Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–04–18
OŚiGW.6220.2.21.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 83 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Bogdan Brózda ,,Trans-Kop”, ul. Krakowska 78, 36-100 Kolbuszowa, reprezentowanego przez Pełnomocnika P. Bartłomieja Bauer, ul. Rydlówka 42B/14, 30-363 Kraków, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa punktu skupu złomu na działce o nr 73/78 w Kolbuszowej, powiat kolbuszowski” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa punktu skupu złomu na działce o nr 73/78 w Kolbuszowej, powiat kolbuszowski”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Uzasadnienie
Inwestor – Bogdan Brózda ,,Trans-Kop”, reprezentowany przez Pełnomocnika P. Bartłomieja Bauer, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 27 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 29 września 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa punktu skupu złomu na działce o nr 73/78 w Kolbuszowej, powiat kolbuszowski”.
W przedmiotowym wniosku tut. Organ stwierdził braki formalne, toteż wezwał Inwestora do uzupełnienia. W dniu 21 października 2022 r. Inwestor przedłożył
do tut. Organu uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji. Wniosek w dalszym ciągu nie spełniał określonych wymagań formalnych, dlatego też tut. Organ wezwał Inwestora do ponownego uzupełnienia pismem znak: OŚiGW.6220.2.21.2022 z dnia 25 października 2022 r. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty w dniu 10 listopada 2022 r.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj. w szczególności: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art.74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/56/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 83 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „punkty do zbierania, w tym przeładunku złomu, z wyłączeniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Uchwałą Nr IX/116/2019 Rady Miejskiej w Kolbuszowej.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 6l § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy kpa - za pomocą obwieszczeniem z dnia 17 listopada 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.21.2022, które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.p1, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36-100 Kolbuszowa w dniach od 17 listopada 2022 r. do 8 grudnia 2022 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 17 listopada 2022 r. do 8 grudnia 2022 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 17 listopada 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.21.2021 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.35.2022 z dnia 5 grudnia 2022 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej stwierdził, że istnieją możliwości realizacji przedmiotowej inwestycji na wskazanym terenie w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz spełniający wymogi w tym zakresie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.34.2022.IM.2 z dnia 5 grudnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu 6 grudnia 2022 r.) wezwał Burmistrza Kolbuszowej do złożenia wyjaśnień dotyczących zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, którym objęty jest teren planowanego przedsięwzięcia. Tut. Organ przedłożył stosowne wyjaśnienia w dniu 12 grudnia 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.21.2022.
Następnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.34.2022.IM.4 z dnia 27 grudnia 2022 r., wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 10 stycznia 2023 r. Kolejno, Organ ten wydał opinię znak: WOOŚ.4220.5.34.2022.IM.5 z dnia 10 stycznia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 11 stycznia 2023 r.) stwierdzającą, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki uwzględnione w punkcie II niniejszej decyzji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.435.400.2022.MZ z dnia 17 marca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
24 marca 2023 r.), w której stwierdził, brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pod określonymi warunkami. Warunki te, zostały wymienione w punkcie II niniejszej decyzji.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie punktu skupu złomu na terenie działki o nr ewid. 73/78 w Kolbuszowej. Działka inwestycyjna posiada powierzchnię ok. 1,7 ha.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia ulegnie zmianie obszar działki. Powstanie budynek o powierzchni 600 m2 z częścią socjalno-biurową oraz wydzielonym miejscem do segregacji i rozdrabniania złomu. Na placu o powierzchni 400 m2 posadowione zostaną 2 kontenery o pojemności 33 m3 każdy. Teren zostanie lokalnie utwardzony i wykonane zostanie odprowadzenie wód opadowych z terenów utwardzonych poprzez separator ropopochodnych do zbiornika bezodpływowego.
W dokumentacji wskazano, iż w sąsiedztwie przedmiotowego terenu zlokalizowany jest m.in. zakład produkcji mebli, nieużytki oraz cmentarz parafialny.
