Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

11
sie  2023

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 10 sierpnia 2023 r., znak: OŚiGW.6220.2.25.2022 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym przy ul. Rzeszowskiej w Kolbuszowej”


Kolbuszowa, 2023–08–10

OŚiGW.6220.2.25.2022

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 58 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36 - 100 Kolbuszowa reprezentowanej przez Pełnomocnika – P. Anna Pomykała S.T. Architekci Sp. z o.o., ul. Langiewicza 18, 35-021 Rzeszów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym przy ul. Rzeszowskiej w Kolbuszowej” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym przy ul. Rzeszowskiej w Kolbuszowej”,

II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Konserwacja maszyn i pojazdów budowlanych oraz ich tankowanie, będą wykonywane w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych (utwardzone podłoże) oraz z wykorzystaniem misy stalowej podkładanej pod wlew paliwa lub poza terenem budowy.
  5. Etap realizacji przedsięwzięcia prowadzony będzie wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, z wyłączeniem już rozpoczętych prac, których technologia nie pozwala na ich przerwanie.
  6. Zaplecze budowy, w szczególności place manewrowe, bazy transportowe i składy materiałów, zlokalizowane będą poza zasięgiem zieleni, będącej obudową biologiczną rzeki Nil (Przyrwa).
  7. Plac budowy zabezpieczony zostanie w zapas sorbentów w celu neutralizacji ewentualnych wycieków substancji niebezpiecznych.
  8. Jezdnie dróg publicznych, w rejonie wjazdu/wyjazdu z przedmiotowego przedsięwzięcia, będą czyszczone z zalegającego błota, nanoszonego przez koła pojazdów obsługujących budowę, dla zapobiegania wtórnemu pyleniu.
  9. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  10. Transport materiałów sypkich będzie prowadzony wywrotkami, wyposażonymi w opończe (plandeki) ograniczające pylenie.
  11. W przypadku stwierdzenia uwięzionych zwierząt w wykopach i innych pułapkach antropogenicznych, będą one uwalniane na bieżąco i przenoszone poza plac budowy, w odpowiednie dla nich siedliska.
  12. W trakcie prac prowadzonych w obrębie cieku Przyrwa (ID: 2198419; działka nr 180602_4.0001.1265), należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia jego wód.
  13. Usytuowanie elementów/obiektów wchodzących w skład planowanej inwestycji, należy rozplanować z uwzględnieniem pozostawienia technicznego pasa ochronnego (5,0 m) wzdłuż ww. cieku.
  14. Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie ww. cieku, powstałe w wyniku prowadzonych prac, a zlokalizowane poza terenem objętym przedsięwzięciem, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
  15. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  16. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  17. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  18. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  19. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet przez podmioty posiadające stosowne zezwolenia w tym zakresie.
  20. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.

 III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor - Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36 – 100 Kolbuszowa, działający przez Pełnomocnika - P. Anna Pomykała S.T. Architekci Sp. z o.o., ul. Langiewicza 18, 35-021 Rzeszów wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 2 grudnia 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym przy ul. Rzeszowskiej w Kolbuszowej”.

Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie oraz wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/78/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć  określonych w § 3 ust. 1 pkt 58 lit. b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów, w tym na potrzeby planowanych, realizowanych lub zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 52, 54-57 i 59, wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż:

a) 0,2 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,

b) 0,5 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”.

Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 16 grudnia 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.25.2022, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 16 grudnia 2022 r. do 6 stycznia 2023 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 16 grudnia 2022 r. do 6 stycznia 2023 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 16 grudnia 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.25.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.38.2022 z dnia 3 stycznia 2023 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia konieczne jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wymagającego uwzględnienia elementów wymienionych w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.).

