Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–08–24
OŚiGW.6220.2.7.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 90 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Jerzego Depa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Zalesienie gruntu rolnego” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
– powstawaniu niezbędnej przestrzeni życiowej dla dalszego rozwoju drzewostanu,
– kształtowaniu klimatu wnętrza uprawy/lasu, sprzyjającego oczyszczaniu się drzew z dolnych gałęzi i poprawie jakości drewna oraz zwiększaniu różnorodności biologicznej w dolnych warstwach lasu;
Uzasadnienie
Inwestor – P. Jerzy Depa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 18 maja 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 22 maj 2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Zalesienie gruntu rolnego” realizowanego w miejscowości Domatków na działce o nr ewid.: 39.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/31/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 90 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zalesienia (…) nieużytków lub innych niż orne użytków rolnych, znajdujących się na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony zawiadomieniem z dnia 12 czerwca 2023 r. znak: OŚiGW.6220.2.7.2023 oraz za pomocą obwieszczenia które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 12 czerwca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.7.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.14.2023.DS.2 z dnia 27 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
28 czerwca 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełniony będzie warunek, który uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 29 czerwca 2023 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.13.2023, w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 26 lipca 2023 r. wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.149.2023.MZ (data wpływu do tut. Organu: 27 lipiec 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie polegać będzie na zalesieniu gruntów rolnych na działce ewidencyjnej nr 39, położonej w obrębie ewidencyjnym Domatków, gmina Kolbuszowa. Zalesienie realizowane będzie na powierzchni 0,11 ha. Inwestycja obejmuje tereny zakwalifikowane jako łąki trwałe (ŁVI). Nie są one obecnie użytkowane rolniczo. Na całej powierzchni przewidzianej do zalesienia, pojedynczo występują zapusty odnowienia naturalnego olszy czarnej (Alnus glutinosa) w pierwszej klasie wieku (do 10 lat). Na powierzchni przewidzianej do zalesienia występuje także nawłoć późna (Solidago gigantea).
Przedsięwzięcie będzie realizowane poprzez:
- częściowe usunięcie wadliwych i osłabionych osobników olszy czarnej poprzez wycięcie ich za pomocą narzędzi ręcznych typu siekiera lub tasak. Pozostawione na części powierzchni zadrzewienia stanowić będą szkielet przyszłej uprawy. Usunięte zadrzewienia i zakrzaczenia zostaną wyniesione z powierzchni, poskładane w stosy i pozostawione do naturalnego rozkładu (wzbogacenie środowiska naturalnego w celu umożliwienia rozwoju owadów). Planuje się usunąć około 15 sztuk wadliwych drzewek,
- na skutek dużej ekspansji występującej nawłoci późnej (Solidago gigantea) powierzchnia pod przedsięwzięcie zostanie wstępnie przygotowana poprzez jej ręczne wykoszenie,
- ręczne przygotowanie gleby za pomocą motyki leśnej w miejscach, gdzie nie będzie występować zadrzewienie,
- ręczne nasadzenie drzew leśnych ze szkółki odbywać się będzie z wykorzystaniem łopaty lub motyki leśnej. Planuje się wysadzenie 2-letnich sadzonek olszy czarnej (alnus glutinosa) w ilości około 0,8 tysiąca sztuk w więźbie 1,5mx1,2m,
- coroczną pielęgnację nasadzeń do czasu uzyskania wysokości umożliwiającej samodzielny wzrost. Pielęgnacja będzie polegała na wykoszeniu chwastów i usunięciu niepożądanych gatunków za pomocą narzędzi ręcznych typu tasak, kosa lub siekiera.
Wszelkie prace przy realizacji przedsięwzięcia inwestor wykona w okresie wiosennym marzec – kwiecień w zależności od warunków atmosferycznych. Prace w fazie realizacji planowane są do prowadzenia w godzinach od 7.00 do 15.00.
Przed zalesieniem nie planuje się wykonywania zabiegów melioracyjnych. Ze względu na niewielką powierzchnię przewidzianą do zalesienia, całość prac możliwa jest do przeprowadzenia w ciągu jednego dnia roboczego. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia nie planuje się wykonywania grodzenia działki inwestycyjnej.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Teren planowanego przedsięwzięcia otoczony jest obszarami leśnymi na wilgotnych siedliskach borowych z sosną jako gatunkiem dominującym. Obszar przedmiotowej działki obecnie nie jest użytkowany rolniczo. Na całej powierzchni działki występują zapusty odnowienia naturalnego olszy czarnej w pierwszej klasie wieku. Na powierzchni przewidzianej do zalesienia pojawia się także nawłoć późna.
Do procesu technologicznego nie przewiduje się wykorzystania wody, energii elektrycznej, gazowej i cieplnej. Surowcem będą sadzonki drzew leśnych w ilości około 0,8 tysiąca sztuk.
W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia i w przewidywanym obszarze jego oddziaływania nie stwierdzono występowania gatunków flory, fauny lub grzybów objętych ochroną gatunkową.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia ze względu na rodzaj prac i wykorzystywane narzędzia, nie przewiduje się wprowadzania żadnych substancji i energii szkodliwych dla środowiska ani emisji hałasu. Prace w zakresie planowanej inwestycji zostaną przeprowadzone narzędziami ręcznymi. Całość prac planuje się wykonać w ciągu jednego dnia roboczego. W związku z powyższym realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z negatywnym wpływem na jakość powietrza i otaczające środowisko.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana jest poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, oprócz usuniętych zadrzewień i zakrzaczeń pozostawionych do naturalnego rozkładu, nie przewiduje się występowania innych odpadów.
Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż realizacja przedsięwzięcia, w związku z zastosowana technologią prac, nie będzie wiązała się zagrożeniem dla zdrowia ludzi wynikającym z emisji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Teren planowanego przedsięwzięcia otoczony jest obszarami leśnymi na wilgotnych siedliskach borowych z sosną jako gatunkiem panującym.
Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowa inwestycja planowana jest do realizacji w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588, ze zm.).
Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. Uchwały na terenie Obszaru zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. u z 2022 poz. 996, ze zm.).
Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 obowiązuje na obszarze:
1) siedlisk wydmowych;
2) 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina;
3) udokumentowanych złóż geologicznych.
Działka o nr ew. 39 obręb Domatków położona jest poza obszarami, o których mowa § 3 ust. ust. 6 pkt 1, 2 i 3 ww. Uchwały, zatem zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w stosunku do przedmiotowego przedsięwzięcia.
Zgodnie z treścią zawartej w dokumentacji analizy pod kątem zgodności z zapisami
ww. Uchwały, realizacja przedsięwzięcia nie będzie się wiązała z łamaniem zakazów obowiązujących na terenie ww. Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, oddalony o ok. 0,65 km od miejsca planowanej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży).
W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia oraz w obszarze jego oddziaływania nie stwierdzono występowania gatunków flory, fauny i grzybów, objętych ochroną gatunkową.
Należy podkreślić, że przedmiotowe przedsięwzięcia jakim jest zalesienie gruntu, ze względu na skalę oraz charakter, nie będzie miało znaczącego wpływu na lokalny krajobraz. Realizacja przedmiotowej inwestycji wpłynie korzystnie na klimat i będzie przystosowana do jego postępujących zmian.
Mając na uwadze rodzaj, charakter i lokalizację przedsięwzięcia, stwierdza się, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na środowisko przyrodnicze,
w tym na przyrodę i krajobraz Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, a także cele ochrony tego Obszaru. Przedsięwzięcie nie będzie miało także negatywnego wpływu na ww. obszar Natura 2000, jego integralność, a także spójność całej sieci Natura 2000, stąd nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym oceny, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało negatywnego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Niniejsze przedsięwzięcie realizowane będzie w sąsiedztwie terenów o małej gęstości zaludnienia, z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Przywra do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW – silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, dobry stan chemiczny, stan wód (ogólny): zły.
Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego: Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu. Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Obszar, na którym planowane jest przedsięwzięcie ma charakter równinny o słabo urzeźbionej powierzchni. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Z uwagi na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Ze względu na niewielką powierzchnię przewidzianą do zalesienia prace inwestycyjne przewiduje się wykonać w ciągu jednego dnia roboczego i będzie to przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą wykonywane w porze dziennej w godz. 7:00 do 15:00.
Na etapie realizacji inwestycji mogą występować niewielkie uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku prowadzonych prac przygotowawczych terenu pod nasadzenia. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i funkcjonowania.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/42/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Załącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.7.2023
z dnia 24 sierpnia 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)
Przedsięwzięcie polegać będzie na zalesieniu gruntów rolnych na działce ewidencyjnych nr 39, położonej w obrębie ewidencyjnym Domatków, gmina Kolbuszowa. Całkowita powierzchnia działki objętej przedsięwzięciem wynosi 0,11 ha.
Usytuowanie przedsięwzięcia nie będzie wiązać się z zagrożeniem dla środowiska w szczególności przy istniejącym sposobie użytkowania terenu. Na obszarze objętym przedsięwzięciem i w obszarze jego oddziaływania nie występują obszary wodno-błotne, siedliska łęgowe oraz ujścia rzek. Teren otoczony jest obszarami leśnymi na wilgotnych siedliskach borowych z sosną jako gatunkiem panującym.
Przedsięwzięcie będzie realizowane poprzez:
- częściowe usunięcie wadliwych i osłabionych osobników olszy czarnej poprzez wycięcie ich za pomocą narzędzi ręcznych typu siekiera lub tasak. Pozostawione na części powierzchni zadrzewienia stanowić będą szkielet przyszłej uprawy. Usunięte zadrzewienia i zakrzaczenia zostaną wyniesione z powierzchni, poskładane w stosy i pozostawione do naturalnego rozkładu (wzbogacenie środowiska naturalnego w celu umożliwienia rozwoju owadów). Planuje się usunąć około 15 sztuk wadliwych drzewek,
- na skutek dużej ekspansji występującej nawłoci późnej (Solidago gigantea) powierzchnia pod przedsięwzięcie zostanie wstępnie przygotowana poprzez jej ręczne wykoszenie,
- ręczne przygotowanie gleby za pomocą motyki leśnej w miejscach, gdzie nie będzie występować zadrzewienie,
- ręczne nasadzenie drzew leśnych ze szkółki odbywać się będzie z wykorzystaniem łopaty lub motyki leśnej. Planuje się wysadzenie 2-letnich sadzonek olszy czarnej (alnus glutinosa) w ilości około 0,8 tysiąca sztuk w więźbie 1,5mx1,2m,
- coroczną pielęgnację nasadzeń do czasu uzyskania wysokości umożliwiającej samodzielny wzrost. Pielęgnacja będzie polegała na wykoszeniu chwastów i usunięciu niepożądanych gatunków za pomocą narzędzi ręcznych typu tasak, kosa lub siekiera.
Wszelkie prace przy realizacji przedsięwzięcia inwestor wykona w okresie wiosennym marzec – kwiecień w zależności od warunków atmosferycznych.
Przed zalesieniem nie planuje się wykonywania zabiegów melioracyjnych. Ze względu na niewielką powierzchnię przewidzianą do zalesienia, całość prac możliwa jest do przeprowadzenia w ciągu jednego dnia roboczego. W związku z tym nie ma potrzeby organizowania zaplecza budowy pod zalesienie. Nie przewiduje się także powstania wycieków substancji ropopochodnych, jednakże w miejscu realizacji przedsięwzięcia dostępny będzie zapas mat sorpcyjnych.
Drzewa pozostałe na powierzchni ze względu na przyjętą technologię prowadzonych prac zalesieniowych nie będą narażone na uszkodzenia i nie przewiduje się ich zabezpieczania. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia nie planuje się wykonywania grodzenia działki inwestycyjnej.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowa inwestycja planowana jest do realizacji w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r., poz. 3588, ze zm.). Zgodnie z treścią zawartej w dokumentacji analizy pod kątem zgodności z zapisami ww. Uchwały, realizacja przedsięwzięcia nie będzie się wiązała z łamaniem zakazów obowiązujących na terenie ww. Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Najbliższym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB 180005, znajdujący się w odległości ok. 0,65 km od miejsca planowanej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce.