Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–09–12
OŚiGW.6220.2.8.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – WIENERBERGER – CERAMIKA BUDOWLANA Sp. z o.o., Pl. Konesera 8, 03-736 Warszawa reprezentowanego przez Pełnomocnika – P. Dorota Zięba w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja części złoża iłów ’’Kolbuszowa – Kupno” w granicach planowanego obszaru górniczego ’’Kupno IA” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja części złoża iłów ’’Kolbuszowa – Kupno” w granicach planowanego obszaru górniczego ’’Kupno IA”.
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
Uzasadnienie
Inwestor – WIENERBERGER – CERAMIKA BUDOWLANA Sp. z o.o., Pl. Konesera 8, 03-736 Warszawa reprezentowany przez Pełnomocnika – P. Dorota Zięba, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 23 maja 2023 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja części złoża iłów ’’Kolbuszowa – Kupno” w granicach planowanego obszaru górniczego ’’Kupno IA”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, mapę sytuacyjno – wysokościową, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/32/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: ,,wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową (inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a) bez względu na powierzchnię obszaru górniczego:
– w przypadku wydobywania torfu lub kredy jeziornej,
– na obszarach narażonych na niebezpieczeństwo powodzi w rozumieniu art. 16 pkt 33 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a jeżeli została sporządzona mapa zagrożenia powodziowego - na obszarach, o których mowa w art. 169 ust. 2 pkt 2 i 3 tej ustawy,
– na terenie gruntów leśnych lub w odległości nie większej niż 100 m od nich,
– na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy,
– w odległości nie większej niż 250 m od terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.),
– jeżeli działalność będzie prowadzona z użyciem materiałów wybuchowych,
– jeżeli w odległości nie większej niż 0,5 km od miejsca planowanego wydobywania kopalin metodą odkrywkową znajduje się inny obszar górniczy ustanowiony dla wydobywania kopalin metodą odkrywkową”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej w Kolbuszowej Nr XXXV/400/21 z dnia 06.08.2021 r.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej wszczął postępowanie administracyjne w tej sprawie zawiadamiając wszystkie strony za pomocą obwieszczenia które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski, co do sposobu realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 14 czerwca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.8.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 72 ust. 1 pkt 4 Organ prowadzący postępowanie odstąpił od uzyskania opinii Organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.16.2023.PW.2 z dnia 26 czerwca 2023 r., wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 24 lipca 2023 r., (data wpływu do tut. Organu: 27 lipca 2023 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 1 sierpnia 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.8.2023 do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.16.2023.PW.4 z dnia 9 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 10 sierpnia 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 9 sierpnia 2023 r. wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.151.2023.AT (data wpływu do tut. Organu: 17 sierpnia 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane o ile spełniony zostanie warunek, który uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na kontynuacji eksploatacji części złoża iłów „Kolbuszowa – Kupno”, w granicach planowanego do utworzenia obszaru górniczego (dalej „OG”) „Kupno IA”, metodą odkrywkową, bez użycia materiałów wybuchowych.
Obszar przedsięwzięcia znajduje się na terenie łagodnie pofałdowanym. Obecnie morfologia w obrębie złoża jest zmieniona prowadzoną eksploatacją i składowaniem nadkładu. Centralną część złoża zajmuje wyrobisko stokowo-wgłębne, o powierzchni kilkunastu hektarów i głębokości dochodzącej do 40 m. Rzędne terenu są zróżnicowane i wynoszą od ok. 220 m n.p.m. do ok. 250 m n.p.m.
W budowie geologicznej złoża iłów ceramiki budowlanej „Kolbuszowa – Kupno” udział biorą: osady czwartorzędowe stanowiące nadkład oraz osady neogeńskie (trzeciorzędowe) stanowiące złoże.
Dotychczasowa eksploatacja złoża iłów „Kolbuszowa – Kupno” prowadzona była do rzędnej 208,1 m n.p.m. (piętra: I, II i III) w OG „Kupno I”, piętra IV i V (do rzędnej 188,1 m n.p.m.) w OG „Kupno II” oraz piętra: I, II i III w OG „Kupno III”.
Planuje się, że eksploatacja iłów w nowoutworzonym OG „Kupno IA” prowadzona będzie piętrami eksploatacyjnymi I, II i III (od powierzchni terenu do rzędnej 208,1 m n.p.m.), w powiązaniu z dotychczas prowadzoną eksploatacją. Powierzchnia projektowanego OG „Kupno IA” wynosi ok. 23,45 ha (ok. 234 472 m2).
Dla przedmiotowej części złoża iłów ceramiki budowlanej „Kolbuszowa – Kupno”, w granicach projektowanego OG „Kupno IA” oszacowane zasoby przemysłowe, według stanu na dzień 31.12.2022 r. wynoszą ok. 1375,12 tys. m3 (ok. 2710,24 tys. Mg). Przewiduje się, że roczne wydobycie kruszywa ze złoża będzie wynosiło nie więcej niż 160 tys. m3. Przewidywany okres funkcjonowania kopalni w granicach OG „Kupno IA” przy zakładanym tempie wydobycia wyniesie ok. 5 lat, przy czym ostateczna ilość wydobywanych iłów będzie dostosowywana do zapotrzebowania zakładu ceramicznego na surowiec. Kopalina będzie wykorzystywana, jako surowiec do produkcji szerokiego asortymentu wyrobów ceramiki budowlanej w należącym do Spółki „Wienerberger Ceramika Budowlana” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zakładzie ceramiki budowlanej znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie złoża.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiegać będzie w trzech fazach:
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest poza obszarami leśnymi i wodno-błotnymi. W pokryciu terenu dominują tereny przekształcone i zagospodarowane dla potrzeb działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę. Na obszarze objętym przedsięwzięciem występuje infrastruktura techniczna niezbędna dla dotychczas prowadzonej działalności, w tym sieci kanalizacyjne i drogi dojazdowe.
Gleby w rejonie przedsięwzięcia zostały w przeważającej części przekształcone i zajęte przez istniejące tereny eksploatacji, zwałowiska nadkładu i pozostałe obiekty, w tym drogi wytyczone dla potrzeb transportu materiału ze złoża.
Na terenie i w sąsiedztwie przedsięwzięcia występują złoża wchodzące w skład obszaru górniczego Kupno. Przedsięwzięcie stanowi część tego obszaru. Poza kopaliną główną (iły ceramiki budowlanej) w złożu nie występują kopaliny towarzyszące i współwystępujące.
Centralny teren gdzie odbywa się wydobycie pozbawiony jest szaty roślinnej. Po północnej stronie przedmiotowego terenu znajdują się hałdy urobku, porośnięte przez zbiorowiska ruderalne z dominacją trzciny pospolitej, której towarzyszą najczęściej: nawłoć późna, przywrotnik pasterski, wrotycz pospolity, bylica pospolita, przetacznik perski. Są one poprzecinane polami uprawnymi, zadrzewieniami z dominacją brzozy brodawkowatej, topoli osiki, olchy czarnej i sosny pospolitej.
W południowo-zachodniej części terenu inwestycyjnego występują zadrzewienia, których drzewostan budują wierzby, topole, olcha czarna, sosna zwyczajna, czereśnia, grab pospolity, buk zwyczajny, brzoza brodawkowata, dąb szypułkowy, dąb czerwony. Warstwę podszytu budują wierzba iwa, kalina koralowa, czeremcha zwyczajna, dziki bez czarny, porzeczka czerwona oraz podrosty, w tym jesionu wyniosłego.
W północno-zachodniej części terenu występuje: płat łąki wilgotnej, w obrębie której znajdują się samosiejki gruszy, dzikiej róży, wierzby iwy; płaty zbiorowisk ruderalnych; niewielkie zadrzewienia z gatunkami jak olcha czarna, topola osika, brzoza brodawkowata, w podszycie kalina koralowa, śliwa tarnina, jeżyna, grusza.
Po wschodniej stronie przedmiotowego terenu dominują zadrzewienia z brzozą brodawkowatą, topolą osiką, sosną pospolitą, wierzbami i topolami.
Prace związane z udostępnianiem złoża, prowadzone równolegle z wydobyciem oraz prace związane z eksploatacją złoża będą wiązać się z generowaniem hałasu przez wykorzystywane maszyny. Zasady pracy sprzętu nie ulegną zmianie w stosunku do stanu istniejącego. Podczas eksploatacji złoża pracować będzie 1 zestaw maszyn, praca odpowiednio po jednej lub drugiej części złoża.
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych poziomu hałasu dla pory dnia na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym.
W związku z eksploatacją złoża, przedsięwzięcie będzie generować do powietrza zanieczyszczenia związane z pracą maszyn wydobywczych i pojazdów transportujących urobek oraz pyleniem hałd zgromadzonego nadkładu. Są to odziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy, odwracalny i ustaną wraz z zakończeniem eksploatacji.
Do realizacji przedsięwzięcia planowane jest zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, co ograniczy emisje spalin. Ponadto, wykonywane będą okresowe kontrole stanu technicznego maszyn i pojazdów transportujących urobek oraz dążyło się będzie do eliminacji ich pracy na biegu jałowym (np. podczas postoju, załadunku/ rozładunku). Celem ograniczenia pylenia podczas eksploatacji złoża trasy, po których będą poruszać się samochody ciężarowe będą utrzymywane w należytym stanie technicznym
i czystości, a w okresach bezdeszczowych drogi transportu urobku będą zraszane.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zaliczana do obiektów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Teren lokalizacji przedsięwzięcia nie jest wskazywany jako teren zagrożony powodzią, nie stwierdza się także występowania terenów zagrożonych ruchami masowymi, w tym osuwisk, które wymagały by zabezpieczenia.
Prowadzenie robót górniczych przy odkrywkowej eksploatacji złoża surowców ilastych ceramiki budowlanej może powodować zagrożenia osuwiskowe związane z utratą stateczności skarp i zboczy wyrobiska. Stosowana będzie w związku z tym profilaktyka przeciwdziałania powstawaniu osuwisk polegająca na:
– przestrzeganiu ustalonych, bezpiecznych szerokości poziomów roboczych, wysokości pięter i pod pięter eksploatacyjnych, generalnych kątów nachylenia zboczy, roboczych i stałych skarp wyrobiska górniczego oraz kątów nachylenia zwałowisk nadkładu,
– zachowaniu bezpiecznych odległości maszyn urabiających i ładujących od krawędzi skarp roboczych,
– przeciwdziałaniu gromadzenia się wód opadowych na półkach między piętrami eksploatacyjnymi poprzez odprowadzaniu wód do rząpi rowami przyskarpowymi,
– ograniczeniu erozji zboczy wyrobiska poprzez zatrzymywanie w rowach opaskowych kopalni wód napływających ze zlewni hydrologicznej.
Dla zachowania stateczności skarp i zboczy wyrobiska utrzymywanie generalnego kąta nachylenia zbocza stałego maksymalnie do 20º.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia stan zagrożeń osuwiskowych będzie przedmiotem analizy, powołanego przez kierownika ruchu zakładu górniczego, zespołu do spraw rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom naturalnym.
Działania związane z eksploatacją kruszywa skutkować będą powstawaniem odpadów. Wytwarzane będą głównie niewielkie ilości odpadów o charakterze komunalnym. Możliwe jest również powstawanie innych odpadów (takich jak zużyte oleje silnikowe, filtry olejowe, czyściwo używane do wycierania rąk, ewentualnie maszyn przez pracowników, itp.), związanych z wykorzystaniem sprzętu, pojazdów i maszyn.
W celu prawidłowej gospodarki odpadami powstającymi w czasie realizacji przedsięwzięcia, przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.). Powstające odpady magazynowane będą selektywnie z zabezpieczeniem przed przedostaniem się z nich zanieczyszczeń do środowiska, a następnie przekazywane będą podmiotom zewnętrznym, posiadającym odpowiednie zezwolenia na transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów.
Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż realizacja przedsięwzięcia, w związku z zastosowana technologią prac, nie będzie wiązała się z zagrożeniem dla zdrowia ludzi wynikającym z emisji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Teren planowanego przedsięwzięcia nie znajduje się na obszarach leśnych ani nie sąsiaduje z takimi obszarami. W związku z powyższym nie przewiduje się możliwości negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: oddalony o ok. 1,2 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz oddalony o ok. 10,7 km specjalny obszar ochrony siedlisk Dolna Wisłoka z Dopływami PLH180053. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w „Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005, a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Mając powyższe na uwadze, po uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania uznano, że brak jest potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, iż w rejonie realizacji przedsięwzięcia stan powietrza uznaje się jako dobry. Nie stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu w zakresie pyłów. Obserwuje się zły stan wód powierzchniowych, a dokumenty planistyczne wskazują na zagrożenie dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla wód. Przedsięwzięcie poprzez działania minimalizujące i przestrzeganie warunków pozwolenia wodnoprawnego będzie sprzyjać osiągnięciu dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego.
W związku z powyższym oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało negatywnego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Średnia gęstość zaludnienia gminy wynosi około 120 osób/km2 i jest przeciętna w skali województwa. W rejonie przedsięwzięcia występuje zabudowa mieszkaniowa, jednak przedsięwzięcie nie powoduje zmiany oddziaływań w zakresie hałasu lub innych emisji istotnych dla zdrowia ludzi.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Przywra do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW – silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, dobry stan chemiczny, stan wód (ogólny): zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Kupno, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Obszar, na którym planowane jest przedsięwzięcie ma charakter równinny o słabo urzeźbionej powierzchni. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Z uwagi na zastosowanie rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na środowisko oraz nie spowoduje znacznego obciążenia infrastruktury technicznej. Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania będzie wiązał się z rozpoczęciem eksploatacji złoża.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, w związku z przedsięwzięciem nie wystąpią nowe oddziaływania skumulowane. Występujące oddziaływania będą kształtować się na poziomie oddziaływań występujących obecnie.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza. W związku z eksploatacją złoża, przedsięwzięcie będzie generować do powietrza zanieczyszczenia związane z pracą maszyn wydobywczych (m.in. koparka, spycharka, ładowarka) i pojazdów transportujących urobek oraz pyleniem hałd zgromadzonego nadkładu. Są to odziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy, odwracalny i ustaną wraz z zakończeniem eksploatacji.
Eksploatacja złoża będzie wiązała się z występowaniem uciążliwości związanych z emisją hałasu oraz zanieczyszczeń pyłowych. Czas trwania oddziaływań związany będzie z okresem wydobycia złóż. Przewidywany okres funkcjonowania kopalni w granicach OG „Kupno IA” przy zakładanym tempie wydobycia wyniesie ok. 5 lat, przy czym ostateczna ilość wydobywanych iłów będzie dostosowywana do zapotrzebowania zakładu ceramicznego na surowiec.
Powstających oddziaływań nie można wyeliminować, jednak po zakończeniu eksploatacji teren wyrobiska zgodnie z opracowanym projektem „Projekt rekultywacji terenów poeksploatacyjnych złoża „Kolbuszowa – Kupno”” zostanie zrekultywowany. Projekt ten, zakłada rolny lub leśny kierunek rekultywacji i zagospodarowania terenu po zakończonej eksploatacji złoża. Takie działania przyczynią się do chodź częściowego zrekompensowania strat powstałych w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Podczas realizacji zadania nie przewiduje się pracy wielu zespołów wydobywczych i nakładania się oddziaływań wynikających z eksploatacji prowadzonej w wielu miejscach złoża równocześnie.
Najbliżej przedsięwzięcia znajduje się zakład ceramiki budowlanej należący do tego samego przedsiębiorcy. Zakład ten funkcjonuje i będzie funkcjonował w taki sam sposób jak do tej pory. Stan środowiska nie ulegnie zatem zmianie w stosunku do tego jaki jest obserwowany obecnie.
W związku z przedsięwzięciem nie wystąpią zatem nowe oddziaływania skumulowane. Oddziaływania będą na poziomie oddziaływań występujących obecnie.
W sąsiedztwie przedsięwzięcia nie przewiduje się realizacji innych przedsięwzięć, w szczególności powiązanych technologicznie, które mogły by oddziaływać w sposób skumulowany. Przedsięwzięcia jakie są planowane w dalszej odległości nie doprowadzą do kumulacji oddziaływań wynikających z funkcjonowania tych obiektów. Oddziaływania te pozostają jak w stanie istniejącym. Przedsięwzięcie ich nie zmienia.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, a tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i funkcjonowania.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/48/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(Pełnomocnik – P. Dorota Zięba., ul. Wesoła 28/4, 50-524 Wrocław)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.8.2023
z dnia 12 września 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)
Przedmiotem przedsięwzięcia jest eksploatacja części złoża iłów "Kolbuszowa – Kupno" w granicach planowanego obszaru górniczego "Kupno IA". Realizacja przedsięwzięcia stanowi kontynuację dotychczasowej działalności przedsiębiorcy. Przedsięwzięcie realizowane będzie metodą odkrywkową, bez użycia materiałów wybuchowych. Powierzchnia obszaru górniczego (OG) "Kupno IA" wynosi 234 472 m2 (tj. 23,45 ha).
Inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Kupno, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, woj. podkarpackie na działkach o nr ewid. 232/55, 232/4, 232/5, 238, 239, 240, 242, 244, 246, 248, 258, 259, 260, 264, 280, 283, 287, 291, 294, 295, 300, 305, 307, 310, 316/1, 316/2, 318, 320, 323/1, 323/2, 325/1, 327/1, 329/1, 329/2, 331, 333, 335/1, 335/2, 337, 339/1, 341/1, 343/1, 345/1, 347/1, 353/1, 354, 355/1, 355/2, 358/1, 358/2, 361, 362/1, 362/2, 366/1, 366/2, 375, 376, 380.
Granice poziome obszaru i terenu górniczego "Kupno IA", które wyznaczają:
Granice pionowe tworzą płaszczyzny przebiegające po granicy własności Inwestora.
W OG "Kupno IA" planowana jest kontynuacja eksploatacji złoża objętego dotychczas OG "Kupno I". Eksploatacja prowadzona będzie głównie w zachodniej i wschodniej części OG "Kupno I"A".
Dotychczasowa eksploatacja złoża prowadzona była do rzędnej 208,1 m n.p.m. (piętra: I, II i III) w OG "Kupno I", piętra IV i V (do rzędnej 188,1 m n.p.m.) w OG "Kupno II" oraz piętra: I, II i III w OG "Kupno III".
Planuje się, że eksploatacja iłów prowadzona będzie piętrami eksploatacyjnymi I, II i III (od powierzchni terenu do rzędnej 208,1 m n.p.m.), w granicach obszaru górniczego "Kupno IA" w powiązaniu z dotychczas prowadzoną eksploatacją.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiegać będzie w trzech fazach:
Roboty udostępniające polegać będą na zdjęciu nadkładu z obszaru przewidzianego do eksploatacji w części zachodniej i północnej. Nadkład w różnych częściach złoża ma zmienną miąższość od 0,3 do 8,4 m, średnio 3,27 m. W południowo-zachodniej części złoża oprócz nadkładu znajduje się częściowo zlikwidowane zwałowisko.
Zwałowanie mas nadkładowych prowadzone będzie sukcesywnie, w miarę postępu frontu robót wydobywczych. Zasadniczy kierunek robót odkrywkowych będzie zachodni. Nadkład znad złoża objętego eksploatacją będzie zdejmowany przy pomocy koparek i spycharek, ładowany na środki transportowe i wywożony na istniejące zwałowisko wewnętrzne przylegające do zwałowiska w południowej części.
Zasoby przemysłowe części złoża iłów ceramiki budowlanej "Kolbuszowa – Kupno" w OG i TG "Kupno IA" według stanu na dzień 31.12.2022 r. wynoszą 1375,12 tys. m3 / 2710,24 tys. ton.
Złoże eksploatowane jest odkrywkowo od roku 1973 r. systemem ścianowo-zabierkowym polegającym na wybieraniu kopaliny równoległymi pasami (zabierkami), przy czym kierunek zabierki jest prostopadły do generalnego kierunku postępu frontu eksploatacyjnego. Złoże jest eksploatowane trzema podstawowymi, zalegającymi poziomo, piętrami eksploatacyjnymi (w granicach OG Kupno I oraz Kupno III ), które odpowiadają piętrom wyznaczonym w dokumentacji geologicznej.
Eksploatacja złoża odbywa się koparkami łyżkowymi pracującymi podsiębiernie lub przedsiębiernie, a także okazjonalnie spycharkami. Urobiona kopalina transportowana jest wozidłami technologicznymi na składowisko zlokalizowane poza granicami złoża. Nadkład zbierany z oczyszczania zbocza przemieszczany był na tymczasowe zwałowiska zewnętrzne. Aktualnie lokowany jest na zwałowisku wewnętrznym. Sposób eksploatacji w granicach
OG "Kupno IA" nie ulegnie zmianie w stosunku do działalności prowadzonej obecnie.
Złoże będzie eksploatowane w dwóch obszarach: zachodnim i wschodnim, trzema piętrami – od granic wyznaczonego obszaru górniczego do obszaru już wyeksploatowanego. Piętra te będą eksploatowane podpiętrami o miąższości około 3 m, zabierkami o kierunku eksploatacji prostopadłym do generalnego kierunku wybierania złoża. Skarpy robocze na podpiętrach będą miały nachylenie do 70º. Kąt nachylenia zboczy eksploatacyjnych wynosić będzie do 30º. Piętra eksploatacyjne będą rozdzielone półkami o szerokości 10 m, (pomiędzy poziomem I i II) oraz 15 m (pomiędzy poziomem II i III).
Przyjęto roczne wydobycie dla określenia żywotności kopalni w ilości 160 tys. m3. Projektowana żywotność kopalni wynosi około 5 lat. Natomiast przewidywany wskaźnik wykorzystania zasobów przemysłowych 0,64.
Ostateczna ilość wydobywanych iłów będzie dostosowywana do zapotrzebowania zakładu ceramicznego na surowiec. Kopalina będzie wykorzystywana, jako surowiec do produkcji szerokiego asortymentu wyrobów ceramiki budowlanej w należącym do Spółki "Wienerberger Ceramika Budowlana" Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie zakładzie ceramiki budowlanej znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie złoża.
Wydobyta kopalina wywożona będzie samochodami ciężarowymi lub wodzidłami technologicznymi poza zakład górniczy, na składowisko surowca znajdujące się na terenie cegielni. Okresowo urobek będzie składowany na tymczasowym składowisku wewnętrznym, na spągu wyrobiska. Eksploatacja poszczególnych pięter złoża prowadzona będzie z wykorzystaniem istniejących udostępnień i dróg transportu.
W celu ochrony terenów przylegających do złoża przed zagrożeniami związanymi z prowadzoną działalnością eksploatacyjną, zgodnie z wymaganiami Polskiej Normy PN-G-02100 „Górnictwo odkrywkowe – Pas zagrożenia i pas ochronny wyrobisk odkrywkowych – Użytkowanie i szerokość.” pozostawione zostaną pasy ochronne o szerokości min. 6 m od gruntów obcych (nienależących do Inwestora) oraz min. 50 m od cieku Górnianka.
Odwadnianie wyrobiska odbywać się będzie podobnie jak dotychczas, stanowiskami pompowymi lokalizowanymi na poziomach +198,1 m n.p.m. lub +188,1 m n.p.m., do których wody opadowe lub roztopowe spływają po skarpach wyrobisk, skąd będą przepompowywane na poziom +228,1 m n.p.m. do kanałów i poprzez osadniki kierowane do cieku Górnianka. Wody opadowe lub roztopowe są odprowadzane obecnie i nadal będą wylotem na lewym brzegu Górnianki (Kolbuszówki), która przepływa w bezpośrednim sąsiedztwie działki zakładu. W okresach zimowych, gdy nie prowadzi się wydobywania kopaliny, odwodnienie wyrobiska nie będzie prowadzone. Wody opadowe lub roztopowe są/ będą oczyszczanie poprzez procesy sedymentacji w rząpiu. Wody te odprowadzane są/ będą poza okresami gwałtownych spływów deszczowych, okresowo, głównie przed rozpoczęciem i w czasie prowadzenia eksploatacji. Wydobywanie kopaliny ze złoża prowadzone jest/ będzie okresowo, w porze letniej (w okresie prowadzenia eksploatacji prowadzone jest odwodnienie) w ciągu 2 do 3 miesięcy. Poza okresem eksploatacji kopaliny wody spływające do wyrobiska gromadzone są/ będą na jego dnie, skąd są/ będą okresowo odprowadzane do potoku Górnianka. Taki układ pozwala na przejęcie zwiększonych dopływów wód do wyrobiska, np. z roztopów wiosennych i deszczy nawalnych i rozłożenia w czasie okresu zrzutu wód do potoku Górnianka.
Po zakończeniu eksploatacji złoża na jego terenie powstanie wyrobisko górnicze, które będzie miało regularny kształt i maksymalną głębokość nieprzekraczającą 40 m.
Zakład Górniczy „Kupno” posiada opracowany w 1989 r. „Projekt rekultywacji terenów poeksploatacyjnych złoża „Kolbuszowa – Kupno””. Projekt ten, zakłada rolny lub leśny kierunek rekultywacji i zagospodarowania terenu po zakończonej eksploatacji złoża. Projekt wymaga aktualizacji, jednak obecnie nie przewiduje się zmiany przyjętego kierunku rekultywacji. Według ww. projektu prace rekultywacyjne polegać będą na plantowaniu skarp i półek oraz dna zboczy wyrobiska. Istniejące zwałowiska nadkładu będą przemieszczone na dno wyrobiska. W trakcie rekultywacji nie przewiduje się wykorzystywania mas ziemnych innych niż masy nadkładowe. Po wykonaniu tych prac ziemnych, stanowiących podstawową fazę rekultywacji, zaplanowano wykonanie prac agrotechnicznych polegających na nawożeniu mineralnym, uprawę roślin użyźniających (łubin, mieszanki traw z koniczyną białą i łubinem), a w końcowym etapie nasadzenie drzew i krzewów.
Teren realizacji przedsięwzięcia został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, przyjętego Uchwałą Rady Miejskiej w Kolbuszowej Nr XXXV/400/21 z dnia 06.08.2021 r.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 t.j.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: oddalony o ok. 1,2 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz oddalony o ok. 10,7 km specjalny obszar ochrony siedlisk Dolna Wisłoka z Dopływami PLH180053.