Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

18
gru  2023

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 18 grudnia 2023 r., znak: OŚiGW.6220.2.5.2023 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Gospodarowanie wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy, na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005”


Kolbuszowa, 2023–12–18

OŚiGW.6220.2.5.2023

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 89 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Mateusza Kowalskiego reprezentowanego przez Pełnomocnika – P. Anna Pietsch, BHPEX Sp. z o.o., ul. Kożuchowska 10A, 65-364 Zielona Góra o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Gospodarowanie wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy, na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Gospodarowanie wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy, na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005”

II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, prace budowlano-montażowe będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 06.00 – 22.00 i przy użyciu sprawnego sprzętu.
  3. W trakcie prac budowlanych należy zapewnić prawidłową gospodarkę paliwową i przeciwdziałać ewentualnym wyciekom substancji ropopochodnych do środowiska gruntowo-wodnego.
  4. Podczas fazy realizacji i eksploatacji teren przedsięwzięcia będzie wyposażony w sorbenty do usuwania substancji ropopochodnych.
  5. Wykonana w ramach przedsięwzięcia studnia głębinowa do poboru wód podziemnych posiadać będzie głębokości ok. 60 m i wydajność ok. 2,0 m3/h. Zdolności poboru wody nie przekroczy 2 m3 na godzinę.
  6. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami.
  7. Należy prowadzić selektywną zbiórkę powstałych odpadów w wydzielonych i przystosowanych miejscach w warunkach chroniących środowisko przed przedostawaniem się do niego substancji szkodliwych i sukcesywnie przekazywać je wyspecjalizowanym jednostkom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
  8. Inwestycja na etapie realizacji powinna minimalnie wpływać na stan środowiska.
  9. W procesie budowy postępować zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  10. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  11. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  12. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  13. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).

III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – P. Mateusz Kowalski w dniu 15 maja 2023 r. wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Wykonanie studni głębinowej w miejscowości Domatków,
gm. Kolbuszowa, pow. kolbuszowski o głębokości do 30 m do celów nawadniania
upraw rolnych”.

Po analizie złożonego wniosku, Organ prowadzący postępowanie pismem znak OŚiGW.6220.2.5.2023 r. z dnia 17 maja 2023 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia braków formalnych i merytorycznych w przedłożonej dokumentacji.

Inwestor działając przez Pełnomocnika P. Annę Pietsch, BHPEX Sp. z o.o. w dniu 19 czerwca 2023 r. przedłożył  uzupełnienie do złożonej dokumentacji. 

Dokonana analiza całości przedłożonych dokumentów wykazała rozbieżności  odnośnie nazwy przedsięwzięcia oraz zajętych pod nie nieruchomości (działek), stąd Inwestor został wezwany do złożenia wyjaśnień w zakresie stwierdzonych rozbieżności.

 Inwestor w piśmie z dnia 3 lipca 2023 r. sprecyzował nazwę planowanego do realizacji przedsięwzięcia jako ,,Gospodarowanie wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy, na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005”.

Usunięcie braków wniosku o których mowa powyżej, umożliwiło podjęcie dalszych czynności postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Gospodarowanie wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby i ułatwienia jej uprawy, na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005”

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/27/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych § 3 ust. 1 pkt 89 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: ,,gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji terenów znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, innej niż melioracja łąk, pastwisk lub nieużytków”.

Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy kpa, które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 12 lipca 2023 r. do 2 sierpnia 2023 r.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 12 lipca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.5.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.16.2023 z dnia 25 lipca 2023 r. przedstawił stanowisko, że dla projektowanego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. W swojej opinii zważył na fakt, iż realizacja przedsięwzięcia ma na celu poprawę środowiska gruntowo-wodnego upraw i ograniczenie zjawiska suszy rolniczej. Z kolei niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.18.2023.GW.4 z dnia 28 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
31 lipca 2023 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.166.2023.AT z dnia 1 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 7 września 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 18 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 września  2023 r.),  przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 5 października 2023r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.3.2023 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.18.2023.GW.6 z dnia 3 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 4 października 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia pismem znak: PSNZ.9020.5.16.2023 z dnia 18 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 19 października 2023 r.) podtrzymał wyrażone wcześniej stanowisko.

Po analizie przedłożonego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.1.4901.166.2023.AT z dnia 7 listopada 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 13 listopada 2023 r.), podtrzymał wyrażone w opinii z dnia 1 września 2023 r. stanowisko.

Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
    a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji terenów znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 tej ustawy, innej niż wymieniona w lit. a.

Przedsięwzięcie w całości zrealizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Przedmiotowe działki w całości zlokalizowane są na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005.

W ramach realizacji przedsięwzięcia zostanie wykonana również studnia głębinowa do poboru wód podziemnych o głębokości ok. 60 m i wydajności ok. 2,0 m3/h. Jeżeli warunki gruntowe na to pozwolą, tzn. możliwość ujęcia wody zostanie określona na mniejszej głębokości - studnia zostanie wykonana jako płytsza.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją. 

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Jak podano w przedstawionej dokumentacji teren przedmiotowych działek pokrywają krzewy borówki. Są to krzewy młode na etapie wzrostu i intensywnego rozwoju. Prowadzenie uprawy na tym etapie wymaga dużej ilości zabiegów pielęgnacyjnych takich jak systematyczne wykaszanie międzyrzędów obsianych trawą w celu zapewnienia prawidłowego ukształtowania pokroju krzewu. W uprawie przewidywane jest również wykorzystywanie nawozów w celu polepszenia warunków wzrostu oraz oprysków w celu zabezpieczenia krzewów przed czynnikami chorobotwórczymi, rozwojem szkodliwych grzybów, występowaniem szkodników itp.

W związku z realizacją przedsięwzięcia nie zostanie zmniejszona naturalna retencja terenowa poprzez wyłączenie z powierzchni biologicznie czynnej więcej niż 70 % powierzchni nieruchomości. Uprawy są powierzchnią biologicznie czynną.

W związku z charakterem inwestycji nie planuje się wyłączenia powierzchni działki z powierzchni biologicznie czynnej, nie planuje się również niszczenia szaty roślinnej w tym wycinki drzew (brak drzew na przedmiotowym obszarze). Obszar uprawy charakteryzuje się roślinnością typową dla takiego obszaru pól uprawnych. Nie planuje się zmiany zagospodarowania terenu, teren przeznaczony jest do prowadzenia upraw rolniczych.

Planowana realizacja inwestycji związana będzie z poborem wód podziemnych. Przewidziano pobór wód podziemnych w przedziale 380-860 m3/rok (do 2 m3/h). Pobór odbywać się będzie w czasie nawodnienia upraw w okresie wegetacyjnym tj. od 1 kwietnia do 30 wrzesień tj. maksymalnie 183 dni w każdym roku.

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

W fazie realizacji przedsięwzięcia, źródłami hałasu będą urządzenia wykorzystywane przy wykonywaniu studni głębinowej oraz montażu systemu nawodnienia, a także związane z ruchem pojazdów. Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano-montażowych, nie może zostać wyeliminowana, jednak będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. Celem ograniczenia emisji hałasu przewiduje się, m.in.: wykonywanie ww. prac sprawnymi maszynami i środkami transportu, wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00).

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, źródłem hałasu będzie głównie praca pompy w projektowanej studni, praca maszyn i urządzeń przy wykonywaniu zabiegów agrotechnicznych oraz ruch pojazdów na terenie inwestycyjnym. Biorąc pod uwagę, że pompa będzie pracować pod lustrem wody oraz fakt, że natężenie ruchu pojazdów na terenie przedsięwzięcia będzie niewielkie, przewiduje się, iż eksploatacja zadania nie wpłynie istotnie na zmianę klimatu akustycznego w jego rejonie.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia, może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku, m.in. spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących elementy oraz prowadzenia prac budowlano - montażowych. Celem ograniczenia wpływu tego etapu przedsięwzięcia na jakość powietrza przewiduje się, m.in.: wykorzystanie do prac realizacyjnych maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz ograniczenie czasu pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym. Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia etapu realizacji.

Jak podano w dokumentacji, na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, źródłami emisji zanieczyszczeń do powietrza będą, m.in. ruch pojazdów i sprzętu pracującego na terenie przedsięwzięcia. Przewiduje się, m.in. wykorzystanie do prac realizacyjnych maszyni urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz ograniczenie czasu pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym.

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana jest poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.

Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter,
nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Na etapie realizacji i eksploatacji przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587, ze zm.). Wszelkie odpady będą magazynowane selektywnie w miejscach i pojemnikach do tego przeznaczonych, a następnie przekazywane podmiotom usprawnionym do gospodarowania odpadami. Opakowania po środkach ochrony roślin przekazywane będą do punktów sprzedaży takich środków.

Podczas eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się powstanie takich odpadów jak:

  • odpady komunalne powstałe z działalności pracowników, w znikomych ilościach (kod 20 03 01 oraz frakcje zbierane selektywnie)
  • opakowania po nawozach (kod 15 01 02);
  • opakowania po środkach ochrony roślin – przekazywane będą zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie tj. do punktów sprzedaży takich środków, który przekaże je profesjonalnej firmie zajmującej się zagospodarowaniem tego rodzaju odpadów (kod 15 01 10*).

Na etapie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia powstawać będą odpady z grupy 15 i 17 w ilościach typowych dla zakresu inwestycji.

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. W związku z powyższym nie wystąpi ryzyko negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia
na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej i pośredniej dla ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, nie znajduje się również w granicach głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP).

