Gmina Kolbuszowa
Obrońców Pokoju 21
36-100 Kolbuszowa
e-mail: um@ekolbuszowa.pl
www: bip.kolbuszowa.pl
Data wydruku: 2025-12-05 04:15:04

Obwieszczenia


Dane szczegółowe

tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl

konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 28 października 2025 r., znak: OŚiGO.6220.2.8.2025 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej w Kolbuszowej Dolnej, gmina Kolbuszowa, na działkach ewid. nr 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2 o powierzchni 8,7691 ha”

Kolbuszowa, 2025–10–28

OŚiGO.6220.2.8.2025

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret drugi Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Inwestora, reprezentowanego przez Pełnomocnika o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej w Kolbuszowej Dolnej, gmina Kolbuszowa, na działkach ewid. nr 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2 o powierzchni 8,7691 ha” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

  1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. ,,Budowa zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz
    z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej w Kolbuszowej Dolnej, gmina Kolbuszowa, na działkach ewid. nr 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2 o powierzchni 8,7691 ha
    ”.
  1. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
  1. Realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny,
    a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji oraz naruszenia naturalnej struktury gleby tylko w obrębie obszaru przeznaczonego pod inwestycję.
  5. Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.
  6. Prace przygotowawcze ziemne związane z realizacją przedsięwzięcia (zdjęcie humusu) należy przeprowadzić poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza okresem lęgowym ptaków tj. poza okresem od 01 marca do 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania wyżej wymienionych prac w tym okresie, prace powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1 – 3 dni przed planowanych rozpoczęciem prac budowlanych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace te należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
  7. W przypadku zagrożenia uszkodzenia drzew i krzewów znajdujących się w pobliżu planowanego przedsięwzięcia, zostaną one na czas realizacji przedsięwzięcia odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi, m.in. poprzez:
  8. odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości co najmniej 150 cm,
  9. w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,
  10. prace ziemne w obrębie korzeni drzew będą wykonywane ręcznie lub niewielkimi koparkami,
  11. drzewa uszkodzone w czasie prowadzenia robót powinny być natychmiast poddane zabiegom pielęgnacyjnym, krzewy zostaną wygrodzone na czas budowy, np. kolorową taśmą.
  12. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
  13. Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane w danym dniu roboczym, mogące stanowić, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć, np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy lub wygrodzić siatką o wysokości min. 50 cm, o oczkach nie większych niż 0,5 cm wykopaną w ziemię. Skrajne odcinki płotków wyprofilowane powinny być w kształt litery U, co zwiększa skuteczność wygrodzeń. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie siedlisko. Wykopy można również wykonywać w sposób pozwalający na samoistne opuszczenie ich przez zwierzęta.
  14. Zaplecze budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, sąsiedztwem cieków wodnych, miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych itp. będzie uszczelniony tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego.
  15. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia będą usunięte wszelkie pozostałe po budowie zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały, a następnie przeprowadzone uporządkowanie terenów. Tereny sąsiadujące z zamierzeniem inwestycyjnym, których powierzchnia została zmieniona należy przywrócić do stanu sprzed realizacji (również usunąć zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały np. zawleczone przez wiatr).
  16. Ewentualne nasadzenia drzew lub krzewów wykonane zostaną przy użyciu gatunków rodzimych, dostosowanych do lokalnych warunków siedliskowych.
  17. W trakcie prac prowadzonych w obrębie rowu melioracyjnego, należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia ich wód.
  18. Przekroczenia wyżej wymienionego rowu związane z ewentualną budową lub przebudową sieci uzbrojenia terenu, należy wykonać metodą bezwykopową min. 1,0 m poniżej stałego dna rowu od górnej krawędzi rury osłonowej. Miejsca przekroczenia ww. rowu należy w widoczny i trwały sposób oznakować.
  19. Prace w obrębie ww. rowu należy prowadzić poza okresem intensywnych lub/i długotrwałych opadów deszczu.
  20. Ewentualne uszkodzenia gruntu w obrębie urządzeń melioracji, powstałe w wyniku prowadzonych prac, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
  21. Tankowanie, serwisowanie maszyn będzie prowadzone poza placem budowy.
  22. Transport (przywóz i wywóz) materiałów z budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  23. Ograniczyć do niezbędnego minimum używanie na placu budowy środków konserwujących i impregnujących, zawierających substancje niebezpieczne.
  24. Na etapie realizacji należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet przez podmioty posiadające stosowne zezwolenie w tym zakresie.
  25. Emisja hałasu powstała w wyniku jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń nie może przekraczać wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 112).
  26. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny i urządzenia oraz poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  27. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  28. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 ze zm.).
  29. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  30. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  31. W przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek śladów osadnictwa lub innych śladów wartości kulturowych, Wykonawca natychmiast powinien przerwać prace, a o zaistniałym fakcie winien powiadomić właściwe organy.
  • Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor za pośrednictwem Pełnomocnika wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 11 czerwca 2025 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej w Kolbuszowej Dolnej, gmina Kolbuszowa, na działkach ewid. nr 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2 o powierzchni 8,7691 ha”.

Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/33/2025 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć  określonych w § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret drugi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „zabudowa mieszkaniowa wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą nieobjęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo miejscowego planu odbudowy, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 2 ha na obszarach innych niż wymienione w tiret pierwsze”.

Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć  mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 18 czerwca 2025 r. znak: OŚiGO.6220.2.8.2025, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 18 czerwca 2025 r. do 08 lipca 2025 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 18 czerwca 2025 r. pismem znak: OŚiGO.6220.2.8.2025 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.14.2025 z dnia 01 lipca 2025 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.

Organ opiniujący wskazał, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej inwestycja nie będzie wywierała ponadnormatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.14.2025.KK.2 z dnia 04 lipca 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 07 lipca 2025 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.145.2025.AT z dnia 24 lipca 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 25 lipca 2025 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 09 września 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 11 września 2025 r.) przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał  bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 15 września 2025 r., pismem znak: OŚiGO.6220.2.8.2025 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją w przedmiotowej sprawie, pismem znak:RS.ZZŚ.4901.145.2025.AT z dnia 19 września 2025 r., podtrzymał opinię wyrażoną w dniu 24 lipca 2025 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 26 września 2025 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 01 lipca 2025 r., znak: PSNZ.9020.5.14.2025.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.14.2025.KK.6 z dnia 15 września 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 16 września 2025 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na działkach o nr ewid. 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2, położonych w obrębie Kolbuszowa Dolna, w gminie Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. W ramach realizacji inwestycji, teren działek przeznaczonych dla budynków jednorodzinnych zostanie przekształcony w całości w trakcie docelowych oraz tymczasowych zmian związanych z realizacją inwestycji. Łączna powierzchnia ogólna działek wynosi 8,9531 ha, powierzchnia zabudowy mieszkaniowej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą oraz terenami przeznaczonymi do przekształcenia, w tym tymczasowego w celu realizacji inwestycji wynosi 8,7691 ha. Tereny zielone, które ostatecznie będą wydzielone przy każdej zabudowie mieszkalnej, na skutek zniszczeń podczas prowadzonych prac budowlanych, poddane zostaną wyrównaniu, spulchnieniu i obsianiu trawą. Dodatkowo prowadzone będą nasadzenia roślinnością planowaną. W związku z tym, cały teren działek inwestycyjnych stanowi powierzchnię zabudowy, ponieważ cały teren zostanie poddany przekształceniom trwałym lub tymczasowym.

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie 56 budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej. Projektowane osiedle uwzględnia podział nieruchomości na 57 działek, w tym 56 działek budowlanych o powierzchni od ok. 0,1000 ha do 0,4509 ha oraz wydzielenie dodatkowej działki przeznaczonej pod ciąg pieszo-jezdny o szerokości od ok. 6 m do 8 m i powierzchni ok. 1,4015 ha.

Planowane budynki mieszkalne jednorodzinne, o powierzchni zabudowy nie większej niż 250 m2, niepodpiwniczone, jedno- lub dwukondygnacyjne, z możliwością adaptacji poddasza, zostaną wykonane w technologii tradycyjnej, murowanej, ze stropem żelbetowym i fundamentach betonowych. Każda nieruchomość będzie wyposażona dwa miejsca postojowe, co łącznie przy budowie 56 budynków daje 112 miejsc postojowych. Powierzchnie utwardzone wykonane zostaną z kostki betonowej. Obszar planowanego przedsięwzięcia sąsiaduje z gruntami rolnymi, zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej. Nieruchomość pokryta jest roślinnością niską o charakterze łąkowym oraz roślinnością typu ruderalnego. Teren jest niezalesiony, niezakrzewiony. Działka nr 1674/2 zabudowana jest budynkiem mieszkalnym i budynkami inwentarskimi, ogrodzona w granicy działki siedliska. Budynki są niezamieszkane i nieużywane, planowana jest ich rozbiórka.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, omawiany teren jest sklasyfikowany jako użytki rolne, ze względu na prowadzone w poprzednich latach uprawy rolne, głównie obsiewy zboża. Z powodu słabych plonów, zaniechano dalszego uprawiania gruntu. Na badanym terenie, obecnie zieleń tworzy zbiorowisko terenów ruderalnych z udziałem roślin kłączowych i rozłogowych, można także zaobserwować gatunki związane ze zbiorowiskiem pól uprawnych, traktowanych jako chwasty. Na terenie inwestycji nie znajdują się drzewa i krzewy wymagające wycinki. Na obszarze objętym projektem nie stwierdzono gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną.

Na etapie budowy zostaną wykorzystane takie materiały i surowce jak: woda, piasek, beton, pustak ceramiczny, blachodachówka, tynk cementowo – wapienny, wełna mineralna itp. Podczas realizacji przedsięwzięcia zostanie zużyta także określona ilość energii elektrycznej. Z uwagi na to, że na placu budowy będą wykorzystywane maszyny i pojazdy, wykorzystywany będzie również olej napędowy i benzyna.

Woda dla zapewnienia potrzeb pracowników budowlanych będzie dostarczana na teren przedsięwzięcia z zewnątrz, w opakowaniach producenta (zbiorniki wymienne). Nie przewiduje się zapotrzebowania na wodę do celów budowy. W trakcie realizacji robót, dla zapewnienia potrzeb sanitarnych pracowników budowlanych, teren przedsięwzięcia zostanie wyposażony w przenośne sanitariaty, z których ścieki będą zagospodarowywane przez uprawnione podmioty.

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

W trakcie realizacji przedsięwzięcia mogą wystąpić krótkotrwałe, chwilowe uciążliwości dla środowiska związane z podwyższonym poziomem hałasu, pochodzącym ze sprzętu budowlanego i transportowego, a także z zwiększoną emisją zanieczyszczeń spowodowaną  pracą urządzeń i maszyn o napędzie spalinowym. Zmiana klimatu akustycznego na etapie realizacji zadania będzie związana z ruchem pojazdów dostawczych i prowadzonymi pracami. Głównymi emitorami będą maszyny budowlane oraz samochody samowyładowcze i skrzyniowe wykorzystywane do wykonywania robót ziemnych oraz transportu maszyn i urządzeń oraz materiałów budowlanych na plac budowy. Będą to jednak uciążliwości krótkotrwałe, odwracalne. Zasięg ich będzie ograniczony i nie będą one decydować trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. W bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, objęte ochroną akustyczną są tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej, które zlokalizowane są jedynie od strony drogi wojewódzkiej nr 875 oraz od strony drogi gminnej, ul. Brata Alberta, poza wymienioną zabudową mieszkaniową brak jest innych terenów chronionych akustycznie. Jedynie budowa 10 budynków będzie odbywała się w terenach chronionych akustycznie, pozostałe 46 budynki będą budowane poza obszarami chronionymi akustycznie. W okresie realizacji przedsięwzięcia, oddziaływania akustyczne z jego terenu mogą się okresowo kumulować, jedynie podczas realizacji wszystkich projektowanych budynków równocześnie, co w tym przypadku nie będzie miało miejsca, ze względu na planowane przez Inwestora prowadzenie realizacji inwestycji w kilkunastu etapach. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na środowisko przewiduje się m.in.: zastosowanie nowoczesnych maszyn i urządzeń o niskiej emisji hałasu do środowiska, wyłączanie silników w czasie przerw w pracy, a także realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.  Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia prac budowlanych.

Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, należących do mieszkańców planowanych do wykonania budynków. Z uwagi na skalę oraz rodzaj planowego przedsięwzięcia (realizowane będzie w sąsiedztwie zabudowy o podobnym charakterze), przewiduje się, że w trakcie funkcjonowania zamierzenia inwestycyjnego nie wpłynie ono znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, dla których dopuszczalny poziom hałasu nie będzie mógł przekraczać wartości w porze dnia 50 dB, a w porze nocy 40 dB, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

Podczas realizacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie przede wszystkim z prowadzeniem prac budowlanych, ze spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących. W celu ograniczenia emisji na tym etapie, przewiduje się m. in. zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, wyłączanie silników pojazdów w czasie postoju, zwłaszcza w czasie przerw w pracy oraz stosowanie gotowych mieszanek przygotowywanych np. w wytwórniach betonu dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy. Transport materiałów sypkich oraz mas bitumicznych będzie dokonywany samochodami wyposażonymi w plandeki ograniczające pylenie. W celu ograniczenia pylenia przewiduje się zwilżanie powierzchni terenu (np. nawierzchni nieutwardzonej, po której poruszają się pojazdy), zwilżanie sypkiego materiału składowanego na pryzmach (piasek, ziemia, gleba). Inwestor przewiduje także stosowanie technicznych środków do czyszczenia kół pojazdów, zamiatanie na mokro zjazdu i drogi. Uciążliwości te, będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną po zakończeniu prac. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia oraz ewentualnie ze spalania paliwa wykorzystywanego w celach grzewczych, jeśli Inwestor wyposaży budynki w niskoemisyjne kotły grzewcze zasypowe na pellet.

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Z uwagi na charakter inwestycji możliwość wystąpienia awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej jest znikoma. Budynki jednorodzinne zostaną zaprojektowane zgodnie z aktualnymi normami technicznymi i budowlanymi oraz prowadzone będą stałe kontrole prac, sprzętu i maszyn budowlanych, dzięki czemu ryzyko wystąpienia katastrofy będzie bardzo niskie.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Na etapie prowadzenia prac budowlanych wytwarzane będą odpady. Odpady te będą magazynowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych, a następnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane prawem zezwolenia.

Funkcjonowanie przedsięwzięcia skutkować będzie wytwarzaniem odpadów komunalnych. Odpady te będą magazynowane w sposób selektywny, w wydzielonym miejscu oraz regularnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane prawem zezwolenia, celem przewozu odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwiania. Przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń  powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza obszarem specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz poza granicami korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży).

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły. Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

  1. Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179,
  2. Sokołowsko-Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187,
  3. Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B,
  4. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73,
  5. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107,
  6. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.). Wobec powyższego, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną chemicznie ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa Dolna, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót w celu realizacji przedsięwzięcia.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.

Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, które mogłyby powodować kumulację oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 647 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/66/2025.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Załącznik nr 1

do decyzji Burmistrza Kolbuszowej

znak: OŚiGO.6220.2.8.2025

z dnia 28 października 2025 r.

CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.)

Planowane przedsięwzięcie dotyczy budowy 56 budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz ciągu pieszo-jezdnego wraz z niezbędnymi urządzeniami infrastruktury technicznej w Kolbuszowej Dolnej, gmina Kolbuszowa, na działkach ewid. nr 1674/1, 1674/2, 1674/3, 1674/4, 1674/5, 1674/6, 1674/7, 1674/8, 1674/10, 1675/1, 1676/1, 1677/1, 1686, 1687/1 i 1687/2 o powierzchni 8,7691 ha.

Projektowane zagospodarowanie terenu dla całości inwestycji:

  • powierzchnia zabudowy: 4,0615 ha, co stanowi 46,32 % terenu;
  • powierzchnia biologicznie czynna: 4,7076 ha, co stanowi 53,68 % terenu;
  • łączna powierzchnia zabudowy i utwardzenia dla jednego budynku mieszkalnego: 475 m2, w tym budynek mieszkalny: 250 m2, dwa miejsca postojowe: 25 m2, pozostałe utwardzenia np. chodniki, tarasy, podjazdy: 200 m2;
  • łączna powierzchnia zabudowy i utwardzenia dla całości inwestycji (tj. 56 budynków mieszkalnych, 112 miejsc postojowych): 26600 m2;
  • ciąg pieszo-jezdny o szerokości od 6 m do 8 m: 14015 ha;
  • łączna powierzchnia zabudowy, powierzchnia utwardzenia oraz ciągu pieszo-jezdnego dla całej inwestycji: 40615 m2.

Konstrukcja i parametry każdego z domów:

  • dom mieszkalny jednorodzinny,
  • orientacyjna powierzchnia zabudowy do 250 m2,
  • szerokość elewacji frontowej od 8 m do 16 m,
  • wysokość zabudowy do 10 m,
  • parametry geometrii dachu: kąt nachylenia od 25 do 45 stopni, układ połaci: dwu- lub wielospadowy, prostopadły lub równoległy do frontu budynku,
  • brak podpiwniczenia, jedno- lub dwukondygnacyjny, z możliwością adaptacji poddasza.

Planowane budynki mieszkalne zostaną wykonane w technologii tradycyjnej, murowanej, z fundamentami betonowymi, ze stropem żelbetowym o konstrukcji dachu pokrytej blachodachówką. Powierzchnie utwardzone zostaną wykonane z kostki betonowej. Każdy z budynków zostanie zaopatrzony wodę z przyłącza wodociągowego, po wymaganej rozbudowie sieci wodociągowej na terenie inwestycji. Ścieki komunalne będą odprowadzane do bezodpływowych zbiorników na nieczystości ciekłe (o poj. do ok. 10 m3), do czasu rozbudowy sieci kanalizacji miejskiej. Wody opadowe odprowadzone będą na własny teren nieutwardzony. Energia elektryczna pozyskiwana będzie z przyłącza energetycznego (wymagana jest rozbudowa). Inwestor nie wyklucza zastosowania instalacji paneli fotowoltaicznych.

Ogrzewanie budynków mieszkalnych odbywać się będzie za pośrednictwem zastosowania niskoemisyjnych systemów grzewczych tj. kotłów zasypowych na pellet (klasa 5) lub pompy ciepła powietrze-woda. Do ciepłej wody użytkowej Inwestor rozważa montaż solarnego podgrzewacza wody wraz z buforem ciepła.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Obszar objętym przedsięwzięciem znajduje się poza granicami obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz poza granicami korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży).

Autor: Małgorzata Zimny
Data wytworzenia informacji: b/d
Opublikowała: Joanna Orlewska
Administrator
e-mail: joanna.orlewska@ekolbuszowa.pl
Data publikacji: 2025-10-28
Wyświetl historię zmian