Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–10–16
OŚiGW.6220.2.1.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – FOTOWOLTAIKA HIG XXI Sp. z o.o., ul. Jana Pawła Woronicza 15, 02-625 Warszawa reprezentowanego przez Pełnomocnika – P. Piotr Czajkowski, ul Europejska 33, 02-964 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa Magazynów Energii o powierzchni zabudowy do 2.5154 ha wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 2662, 2669/3, 2670/9 i 2670/10 w obrębie geodezyjnym Widełka (0011), Gmina Kolbuszowa” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor FOTOWOLTAIKA HIG XXI Sp. z o.o., ul. Jana Pawła Woronicza 15, 02-625 Warszawa reprezentowany przez Pełnomocnika – P. Piotr Czajkowski, ul. Europejska 33, 02-964 Warszawa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 3 stycznia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 9 stycznia 2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa Magazynów Energii o powierzchni zabudowy do 2.5154 ha wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 2662, 2669/3, 2670/9 i 2670/10 w obrębie geodezyjnym Widełka (0011), Gmina Kolbuszowa”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/2/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej wszczął postępowanie administracyjne w tej sprawie zawiadamiając wszystkie strony za pomocą wydanego obwieszczenia, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski, co do sposobu realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 13 stycznia 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.1.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.1.2023.AW.2 z dnia 31 stycznia 2023 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 13 lutego 2023 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.1.4901.13.2023.KŚ z dnia 26 stycznia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
31 stycznia 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem znak: PSNZ.9020.5.1.2023 z dnia 31 stycznia 2023 r., wezwał Burmistrza Kolbuszowej
do uzupełnienie wniosku o kwalifikację przedsięwzięcia wg przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Po otrzymaniu wyjaśnień w prowadzonej sprawie Organ ten pismem z dnia 8 lutego 2023 r., przekazał wniosek wg kompetencji do Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.1.2023.AW.3 z dnia 13 lutego 2023 r. wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.1.4901.20.2023.AT z dnia 8 lutego 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
13 luty 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli oraz Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Podkarpacki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny opinią sanitarną znak: SNZ.9020.4.4.2023 z dnia 1 marca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 10 marca 2023 r.), uznał za zbędne przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W swojej opinii Organ stwierdził, iż realizacja zadania przy dochowaniu wszystkich opisanych warunków i działań nie będzie źródłem zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi, wobec czego można odstąpić od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 23 marca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 27 marca 2023 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, które w związku z wezwaniem uzupełnił pismem z dnia 13 kwietnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 17 kwietnia 2023 r.). Inwestor przekazał również 1 egz. uzupełnienia bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 18 kwietnia 2023 r., pismem znak: OŚiGW.6220.2.1.2023 do Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.1.2023.AW.7 z dnia 19 kwietnia 2023 r., wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
W związku z analizą przedłożonego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.1.4901.13.2023.KŚ z dnia 25 kwietnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 28 kwietnia 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Podkarpacki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 26 kwietnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 10 maja 2023 r.), podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 10 marca 2023 r., znak: SNZ.9020.4.4.2023.
Po przeprowadzonej analizie przedłożonego uzupełnienia dokumentacji Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, pismem z dnia 4 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 7 września 2023 r.), podtrzymał stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 8 lutego 2023 r., znak: RZ.ZZŚ.1.4901.20.2023.AT.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie magazynów energii o mocy do 202,5 MW i pojemności do 820 MWh wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym między innymi GPO – Główny Punkt Odbioru), o powierzchni zabudowy do 1.5253 ha na obszarze objętym formami ochrony przyrody oraz na gruntach o klasach bonitacyjnych niższych niż klasa III.
Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie miejscowości Widełka na działkach ewidencyjnych nr 2662, 2669/3, 2670/9 i 2670/10 obręb Widełka (0011), gmina Kolbuszowa. Powierzchnia całkowita wymienionych działek wynosi 3.5184 ha, maksymalny obszar wygrodzony jest tożsamy i wynosi 3.5184 ha. Działki zostaną wykorzystane i ogrodzone w całości swojej powierzchni.
W ramach przedsięwzięcia planowane jest posadowienie na fundamentach lub podstawie do 190 sztuk magazynów energii o mocy do 202,5MW i pojemności do 820 MWh wraz z infrastrukturą towarzyszącą (w tym między innymi GPO-Główny Punkt Odbioru), z możliwością etapowania inwestycji.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje m.in. wykonanie: magazynów energii, stacji GPO - Główny Punkt Odbioru, stacji transformatorowych, tras oraz linii kablowych, utwardzonych dróg wewnętrznych oraz zjazdów na teren inwestycyjny z publicznych dróg dojazdowych, a także ogrodzenia i monitoringu.
Powierzchnia zabudowy obejmująca magazyny energii, stacje transformatorowe, drogi wewnętrzne i place wyniesie ok. 1,5254 ha. Powierzchnia terenów biologicznie czynnych po zakończeniu budowy wyniesie ok. 1,9931 ha. Jak wyjaśniono w uzupełnieniu KIP, powierzchnia w obszarze planowanych wygrodzeń wyniesie ok. 1,8444 ha (zgodnie z projektem zagospodarowania terenu w ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się 2 obszary wygrodzeń (w północnej i południowej części terenu inwestycyjnego)).
Na etapie budowy przewiduje się dostarczenie magazynów energii, stacji kontenerowych i pozostałych urządzeń wymaganych do funkcjonowania magazynów energii na kilkunastu samochodach. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji jako elementy przygotowane do montażu. Maksymalna wysokość zabudowy będzie wynosiła do 4 m.
Jak wskazano w przedmiotowej dokumentacji teren działek objętych wnioskiem jest obecnie głównie wykorzystywany rolniczo. W południowej części występują drzewa i krzewy.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie przedsięwzięcia nie wystąpi oddziaływanie skumulowane. Planowane przedsięwzięcia dotyczą obszarów wykorzystanych aktualnie rolniczo. Inwestycja nie będzie zlokalizowana pośród istniejących inwestycji tego typu, a w najbliższym sąsiedztwie nie planuje się innej zabudowy.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji teren, na którym planuje się posadowienie magazynów energii jest głównie użytkowany rolniczo. Na wnioskowanych działkach nie występują grunty wysokich klas bonitacyjnych tj. I-III. Na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin i grzybów. W południowej części terenu inwestycyjnego występują drzewa i krzewy, które będą wymagać wycinki. Jak wyjaśniono w uzupełnieniu KIP, zostanie ona przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. jej wykonanie przewidziane jest w okresie od 16 października do 28 lutego.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano – montażowych, spowodowana będzie pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały i planowane do zainstalowania urządzenia. Ze względu na zakres przedsięwzięcia, występująca emisja hałasu będzie niemożliwa do wyeliminowania, będzie miała charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m. in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.
Zgodnie z informacjami najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomów hałasu wynoszą 55 dB w porze dnia oraz 45 dB w porze nocy. Zlokalizowane są one w kierunku północnym. Najbliższy budynek mieszkalny zlokalizowany jest w odległości ok. 65 m w linii prostej od miejsca planowanego posadowienia magazynów energii.
Jak wynika z przedmiotowej dokumentacji, źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą transformatory oraz magazyny energii.
Przewidywany poziom generowanego hałasu od pojedynczego magazynu energii wyniesie poniżej 62 dB (A) od dowolnej bocznej powierzchni obudowy magazynu w odległości 10 m. Kolejnym generatorem dźwięku będą transformatory umieszczone w zabudowie kontenerowej. Poziom dźwięku wewnątrz stacji transformatorowej będzie nie wyższy niż 65 dB (A).
Ww. źródła hałasu zlokalizowane będą w odległości co najmniej 100 m od najbliższego budynku mieszkalnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, wykazano, iż w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane oraz prowadzenia prac budowlanych.
Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia etapu realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycji na teren magazynów będą wjeżdżać pojazdy związane z serwisem.
Zgodnie z wyjaśnieniami w przedłożonej dokumentacji, planowane do zastosowania transformatory stanowić będą źródła promieniowania elektromagnetycznego, którego działanie minimalizowane będzie przez obudowę stacji kontenerowych. Przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów pól elektroenergetycznych dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową i miejsc dostępnych dla ludności zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2020 r. poz. 2448).
Magazyny energii nie zaliczają się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Aby zminimalizować wszelkie ryzyko awarii, magazyny energii zostaną ogrodzone (ograniczenie dostępu ludzi i dużych zwierząt), będą podlegać ciągłemu monitoringowi (co pozwoli na szybką reakcję w przypadku jakiejkolwiek awarii), zostaną wyposażone w instalację odgromową, będą obsługiwane zdalnie, aby można było reagować na wszelkie niepożądane sytuacje w najkrótszym możliwym czasie, bez konieczności przyjazdu na miejsce przedsięwzięcia serwisantów.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Gospodarka odpadami będzie prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 ze zm.).
W trakcie budowy magazynów energii i niezbędnej infrastruktury zostaną wytworzone odpady budowlane zakwalifikowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów do grupy 17: „odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych).
Pracujące magazyny energii nie posiadają ruchomych elementów, wymagających częstej konserwacji, smarowania czy wymiany ich zużytych elementów, przez co są mało awaryjne. Głównymi elementami podlegającymi okresowej wymianie będą podzespoły elektroniki i sterowania automatyki, w postaci bezpieczników i płyt sterujących w ilościach kilku sztuk rocznie.
Funkcjonowanie magazynów energii charakteryzuje się niewielkim wytwarzaniem odpadów. Na etapie eksploatacji przedmiotowej inwestycji będą powstawały odpady związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń technicznych. Harmonogram prac konserwacyjnych poszczególnych elementów instalacji będzie określony w dokumentacji eksploatacji magazynów energii. Konserwację będzie prowadzić serwis producenta magazynów lub firma wyspecjalizowana w tego typu pracach. Odpady z serwisowania nie będą magazynowane tylko na bieżąco przekazywane firmie zajmującej się zagospodarowywaniem odpadów.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Przedsięwzięcie będzie realizowane jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz poza granicami pozostałych wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.). W odległości ok. 8 km położony jest specjalny obszar ochrony siedlisk Mrowle Łąki PLH180043.
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach głównego korytarza ekologicznego (Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie GKPd-5A), wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M.2005), który został zaktualizowany w latach 2010 –2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
W związku z zastosowaniem m.in. ogrodzenia umożliwiającego migrację małym zwierzętom, uznano, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło bariery ekologicznej.
Na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania chronionych gatunków roślin i grzybów. W południowej części terenu inwestycyjnego występują drzewa i krzewy, które będą wymagać wycinki. Zostanie ona przeprowadzona poza okresem lęgowym ptaków, tj. jej wykonanie przewidziane jest w okresie od 16 października do 28 lutego.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Nawiązując do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie zlewni jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP):
-,,Mrowla" o kodzie PLRW20001022669, typ PNp (potok lub strumień nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest umiarkowany potencjał ekologiczny; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D, stan chemiczny poniżej dobrego dla złagodzonego wskaźnika benzo(a)piren (w) oraz dobry stan chemiczny dla pozostałych wskaźników. Omawiana JCWP nie została przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r. w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot azotanowy, fosfor ogólny. Ponadto dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na złagodzeniu celów środowiskowych w zakresie wskaźników: azot amonowy, benzo(a)piren(w). Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, tj. PL.ZIPOP.1393.RP.1203 rezerwat przyrody Bór, PL.ZIPOP.1393.RP.1457 rezerwat przyrody Zabłocie, PL.ZIPOP.1393.0CHK.179 Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu, PL.ZIPOP.1393. N2 K.PLB180005. B obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180043.H obszar Natura 2000 Mrowle Łąki, PL.ZIPOP.1393.PP. 1816063.14l0 pomnik przyrody Czarny Staw, PL.ZlPOP.1393.UE.1876L22.L65 użytek ekologiczny Trzciana Olszyny.
- ,,Łęg do Turki" o kodzie PLRW2000102198199, typ PNp (potok lub strumień nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód, w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny poniżej dobrego dla złagodzonych wskaźników oraz dobry stan chemiczny dla pozostałych wskaźników. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r., a w przypadku substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE - do 2039 r. Ponadto dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na złagodzeniu celów środowiskowych w zakresie wskaźników: IO, MIR, MMI, EFl+PL/ lBl_PL; benzo(a)piren(w). Omawiana JCWP nie została przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie, tj. PL.ZIPOP.1393.0CHK.187 Sokołowsko - Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska.
Teren przedsięwzięcia znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego Puszcza Sandomierska, dla którego wyznaczono cel środowiskowy, którym jest m,in. utrzymanie lub odtworzenie właściwego stanu ochrony gatunków ptaków zależnych od wód, stanowiących przedmiot ochrony w tym obszarze, poprzez zachowanie szuwarów wzdłuż brzegów zbiorników, zachowanie otwartych wysp i naturalnego reżimu rzek wraz z zadrzewieniami nadrzecznymi i skarpami, utrzymanie stałego poziomu wód w stawach w okresie lęgowym, a także zapobieganie opróżnianiu stawów w okresie lęgowym, intensyfikacji hodowli ryb, niewłaściwemu prowadzeniu prac związanych z przebudową stawów, w tym prac w okresie lęgowym, osuszaniu terenu (melioracje, zasypywanie), obniżaniu się poziomu wód gruntowych i zanikaniu naturalnych zalewów oraz płoszeniu ptaków przez sporty wodne, rekreację, wędkarstwo. Ze względu na lokalizację i zakres przedsięwzięcia oraz proponowane działania ochronne dla środowiska wodno-gruntowego należy uznać, że w związku z realizacją tej inwestycji ww. cel nie zostanie naruszony.
Teren przedsięwzięcia znajduje się w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000153 i PLGW2000135, będących monitorowanymi częściami wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym oraz zagrożonych ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego, bez derogacji. Omawiane JCWPd zostały zaliczone do obszarów chronionych wyznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia obszar oddziaływania inwestycji dotyczącej magazynów energii zamyka się w granicy obszaru inwestycji. Pracujące magazyny energii nie będą emitować żadnych dźwięków i hałasu, który mógłby stanowić uciążliwość dla ludzi i zwierząt. Magazyny energii nie generują odpadów, zanieczyszczeń atmosfery czy ścieków. Ogrodzenie inwestycji nie będzie wpływało negatywnie na występujące na obszarze drobne zwierzęta, ponieważ oczko siatki będzie posiadało minimum 0,5 cm prześwitu, a sama siatka będzie usytuowana nad ziemią, co najmniej na wysokości 10 cm, co pozwoli na swobodne przemieszczania się małym zwierzętom. Budowa magazynów energii nie wymaga naruszenia i przekształcania siedlisk naturalnych, bądź półnaturalnych, usunięcia drzew i krzewów, czy zajęcia siedlisk wrażliwych, będących potencjalnym miejscem występowania gatunków chronionych. Nie przewiduje się wystąpienia wyraźnego uszczerbku bioróżnorodności omawianego terenu.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac oraz ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
Realizacja przedsięwzięcia będzie związana z przekształceniem krajobrazu rolniczego na krajobraz z elementami przemysłowymi, jednakże oddziaływanie to nie będzie znacząco negatywne.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krośnie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/54/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Podkarpackiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krośnie oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(adres do korespondencji: P. Piotr Czajkowski, ul. Europejska 33, 02-964 Warszawa)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.1.2023
z dnia 16 października 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie magazynów energii o mocy do 202,5 MW i pojemności do 820 MWh wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie miejscowości Widełka na działkach ewidencyjnych nr 2662, 2669/3, 2670/9 i 2670/10 obręb Widełka (0011), gmina Kolbuszowa. Powierzchnia całkowita działek przeznaczonych pod budowę wynosi 3.5184 ha, natomiast powierzchnia zabudowy wyniesie do 1.5253 ha. Powierzchnia terenów biologicznie czynnych po zakończeniu budowy wyniesie ok. 1,9931 ha. Powierzchnia w obszarze planowanych wygrodzeń wyniesie ok. 1,8444 ha.. Teren objętych wnioskiem działek jest obecnie wykorzystywany głównie rolniczo.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. wykonanie:
- magazynów energii – w ilości 195 sztuk,
- stacji GPO - Główny Punkt Odbioru,
- stacji transformatorowych - ilości 95 sztuk,
- tras oraz linii kablowych,
- utwardzonych dróg wewnętrznych,
- zjazdów na teren inwestycyjny z publicznych dróg dojazdowych,
- ogrodzenia,
- monitoringu.
Na etapie budowy przewiduje się dostarczenie magazynów energii, stacji kontenerowych i pozostałych urządzeń wymaganych do funkcjonowania magazynów energii na kilkunastu samochodach. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji przedsięwzięcia dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji jako elementy przygotowane do montażu. Maksymalna wysokość zabudowy będzie wynosiła do 4 m.
Na terenie planowanej inwestycji inwestor zajmował się będzie magazynowaniem nadwyżek wyprodukowanej energii elektrycznej, które będą wprowadzane do sieci energetycznej w okresie zwiększonego zapotrzebowania na energię.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedsięwzięcie realizowane będzie w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 oraz poza granicami pozostałych wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.). W odległości ok. 8 km położony jest specjalny obszar ochrony siedlisk Mrowle Łąki PLH180043.
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach głównego korytarza ekologicznego (Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie GKPd-5A), wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M.2005), który został zaktualizowany w latach 2010 –2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.