tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2022–11–04
OŚiGW.6220.2.15.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t. j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 202 r. poz. 1029 t. j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa reprezentowanej przez Pełnomocnika – Firma Budowlana SOLID-BUD Bartłomiej Petejko, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Zabłocie oraz budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Stare Poręby” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Zabłocie oraz budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Stare Poręby”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji
i eksploatacji przedsięwzięcia:
a) ręczne prowadzenie prac w zasięgu koron drzew i w odległości co najmniej 2 m na zewnątrz od obrysu korony drzewa,
b) zabezpieczenie drzew poprzez owinięcie pnia np. matami słomianymi, a następnie oszalowanie deskami do wysokości pierwszych gałęzi,
c) przykrycie odkrytych korzeni matami słomianymi,
d) wygrodzenie terenu porośniętego krzewami na czas prowadzenia robót,
e) brak składowania materiałów budowlanych, ziemi pochodzącej z wykopów oraz sprzętu w obrębie rzutu koron drzew.
22. Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć, np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie siedlisko.
23.Zostaną wykonane nasadzenia kompensacyjne w ilości co najmniej 100 szt. drzew.
24. Do nasadzeń kompensacyjnych zastosowane zostaną rodzime gatunki drzew. Sadzonki powinny być dobrze ukorzenione i o formie charakterystycznej dla danego gatunku i odmiany. Wszystkie wybrane rośliny powinny być wolne od chorób i szkodników, bez śladów uszkodzeń. Dodatkowo, nasadzenie kompensacyjne powinno się utrzymać przez kolejne 3 lata (poprzez ewentualne zabiegi pielęgnacyjne oraz uzupełnienie luk w wypadach). Nasadzenia zostaną wykonane w czasie trwania korzystnych warunków wegetacyjnych (czyli z wyłączeniem okresu zimowego, w miejscach o odpowiednio przygotowanym podłożu, ponadto sadzenie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach, w chłodne i wilgotne dni.).
25. Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, przewidziane do sytuowania poza pasem drogowym, zlokalizowane będą w oddaleniu od koryt cieków naturalnych, poza miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo- wodnego.
Uzasadnienie
Inwestor – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa, reprezentowany przez Pełnomocnika - Firma Budowlana SOLID-BUD Bartłomiej Petejko, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 6 czerwca 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Zabłocie oraz budowa drogi gminnej w miejscowości Poręby Kupieńskie – Stare Poręby”. Przedsięwzięcie obejmuje odcinki dróg zlokalizowane w granicach województwa podkarpackiego, w powiecie kolbuszowskim, na terenie gminy Kolbuszowa w jej południowej części.
Wniosek został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/40/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje budowę dróg gminnych Poręby Kupieńskie - Zabłocie oraz Poręby Kupieńskie - Stare Poręby wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej, innych budowli i urządzeń budowlanych. Łączna długość projektowanych odcinków dróg gminnych wynosi ok. 2,3 km.
Inwestycja obejmuje m.in. następujący zakres prac:
- budowę jezdni dróg gminnych,
- przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych zapewniających dostęp terenów przyległych do drogi gminnej wraz z przepustami pod nimi,
- budowę i przebudowę skrzyżowań z istniejącymi drogami,
- budowę ścieków korytkowych, rowów przydrożnych trawiastych wraz z ich lokalnym przykryciem,
- budowę przepustów pod koroną drogi i pod zjazdami,
- rozbiórkę obiektów budowlanych - przepustów,
- budowę kanału technologicznego,
- wycinkę kolidujących drzew i krzewów,
- zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia z dnia 28 czerwca 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.15.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 30 czerwca 2022 r. do 21 lipca 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 30 czerwca 2022 r. do 21 lipca 2022 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 28 czerwca 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.15.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 13 lipca 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.21.2022 (data wpływu do tut. Organu: 14 lipca 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący wskazał, że zrealizowanie inwestycji przyczyni się do poprawy dostępności transportowej terenów bezpośrednio sąsiadujących z inwestycją, poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zmniejszenia oddziaływania transportu na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 14 lipca 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.110.2022.JP (data wpływu do tut. Organu: 15 lipca 2022 r.), wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.4 z dnia 18 lipca 2022 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 1 sierpnia 2022 r. Następnie Organ, pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.5 z dnia 21 lipca 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 22 lipca 2022 r.), wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Jednocześnie, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle wezwał Inwestora do ponownego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia w dniu 10 sierpnia 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.110.2022.JP.
Inwestor pismem z dnia 16 sierpnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 24 sierpnia 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 12 września 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.15.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia
na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle w dniu 5 września 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.2.435.110.2022.JP (data wpływu do tut. Organu: 6 września 2022 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją uzupełniającą Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 19 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 września 2022 r.) znak: RZ.ZZŚ.2.435.110.2022.JP. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.9 z dnia 6 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 7 września 2022 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji. Następnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po analizie kolejnych materiałów dowodowych podtrzymał swoje stanowisko w sprawie pismem znak: WOOŚ.4220.5.20.2022.KR.11 z dnia 19 września 2022 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej po uzyskaniu uzupełnień Karty informacyjnej przedsięwzięcia, podtrzymał swoja opinię pismem z dnia 28 września 2022 r. znak: PSNZ.9020.5.21.2022.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie obejmuje budowę dróg gminnych Poręby Kupieńskie – Zabłocie oraz Poręby Kupieńskie – Stare Poręby wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej, innych budowli i urządzeń budowlanych. Łączna długość projektowanych odcinków dróg gminnych wynosi ok. 2,3 km.
Inwestycja obejmuje m.in. następujący zakres prac:
- budowę jezdni dróg gminnych,
- przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych zapewniających dostęp terenów przyległych do drogi gminnej wraz z przepustami pod nimi,
- budowę i przebudowę skrzyżowań z istniejącymi drogami,
- budowę ścieków korytkowych, rowów przydrożnych trawiastych wraz z ich lokalnym przykryciem,
- budowę przepustów pod koroną drogi i pod zjazdami,
- rozbiórkę obiektów budowlanych - przepustów,
- budowę kanału technologicznego,
- wycinkę kolidujących drzew i krzewów,
- zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej.
Przedsięwzięcie obejmuje odcinki dróg zlokalizowane w granicach województwa podkarpackiego, w powiecie kolbuszowskim, na terenie gminy Kolbuszowa w jej południowej części.
W sąsiedztwie przedmiotowych odcinków dróg występują pola uprawne, łąki, lasy stawy oraz nieużytki. Rozproszona zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odsunięciu od przedmiotowych dróg. Obszary, na których planowane jest przedsięwzięcie charakteryzują się bardzo niskim stopniem zurbanizowania i zagospodarowania.
Istniejący układ komunikacyjny w wyniku budowy drogi gminnej nie ulegnie zmianie z uwagi na zachowanie istniejącego przebiegu drogi (budowa w śladzie drogi wewnętrznej) z lokalną korektą nienormatywnych łuków poziomych oraz w miejscach skrzyżowań. Oba odcinki dróg projektowane są poza terenem zabudowy. Projektowane odcinki dróg gminnych będą posiadały przekrój jednojezdniowy 1x1 o szerokości pasów ruchu 3,5 m z mijankami.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
W ramach prac dokonano obserwacji przyrodniczych terenu inwestycji. Stwierdzono zbiorowisko łąkowe z dominacją traw (pospolitych), z gatunkami: wyczyniec łąkowy Alopecurus pratensis, wiechlina łąkowa Poa pratensis, kupkówka pospolita Dactylis glomerata, jaskier ostry Ranunculus acris, jastrun właściwy Leucanthemum vulgare, koniczyna łąkowa Trifolium pratense, babka lancetowata Plantago lanceolata, mniszek lekarski Taraxacum officinale coll., grzebienica pospolita Cynosurus cristatus, stokrotka pospolita Bellis perennis, krwawnik Achillea, tomka wonna Anthoxanthum odoratum, wyczyniec czerwonożółty Alopecurus aequalis, stokłosa miękka Bromus hordeaceus, koniczyna biała Trifolium repens, dzwonek rozpierzchły Campanula patula, sit rozpierzchły Juncus effusus, turzyca zajęcza Carex ovalis, rzeżucha łąkowa Cardamine pratensis, pokrzywa zwyczajna Urtica dioica, sitowie leśne Scirpus sylvaticus, jasnota biała Lamium album, jaskier rozłogowy Ranunculus repens.
Na terenie inwestycji, jak i również w bezpośrednim otoczeniu stwierdzono następujące gatunki drzew: sosna zwyczajna Pinus sylvestris, brzoza brodawkowata Betula pendula, dąb czerwony Quercus rubra, lipa drobnolistna Tilia cordata, klon jawor Acer pseudoplatanus, jesion wyniosły Fraxinus excelsior, topola osika Populus tremula, wierzba biała Salix alba, buk zwyczajny Fagus sylvatica, olsza czarna Alnus glutinosa, leszczyna pospolita Corylus avellana, modrzew europejski Larix decidua Mill.
Z obserwacji zwierząt, na przedmiotowym obszarze stwierdzono obecność małych, średnich i dużych ssaków. Tereny zabudowy charakteryzują się występowaniem rozpowszechnionych gatunków synantropijnych, w tym gryzoni i ssaków owadożernych. Wśród zinwentaryzowanych gatunków w buforze badawczym zaobserwowano: jeża wschodniego Erinaceus roumanicus, kreta Talpa europaea, lisa Vulpes vulpe, wiewiórkę Sciurus vulgaris oraz zająca szaraka Lepus capensis.
Realizacja planowanego zamierzenia wymagać będzie użycia surowców naturalnych, w tym wody.
Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji będą miały charakter przemijający, okresowy, będą występowały w porze dziennej i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.
Zamierzenie inwestycyjne odcinkowo przebiegać będzie w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), zaliczone zostały do terenów zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.
Emisja hałasu podczas etapu realizacji przedsięwzięcia związana będzie m.in. z prowadzeniem robót drogowych z użyciem ciężkiego sprzętu budowalno-drogowego, ruchem pojazdów ciężarowych oraz wykonywaniem prac ziemnych. Uciążliwości te, nie mogą zostać wyeliminowane, będą one miały charakter okresowy. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.
Etap realizacji związany będzie również z emisją drgań, których źródłem będzie m.in. ciężki sprzęt oraz dowóz materiałów budowlanych. Będą to w większości przejściowe uciążliwości o zasięgu lokalnym.
Podczas etapu eksploatacji, emisja hałasu do środowiska związana będzie głównie z użytkowaniem dróg. Jak wynika z zapisów Karty informacyjnej przedsięwzięcia, przyjęto, iż inwestycja zostanie oddana do eksploatacji w 2023 r. Natężenie ruchu w ww. roku dla przedmiotowych odcinków szacowane jest na poziomie poniżej 200 pojazdów/dobę, dla każdego z nich. Poprawa płynności ruchu wpłynie pozytywnie na hałas związany z eksploatacją drogi.
W związku z powyższym, w tym niewielkim natężeniem ruchu, przewiduje się, iż na etapie eksploatacji, przedsięwzięcie nie będzie generować ponadnormatywnego hałasu i spełnione będą wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie m.in. z prowadzeniem robót z użyciem ciężkiego sprzętu budowlano-drogowego, wykonywaniem prac ziemnych. Odziaływań tych nie można wyeliminować, będą one miały charakter okresowy i odwracalny. Wykorzystywany podczas budowy sprzęt będzie sprawny technicznie oraz właściwie eksploatowany. Maszyny i pojazdy spełniać będą wymagania dotyczące emisji spalin. Prace rozbiórkowe będą prowadzone maszynami posiadającymi system wyłapywania pyłów i nie będą prowadzone w godzinach nocnych. Część robót będzie prowadzona ręcznie bez użycia hałaśliwych maszyn. Układanie warstw bitumicznych będzie wykonywane mechanicznie, w sposób ciągły wyłącznie w porze dziennej, a przerwy będą wynikały tyko z przyczyn technologicznych.
Podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie głównie z ruchem pojazdów. Nie przewiduje się pogorszenia stanu jakości powietrza w wyniku realizacji przedsięwzięcia. Płynny ruch pojazdów może wpłynąć na ograniczenie emisji spalin.
W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, podczas wykonywania prac realizacyjnych wykorzystywany będzie sprzęt sprawny technicznie, który stacjonował będzie w wyznaczonych i właściwie urządzonych zapleczach. Zaplecza budowy oraz miejsca postoju maszyn budowlanych wyposażone będą w środki zabezpieczające przed przenikaniem substancji ropopochodnych (np. sorbenty). Miejsca postoju pojazdów i maszyn zorganizowane będą na utwardzonej, szczelnej powierzchni.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zaliczana do obiektów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. Odpady wytworzone podczas prac realizacyjnych będą segregowane oraz magazynowane w wyznaczonych miejscach, a następnie zagospodarowane zostaną zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).
Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ww. ustawy, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w pobliżu brak także ujść rzek.
Inwestycja nie będzie zatem oddziaływać na wyżej wymienione obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się na obszarach leśnych stanowiących własność prywatną. Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Inwestor planuje zrekompensowanie strat dokonanych wycinką drzew kolidujących z przedmiotową inwestycją.
Zamierzenie inwestycyjne nie znajduje się na obszarach górskich, w związku z tym, nie zostanie odnotowane jego negatywne oddziaływanie na te obszary.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588 ze zm.).
Przedsięwzięcie położone jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, funkcjonującego na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. Nr 25, poz. 133 ze zm.).
Teren planowanego przedsięwzięcia leży w granicach korytarza ekologicznego Głównego Korytarza Południowego GKPd-5A Puszcza Sandomierska - Pogórze Strzyżowskie, wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Dodatkowo, na długości ok. 500 m inwestycja graniczy z użytkiem ekologicznym uznanym na podstawie Rozporządzenia Wojewody Podkarpackiego z 07 sierpnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie Nr 58/96 Wojewody Rzeszowskiego z 06 grudnia 1996 r. w sprawie uznania niektórych obszarów województwa rzeszowskiego za użytki ekologiczne.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. uchwały, na terenie przedmiotowego obszaru chronionego krajobrazu obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Jednakże budowa drogi gminnej (art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 ze zm.)) jest inwestycją celu publicznego, dlatego zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy o ochronie przyrody zakazy określone w stosunku do tego OCHKu, w tym powyższy zakaz, nie obowiązują.
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
W obszarze realizacji inwestycji oraz oddziaływania brak jest obiektów ujętych w rejestrze zabytków i/lub wpisanych do gminnej ewidencji zabytków.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia w przypadku natrafienia w trakcie prac ziemnych na wykopaliska, monety, przedmioty wartościowe, budowle oraz inne pozostałości o znaczeniu geologicznym lub archeologicznym znalezione na terenie budowy będą one uważane za własność Skarbu Państwa. Wykonawca realizujący prace zobowiązuje się powiadomić o wykopaliskach nadzór archeologiczny i postępować zgodnie z jego poleceniami.
W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Średnia gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Obszar przez który przebiegają drogi objęte projektem to tereny o różnych funkcjach, głównie: komunikacyjnej, rolniczej, nieużytków, terenów zieleni. Są to tereny położone w rejonie przebiegu istniejących dróg.
Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r, poz. 1991 z późn. zm.), którego okres obowiązywania został wydłużony do dnia 22 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 202l r. poz. 2368), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JVWP): ,,Tuszymka’’ o kodzie PLRW2000172l8929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika m3), w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny; i dobry stan chemiczny bez derogacji. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: REZ 762 Zabłocie, PLBl80005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z Dopływami. Teren objęty przedmiotową inwestycją znajduje się na obszarze PLB180005 Puszcza Sandomierska dla którego zostały wyznaczone cele środowiskowe dla gatunków ptaków będących przedmiotami ochrony zależnymi od wód. Do powyższych celów należą m.in.: zachowanie naturalnej dynamiki rzek, w tym naturalnych procesów erozji bocznej, powstawania, utrzymywania i rozwoju skarp (wyrw) brzegowych, zachowanie mozaiki mokradłowego krajobrazu z udziałem różnych, silnie zarośniętych zbiorników wodnych, zachowanie szuwarów wolnych od antropopresji w okresie lęgowym, zachowanie wilgotnych i podmokłych łąk i pastwisk z wykluczeniem ich odwadniania, zachowanie zabagnień i oczek wodnych, zachowanie bagiennych i podmokłych olsów oraz naturalnego charakteru cieków i drobnych akwenów śródleśnych, zachowanie spokojnej tafli i obrzeży wody jako miejsca żerowania. Mając na uwadze skalę przedsięwzięcia oraz planowane do zastosowania rozwiązania chroniące środowisko, omawiane przedsięwzięcie nie wpłynie na możliwość osiągnięcia ww. celów.
Planowana inwestycja położona jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134, będącej monitorowaną częścią wód, niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ilościowy i chemiczny, bez derogacji.
Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych, poza obszarem zagrożenia powodziowego oraz poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi. Działki inwestycyjne nie są uzbrojone w sieć drenarską.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, uznano że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań
na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w południowej części gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Jaśle uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/69/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Jaśle.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.15.2022
z dnia 4 października 2022 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)
Przedsięwzięcie obejmuje budowę dróg gminnych Poręby Kupieńskie – Zabłocie oraz Poręby Kupieńskie – Stare Poręby wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej, innych budowli i urządzeń budowlanych. Łączna długość projektowanych odcinków dróg gminnych wynosi około 2 299,5 m. Planowany odcinek drogi zlokalizowany jest w granicach województwa podkarpackiego, w powiecie kolbuszowskim, na terenie gminy Kolbuszowa w jej południowej części.
Projektowana inwestycja realizowana będzie w trybie i na podstawie Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tj. Dz.U. 2020 poz. 1363 z późn. zm.).
Realizacja przedsięwzięcia ma na celu:
- poprawę dostępności transportowej terenów bezpośrednio sąsiadujących z przedmiotową inwestycją,
- zwiększenie komfortu podróżujących, zmniejszenie czasu przejazdu,
- zwiększenie nośności przedmiotowej drogi,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu,
- racjonalizację kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury komunikacyjnej,
- zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko.
Zakres inwestycji będzie obejmował:
- budowę jezdni dróg gminnych,
- przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych zapewniających dostęp terenów przyległych do drogi gminnej wraz z przepustami pod nimi,
- budowę i przebudowę skrzyżowań z istniejącymi drogami,
- budowę ścieków korytkowych, rowów przydrożnych trawiastych wraz z ich lokalnym przekryciem,
- budowę przepustów pod koroną drogi i pod zjazdami
- rozbiórkę obiektów budowlanych - przepustów,
- budowę kanału technologicznego,
- wycinkę kolidujących drzew i krzewów,
- zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej m.in. sieci, wodociągowe,
- budowę elementów BRD,
- rekultywację terenu.
Istniejący układ komunikacyjny w wyniku budowy drogi gminnej nie ulegnie zmianie z uwagi na zachowanie istniejącego przebiegu drogi (budowa w śladzie drogi wewnętrznej) z lokalną korektą nienormatywnych łuków poziomych oraz w miejscach skrzyżowań.
Projektowana droga gminna na odcinku objętym opracowaniem będzie posiadała przekrój jednojezdniowy 1x1 o szerokości pasów ruchu 3,5m z mijankami.
Dla projektowanej drogi przyjęto następujące parametry techniczne:
Odwodnienie dróg będzie realizowane za pomocą rowów otwartych, odbiornikami wód opadowych lub roztopowych będą istniejące rowy otwarte - urządzenia wodne lub rowy drogowe zaprojektowane jako bezodpływowe.
Pod zjazdami publicznymi i indywidualnymi zaprojektowano przepusty. Wloty i wyloty przepustów będą wykonane z prefabrykowanych elementów betonowych lub umocnione elementami betonowymi lub materiałem naturalnym. Długość całkowita przepustów, kąt i spadek podłużny są zmienne, zależne od rozwiązań sytuacyjno - wysokościowych. Wszystkie te obiekty zlokalizowane będą w ciągu rowów otwartych.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
W granicach terenu inwestycji znajdują się obszary podlegające ochronie, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz. 55 ze zm.). Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zlokalizowane w granicach obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005. Obszar ten stanowi bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków.