Gmina Kolbuszowa
Obrońców Pokoju 21
36-100 Kolbuszowa
e-mail: um@ekolbuszowa.pl
www: bip.kolbuszowa.pl
Data wydruku: 2024-07-01 13:18:56

Obwieszczenia


Dane szczegółowe

tel. cen. (17) 22 71 333
fax (17) 22 72 939
email: um@ekolbuszowa.pl

konto: BS w Kolbuszowej
20 9180 0008 2001 0001 7792 0001

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1227 R Trześń-Domatków-Bukowiec-Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9”

OŚiGW.6220.2.2.2022

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 t. j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. Rozbudowa drogi powiatowej nr 1227 R Trześń-Domatków-Bukowiec-Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9 – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle:

orzekam:

Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1227 R Trześń-Domatków-Bukowiec-Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9,

I Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  1. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00.
  2. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  3. Transport materiałów na teren budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  4. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, w miejscach do tego przeznaczonych.
  5. W sytuacjach awaryjnych (np. wyciek do gruntu płynów eksploatacyjnych ze stosowanego podczas prac sprzętu), należy niezwłocznie podjąć działania mające na celu neutralizację zanieczyszczeń.
  6. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  7. Emisja hałasu powstała w wyniku jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń nie może przekraczać wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112 t.).
  8. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  9. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  10. W przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek śladów osadnictwa lub innych śladów wartości kulturowych, Wykonawca natychmiast powinien przerwać prace, a o zaistniałym fakcie winien powiadomić właściwe organy.
  11. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  12. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  13. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet przez podmioty posiadające stosowne zezwolenie w tym zakresie.
  14. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji.
  15. Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy i inne małe zwierzęta należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić zwierzętom dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń z siatek lub folii) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). Miejsca takie powinny być systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
  16. Wycinkę drzew i krzewów należy przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem 1 marca – 15 października. W przypadku zaistnienia konieczności dokonania wycinki drzew i krzewów w ww. okresie lęgowym, możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), że dany krzew lub drzewo nie jest wykorzystywane przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również że wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków.
  17. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, należy wykonywać w sposób jak najmniej im szkodzący, tj. w szczególności:
    1. grupy drzew/krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni;
    2. pnie drzew zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas budowy poprzez ich owinięcie np. matami wiklinowymi lub słomianymi (o wymiarach 1,7 x 1,5 m), a następnie ich oszalowanie deskami do wysokości 1,5 - 2,0 m (w zależności od wysokości drzewa);
    3. wykopy wykonywane w strefie korzeniowej drzew/krzewów przeprowadzać ręcznie lub niewielkimi koparkami;
    4. przycinanie korzeni należy prowadzić ostrymi narzędziami tnącymi, niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, nie należy uszkadzać korzeni szkieletowych, odpowiedzialnych za statykę drzewa;
    5. w przypadku uszkodzenia korzeni, gałęzi lub pni należy podjąć działania ochronne: uszkodzone korzenie przyciąć pod kątem prostym, dokonując cięcia tam, gdzie zaczyna się żywy korzeń; pielęgnować należy wyłącznie rany świeże; w przypadku ran stycznych pielęgnacja sprowadza się wyłącznie do wyrównania brzegu rany ostrym narzędziem (należy przy tym uważać, aby nadmiernie nie poszerzać i nie pogłębiać rany), w przypadku ran poprzecznych – gałąź należy przyciąć „na obrączkę”; ran nie należy powlekać impregnatami i preparatami różnego rodzaju; dopuszczalnym nietoksycznym środkiem, którym można zabezpieczyć odkrytą miazgę przed wyschnięciem, jest preparat pełniący funkcję tzw. sztucznej kory (pokrywa się nim wyłącznie brzeg rany stycznej/poprzecznej); glebę w najbliższym otoczeniu uszkodzonych korzeni zastąpić w bardziej zasobną w składniki odżywcze (torfową);
    6. pozostawianie odsłoniętych korzeni nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny, wyjątek stanowi pozostawianie korzeni w słońcu trwające nie dłużej niż 1 godzinę i na powietrzu w dni wilgotne nie dłużej niż 8 godzin, do zabezpieczenia korzeni przed wysychaniem należy użyć np. wilgotnego torfu, mat lub tkanin jutowych, które należy regularnie zwilżać wodą, podobnie w okresie zimowym należy zabezpieczyć odsłonięte korzenie przed przemarzaniem za pomocą np. mat, koców lub warstwy torfu oszalowanego deskami;
    7. nie lokalizować baz materiałowo - sprzętowych (magazyny, składy, bazy transportowe), urobku z wykopów i odpadów powstających podczas prowadzenia prac budowlanych w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, szczególnie należy unikać magazynowania w pobliżu drzew/krzewów cementu, wapna i gruzu;
    8. nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m ponad pierwotny poziom terenu i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu;
    9. w przypadku konieczności obniżenia poziomu gruntu, pozostawić teren wokół drzew i krzewów w zasięgu wyznaczonym przez obrys korony na wzmocnionych konstrukcyjnie wzniesieniach.

II Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36–100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej wnioskiem z dnia 26 stycznia 2022r. (wpłynął: 27 stycznia 2022) o wydanie decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. Rozbudowa drogi powiatowej nr 1227 R Trześń-Domatków-Bukowiec-Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9”.

Wniosek  został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/6/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach :

Jednostka ewidencyjna : Kolbuszowa

Obręb 0010 Kupno: 685/2, 1754/12, 1754/9, 1782, 1783/1, 1783/2, 1786/1, 1787/1, 1793/5, 1793/3, 1801/1, 1749/1, 1754/14, 1754/5, 1754/4, 1754/1, 1749/7, 1749/6, 1749/5, 1749/4, 1749/1, 1749/3, 1749/2, 1727/1, 1723, 1718/1, 1550/39, 1550/5, 1550/40, 1068, 1550/41, 1550/34, 1550/2, 1125/82, 1067, 1125/122, 1125/120, 1125/48, 1125/47, 1125/46, 1125/45, 1125/45, 1125/44, 1125/43, 1125/42, 1125/41, 1125/40, 1125/39, 1125/38, 1125/37, 1125/114, 1125/112, 1125/34, 1125/33, 1125/124, 1125/125, 1125/31, 1125/30, 1373, 1125/92, 1125/1,

781/2, 781/3, 781/1, 774, 769/6, 745, 732/1, 740, 726/3, 726/2, 726/1, 725, 722, 723, 724, 721, 719, 718,

Obręb: 0009 Kolbuszowa Górna: 2674/1, 3003/3, 2998, 3002, 2996, 2995, 2992, 2991, 2990/1, 2987, 2986,

2985, 2984, 2982, 2981, 2980, 2973, 2972, 2970, 2968, 2967, 3002.

Obręb:0002 Bukowiec: 84, 81/1, 81/2, 81/3, 80/4, 79, 77/5, 77/6, 300/5, 70/1, 69,

Działki pogrubione wymagają podziału.

Zagospodarowanie w obrębie przedmiotowej drogi to w głównej mierze obszar rozproszonej zabudowy. Planowany zakres obejmuje wykonanie poszerzenia i wzmocnienia istniejącej nawierzchni drogi powiatowej.

Roboty wykonywane będą w istniejącym pasie drogowym. Przebieg niwelety w profilu podłużnym dostosowany zostanie do otaczającego terenu oraz niwelety drogi powiatowej.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko ma dotyczyć elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody oraz korytarzy ekologicznych w rozumieniu tej ustawy. Tym samym nie dotyczy to wszystkich drzew, a jedynie drzew i krzewów objętych ochroną gatunkową na podstawie tej ustawy.