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Stanowi on bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków. Stwierdzono tu występowanie 43 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, tzw. Dyrektywy Ptasiej. Obszar ten jest cenny z punktu widzenia liczebności bociana czarnego, bociana białego, ptaków drapieżnych i derkacza (powyżej 1 % populacji polskiej). W przypadku kraski, podgorzałki i czapli białej obszar stanowi miejsce gniazdowania ponad 10 % krajowej populacji tych gatunków. Ponadto, obszar jest miejscem licznego występowania w okresie lęgowym świergotka polnego, lelka, dudka, dzięciołów (średniego, czarnego, białoszyjego, zielonosiwego i zielonego), gąsiorka, lerki, trzmielojada, jarzębatki i ortolana.

Teren przedsięwzięcia znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w „Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, a ponadto warunki jego realizacji, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a także oceny wymaganej zapisami art. 6.3. Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Z dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska lub na obszarach, na których istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia standardów jakości środowiska.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi zatem na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z przedmiotowym przedsięwzięciem zostaną o graniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWp): ,,Przyrwa do Dąbrówki" kod: RW200010298431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.

Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie: Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179, Sokołowsko - Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187, Obszar NATURA 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K. PLB18005. B, Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73, Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107, Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

Teren planowanej inwestycji położony jest na terenie Obszar NATURA 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZlPOP.1393.N2K.PLB180005.B. Realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o blisko 100 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji Inwestycji.

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia -
    w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.

Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, a tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada więc na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości
dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza realizacji przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że uwzględniając wszystkie zalecenia, o których mowa w niniejszej decyzji, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania, o których mowa w obowiązujących przepisach prawa w tym zakresie. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych zidentyfikowanych w rejonie jego lokalizacji,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/70/2023.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś.

Otrzymują:

  1. Mateusz Kowalski, Trzebownisko 807, 36-001 Trzebownisko

(Pełnomocnik: P. Anna Pietsch, BHPEX Sp. z o.o. ul. Kożuchowska 10A, 65-364 Zielona Góra)

  1. Pozostałe strony postępowania wg odrębnego rozdzielnika pozostającego w aktach sprawy
  2. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, ul. Jagiellońska 17, 37–450 Stalowa Wola

Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.

Załącznik nr 1

do decyzji Burmistrza Kolbuszowej

znak: OŚiGW.6220.2.5.2023

z dnia 18 grudnia 2023 r.

CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)

Planowane przedsięwzięcie polega na gospodarowaniu wodą w rolnictwie poprzez melioracje tj. nawadnianie upraw lub gruntów zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych 1424/3 i 1423/6 obręb Domatków, gmina Kolbuszowa, woj. podkarpackie. Przedmiotowe działki znajdują się na obszarze wymienionym w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody tj. na obszarze Natura 2000 Puszcza Sandomierska o kodzie PLB180005.

Całkowita powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi łącznie ok. 1,16 ha, z czego powierzchnia przeznaczona pod uprawy do nawadniania wynosi ok. 0,88 ha. Dojazd odbywał się będzie drogą utwardzoną od strony DW nr 987. Nie planuje się wykonywania nowych dróg wewnętrznych.

Celem przedsięwzięcia jest polepszenie zdolności produkcyjnych gleby i ułatwienie jej uprawy. Przewidziano stosowanie linii kroplujących o średnicy ok. 16 mm z kompensacją ciśnienia, rozstawem emiterów co ok. 0,33 cm i wydajnością kroplownika ok. 2,2 l/h. Linie kroplujące ułożone będą w pojedynczych ciągach, we wszystkich rzędach uprawy borówki amerykańskiej.

W ramach realizacji przedsięwzięcia wykonana zostanie również studnia głębinowa na dz. o nr ewid. 1424/3 obręb Domatków, o głębokości ok. 60 m i wydajności ok. 2,0 m3/h. W przypadku sprzyjających warunków gruntowych, Inwestor dopuszcza także wykonanie studni płytszej. Służyć ona będzie do poboru wód podziemnych dla potrzeb ww. systemu nawadniania. Zapotrzebowanie na wodę dla projektowanego przedsięwzięcia wynosić będzie ok. 380 – 860 m3/rok. Pompowana woda podziemna nie będzie gromadzona i zostanie bezpośrednio odprowadzona do systemu nawadniania.

Pobór wody odbywać się będzie w czasie nawadniania upraw w okresie wegetacyjnym (od 1 kwietnia do 30 września), tj. przez maksymalnie 183 dni w danym roku. Oprócz nawadniania, zastosowany zostanie również dozownik nawozów do sporządzania pożywek nawozów. Podawanie nawozów wieloskładnikowych odbywać się będzie poprzez system fertygacji.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.

Teren przedsięwzięcia znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w „Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki