, że zapotrzebowanie na wodę kształtować się będzie na poziomie ok. 1 m3/d. Zgodnie z KIP, woda zużywana będzie tylko do celów socjalnych. Woda na etapie realizacji inwestycji będzie dowożona beczkowozem.
Na terenie planowanej inwestycji będą miały miejsce bezpośrednie mechaniczne przekształcenia środowiska, powierzchni terenu, gleby podczas prowadzenia prac budowlanych. Zaburzenia te będą miały charakter przejściowy, do czasu zakończenia prac budowlanych. Ziemia powstająca w wyniku prac budowlanych będzie wykorzystana na terenie planowanej inwestycji (wyrównanie terenu), a następnie obsiana mieszanką traw, co przyczyni się do szybkiego zadarnienia.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy.
Zamierzenie inwestycyjne będzie źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia, powodowanej pracą maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie budowy oraz pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały. Zostaną zastosowane następujące działania ograniczające emisję hałasu podczas etapu realizacji przedsięwzięcia m. in.:
Na terenie realizacji przedsięwzięcia funkcjonowały będą następujące źródła hałasu:
- źródła istniejące: budynek masarni,
- źródła projektowane (związane z przedmiotowym przedsięwzięciem): budynek masarni (rozbudowa).
- źródła istniejące: 3 szt. wentylacji kabin wędzarniczych,
- źródła projektowane: 2 szt. wentylacji kabin wędzarniczych (praca 12 godzin w porze dziennej) i centrala klimatyzacyjna (praca cała doba).
- samochody osobowe - ok. 30 szt./dziennie,
- samochody ciężarowe i inne pojazdy - ok. 5 szt. /dziennie.
Wartości równoważnego poziomu dźwięku na najbliższych terenach chronionych akustycznie są mniejsze od wartości normatywnych zgodnie z ww. rozporządzeniem. Izolinia 55 dB-A określająca normatyw dla najbliższych terenów chronionych akustycznie w porze dziennej nie obejmuje swoją wartością terenów chronionych akustycznie oraz izolinia 45 dB-A określająca normatyw dla najbliższych terenów chronionych akustycznie w porze nocnej także nie obejmuje swoją wartością terenów chronionych akustycznie.
Oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji zamierzenia wynikać będzie m. in. z prac: ziemnych, budowlanych i montażowych. Na tym etapie może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza, w związku z ww. pracami oraz transportem m. in. niezbędnych materiałów i elementów wyposażenia. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m. in.: zastosować maszyny i urządzenia w dobrym stanie technicznym, eliminować pracę maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/wyładunku), stosować na placu budowy gotowe mieszanki wytwarzane, np. w wytwórniach betonu, utrzymywać w czystości teren budowy, nakrywać materiały sypkie podczas ich transportu, myć koła pojazdów opuszczających teren budowy, a także zraszać wodą w okresach suchych magazynowane materiały sypkie budowlane oraz drogi dojazdowe. Emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter okresowy, przemijający i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą m.in.: procesy technologiczne (wędzarnia tradycyjna opalana drewnem – 5 komór wędzarniczo – parzelniczych o mocy około 45 kW każda), spalanie gazu na potrzeby technologiczne (przybory kuchenne (2 szt.) o mocy około 10 kW każdy), spalanie gazu na potrzeby energetyczne oraz spalanie paliw w silnikach pojazdów poruszających się po przedmiotowym terenie.
Procesy technologiczne prowadzone będą wewnątrz budynku. Teren Zakładu utrzymywany będzie w czystości. W procesach wędzenia wykorzystywane będzie drewno liściaste. Na potrzeby ogrzewania pomieszczeń oraz wytwarzania ciepłej wody wykorzystywane będą dwa istniejące kotły gazowe o mocy około 14,8 kW i 10 kW.
Z uwagi na charakter planowanego do realizacji przedsięwzięcia ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej nie występuje.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
Wszystkie odpady powstające podczas realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia będą selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i będą przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia.
Projektowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji będzie związane z powstawaniem odpadów stałych i płynnych. Według klasyfikacji określonej w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 roku, poz. 10) będą to odpady o kodzie:
- 02 02 02 - Odpadowa tkanka zwierzęca (w ilości 80,00 Mg/rok)
- 02 02 01 - Odpady z mycia i przygotowania surowców (w ilości 1,00 Mg/rok)
- 02 02 04 - Osady z zakładowych oczyszczalni ścieków (w ilości 2,00 Mg/rok)
- 10 01 03 - Popioły lotne z torfu i drewna niepoddanego obróbce chemicznej (w ilości 12,0 Mg/rok)
- 15 01 01 - Opakowania z papieru i tektury (w ilości 1,500 Mg/rok)
- 15 01 02 - Opakowania z tworzyw sztucznych (w ilości 1,800 Mg/rok)
- 15 01 03 - Opakowania z drewna (w ilości 2,400 Mg/rok)
- 15 02 03 - Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 - Filtry powietrza (w ilości 0,01 Mg/rok)
- 16 02 13 - Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12 (w ilości 0,002 Mg/rok)
- 16 02 14 - Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 (w ilości 0,050 Mg/rok)
- 20 03 01 - Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (w ilości 18,0 Mg/rok)
Wytwarzane odpady, będą gromadzone w sposób selektywny w odpowiednich szczelnych zamykanych pojemnikach, beczkach stalowych, plastikowych, kontenerach w wyznaczonych miejscach, zabezpieczonych przed dostępem osób trzecich. Odpady wytworzone, zostaną przekazane firmom posiadającym stosowne zezwolenia w obrębie zagospodarowywania odpadów.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zlokalizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.).
Najbliższym obszarem Natura 2000, względem lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, oddalony w odległości o ok. 0,10 km.
Teren realizacji inwestycji jest obecnie przekształcony antropogenicznie. Na działce o nr ewid. 1276/2 objętej zakresem przedsięwzięcia występują drzewa i krzewy, jednak w związku z realizacją inwestycji, nie będzie konieczności ich wycinki.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji w czasie wizji lokalnej nie stwierdzono na terenie objętym inwestycją roślin chronionych, miejsc bytowania zwierząt chronionych i grzybów chronionych oraz chronionych siedlisk przyrodniczych.
Projektowane przedsięwzięcie z uwagi na zakres (brak konieczności wycinki drzew i krzewów), rodzaj i lokalizację (teren już zagospodarowany, istniejący budynek masarni, poza formami ochrony przyrody) oraz skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, a także wskazane w niniejszej opinii warunki jego realizacji nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na środowisko przyrodnicze oraz na obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000.
Teren ten położony jest poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005); zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U 2023 poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia znajduje się w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Łęg do Turki” kod: RW2000102198199, typ: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty, status: SCZW – silnie zmieniona część wód, monitorowana, o słabym potencjale ekologicznym, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego jakim jest zachowanie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478), teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie. Wobec powyższego przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: GW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Głównymi oddziaływaniami związanymi z realizacją inwestycji będą uciążliwości związane z hałasem, emisją zanieczyszczeń na etapie eksploatacyjnym, a powstające zanieczyszczenia, wielkość hałasu będą dotrzymywać określone prawem dopuszczalne poziomy.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm.
W odniesieniu do planowanych prac, oddziaływanie na środowisko i ludzi będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny, powodując jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Skala i złożoność oddziaływania negatywnego obejmie najbliższe sąsiedztwo prowadzonych robót i nie przekroczy terenu objętego wnioskiem. Są to roboty obojętne dla środowiska lub ewentualnie mające chwilowy lokalny wpływ na środowisko. Nie spowoduje to stałej zmiany sposobu wykorzystania terenu.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2025 r. poz. 647 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/55/2025.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.)
Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę i rozbudowę budynku masarni. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi na działkach oznaczonych nr ewid. 1276/2 i 1276/3 obręb Widełka, na powierzchni: ok. 0,1800 ha. Na terenie działek znajduje się budynek handlowo-usługowy należący do Inwestora.
Działki posiadają niezbędną infrastrukturę obsługującą istniejący budynek tj.: wjazdy na teren, utwardzoną komunikację wewnętrzną oraz parkingi. Projekt zakłada rozbudowę istniejącej masarni o powierzchni zabudowy 176 m2 o dodatkową powierzchnię produkcyjną o powierzchni do 110 m2. Budynek przeznaczony będzie na produkcję przemysłową (przetwórstwo mięsne).
W ramach przedsięwzięcia nastąpi wzrost ilości produkowanych wyrobów do 150 ton w skali roku. Profil działalności pozostanie bez zmian i będzie obejmował własny rozbiór półtusz oraz produkcję wyrobów, takich jak szynki, kiełbasy, wędliny i wędzonki. Na terenie inwestycji nie będzie prowadzony ubój. Do Zakładu będą dostarczane półtusze wieprzowe lub wołowe i poddawane obróbce. W ramach inwestycji planuje się też zakup i montaż dwóch komór wędzarniczo – parzelniczych.
Od strony zachodniej obiekty zakładu sąsiadują z zabudową mieszkaniową Inwestora. Od strony południowej przedmiotowy teren graniczy z drogą publiczną asfaltową. Tereny projektowanego przedsięwzięcia są ogrodzone. W miejscu realizacji przedsięwzięcia znajdują się także tereny utwardzone (kostka brukowa, kamień).
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 0,10 km.