Odwodnienie odbywać się będzie powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i z wykorzystaniem istniejącej kanalizacji deszczowej. Dla terenu, na którym znajdować się będzie przedmiotowa inwestycja nie uchwalono miejscowego plan zagospodarowania przestrzennego.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:

1) rozbiórka istniejących zjazdów;

2) rozbiórka istniejących przepustów;

3) rozbiórka istniejącego ogrodzenia;

4) rozbiórka istniejących chodników;

5) rozbudowa dróg powiatowych: poszerzenie i wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni;

6) budowa chodnika przy jezdni;

7) budowa ścieżki pieszo – rowerowej;

8) budowa zjazdów;

9) budowa poboczy;

10) przebudowa i umocnienie rowów przydrożnych za pomocą płyt ażurowych;

11) wykonanie przepustów pod koroną drogi i zjazdami oraz rowów krytych;

12) budowa kanału technologicznego,

13) wykonanie humusowania;

14) projekt organizacji ruchu na czas prowadzenia robót;

15) projekt zmiany stałej organizacji ruchu;

16) wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Na całym zakresie objętym opracowaniem przewiduje się wykonanie nowej nawierzchni chodnika, zjazdów i ścieku przykrawężnikowego dowiązanego do nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej.

Odwodnienie przedmiotowej drogi nie ulega zmianie, odbywać się będzie, tak jak dotychczas, poprzez infiltrację i rozsączenie do gruntu przydrożnych rowów w granicach pasa drogowego po stronie lewej.

Natomiast w przypadku strony prawej, gdzie projektowana jest lokalizacja chodnika, zjazdów i ścieku odwodnienie w linii istniejącego przydrożnego rowu projektuje się w formie rowu krytego. Elementy odwodnienia – wpusty deszczowe klasy D400 wraz ze studzienką osadnikową, przykanalikami z rur PVC-USN8 Ø200mm.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283 ze zm.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Z uwagi na charakter przedmiotowego zamierzenia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.

Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia

z dnia 7 lutego  2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.2.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 7 lutego 2022 r. do 22 lutego 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 7 lutego 2022 r. do 1 marca 2022 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 8 lutego 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.6.2022NH.3  z dnia 10 lutego 2022 r.  wezwał tut. Organ o potwierdzenie wniosku za zgodność z oryginałem .

W dniu 11 lutego 2022r. Burmistrz Kolbuszowej przesłał potwierdzony za zgodność z oryginałem wniosek Zarządu Powiatu w Kolbuszowej do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

W odpowiedzi, pismem znak: WOOŚ.4220.5.6.2022NH.3  z dnia 17 lutego 2022 r.  Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą następujące warunki;

  1. Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy i inne małe zwierzęta należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić zwierzętom dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń z siatek lub folii) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). Miejsca takie powinny być systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
  2. Wycinka drzew i krzewów będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie lęgowym (np. z uwagi na kolizję z niezinwentaryzowanym uzbrojeniem podziemnym, brak zachowania odpowiedniej motoryki drzewa), możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
  3. Drzewa i krzewy nieprzeznaczone do wycinki rosnące w bezpośrednim sąsiedztwie prowadzonych prac, zostaną zabezpieczone poprzez: osłonięcie pni drzew, unikanie składowania materiałów w sąsiedztwie drzew, niedopuszczenie do manewrowania ciężkim sprzętem w pobliżu drzew, ręcznego wykonywania ewentualnych wykopów i rozkopów w zasięgu rzutu korony drzew.

W dniu 23 marca 2022 r. Burmistrz Kolbuszowej przedłożył do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie dodatkowe wyjaśnienia, o które wzywało Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Jaśle. W związku z tym, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 30 marca 2022 r., znak: WOOŚ.4220.5.6.2022.NH.7 wezwał pełnomocnika Inwestora do uzupełnienia  przedłożonych wyjaśnień. Wymagane uzupełnienie dostarczono do RDOŚ w Rzeszowie w dniu 05 kwietnia 2022 r.

Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia Burmistrz Kolbuszowej ustalił, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 r., poz. 1839). Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie drogi powiatowej nr 1227R Trześń – Domatków – Bukowiec – Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9, tj. od km ok. 8+540 do km ok. 13+687 w miejscowościach Kupno, Kolbuszowa Górna i Bukowiec.

W stanie istniejącym droga posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości jezdni ok. 5,5 m. Istniejące odwodnienie drogi odbywa się powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i z wykorzystaniem istniejącej kanalizacji deszczowej. Rozbudowa ww. drogi będzie realizowana w istniejącym pasie drogowym.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące prace m.in.:

  • rozbiórka istniejących zjazdów, przepustów, ogrodzeń, chodników,
  • rozbudowa drogi powiatowej, poszerzenie i wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni,
  • budowa chodnika przy jezdni, ścieżki pieszo – rowerowej, zjazdów, poboczy,
  • przebudowa i umocnienie rowów przydrożnych za pomocą płyt ażurowych,
  • wykonanie przepustów pod koroną drogi i zjazdami oraz rowów krytych,
  • budowa kanału technologicznego,
  • wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Na etapie prac wystąpi zapotrzebowanie m.in.: na wodę, piasek, kruszywo, mieszanki mineralno-asfaltowe, beton cementowy oraz paliwo do napędu pojazdów w ilościach typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć.

Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej. W celu ograniczenia emisji substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisji hałasu, podczas prowadzenia prac budowlanych będzie pracował sprawny technicznie sprzęt, ograniczona zostanie jego praca na biegu jałowym, transport materiałów sypkich będzie odbywał się samochodami wyposażonymi w opończe oraz będą one odpowiednio zabezpieczane przed rozwianiem podczas ich składowania. Podczas prowadzenia prac budowlanych stosowane będą gotowe mieszanki przygotowywane w wytwórniach w celu ograniczania pylenia.

Mając na uwadze rodzaj, skalę oraz usytuowanie przedsięwzięcia uznano, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty i cele ochrony ww. obszaru Natura 2000, na integralność tego obszaru i spójność sieci Natura 2000. Planowane przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 28 lutego 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.8.2022 (data wpływu do tut. Organu: 1 marca  2022 r.),  w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ ten stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto  stwierdził, że zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego na terenach zabudowanych poprzez zapewnienie nowej nawierzchni jezdni.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem RZ.ZZŚ.4.435.55.2022.MZ  z dnia 25 lutego 2022 r.   (data wpływu do tut. Organu: 11 kwietnia 2022 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie   drogi powiatowej nr 1227 R Trześń – Domatków – Bukowiec – Kupno na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 987 do drogi krajowej nr 9.

W stanie istniejącym droga posiada nawierzchnię z betonu asfaltowego o szerokości jezdni ok. 5,5 m. Istniejące odwodnienie odbywa się powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i mostem pod konstrukcją nawierzchni drogi powiatowej.

Zagospodarowanie w obrębie przedmiotowej drogi to w głównej mierze obszar rozproszonej zabudowy.

Planowany zakres obejmuje wykonanie poszerzenia i wzmocnienia istniejącej nawierzchni drogi powiatowej.

Na przedmiotowym odcinku występuje chodnik o szerokości 2,0 m. Na przeważającej części odcinek drogi powiatowej objęty opracowaniem posiada przekrój szlakowy.

Odwodnienie odbywa się powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i z wykorzystaniem istniejącej kanalizacji deszczowej. Zagospodarowanie w obrębie przedmiotowej drogi to w głównej mierze obszar rozproszonej zabudowy.

Planowany zakres stanowi przedłużenie istniejącego na wcześniejszym odcinku drogi powiatowej chodnika.

Odcinek drogi powiatowej objęty opracowaniem posiada przekrój szlakowy.

Odwodnienie odbywa się powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i mostem pod konstrukcją nawierzchni drogi .

Realizacja omawianej inwestycji ma za zadanie:

1) usprawnienie ruchu drogowego poprzez wykonanie kontynuacji istniejącego chodnika,

2) poprawę bezpieczeństwa użytkowników drogi,

3) poprawę bezpieczeństwa pieszych,

4) podniesienie komfortu użytkowników drogi,

5) poprawę warunków środowiskowych w korytarzu omawianej drogi .

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:

1) rozbiórka istniejących zjazdów;

2) rozbiórka istniejących przepustów;

3) wycinka istniejących drzew;

4) budowa chodnika przy jezdni po stronie prawej;

5) budowa ścieku przykrawężnikowego z kostki brukowej;

6) budowa zjazdów;

7) wykonanie rowów krytych pod projektowanych chodnikiem;

8) rozbiórka istniejącego obiektu mostowego (nr inwentarzowy 01024240) i budowa nowego obiektu inżynierskiego,

9) budowa obustronnych chodników na moście,

10) budowa kanału technologicznego,

11) wykonanie humusowania;

12) projekt organizacji ruchu na czas prowadzenia robót;

13) projekt zmiany stałej organizacji ruchu;

14) wykonanie docelowego oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń zabezpieczających ruch.

Podstawowe parametry drogi ;

Klasa techniczna drogi;  L

Nawierzchnia; z betonu asfaltowego

Przekrój;  szlakowy

Prędkość drogi

- 50 km/h (obszar zabudowany)

- 90 km/h (obszar niezabudowany)

Odwodnienie drogi; powierzchniowe do przydrożnych rowów, przepustów pod zjazdami, przepustów   w ciągu drogi  

Szerokość jezdni;  5,50 m

Chodniki;  odcinkowo 2,0 m

Infrastruktura;  w pasie drogowym nie występuje

Pobocza;  kruszywo oraz częściowo gruntowe

Przebudowa drogi wraz z odwonieniem nie wykroczy poza granice istniejącego pasa drogowego.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Planowana inwestycja będzie realizowana w obrębie istniejącego pasa drogowego, gdzie aktualnie zlokalizowane są elementy typowe dla dróg, takie jak:  jezdnia , zjazdy z drogi wykonane przez właścicieli przydrożnych posesji, przepusty, gruntowe pobocza, rowy odwadniające oraz skarpy porośnięte roślinnością trawiastą. Na etapie prac wystąpi zapotrzebowanie m.in.: na wodę, piasek, kruszywo, mieszanki mineralno-asfaltowe, beton cementowy oraz paliwo do napędu pojazdów w ilościach typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć.

Zaplecze budowy oraz drogi techniczne będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu zmechanizowanego, prawidłowo eksploatowanego i konserwowanego. Pojazdy tankowane będą poza obszarem inwestycji tj. na przeznaczonych do tego celu stacjach paliw. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty. Pracownicy zatrudnieni na etapie realizacji przedsięwzięcia będą korzystać z przenośnych urządzeń sanitarnych, w obrębie zaplecza budowy, opróżnianych przez firmę specjalistyczną. Prognozowane wartości stężeń zanieczyszczeń w wodach opadowo – roztopowych odprowadzanych z powierzchni drogi, będą spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki  Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311).

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r., poz. 797 ze zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

Przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.

Teren realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza głównymi korytarzami ekologicznymi, wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), a zaktualizowanych w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Zagospodarowanie w obrębie przedmiotowej drogi to w głównej mierze obszar rozproszonej zabudowy wraz z sąsiadującymi terenami upraw rolnych oraz zadrzewieniami.

W ramach prowadzonych prac przewiduje się wycinkę drzew i krzewów. Wycinka drzew i krzewów będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie lęgowym (np. z uwagi na kolizję z niezinwentaryzowanym uzbrojeniem podziemnym, brak zachowania odpowiedniej motoryki drzewa), możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinka będzie wstrzymana do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.

Na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania gatunków płazów, niemniej jednak zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Inwestor w miejscach atrakcyjnych dla płazów (np. terenach podmokłych, zbiornikach i ciekach wodnych) prace budowlane będzie prowadził, tak aby nie doprowadzić do powstawania zastoisk wodnych. Dodatkowo będzie stosował tymczasowe ogrodzenia ochronne uniemożliwiające płazom przedostanie się na plac budowy poprzez ogrodzenie terenu siatką (częściowo zagłębioną w ziemi o wysokości ok. 40 cm i wielkości oczka nie większej niż 0,5 cm x 0,5 cm).

Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy i inne małe zwierzęta będą zabezpieczane w taki sposób, aby uniemożliwić zwierzętom dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń z siatek lub folii) lub zastosowane będą rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). Miejsca takie będą systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.

W związku z powyższym, nie przewiduje się wystąpienia znaczących zagrożeń dla bioróżnorodności w rejonie przedmiotowej inwestycji.

Realizacja planowanego zamierzenia wymagać będzie użycia surowców naturalnych, w tym wody.

Z uwagi na realizację inwestycji polegającej na przebudowie już istniejącej drogi, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji będą miały charakter przemijający, okresowy, będą występowały w porze dziennej i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza oraz klimatu akustycznego, m. in. w związku z wykonywaniem prac, działaniem maszyn budowlanych oraz ruchem pojazdów po analizowanym terenie.

Na etapie prac wystąpi zapotrzebowanie m.in.: na wodę, piasek, kruszywo, mieszanki mineralno-asfaltowe, beton cementowy oraz paliwo do napędu pojazdów w ilościach typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć.

Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej. W celu ograniczenia emisji substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisji hałasu, podczas prowadzenia prac budowlanych będzie pracował sprawny technicznie sprzęt, ograniczona zostanie jego praca na biegu jałowym, transport materiałów sypkich będzie odbywał się samochodami wyposażonymi w opończe oraz będą one odpowiednio zabezpieczane przed rozwianiem podczas ich składowania. Podczas prowadzenia prac budowlanych stosowane będą gotowe mieszanki przygotowywane w wytwórniach w celu ograniczania pylenia.

Teren lokalizacji przedsięwzięcia podlega ochronie akustycznej, jest to teren zabudowy mieszkaniowej zagrodowej, dla którego dopuszczalny poziom hałasu wynosi 65 dB w porze dziennej i 56 dB w nocy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie. Przedmiotowa droga wg informacji zamieszczonej w karcie informacyjnej przedsięwzięcia charakteryzuje się niewielkim natężeniem ruchu, głównie lokalnym. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, nie przewiduje się przekroczenia wartości poziomów dopuszczalnych dla terenów chronionych pod względem akustycznym. Nowa nawierzchnia przyczyni się do ograniczenia emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych dzięki większej płynności ruchu drogowego.

Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce składowania materiałów budowlanych będą zlokalizowane na terenie przekształconym antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi, z dala od zbiorników i cieków wodnych. Zaplecze budowy oraz drogi techniczne będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu zmechanizowanego, prawidłowo eksploatowanego i konserwowanego. Pojazdy tankowane będą poza obszarem inwestycji tj. na przeznaczonych do tego celu stacjach paliw. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty. Pracownicy zatrudnieni na etapie realizacji przedsięwzięcia będą korzystać z przenośnych urządzeń sanitarnych, w obrębie zaplecza budowy, opróżnianych przez firmę specjalistyczną.

Sposób odwodnienia przedmiotowej drogi pozostanie bez zmian, odbywać się będzie tak jak dotychczas, poprzez infiltrację i rozsączenie do gruntu przydrożnych rowów w granicach pasa drogowego po stronie lewej. Natomiast w przypadku strony prawej, gdzie projektowana jest lokalizacja chodnika, zjazdów i ścieku, odwodnienie w linii istniejącego przydrożnego rowu projektuje się w formie rowu krytego.

Prognozowane wartości stężeń zanieczyszczeń w wodach opadowo – roztopowych odprowadzanych z powierzchni drogi, będą spełniać wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki  Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311).

W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, na placu budowy pracował będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany sprzęt budowlany, zaplecze materiałowo-sprzętowe przygotowane będzie w sposób zabezpieczający przedostanie się, np. substancji ropopochodnych do wód lub do ziemi, w obrębie terenu zajętego obecnie przez drogę. Potrzeby sanitarne ekip budowlanych zabezpieczone będą w przenośnych sanitariatach.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.

Poprzez zaprojektowanie i realizację przedsięwzięcia w sposób rzetelny, zgodnie z obowiązującymi normami, przez osoby posiadające stosowane uprawnienia, zastosowanie materiałów budowlanych posiadających stosowne atesty dopuszczające do ich stosowania oraz nadzór realizacji prowadzony na bieżąco przez uprawnianego kierownika budowy, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w odniesieniu do niniejszej inwestycji również będzie bardzo znikome.

Istnieje ryzyko wystąpienia awarii w fazie eksploatacji przedsięwzięcia – w przypadku kolizji drogowych pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, do środowiska mogą zostać uwolnione substancje niepożądane. Jednakże każda powstała sytuacja awaryjna będzie powodowała bezzwłoczne zastosowanie procedur mających na celu ograniczenie jej skutków.

Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

W fazie realizacji będą wytwarzane odpady głównie z grupy 17 (odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej) – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923). Ilość powstających odpadów na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie niewielka ze względu na fakt maksymalnego wykorzystywania istniejących surowców i niewielkiej ilości pracowników budowlanych. Szacuje się, że ilość odpadów nienadających się do ponownego użycia wyniesie poniżej 15 m3. Odpady te nie będą odpadami niebezpiecznymi i nie będą mieć istotnego wpływu na środowisko naturalne.

Planowana inwestycja nie ma charakteru produkcyjnego i w fazie późniejszej eksploatacji drogi nie będą wytwarzane żadne odpady.

Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące, wpływ inwestycji nie będzie miał znaczącego wpływu na środowisko, stąd należy uznać, że  nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek. W rejonie przedmiotowej inwestycji znajduje się obszar stanowiący bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków – Puszcza Sandomierska – kod PLB180005. Inwestycja nie dotyczy budowy nowej drogi, lecz przebudowy istniejącej, dlatego też oddziaływanie przedsięwzięcia na chroniony obszar należy uznać za znikome.

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.

Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.

Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Teren przedmiotowego przedsięwzięcia zlokalizowany jest na Obszarze Specjalnej Ochrony Natura 2000 – obszarze ptasim – Puszcza Sandomierska – kod PLB180005 dla którego wyznaczono cel środowiskowy, którym jest m.in.: utrzymanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony.

Ponieważ inwestycja nie dotyczy budowy nowej drogi, lecz przebudowy istniejącej, oddziaływanie przedsięwzięcia na chroniony obszar należy uznać za znikome. Z uwagi na poprawę standardów użytkowania drogi możliwe jest, że jej oddziaływanie na środowisko zostanie wręcz ograniczone. Droga służy do komunikacji lokalnej społeczności, stąd nie należy przewidywać zwiększenia się ruchu samochodowego, który mógłby pogorszyć warunki bytowania zwierząt, w tym ptaków, jak również wpłynąć na środowisko nieożywione na terenie

przyszłej inwestycji.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W obrębie planowanej inwestycji nie są usytuowane żadne zabytki figurujące w rejestrze zabytków ani zidentyfikowane stanowiska archeologiczne na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446). W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

Projektowane zadanie ze względu na fakt, iż zlokalizowane będzie na terenie już przekształconym, nie wpłynie znacząco na zmianę obecnego krajobrazu.

h) gęstość zaludnienia:

Realizacja przedsięwzięcia nastąpi na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia, gdyż odcinek przedmiotowej drogi objętej planowaną przebudową w znacznej części przebiega przez tereny wykorzystywane rolniczo, sporadycznie zabudowane zagrodowo.

i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911 ze zm.) (PGW), teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Tuszymka” o kodzie PLRW200017218929, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód, o przekroczonym wskaźniku m3, w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny oraz dobry stan chemiczny, bez derogacji.  Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów zależnych od wód, tj. PLB180005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z dopływami oraz REZ762 Zabłocie.

Teren zamierzenia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000134, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym oraz niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego bez derogacji. Ponadto ww. JCWPd została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.

l) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące, wpływ inwestycji nie będzie miał znaczącego wpływu na środowisko, stąd należy uznać, że  nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości  Widełka, na terenie gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim,  w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko–geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 120 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które będą krótkotrwale. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą prowadzone w porze dziennej (w godz. 6:00 do 22:00).

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych.  Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.

Planowana inwestycja będzie realizowana na terenie już przekształconym, w miejscu, gdzie aktualnie istnieje nawierzchnia  utwardzona, w związku z czym większość zakresu projektu nie będzie się wiązała z pomniejszeniem powierzchni biologicznie czynnej. 

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych zidentyfikowanych w rejonie jego lokalizacji,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli  oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Jaśle  uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/6/2022.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Jaśle.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Autor: Kazimierz Kret
Data wytworzenia informacji: b/d
Opublikowała: Joanna Procak
Administrator
e-mail: joanna.procak@ekolbuszowa.pl
Data publikacji: 2022-06-02
Wyświetl historię zmian