Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–11–03
OŚiGW.6220.2.10.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – STAROSTA KOLBUSZOWSKI, ul. 11 Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa reprezentowanego przez Pełnomocnika – P. Paulina Serwatka-Masłyk, ul. Gromskiego 5/15, 35-233 Rzeszów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 1,2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 1,2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
- odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości co najmniej 150 cm,
- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,
- prace ziemne w obrębie korzeni drzew będą wykonywane ręcznie.
Uzasadnienie
Inwestor STAROSTA KOLBUSZOWSKI, ul. 11 Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa reprezentowany przez Pełnomocnika – P. Paulina Serwatka-Masłyk, ul. Gromskiego 5/15, 35-233 Rzeszów, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 2 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 4 sierpnia 2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 1,2 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/38/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej wszczął postępowanie administracyjne w tej sprawie zawiadamiając wszystkie strony za pomocą wydanego obwieszczenia, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski, co do sposobu realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 10 sierpnia 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.10.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.19.2023 z dnia 24 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 sierpnia 2023 r.), wyraził stanowisko iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
W swojej opinii Organ stwierdził, iż produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju, z kolei niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.21.2023.BM.3 z dnia 25 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
28 sierpnia 2023 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 8 września 2023 r. Następnie pismem z dnia 8 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 11 września 2023 r.) przedłużył termin do 22 września 2023 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.188.2023.AT z dnia 8 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 12 września 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.21.2023.BM.6 z dnia 14 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
18 września 2023 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 1,2 MW w oparciu o ogniwa fotowoltaiczne w ilości do 3000 sztuk
o mocy minimum 400 W każdy. Inwestycja zlokalizowana będzie na części działek o numerach ewidencyjnych 26/8 i 26/11 w miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa o łącznej powierzchni zabudowy przemysłowej około 1,9302 ha.
W ramach przedsięwzięcia realizowane będą także: jedna kontenerowa stacja transformatorowa z jednym lub dwoma transformatorami olejowymi, opcjonalnie z magazynem energii o mocy elektrycznej do 1,2 MW i pojemności do 10 MWh i infrastrukturą techniczną (konstrukcja nośna pod panele, inwertery, oświetlenia zewnętrzne terenu, linie kablowe NN i SN, instalacja odgromowa, instalacja monitoringu, instalacja monitorująca stan i ilość wyprodukowanej energii, komunikacja wewnętrzna, ogrodzenie).
Jak wskazano w przedmiotowej dokumentacji teren działek objętych wnioskiem jest obecnie terenem niezabudowanych upraw rolnych w postaci gruntów ornych oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją. W pobliżu miejsca realizacji przedsięwzięcia nie znajdują się inne farmy fotowoltaiczne.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji teren, na którym planuje się budowę farmy fotowoltaicznej to obecnie teren nieużytków, zakrzewień oraz zadrzewień, głównie samosiejek w wieku około 10 do 20 lat, w przeszłości wykorzystywany rolniczo jako łąki i pola uprawne. Na terenie realizacji przedsięwzięcia i bezpośrednim sąsiedztwie brak jakiejkolwiek zabudowy kubaturowej. Teren lokalizacji nie posiada szczególnych walorów przyrodniczych.
Nie stwierdzono zbiorowisk cennych przyrodniczo, ani gatunków objętych ochroną
gatunkową roślin.
Teren lokalizacji planowanego przedsięwzięcia nie wyróżnia się pod względem florystycznym czy też fitosocjologicznym od terenów sąsiednich, na których dominują zbiorowiska nawłoci późnej, trzcinnika piaskowego oraz zadrzewienia wierzby i olchy.
W wyniku prac terenowych na terenie planowanego przedsięwzięcia zinwentaryzowano pojedyncze tropy sarny. W wyniku przeprowadzonych badań można uznać, że teren planowanego przedsięwzięcia, jak i jego sąsiedztwo nie są wykorzystywane jako korytarze lokalne. Ze względu na sąsiedztwo terenów zabudowanych, omawiany teren nie stanowi dogodnego miejsca do przemieszczania się zwierząt.
W przypadku badań faunistycznych stwierdzono występowanie 18 gatunków ptaków (np. bocian biały, kos, bogatka, łyska, trznadel i zięba), 4 gatunki ssaków i 2 przedstawicieli herpetofauny (ropucha szara i jaszczurka zwijka). Stwierdzone gatunki należą do pospolicie występujących na terenie kraju.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane oraz prowadzenia prac budowlanych.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały i planowane do zainstalowania urządzenia, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały.
Na etapie eksploatacji zadania będzie występować emisja zanieczyszczeń do powietrza związana ze spalaniem paliw w silnikach pojazdów/maszyn i urządzeń obsługujących instalację. Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie ruch pojazdów obsługujących farmę oraz praca transformatora, inwerterów i magazynu energii.
Jak wskazano w dokumentacji najbliższa zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna znajduje się w odległości ok. 120 m w kierunku południowym, a zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna w odległości ok. 70 m w kierunku wschodnim od granicy projektowanego przedsięwzięcia.
Jak wskazano w dokumentacji wartości równoważnego poziomu dźwięku w punktach obserwacji zlokalizowanych na granicy terenu chronionego akustycznie najbliżej położonego w stosunku do lokalizacji projektowanej farmy fotowoltaicznej nie przekroczą wartości normatywnej dla pory dziennej wynoszącej 50 dB(A) oraz pory nocnej wynoszącej 40 dB(A).
Biorąc pod uwagę powyższe, oraz lokalizację planowanego zamierzenia inwestycyjnego w sąsiedztwie drogi, przewiduje się, iż eksploatacja przedsięwzięcia
nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, a wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.
Przedsięwzięcie w sytuacjach awaryjnych nie będzie stanowić nadzwyczajnego zagrożenia dla środowiska (wobec właściwego sposobu magazynowania i wywozu uszkodzonych modułów fotowoltaicznych). Obiekty instalacji fotowoltaicznych nie zaliczają się do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku występowania awarii przemysłowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku występowania poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 138).
W związku z realizacją przedsięwzięcia przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie wystąpi ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Powstające odpady na etapie realizacji przedsięwzięcia (zgodnie z katalogiem odpadów) zaliczone będą do grupy 17 tj. „Odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)”. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
W przypadku zakończenia cyklu życia modułów, ich utylizacja jest wyjątkowo prosta. Moduły PV nie zawierają szkodliwych substancji, ich główne składniki to krzem (ogniwa i szkło), aluminium oraz plastik, które podlegają recyklingowi.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Oddziaływanie emisji niezorganizowanej z okresu budowy na powietrze atmosferyczne będzie minimalne i zamknie się w granicach działek realizacji farmy fotowoltaicznej. W związku z powyższym, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLBl80005. W odległości ok. 13,8 km od zamierzenia, położony jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Wisłoka z Dopływami PLH180053. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się
w większych odległościach.
Zamierzona inwestycja znajduje się poza granicami korytarzy migracyjnych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R, W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 - 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Mając na uwadze powyższe oraz rodzaj, skalę i lokalizację przedsięwzięcia, a także charakter i zasięg generowanych oddziaływań, inwestycja nie będzie w sposób znacząco negatywny oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336), w tym na przedmioty i cele ochrony ww. obszarów Natura 2000, ich integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Stwierdza się brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r., w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWp): ,,Przyrwa od Dąbrówki do ujścia" kod: RW200011219849; typ: RzN - Rzeka nizinna; status: NAT - naturalna część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; słaby stan ekologiczny, stan chemiczny poniżej dobrego, ogólny stan wód: zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się w granicach obszaru chronionego Natura 2000 - Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B., ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz.1336). Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej. Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko. W trakcie realizacji inwestycji wystąpią oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/59/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(Pełnomocnik: P. Paulina Serwatka-Masłyk, ul. Gromskiego 5/15, 35-233 Rzeszów)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.10.2023
z dnia 3 listopada 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy zainstalowanej do 1,2 MW. Inwestycja realizowana będzie na części działek o numerach ewidencyjnych 26/8 i 26/11 w miejscowości Werynia, gmina Kolbuszowa. Łączna powierzchnia zabudowy przemysłowej wyniesie około 1,9302 ha.
Inwestycja zlokalizowana zostanie na części działek oznaczonych Lzr-PsIV oraz RIV stanowiących obecnie nieużytki rolne porośnięte miejscowo przez zadrzewienia i zakrzewienia, w sąsiedztwie stawów rybnych zajmujących zachodnią część działek.
W związku z inwestycją planuje się zainstalowanie ogniw fotowoltaicznych w ilości do 3000 sztuk o mocy minimum 400 W każdy. W ramach przedsięwzięcia realizowane będą także: jedna kontenerowa stacja transformatorowa z jednym lub dwoma transformatorami olejowymi, opcjonalnie z magazynem energii o mocy elektrycznej do 1,2 MW i pojemności do 10 MWh oraz infrastrukturą techniczną (konstrukcja nośna pod panele, inwertery, oświetlenia zewnętrzne terenu, linie kablowe NN i SN, instalacja odgromowa, instalacja monitoringu, instalacja monitorująca stan i ilość wyprodukowanej energii, komunikacja wewnętrzna, ogrodzenie).
Panele fotowoltaiczne będą ustawione w rzędach, a odległość między nimi będzie wynosić od 2,5 do 11 metrów - teren między rzędami paneli fotowoltaicznych stanowić będzie powierzchnia biologicznie czynna (powierzchnia ta wynosić będzie około 90% powierzchni terenu lokalizacji paneli fotowoltaicznych). Minimalna odległość paneli fotowoltaicznych od granic terenu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosiła 4 m.
Panele będą nachylone pod kątem od 5 do 40o do poziomu. Planowana elektrownia nie będzie wyposażona w trackery ani heliostaty. Moduły będą zamontowane w układzie poziomym na konstrukcjach jedno lub dwupodporowych. Panele zostaną zamontowane na wysokości około 0,5 m od poziomu ziemi, a maksymalna wysokość konstrukcji nie przekroczy 5,0 m od poziomu gruntu. W zależności od kąta nachylenia paneli (co będzie ustalone po szczegółowej analizie w terenie na dalszym etapie projektowania) powierzchnia w rzucie pionowym pojedynczego panelu fotowoltaicznego będzie ulegała zmianie. W związku z tym teren pod panelami pozostanie obszarem biologicznie czynnym.
Ogniwa będą posiadać powłokę antyrefleksyjną dzięki której nie wystąpi efekt olśnienia i nie nastąpi imitacja lustra wody.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLBl80005. W odległości ok. 13,8 km od zamierzenia, położony jest specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Wisłoka z Dopływami PLH180053. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Zamierzona inwestycja znajduje się poza granicami korytarzy migracyjnych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R, W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 - 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.