Organ opiniujący stwierdził, że lokalizacja inwestycji determinuje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, która pozwoli określić wpływ przedsięwzięcia na ludzi i elementy środowiska.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.37.2022.GW.2 z dnia 4 stycznia 2023 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 17 stycznia 2023 r. Następnie Organ ten pismem znak: WOOŚ.4220.5.37.2022.GW.4 z dnia 18 stycznia 2023 r., wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Inwestor w dniu dnia 15 marca 2023 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 17 marca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.25.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.37.2022.GW.7 z dnia 27 marca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 28 marca 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.447.2022/23.MZ z dnia 13 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 lipca 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem znak: PSNZ.9020.5.38.2022 z dnia 3 kwietnia 2023 r podtrzymał wyrażone w przedmiotowej sprawie stanowisko.

Po analizie przedstawionej dokumentacji, uwzględniając stanowisko Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz  Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, Organ prowadzący postępowanie uznał, iż w przypadku planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie powinny zostać przekroczone dopuszczalne wartości hałasu oraz emisji substancji do powietrza pogarszające warunki bytowania mieszkańców. Odległość inwestycji od najbliższej zabudowy mieszkaniowej powoduje ograniczenie uciążliwości akustycznych, które będą powstawać w związku z eksploatacją obiektu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), przedsięwzięcie kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest obligatoryjne. W związku z powyższym tut. Organ stwierdza, iż jeśli będą przestrzegane określone warunki zawarte w niniejszej decyzji, a także zostaną zastosowane działania minimalizujące możliwy niekorzystny wpływ inwestycji, nie będzie ona w znaczny sposób oddziaływać na ludzi i elementy środowiska. Nie istnieje zatem konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na ,,Budowie drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym przy ulicy Rzeszowskiej w Kolbuszowej”. Inwestycja zlokalizowana będzie przy skrzyżowaniu ul. Rzeszowskiej (droga krajowa nr 9) z ul. Plac Wolności w Kolbuszowej. Planowane do realizacji zadanie obejmuje swym zasięgiem  działkę nr 1494/1 w zakresie niezbędnym do wykonania zjazdu publicznego oraz cały teren działki nr 1494/2; obręb: Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa.

Powierzchnia działek wynosi odpowiednio 0,0860 ha dla działki 1494/1 (w tym 0,0468 ha jako powierzchnia zajęta pod planowane zadanie) i 0,4492 ha dla działki 1494/2. Na podstawie analizy terenowej wskazano, że na analizowanym terenie znajduje się jedynie zieleń niska, która porasta obszar objęty opracowaniem.

Działki planowane do zajęcia pod inwestycję położone są w centralnej części miasta, w bliskim sąsiedztwie rynku oraz ważnych dla miasta obiektów. W bezpośrednim sąsiedztwie parkingu oraz projektowanej drogi wewnętrznej nie występują budynki mieszkalne.

Przedmiotem planowanego zamierzenia budowlanego są roboty drogowe związane z budową zjazdu publicznego dla potrzeb planowanej inwestycji polegającej na budowie parkingu wielopoziomowego, która w obecnej chwili nie posiada skomunikowania z drogą publiczną. Konstrukcję budynku parkingu wielopoziomowego zaprojektowano w formie szkieletowej żelbetowej. Parking zaprojektowano jako obiekt trzypoziomowy z parkowaniem na stropie ostatniej kondygnacji jako otwartej. Kondygnację parteru zaprojektowano jako parking na gruncie.

W celu wpisania budynku garażowego w otoczenie, nawiązanie nastąpi do linii istniejącej zabudowy i dostosowana będzie wysokość garażu do istniejących budynków. Przewidziane nasadzenia bluszczu przy ścianach garażu wpłyną na wkomponowanie budynku w tło, którą tworzy zieleń będąca obudową biologiczną rzeki Nil.

Budynek połączony będzie kładką naziemną z chodnikiem przy ulicy Plac Wolności, co powiąże komunikacyjnie garaż z pozostałą częścią miasta i zapewni zaplecze parkingowe dla miejsc generujących duży ruch tj.: Rynek w Kolbuszowej i Szkoła Podstawowa. Na wschodniej części działki przewidziano kilkustanowiskowy parking naziemny dla samochodów osobowych.

Budowę drogi wewnętrznej wraz z parkingiem wielopoziomowym wraz z drogą wewnętrzną oraz zjazdem publicznym z ronda zaprojektowano jako obiekt wpisujący się w istniejący krajobraz oraz układ komunikacyjny.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Przedsięwzięcie zrealizowane będzie na terenie sąsiadującym z terenami przekształconymi: z drogą krajową DK9 i gminną, stacją paliw, szpitalem, szkołą. Jest to teren przylegający do skrzyżowania przenoszącego ruch o znacznym natężeniu, który jest źródłem stanu środowiska na terenach sąsiadujących.

Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia przewiduje się, że oddziaływania tj. ruch pojazdów po parkingach, planowanej drodze wewnętrznej oraz po drodze krajowej, jakkolwiek będą się kumulować to wkład oddziaływań akustycznych i związanych z emisją zanieczyszczeń do powietrza czy emisją wód opadowych w odniesieniu do skali tych oddziaływań powodowanych przez ruch pojazdów po DK9 jest znikomy i nieznaczący.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Budowa drogi wewnętrznej i parkingu wielopoziomowego planowana jest na terenie dotąd niezabudowanym przyległym do skrzyżowania oraz do rzeki Nil. Całość powierzchni terenu działki nr ew. 1494/2 to niezagospodarowane tereny zielone z zielenią niską (trawnik). Na działce nr ew. 1494/1 znajduje się fragment ronda im. Józefa Karola Lubomirskiego wraz z chodnikiem oraz infrastrukturą techniczną.

Z informacji podanych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż w czasie wizji lokalnych nie zaobserwowano roślin chronionych, zwierząt, grzybów lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Sposób użytkowania terenu, lokalizacja niemal w centrum Kolbuszowej, sąsiedztwo dróg nie sprzyjają bytowaniu zwierząt. Niemniej wzdłuż rzeki Nil może odbywać się niewielka migracja drobnych zwierząt takich jak gryzonie, żaby i inne.

Zgodnie z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia, zaistnieje konieczność wycinki dwóch drzew gatunku wierzba płacząca.

Krajobraz analizowanej lokalizacji przedsięwzięcia ma charakter antropogeniczny, kształtowany przez istniejące w sąsiedztwie obiekty usługowe i usług publicznych, szlaki komunikacyjne. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na terenach obecnie nieużytkowanych.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Zadanie zlokalizowane będzie w centrum miasta i wpisane zostanie w istniejący układ komunikacyjny, który stanowią istniejące drogi (m.in. DK9 – ul. Rzeszowska i ul. Plac Wolności), w znacznej mierze kształtujące klimat akustyczny okolicy. W bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia nie występują tereny chronione akustycznie, w świetle rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Zgodnie z KIP, najbliższe tereny chronione akustycznie, względem przedsięwzięcia, to tereny:

- tereny szpitali w miastach – budynki w odległości ok. 30 m, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy, zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku;

- teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej (za budynkiem policji) – budynki w odległości ok. 67 m, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy, zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku;

- tereny zabudowy związanej ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży (szkoła podstawowa) - budynek w odległości ok. 63 m, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 50 dB(A) w porze dnia oraz 40 dB(A) w porze nocy, przy czym w przypadku nie wykorzystania tych terenów w porze nocy, zgodnie z ich funkcją, nie obowiązują na nich dopuszczalne poziomy hałasu w porze nocy, zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

Na etapie realizacji zadania mogą wystąpić zagrożenia związane z prowadzonymi pracami ziemnymi, budowlanymi oraz ruchem pojazdów. W celu minimalizacji oddziaływań akustycznych: prace realizacyjne prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 06:00 – 22:00 (z wyłączeniem już rozpoczętych prac, których technologia nie pozwala na ich przerwanie), używane będą jedynie sprawne technicznie maszyny/urządzenia budowlane oraz eliminowana będzie ich praca na biegu jałowym. Uciążliwości etapu realizacji przedsięwzięcia będą krótkotrwałe, odwracalne, ustaną z chwilą jego zakończenia.

Na etapie eksploatacji źródłem hałasu będzie ruch pojazdów po terenie przedsięwzięcia (źródło typu budynek: 1 i 2 kondygnacja parkingu (izolacyjność ścian zewnętrznych wyniesie 38 dB, izolacyjność dachu 2 kondygnacji 40 dB); źródła powierzchniowe: 3 kondygnacja i parking zewnętrzny; źródła linowe: drogi dojazdowe/wyjazdowe). Zakładane natężenie pojazdów na parkingu będzie równe 250 przejazdów/8h pojazdów osobowych w porze dziennej. Jak wyjaśniono nie przewiduje się wzmożonego ruchu pojazdów na parkingu w porze nocnej, wobec czego dla etapu eksploatacji przedsięwzięcia przedstawiono obliczenia akustyczne wyłącznie dla pory dziennej. Zgodnie z wynikami obliczeń, w których przyjęto ww. założenia, izolinie 50/55 dB(A) stanowiące normatywną wartość poziomu hałasu dla najbliższej zabudowy chronionej akustycznie w porze dziennej nie wchodzą swym zakresem na te tereny. Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, że w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcie nie będzie ponadnormatywnie oddziaływać na najbliższe tereny chronione akustycznie.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane materiały oraz prowadzenia prac budowlanych. Na tym etapie wykorzystywany sprzęt będzie w dobrym stanie technicznym. W rejonie wykonywanych robót ziemnych może dojść do pogorszenia jakości powietrza atmosferycznego głównie poprzez zanieczyszczenia pyłami.  Uciążliwości te będą miały jednak charakter odwracalny i ustąpią z chwilą zakończenia budowy. W celu ograniczenia zanieczyszczeń pyłowych nałożono na Inwestora odpowiednie warunki. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała głównie emisja niezorganizowana z poruszających się po terenie przedsięwzięcia pojazdów.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 138), parkingi i drogi nie należą do grupy zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia nie przewiduje się stanów awaryjnych, mogących mieć znaczący wpływ na środowisko. W czasie eksploatacji projektowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się zużycia i magazynowania substancji niebezpiecznych w ilości, które kwalifikowałyby instalację do instalacji o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej – także planowana do realizacji technologia nie niesie ze sobą takiego zagrożenia.

Wielkość zagrożeń i dalsze konsekwencje dla środowiska zależą od rodzaju i ilości substancji powodujących skażenie środowiska. Dlatego też zastosowano bezpieczne dla środowiska, rozwiązania technologiczne i prowadzony będzie   nadzór nad realizacją procesów technologicznych budowy.

Również w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się obiekty mogące potencjalnie być źródłem nadzwyczajnych zagrożeń. Właściwa organizacja pracy, stosowane regulaminy, kontrola i prawidłowy nadzór nad eksploatacją zmniejszają ryzyko awarii i ponadnormatywnego wpływu na środowisko.

  Na opisywanym obszarze nie przewiduje się wystąpienia sytuacji awaryjnych czy katastrof naturalnych związanych z eksploatacją obiektu.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Ewentualny nadmiar mas ziemnych powstały podczas realizacji przedsięwzięcia zostanie zagospodarowany zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2022 r., poz. 699 z późn. zm.). Powstające na etapie eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. Miejscem magazynowania odpadów będzie wydzielona wiata (magazyn). Pomieszczenie to będzie niedostępne dla osób niepowołanych. Odpady będą magazynowane selektywnie oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie.

