tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
OŚiGW.6220.2.20.2021
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: ,,instalacje związane z przetwarzaniem w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach odpadów, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 41-47, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, o zainstalowanej mocy elektrycznej nie większej niż 0,5 MW lub wytwarzających ekwiwalentną ilość biogazu rolniczego wykorzystywanego do innych celów niż produkcja energii elektrycznej, a także miejsca retencji powierzchniowej odpadów oraz rekultywacja składowisk odpadów” po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – EKOKOPER S.C. Jarosław Kasprzak, Michał Dunal, ul. Sokołowska 28F, 36-100 Kolbuszowa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Odzysk surowców wtórnych - odzysk miedzi i izolacji kablowej z niezagospodarowanych kabli izolacyjnych” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Odzysk surowców wtórnych - odzysk miedzi i izolacji kablowej z niezagospodarowanych kabli izolacyjnych”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
Inwestor, EKOKOPER S.C. Jarosław Kasprzak, Michał Dunal, ul. Sokołowska 28F, 36-100 Kolbuszowa wystąpił z wnioskiem z dnia 10 grudnia 2021 r., uzupełnionym 5 stycznia 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Odzysk surowców wtórnych - odzysk miedzi i izolacji kablowej z niezagospodarowanych kabli izolacyjnych”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie ono oddziaływać, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/79/2021 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z treści załączonej do wniosku karty informacyjnej wynika, że przedsięwzięcie będzie polegało na mechanicznym rozdrobnieniu niezagospodarowanych kabli instalacyjnych, a następnie separacji miedzi od izolacji kablowej w istniejącym budynku gospodarczym usytuowanym na działce nr 1549/52 przy ul. Sokołowska 28F, 36-100 Kolbuszowa. Rozdrobnienie odbywać się będzie przy pomocy rozdrabniacza rotacyjnego wyposażonego w silnik o mocy 4kW, natomiast separacja odbywać się będzie poprzez ekran wibracyjny, w otoczeniu wody, oddzielając tym samym miedź od izolacji kablowej. Inwestor nie planuje rozbudowy obiektu, wyłączając rozbudowę instalacji elektrycznej, zgodnie z wytycznymi zakładu energetycznego PGE.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony postępowania w trybie art. 49 ustawy kpa – za pomocą obwieszczenia z dnia 12 stycznia 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.20.2021, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 12.01.2022 r. - 02.02.2022 , a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 12.01.2022r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.20.2021 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, na podstawie art. 50 §1 ustawy kpa w związku z art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko pismem, znak: WOOŚ.4220.5.1.2022.PM.2 z dnia 24 stycznia 2022 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej, aby przedstawił w niej wszystkie istotne zagadnienia w sposób dostateczny dla tego typu dokumentacji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej po zapoznaniu się z wnioskiem Burmistrza Kolbuszowej z dnia 12 stycznia 2022r. postanowił o sporządzeniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko z uwzględnieniem elementów wymienionych w art. 66 ust 1 pkt 1,3,4,5,6,7,8,11,13,15,18,19,20 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w swojej opinii RZ.ZZŚ.4.435.9.2022.MZ z dnia 27 stycznia 2022 r. stwierdził brak konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Wobec tego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów. Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Na każdym etapie inwestycji woda pobierana będzie z istniejącej sieci wodociągowej. Inwestor planuje również zastosowanie mobilnych sanitariatów, a powstające ścieki socjalno-bytowe będą okresowo opróżniane i wywożone do oczyszczalni ścieków. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych , głównie węglowodorów pochodzących z pracujących maszyn i pojazdów będą unieszkodliwiane przez zastosowanie odpowiednich sorbentów.
W odpowiedzi na pismo znak: WOOŚ. 4220.5.1.2022 PM.2 z dnia 24 stycznia 2022 r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie Inwestor w uzupełnieniu przesłał do tut. Urzędu uzupełnioną kartę informacyjną w trzech egzemplarzach oraz mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem na którym będzie realizowane przedsięwzięcie w formie elektronicznego zapisu, 1 egz.
Mając na względzie powyższe Burmistrz Kolbuszowej wystąpił do organów współdziałających: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli o ponowne zajęcie stanowiska w oparciu o uzupełnione dokumenty.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po dokonaniu analizy załączonych, następnie uzupełnionych do wniosku materiałów w sprawie oraz zapoznaniu się z informacjami zawartymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko pismem WOOŚ. 4220.5.1.2022.PM 4 z dnia 15 lutego 2022 r., stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 3 marca 2022 r. pismem PSNZ.9020.5.2.2022 potwierdził, że podtrzymuję swoje stanowisko wyrażone w opinii PSNZ.9020.5.2.2022 z dnia 27 stycznia 2022 r.
Organ ten uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko bowiem rodzaj inwestycji determinuje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko która pozwoli określić wpływ przedsięwzięcia na ludzi i elementy środowiska.
Swoje stanowisko z dnia 27 stycznia 2022 r. podtrzymał również Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na uruchomieniu instalacji do przetwarzania odpadowych kabli w istniejącym budynku na działce nr 1549/52 w Kolbuszowej.
Kable będą rozdrabniane za pomocą rozdrabniacza rotacyjnego, a następnie przy pomocy separatora wodnego, miedź będzie oddzielana od izolacji kablowej poprzez wibrację na ekranie wibracyjnym. Odpady będą magazynowane i transportowane w szczelnych, przykrywanych pojemnikach. Woda będzie krążyć w obiegu zamkniętym.
W instalacji prowadzony będzie proces odzysku R4 (recykling lub odzysk metali i związków metali), zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2021 poz. 779 ze zm.). Odzyskowi poddawane będą odpady inne niż niebezpieczne o kodach zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2020 r., poz. 10):
16 01 17 - metale żelazne,
16 01 19 - tworzywa sztuczne,
16 02 14 - zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13,
17 01 82 - inne niewymienione odpady,
17 02 03 - tworzywa sztuczne,
17 04 01 - miedź, brąz, mosiądz,
17 04 11 - kable inne niż wymienione w 17 04 10,
19 10 02 - odpady metali nieżelaznych,
19 10 06 - inne frakcje niż wymienione w 19 10 05,
19 12 03 - metale nieżelazne.
Ilość przetwarzanych odpadów wyniesie docelowo do ok. 4000 Mg miesięcznie (do ok. 48 000 Mg rocznie). Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy o odpadach.
Proces technologiczny realizowany będzie wewnątrz budynku. Źródłem ciepła będzie energia elektryczna. Zastosowane rozwiązania zapewnią bezpyłowy system odzyskiwania surowców wtórnych oraz w pełni szczelny układ załadunku i magazynowania odpadów. Budynek posiada wentylację mechaniczną. Źródłem emisji niezorganizowanej będzie ruch pojazdów po terenie przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją najbliższe tereny chronione akustycznie to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, dla których dopuszczalne wartości poziomu hałasu wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższy budynek mieszkaniowy, zlokalizowany jest w kierunku zachodnim w odległości ok. 100 m od działki realizacyjnej.
Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w sąsiedztwie funkcjonujących już zakładów, na działce przekształconej przemysłowo.
Na etapie eksploatacji źródłem hałasu będą m.in. pojazdy transportujące odpady, urządzenia wchodzące w skład linii do recyklingu kabli oraz wentylatory. Moc akustyczną wentylatorów będzie wynosić 78 dB(A), a urządzeń linii technologicznej 81 dB(A). Przegrody zewnętrzne budynków magazynowych zapewniać będą izolację akustyczną.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz pracę zakładu wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 6.00 – 22.00, przewiduje się, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu odpowiednio dla pory dnia (50 dB(A)) i pory nocy (40 dB(A)) na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 ze zm.). Najbliższym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, znajdujący się w odległości ok. 0,5 km od przedmiotowego przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w istniejącym budynku. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się z koniecznością wycinki drzew i krzewów.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na mechanicznym rozdrobnieniu niezagospodarowanych kabli instalacyjnych. Separacja miedzi od izolacji kablowej będzie miała miejsce w budynku gospodarczym usytuowanym na działce budowlanej nr 1549/52. Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną, wymagającą wewnętrznej rozbudowy, by zasilić silniki elektryczne maszyn i urządzeń o łącznej mocy 7,8 kW. Rozdrobnienie i następnie separacja będzie przebiegała w otoczeniu wody znajdującej się w zamkniętym obiegu. Rozdrobnienie odbywać się będzie przy pomocy rozdrabniacza rotacyjnego z silnikiem 4kW, natomiast separacja odbywa się przy pomocy wprowadzenia rozdrobnionego materiału w wibracje poprzez ekran wibracyjny, w otoczeniu wody, oddzielając tym samym miedź od izolacji kablowej. Na obecnym etapie nie są planowane prace budowlane, wyłączając rozbudowę instalacji elektrycznej, zgodnie z wytycznymi zakładu energetycznego PGE. Nie przewiduje się wytwarzania odpadów, ponieważ resztki kabli instalacyjnych zostaną przetworzone, odzyskując produkty użyte podczas ich produkcji. Początkowo zakładane jest przyjęcie do przerobu ok. 800kg/miesięcznie niezagospodarowanych kabli i wiązek instalacyjnych, natomiast przyszłościowo do 4000kg/miesięcznie. W zależności od grubości kabli oraz izolacji Firma EKOKOPER S.C. Jarosław Kasprzak, Michał Dunal, ul. Sokołowska 28F, 36-100 Kolbuszowa jest w stanie odzyskać od 400kg/miesięcznie do 600kg/miesięcznie miedzi oraz od 2000kg/miesięcznie do 3000kg/miesięcznie docelowo. Magazynowane będą odpady , które zostaną poddane procesowi recyklingu: wiązki z instalacji samochodowych, ścinki kabli budowlanych i przemysłowych, inne kable. Raz w tygodniu planowane jest przewiezienie i sprzedaż przetworzonego materiału przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem miedzi oraz izolacji kablowej. Raz w miesiącu planowane jest przewiezienie i sprzedaż rozdrobnionego plastiku oraz mosiądzu przedsiębiorstwom zajmującym się przetwarzaniem tych surowców. Transport oraz magazynowanie będzie odbywało się w plastikowych, zamkniętych pojemnikach o wymiarach ok. 70cm x 50cm x 50cm. W okresie grzewczym, budynek będzie ogrzewany za pomocą grzejników elektrycznych do temperatury 5ºC, tak, by woda niezbędna do procesu separacji nie ulegała zamarzaniu. Istniejący budynek jest wyciszony za pomocą wełny mineralnej o grubości 15cm, co w znacznym stopniu pochłania falę akustyczną wytwarzaną przez maszyny. Na zewnątrz budynku głośność maszyn nie przekroczy 10dB, natomiast wewnątrz pomieszczenia emisja hałasu będzie na poziomie 60dB. W momencie załadunku i rozładunku będzie wytwarzany krótkotrwały (15min.) hałas na poziomie 40dB. Załadunek i rozładunek planowany jest pierwszego dnia roboczego każdego tygodnia.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:
Na terenie inwestycji znajdują się pojedyncze drzewa – nie planuje się ich wycinki, gdyż nie będą stanowiły konfliktu z planowaną inwestycją. W związku z powyższym, nie przewiduje się wystąpienia znaczących zagrożeń dla bioróżnorodności w rejonie przedmiotowej inwestycji.
Realizacja planowanego zamierzenia wymagać będzie użycia surowców naturalnych, w tym wody i energii elektrycznej. Prowadzona działalność ma miejsce wewnątrz istniejącego już budynku, więc nie wpływa na ilość i istniejący już sposób odprowadzania wód opadowych z zanieczyszczonych powierzchni takich jak droga. Woda zostanie pobrana z istniejącej sieci wodociągowej znajdującej się na terenie inwestycji.
d) emisji i występowania innych uciążliwości:
Zgodnie z dokumentacją najbliższe tereny chronione akustycznie to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, dla których dopuszczalne wartości poziomu hałasu wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliższy budynek mieszkaniowy, zlokalizowany jest w kierunku zachodnim w odległości ok. 100 m od działki realizacyjnej.
Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w sąsiedztwie funkcjonujących już zakładów, na działce przekształconej przemysłowo.
Na etapie eksploatacji źródłem hałasu będą m.in. pojazdy transportujące odpady, urządzenia wchodzące w skład linii do recyklingu kabli oraz wentylatory. Moc akustyczną wentylatorów będzie wynosić 78 dB(A), a urządzeń linii technologicznej 81 dB(A). Przegrody zewnętrzne budynków magazynowych zapewniać będą izolację akustyczną.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz pracę zakładu wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 6.00 – 22.00, przewiduje się, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu odpowiednio dla pory dnia (50 dB(A)) i pory nocy (40 dB(A)) na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:
Ilość powstających odpadów na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie niewielka ze względu na fakt maksymalnego wykorzystywania istniejących surowców i niewielkiej ilości pracowników. Szacuje się, że ilość odpadów nienadających się do ponownego użycia wyniesie poniżej 1 m3/tyg. Odpady te nie będą odpadami niebezpiecznymi i nie będą mieć istotnego wpływu na środowisko naturalne.
Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące, wpływ inwestycji nie będzie miał znaczącego wpływu na środowisko, stąd należy uznać, że nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek.
Inwestycja ta leży w całości wewnątrz obszaru Jednolitych Części Wód Powierzchniowych „Przywra do Dąbrówki” i kodzie europejskim: PLRW2000172198432. Ponadto leży poza obszarami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Najbliższym zbiornikiem jest zbiornik nr 426 „Dolina kopalna Kolbuszowa”. Cele środowiskowe JCWP nr PLRW2000172198432, ponieważ:
- nie spowoduje pogorszenia stanu wód powierzchniowych, nie będzie powodować dodatkowych zanieczyszczeń wód,
- nie wpływa na bilans wód JCWP nr PLRW2000172198432.
Zgodnie z aktualnym planem gospodarowania wodami, zamierzona inwestycja, zlokalizowana jest w zasięgu jednolitych części wód podziemnych o kodzie: PLGW200135.
Projektowana inwestycja na etapie budowy i etapie eksploatacji nie będzie oddziaływać negatywnie na cele środowiskowe JCWPd nr PLGW2000135, ponieważ:
- nie spowoduje pogorszenia stanu wód, nie będzie powodować dodatkowych zanieczyszczeń wód,
- nie wpływa na bilans wód JCWPd nr PLGW2000135.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
c) obszary górskie lub leśne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich lub leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 ze zm.). Najbliższym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, znajdujący się w odległości ok. 0,5 km od przedmiotowego przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w istniejącym budynku. Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się z koniecznością wycinki drzew i krzewów.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W obrębie planowanej inwestycji nie są usytuowane żadne zabytki figurujące w rejestrze zabytków ani zidentyfikowane stanowiska archeologiczne na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446). W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Projektowane zadanie ze względu na fakt, iż zlokalizowane będzie na terenie już przekształconym, nie wpłynie znacząco na zmianę obecnego krajobrazu.
h) gęstość zaludnienia:
Realizacja przedsięwzięcia nastąpi na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia.
i) obszary przylegające do jezior:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911 ze zm.) (PGW), teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Przywra do Dąbrówki” o kodzie PLRW2000172198432, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej silnie zmienioną częścią wód o przekroczonym wskaźniku m3, w złym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny oraz dobry stan chemiczny, bez derogacji. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 r.
Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj. OSO Puszcza Sandomierska PLB180005.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszaru chronionego oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego bez derogacji.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Kolbuszowa, na terenie gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko–geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 120 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania:
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą prowadzone w porze dziennej (w godz. 6:00 do 22:00).
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania:
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/27/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.