Planowany punkt będzie pracował pięć dni w tygodniu, szacuje się, iż roczna ilość przyjmowanego złomu wyniesie około 2500 Mg/rok tj. około 10 Mg/dobę.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, ani w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia, nie planuje się realizacji przedsięwzięć, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w związku z czym nie wystąpi również skumulowane oddziaływanie z planowanym przedsięwzięciem.
Całość terenu działki jest obecnie pokryta roślinnością trawiastą. Teren nie wykazuje większej wartości przyrodniczej. Nie występują tu rośliny, zwierzęta i grzyby chronione. W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność wycinki drzew i krzewów.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia woda dla pracowników będzie dowożona i przechowywana w szczelnych pojemnikach, a ścieki socjalno - bytowe będą odprowadzone do szczelnych zbiorników mobilnych sanitariatów, opróżnianych przez uprawniony podmiot. Na etapie realizacji inwestycji woda dla potrzeb bytowo - gospodarczych będzie dostarczana z miejskiej sieci wodociągowej, a ścieki bytowe będą odprowadzane do zewnętrznych urządzeń kanalizacji sanitarnej. Przedsięwzięcie nie będzie generować ścieków przemysłowych.
W okresie realizacji planowanego przedsięwzięcia wzrośnie ruch pojazdów na trasie dojazdowej do terenu przedsięwzięcia, przy czym transport odbywać się będzie wyłącznie w godzinach dziennych. Będzie to więc oddziaływanie krótkotrwałe, odwracalne i nie wpływający w sposób znaczący na bioróżnorodność w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie ze względu na fakt, iż będzie zlokalizowane na terenie dotychczas zagospodarowanym i mocno przekształconym, nie wpłynie na zmianę walorów krajobrazowych tego obszaru.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia będą prowadzone prace budowlane związane z budową budynku i utwardzeniem placu magazynowego, dróg dojazdowych
i manewrowych. W związku z tym, emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie miała charakter niezorganizowany, związany z ruchem pojazdów i maszyn budowlanych. Ewentualne oddziaływania i uciążliwości będą miały charakter przemijający, okresowy i ustąpią z chwilą zakończenia prac.
Emisja hałasu na etapie realizacji będzie się wiązała z pracami na terenie lokalizacji inwestycji. W wyniku prowadzenia prac w okresie realizacji przedsięwzięcia mogą powstawać ponadnormatywne wartości poziomu hałasu i wibracji. W związku z faktem, że prace te będą prowadzone jedynie w porze dziennej, a hałas będzie przemijający z chwilą zakończenia prac nie przewiduje się, aby hałas związany z realizacją przedsięwzięcia oddziaływał ponadnormatywnie na klimat akustyczny w otoczeniu przedsięwzięcia.
Na etapie eksploatacji inwestycji będą emitowane zanieczyszczenia gazowe i pyłowe z procesów cięcia złomu, ruchu pojazdów i ogrzewania budynku, będą powstawały ścieki socjalno-bytowe oraz wody opadowe, generowane będą odpady oraz emitowany będzie hałas. Na etapie eksploatacji emisja do powietrza będzie wywołana ruchem samochodów na teren punktu skupu złomu oraz pracą ładowarki i wózka widłowego.
Źródłem emisji hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie ruch dojeżdżających samochodów (maksymalnie do około 1 poj. na godzinę) oraz prace przeładunkowe (generalnie w przeważającej większości zbierane są odpady małogabarytowe wymagające jedynie przełożenia ze środka transportu na miejsca magazynowania). Eksploatacja przedsięwzięcia będzie się odbywać tylko w porze dziennej.
Projektowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w oddaleniu od budynków mieszkalnych, na terenie poprzemysłowym. W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie występują tereny chronione akustycznie, w związku z czym nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziaływania dla terenów sąsiednich.
Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.
Na terenie planowanego przedsięwzięcia nie będą magazynowane substancje w ilościach, które kwalifikowałyby przedmiotową inwestycję do zakładów o zwiększonym, bądź o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej wg Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. 2016, nr 0, poz. 138).
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Pomimo, że przedsięwzięcie nie leży w grupie ryzyka Inwestor planuje działania mające na celu zapobieganie potencjalnej możliwości wystąpienia zdarzeń awaryjnych – w tym wystąpienia pożaru czy katastrofy budowlanej. Jeśli nie zostaną podjęte działania, które mają na celu przewidzieć skutki takich sytuacji może dojść do nadmiernych emisji do atmosfery, wód gruntowych i powierzchniowych czy skażenia gleby. Kluczowe w przypadku obiektów takich jak skup metali jest prowadzenie uporządkowanej gospodarki zbieranymi odpadami. Konieczne jest również przeszkolenie pracowników z zakresu BHP, składowanie materiałów zgodnych z dobrymi praktykami technologicznymi i zastosowanie środków ostrożności przy transporcie i przeładunku. Przed zagrożeniami naturalnymi, wynikającymi ze zmian klimatycznych Inwestor planuje zastosować, właściwe posadowienie budowli oraz zabezpieczenie składowanych odpadów przed osuwaniem się (ochrona przed silnymi wiatrami).
Na etapie realizacji przedsięwzięcia powstawać będą odpady z grupy 15 takie jak: sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne (0,1 Mg), opakowania z drewna (3,0 Mg), opakowania z tworzyw sztucznych (0,5 Mg), opakowania z metali (0,5 Mg), a także zmieszane odpady opakowaniowe (0,5 Mg).
Odpady powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia będą magazynowane selektywnie w wyznaczonych miejscach. Miejsca magazynowania w/w odpadów będą wyznaczone przed rozpoczęciem prac budowlanych.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia powstawały będą odpady o następujących kodach: 13 02 05 – mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowne – w ilości około 0,1 Mg, 15 01 01 – opakowania z papieru w ilości około 0,5 Mg, 15 01 02 – opakowania z tworzyw sztucznych – w ilości około 0,5 Mg, 15 01 03 – opakowania z drewna – w ilości około 0,5 Mg, 17 02 03 – tworzywa sztuczne w ilości około 0,3 Mg.
Odpady będą magazynowane selektywnie w pojemnikach, boksach i zbiornikach stosownych do rodzaju odpadu i zabezpieczonych przed przedostawaniem ich zawartości do wód lub do gleby. Odpady niebezpieczne w postaci olejów ze zbiornika usytuowanego pod posadzką będą regularnie odbierane przez firmę posiadającą stosowane uprawnienia do obierania tego typu odpadów.
Prawidłowa gospodarka odpadami zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji, zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno–błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej i pośredniej dla ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, nie znajduje się również w granicach głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP).
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm. ) oraz poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 4 km od miejsca planowanego zadania.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę oraz lokalizację przedsięwzięcia, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Z dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska lub na obszarach, na których istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia standardów jakości środowiska.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie terenów przemysłowych i magazynowych.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 450 metrów od przedmiotowego przedsięwzięcia.
Z uwagi na znaczną odległość domów mieszkalnych od miejsca realizacji przedsięwzięcia oraz zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów znajdujących się w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia zostaną wyeliminowane.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki" kod: JCWP RW2000102198431 Typ JCWP PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty, SZCW - silnie zmieniona część wód, brak możliwości skutecznego odwrócenia zmian hydromorfologicznych, brak alternatyw dla pełnionych funkcji, jest monitorowaną częścią wód, umiarkowany potencjał ekologiczny, zły stan wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego którym jest dobry potencjał ekologiczny dobry stan chemiczny.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji leży poza granicami ww. obszarów chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz.916). Wobec powyższego realizacja omawianego zadania nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego,
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli, będącego organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o blisko 100 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza, m. in. w wyniku prowadzonych prac budowlanych oraz spalania paliw w wykorzystywanych maszynach i urządzeniach. Ewentualne oddziaływania i uciążliwości powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia będą miały charakter przemijający, okresowy i ustąpią z chwilą zakończenia prac.
Eksploatacja projektowanego przedsięwzięcia będzie związana z emisją niezorganizowaną zanieczyszczeń do powietrza, wynikającą ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie oraz procesu cięcia metali.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, ani w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia, nie planuje się realizacji przedsięwzięć, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w związku z czym nie wystąpi również skumulowane oddziaływanie z planowanym przedsięwzięciem.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Uchwałą Nr IX/116/2019 Rady Miejskiej w Kolbuszowej.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/18/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(Pełnomocnik - P. Bartłomiej Bauer, ul. Rydlówka 42B/14, 30-363 Kraków)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.21.2022
z dnia 18 kwietnia 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)
Projektowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie punktu skupu złomu na terenie działki o nr ewid. 73/78 w Kolbuszowej, powiat kolbuszowski. Powierzchnia należącej do Inwestora działki wynosi 1,7134 ha.
Inwestycja będzie znajdowała się w oddaleniu od centrum miejscowości Kolbuszowa w bliskim sąsiedztwie zakładu produkcji mebli. W najbliższym otoczeniu znajdują nieużytki rolne, inne zakłady przemysłowe, usługowe i magazynowe oraz cmentarz.
Punkt będzie otwarty 5 dni w tygodniu przez 8 godz. dziennie. Zatrudnionych będzie 5 pracowników. Dojazd do terenu przedmiotowego przedsięwzięcia prowadzi od ul. Błonie. Ruch pojazdów będzie odbywał się tylko w porze dziennej.
Roczna ilość przyjmowanego złomu w przypadku przedmiotowej inwestycji wyniesie ok. 2500 Mg/rok – ok. 10 Mg/dobę. Zbierane będą również inne odpady metaliczne w miarę zapotrzebowania na odbiór.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia ulegnie zmianie obszar działki. Powstanie budynek o powierzchni 600 m2 z częścią socjalno-biurową oraz wydzielonym miejscem do segregacji i rozdrabniania złomu. Na placu o powierzchni 400 m2 posadowione zostaną 2 kontenery o pojemności 33 m3 każdy. Teren zostanie lokalnie utwardzony i wykonane zostanie odprowadzenie wód opadowych z terenów utwardzonych poprzez separator ropopochodnych do zbiornika bezodpływowego.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na organizacji punktu selektywnego zbierania odpadów w tym, metali kolorowych, żelaza i stali.
Odpady te będą dostarczane przez klientów indywidualnych lub odbierane od firm. Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia będą czasowo, selektywnie magazynowane oraz odbierane przez wyspecjalizowane firmy. W ramach przedsięwzięcia zbierane będą odpady z następujących podgrup: 12 01 - odpady z kształtowania oraz fizycznej i mechanicznej obróbki powierzchni metali i tworzyw sztucznych, 15 01 - odpady opakowaniowe (włącznie z selektywnie gromadzonymi komunalnymi odpadami opakowaniowymi), 16 01 - zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy (włączając maszyny pozadrogowe), odpady z demontażu, przeglądu i konserwacji pojazdów (z wyłączeniem grup 13 i 14 oraz podgrup 16 06 i 16 08), 17 04 - odpady i złomy metaliczne oraz stopów metali, 20 01 - odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie (z wyłączeniem 15 01), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10).
Dostarczone do punktu zbierania odpady będą segregowane, kwalifikowane ze względu na rodzaj, następnie będą magazynowane w sposób selektywny w miejscach specjalnie na ten cel przeznaczonych, oznakowanych kodem i rodzajem oraz odpowiednio zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych i przed oddziaływaniem na glebę.
Magazynowanie odbywać się będzie na terenie utwardzonym, w kontenerach, pojemnikach i luzem. Część elementów stalowych będzie przygotowywana do odzysku poprzez rozdzielanie elementów, cięcie nożycami i palnikiem LPG. Wszelkie te prace będą prowadzone wewnątrz hali.
Firma posiada również pojemniki i worki (big-bagi), które będą przeznaczone do gromadzenia zebranych odpadów w sposób selektywny. Magazynowanie będzie odbywało się do czasu transportu. Odpady będą przekazywane odbiorcom, którzy legitymują się wymaganymi prawem decyzjami zezwalającymi na odzysk lub unieszkodliwianie określonych rodzajów odpadów.
Teren realizacji przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z Uchwałą Nr IX/116/2019 Rady Miejskiej w Kolbuszowej.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm. ). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 4 km od miejsca planowanego zadania.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest zaliczane do instalacji, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.