Prawidłowa gospodarka odpadami zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji, zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń  powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Planowana konstrukcja parkingu wielopoziomowego sprawi, że nie będzie stosowana wentylacja mechaniczna z odprowadzaniem oczyszczonego powietrza na zewnątrz, a wentylacja obiektu będzie zachodziła grawitacyjnie – wyloty wentylacji grawitacyjnej nie stanowią zorganizowanych źródeł emisji. Zorganizowanym źródłem emisji będą pojazdy poruszające się po terenie parkingów (wielopoziomowego i naziemnego). W ramach analizowanego obecnie przedsięwzięcia nie powstaną dodatkowe źródła emisji zorganizowanej na terenie planowanego parkingu.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

c) obszary górskie lub leśne:

Przedsięwzięcie realizowane będzie z dala od obszarów górskich (kilkadziesiąt kilometrów) lub leśnych (ponad 880 m w kierunku południowo – zachodnim oraz 2500 m w kierunku wschodnim).

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

W rejonie przeznaczonym do zainwestowania, nie występują obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary chronione zbiorników wód śródlądowych. Teren planowanego przedsięwzięcia leży w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki” PLRW2000172198432. Najbliższym ciekiem wodnym jest rzeka Nil, będący dopływem, Świerczówki, i który przepływa wzdłuż zachodniej działki 1494/2.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916, ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o ok. 1,79 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.

Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w „Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, zakres planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację jak również pod warunkiem wdrożenia ujętych w niniejszej opinii środków minimalizujących, należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Inwestycja położona jest poza obszarami, na których przekroczone zostały standardy jakości środowiska (wskazują na to m.in. tło jakości powietrza). Wyjątkiem są tu stężenia pyłu PM10, pyłu PM2,5 i benzo(a)piren – ich stężenia przekroczyły wartość docelową w punktach pomiarowych WIOŚ w roku 2019 na terenie woj. podkarpackiego. Strefa podkarpacka, podobnie jak strefa miasta Rzeszów, zaliczona zostały do klasy C.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:Przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W bezpośrednim sąsiedztwie terenu planowanej inwestycji nie występują obiekty wpisane do rejestru Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

h) gęstość zaludnienia:

W rejonie projektowanego przedsięwzięcia brak zwartej zabudowy mieszkaniowej (najbliższe zabudowania - budynki jednorodzinne zlokalizowane są od strony zachodniej i północno – wschodniej). Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z przedmiotowym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

i) obszary przylegające do jezior:

Inwestycja zlokalizowana jest z dala (kilkadziesiąt kilometrów) od obszarów przylegających do jezior i nie będzie miała wpływu na takie obszary.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

            Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki” kod JCWP: RW2000102198431, typ JCWP: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; SZCW – silnie zmieniona część wód, brak możliwości skutecznego odwrócenia zmian hydromorfologicznych, brak alternatyw dla pełnionych funkcji, jest monitorowaną częścią wód, umiarkowany potencjał ekologiczny, zły stan wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego którym jest dobry potencjał ekologiczny dobry stan chemiczny.

Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

  1. Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowski Obszar Chronionego Krajobraz PL.ZIPOP.1393.OCHK.179;
  2. Sokołowsko – Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187;
  3. Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B;
  4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73;
  5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107;
  6. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

            Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

            Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

            Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, będącego Organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Ze względu na skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia, a przede wszystkim jego lokalizację w znacznej odległości od granic państwa (ponad 80 km od granicy polsko-ukraińskiej i polsko – słowackiej) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony.

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązać się ze zwiększoną emisją hałasu oraz spalin. Jak wynika z informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, zastosowanie odpowiedniej wentylacji obiektu ograniczy powstawanie zorganizowanej emisji spalin. Niewielka prędkość pojazdów poruszających się po obiekcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych wartości hałasu dla otoczenia.

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Przedsięwzięcie zrealizowane będzie na terenie sąsiadującym z terenami przekształconymi: z drogą krajową, stacją paliw, szpitalem oraz szkołą. Jest to teren przylegający do skrzyżowania przenoszącego ruch o znacznym natężeniu, które jest głównym źródłem emisji do środowiska na terenach sąsiadujących. Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływania skumulowane, które powstaną w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, w odniesieniu do skali oddziaływań powodowanych przez ruch pojazdów po DK9, będą niewielkie.

g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, a tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/39/2023.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki