tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl
konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001
Kolbuszowa, 2022–11–16
OŚiGW.6220.2.19.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t. j.) – zwanej dalej również ustawą kpa oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 83 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Punkt zbierania odpadów komunalnych (surowców wtórnych) na działce o nr ewid. 2331/2 w Kolbuszowej” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Punkt zbierania odpadów komunalnych (surowców wtórnych) na działce o nr ewid. 2331/2 w Kolbuszowej”.
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
Inwestor – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 5 września 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 7 września 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia
pn. „Punkt zbierania odpadów komunalnych (surowców wtórnych) na działce o nr ewid. 2331/2 w Kolbuszowej”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/54/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
W ramach przedsięwzięcia prowadzona będzie działalność polegająca na zbieraniu i czasowym magazynowaniu odpadów odebranych od mieszkańców Gminy.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.) biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 83 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „punkty do zbierania, w tym przeładunku: (…) odpadów wymagających uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów z wyłączeniem odpadów obojętnych oraz punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych”.
Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy kpa – za pomocą obwieszczenia z dnia 12 września 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.19.2022, które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 12 września 2022 r. do 3 października 2022 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 12 września 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.19.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.23.2022.IM.3 z dnia 15 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu:
19 września 2022 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 26 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 28 września 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 28 września 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.19.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.23.2022.IM.6 z dnia 30 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu 3 października 2022 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełniony będzie warunek, który uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 27 września 2022 r. wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.435.319.2022.AT (data wpływu do tut. Organu: 3 października 2022 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej. Po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 11 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 października 2022 r.) znak: RZ.ZZŚ.4.435.338.2022.MZ.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 27 września 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.24.2022 (data wpływu do tut. Organu: 28 września 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, podtrzymał opinię pismem z dnia 5 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 6 października 2022 r.).
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na zbieraniu odpadów na działce o nr ewid. 2331/2 w miejscowości Kolbuszowa. Obecnie, na ww. działce prowadzony jest punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK). Przedmiotowa działalność polegać będzie na zbieraniu i czasowym magazynowaniu odpadów odebranych bezpośrednio z posesji mieszkańców Gminy.
W dokumentacji wskazano, iż odpady segregowane pochodzące z posesji mieszkańców Gminy Kolbuszowa obecnie odbierane są od źródła i chwilowo magazynowane na działce o nr ewid. 2331/1 (działka sąsiednia). Docelowo, zmieni się lokalizacja magazynowania odpadów będących przedmiotem postępowania z działki o nr ewid. 2331/1 na działkę sąsiednią o nr ewid. 2331/2.
Jak wynika z Karty informacyjnej przedsięwzięcia, na potrzeby zamierzenia inwestycyjnego wyodrębnione zostaną osobne miejsca czasowego magazynowana odpadów. Nie przewiduje się mieszania odpadów przywożonych do PSZOK z odpadami przewidzianymi do magazynowania w ramach przedmiotowej działalności.
Eksploatacja PSZOK oraz przedmiotowego przedsięwzięcia wiązała się będzie z dalszym wykorzystywaniem istniejących elementów infrastruktury obecnie działającego punktu – istniejąca droga dojazdowa od ulicy Piłsudskiego, ogrodzenie, waga samochodowa, budynek administracyjno – socjalno – magazynowy oraz utwardzone place. Nie planuje się wznoszenia nowych obiektów, prowadzenia prac budowlanych/remontowych. W dokumentacji wskazano, iż budynek oraz place składowe są w pełni przystosowane do prowadzenia działalności. Place magazynowe, parking oraz drogi dojazdowe stanowią powierzchnie utwardzone.
Na potrzeby przedsięwzięcia dostawione zostaną dodatkowe kontenery na odpady zbierane w ramach przedmiotowego zadania.
W ramach przedsięwzięcia zbierane będą odpady o kodach: 15 01 01 – opakowania z papieru i tektury, 15 01 02 – opakowania z tworzyw sztucznych, 15 01 07 – opakowania ze szkła, 20 01 01 – papier i tektura, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10). Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2022 r., poz. 699 ze zm.).
W uzupełnieniu Karty informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, iż maksymalna masa odpadów magazynowanych w okresie roku w gminnym punkcie zbierania surowców wtórnych wynosić będzie 750 Mg. Zbierane odpady magazynowane będą selektywnie w szczelnych pojemnikach/kontenerach. Miejsca magazynowania odpadów zostaną odpowiednio opisane.
W ramach prowadzonej działalności, odpady będą przygotowywane do dalszego transportu/przekazania firmie zajmującej się przetwarzaniem odpadów. W celu zmniejszenia objętościowego niektórych rodzajów odpadów (makulatura, tworzywa sztuczne) będą one prasowane w istniejącej balownicy, zlokalizowanej w pomieszczeniu budynku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze jej oddziaływania, nie będą również realizowane inwestycje, których oddziaływania mogłyby prowadzić
do skumulowanych oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Teren przedmiotowego zadania jest przekształcony i zagospodarowany. Nie przewiduje się wycinki drzew oraz zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnych.
Ze względu na fakt, iż do działalności w zakresie magazynowania odpadów w punkcie gminnym wykorzystana zostanie istniejąca infrastruktura i budynek, nie przewiduje się dodatkowego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, gdyż etap realizacji przedsięwzięcia zostanie pominięty.
Na etapie eksploatacji zadania, przewiduje się pobór wody wyłącznie do celów bytowo-gospodarczych z sieci wodociągowej. Nie przewiduje się poboru wody na cele technologiczne oraz powstawania ścieków przemysłowych.
Do dalszego funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych oraz punktu gminnego nie przewiduje się prowadzenia prac budowlanych bądź remontowych. Place składowe oraz budynek są już w pełni przystosowane do działalności. W związku z powyższym nie ma zapotrzebowania na surowce i materiały.
Najbliższe tereny chronione akustycznie to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej dla których dopuszczalne wartości poziomu hałasu wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Są to tereny zlokalizowane na działkach sąsiadujących z terenem realizacji zadania od strony północnej i północno-wschodniej.
Na etapie eksploatacji źródłem hałasu będą pojazdy przywożące i wywożące odpady. Na teren przedsięwzięcia w ciągu dnia przyjeżdżać będzie ok. 3 samochody ciężarowe, ok. 5 samochodów dostawczych i ok. 10 samochodów osobowych. Przywóz/wywóz i rozładunek odpadów prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 06:00 – 22:00.
W dokumentacji przedstawiono analizę akustyczną dla etapu eksploatacji, wykonaną dla źródeł hałasu związanych z funkcjonowaniem przedmiotowego zadania oraz wynikających z pracy PSZOK, działającego na terenie Zakładu. Jako źródła hałasu wskazano: transport samochodowy, operacje rozładunku i załadunku na terenie placu magazynowego. Przedłożona analiza wykazała, że izolinia 50 dB(A), stanowiąca dopuszczalny poziom hałasu w porze dziennej na najbliższych terenach chronionych akustycznie nie wchodzi swym zakresem na te tereny.
Biorąc powyższe pod uwagę, w tym przedłożone, wyniki analizy akustycznej przewiduje się, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu odpowiednio dla pory dnia (50 dB(A)) i pory nocy (40 dB(A)) na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
Emisja zanieczyszczeń do powietrza pochodzić będzie głównie ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po przedmiotowym terenie oraz z energetycznego spalania paliwa gazowego w kotłowni budynku administracyjno-socjalno-magazynowego. Biorąc pod uwagę natężenie ruchu, przewiduje się, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie wpłynie znacząco na jakość powietrza.
Z informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wynika iż na terenie przedmiotowej inwestycji, zachowując wszystkie zalecane środki ostrożności, zasady magazynowania oraz środki bezpieczeństwa, nie przewiduje się wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej.
W przypadku prowadzenia powyższej inwestycji nie zachodzi również ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej. Budynek został przystosowany do wszystkich obowiązujących przepisów w zakresie zbierania i czasowego magazynowania odpadów.
Analiza przedstawionych informacji wskazuje, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
Przedmiotowa inwestycja jest punktem zbierania różnego rodzaju odpadów. W związku, z czym w punkcie powstają niewielkie ilości odpadów w wyniku działalności pracowników, takie jak:
- zmieszane odpady komunalne – 20 03 01 – ok 0,8 Mg / rok,
- zużyte oświetlenie – 16 02 13 * - ok. 0,005 Mg / rok,
- odpady wynikające z eksploatacji sprzętu komputerowego – 16 02 14 – 0,010 Mg/rok,
Odpady powstałe w wyniku działalności Punktu odbierane są przez firmę posiadającą zezwolenie na odbiór i zagospodarowanie odpadów, z którą została podpisana stosowna umowa.
Dodatkowo w ramach swojej działalności na terenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmowane są wysegregowane odpady komunalne od mieszkańców Gminy Kolbuszowa. Zapełnione kontenery lub pojemniki z wysegregowanymi odpadami sukcesywnie są opróżniane lub wymieniane, a zgromadzone w nich odpady transportowane do wyznaczonych odbiorców lub zakładów zajmujących się zagospodarowywaniem określonych rodzajów odpadów.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm. ) oraz poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB18005, położony w odległości ok. 2,9 km od miejsca planowanego zadania.
Teren przedmiotowego zadania jest przekształcony i zagospodarowany. Nie przewiduje się wycinki drzew oraz zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnych.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę oraz lokalizację przedsięwzięcia, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Projektowane zadanie ze względu na fakt, iż zlokalizowane będzie na terenie już przekształconym, nie wpłynie znacząco na zmianę obecnego krajobrazu.
Gęstość zaludnienia w gminie miejskiej Kolbuszowa wynosi ok. 1261,1 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911 ze zm.) (PGW), teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Przywra do Dąbrówki” o kodzie PLRW2000172198432, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej silnie zmienioną częścią wód o przekroczonym wskaźniku m3, w złym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny oraz dobry stan chemiczny. Ze względu na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu środowiskowego do 2027 r.
Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj. OSO PLB180005 Puszcza Sandomierska.
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszaru chronionego oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miasta Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Obszar, na którym planowane jest przedsięwzięcie ma charakter równinny o słabo urzeźbionej powierzchni. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie planuje się prowadzenia prac budowlanych, gdyż PSZOK już funkcjonuje, a oba place składowe oraz budynek administracyjno – socjalno – magazynowy zostały już w pełni przystosowane do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
W celu funkcjonowania punktu gminnego na placu przewiduje się ustawienie nowych kontenerów na odpady w ilości 4 szt. Zostaną one przywiezione oraz ustawione bezpośrednio przez firmę zewnętrzną. Negatywne oddziaływania na środowisko w tym momencie będą pochodzić jedynie z pracy samochodów transportujących. Rozlokowanie na placu jest czynnością szybką w związku z powyższym nie będzie miało istotnego wpływu na najbliższe otoczenie.
Można zatem uznać iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z transportem kontenerów i pojemników na wyznaczone miejsce magazynowania odpadów.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z transportem kontenerów i pojemników, które jednakże będą krótkotrwałe. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą prowadzone w porze dziennej (w godz. 6:00 do 22:00).
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji
i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t. j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t. j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/73/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@kolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Załącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.19.2022
z dnia 16 listopada 2022 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t. j.)
W ramach przedsięwzięcia pn.: ,,Punkt zbierania odpadów komunalnych (surowców wtórnych) na działce o nr ewid. 2331/2 w Kolbuszowej” będzie prowadzona działalność polegająca na zbieraniu i czasowym magazynowaniu odpadów segregowanych odebranych bezpośrednio z posesji mieszkańców Gminy, takich jak opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła oraz makulatura. Powierzchnia całkowita działki, na której realizowana będzie działalność wynosi 1,0808 ha.
Na terenie tej samej działki co planowana inwestycja prowadzony jest Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), w którym magazynowane są odpady zbierane selektywnie, pochodzące z gospodarstw domowych, objęte gminnym systemem odbioru odpadów, a także odpady zbierane i dostarczane do punktu selektywnie przez podmioty nie objęte systemem gminnym według obowiązującego regulaminu. Do PSZOK mieszkańcy gminy Kolbuszowa przywożą odpady własnym transportem.
Prowadzenie PSZOK oraz punktu gminnego wiązało się będzie z dalszym wykorzystywaniem istniejących elementów infrastruktury obecnie działającego punktu –istniejąca droga dojazdowa od ulicy Piłsudskiego, ogrodzenie, waga samochodowa, budynek administracyjno – socjalno – magazynowy oraz utwardzone place. Nie planuje się wznoszenia nowych obiektów.
W ramach prowadzonej działalności użytkowane są dwa place składowe oraz budynek administracyjno – socjalno – magazynowy.
Rodzaje odpadów przewidzianych do czasowego magazynowania w ramach prowadzonej działalności przez Gminę Kolbuszowa na części działki nr ewid. 2331/2 przy ulicy Piłsudskiego w Kolbuszowej:
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10).
Ilości odpadów przywożonych przez mieszkańców do PSZOK, jak również tych zbieranych przez Gminę w ramach uzyskania stosownej decyzji na zbieranie odpadów nie przekroczą wartości maksymalnych określonych przez Rozporządzenie.
Podłoże przeznaczone do magazynowania odpadów jest szczelne i wybetonowane (trelinki). Punkt jest wyposażony w otwarte boksy magazynowe, kontenery i pojemniki przeznaczone do magazynowania poszczególnych rodzajów gromadzonych odpadów. Kontenery są zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych. Wszystkie stanowiska do gromadzenia odpadów są opisane – umieszczono informację z właściwym kodem i rodzajem odpadu.
W ramach planowanego prowadzenia punktu gminnego, przewiduje się ustawienie nowych kontenerów na odpady o kodach 15 01 oraz 20 01.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB18005, położony w odległości ok. 2,9 km od miejsca planowanego zadania.