Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–11–21
OŚiGW.6220.2.3.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 34 lit. c i pkt 35 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. z siedzibą w Płocku, reprezentowanego przez Pełnomocnika – P. Aleksandrę Sobieszek, SelinAr Pracownia Architektury i Wnętrz, ul. E. Ch. Majzela 7/48, 91-439 Łódź o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa zbiornika, studni zlewowej i dystrybutora AdBlue wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie stacji paliw PKN ORLEN S.A. w Widełce, gmina Kolbuszowa dz. nr 4043/10 obręb 0011 Widełka” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa zbiornika, studni zlewowej i dystrybutora AdBlue wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie stacji paliw PKN ORLEN S.A. w Widełce, gmina Kolbuszowa dz. nr 4043/10 obręb 0011 Widełka”
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Uzasadnienie
Inwestor - Polski Koncern Naftowy ORLEN z siedzibą w Płocku, reprezentowany przez pełnomocnika – P. Aleksandrę Sobieszek, SelinAr Pracownia Architektury i Wnętrz, ul. E. Ch. Majzela 7/48, 91-439 Łódź w dniu 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 25 kwiecień 2023 r.) wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa zbiornika, studni zlewowej i dystrybutora AdBlue wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie stacji paliw PKN ORLEN S.A. w Widełce, gmina Kolbuszowa dz. nr 4043/10 obręb 0011 Widełka”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/24/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych § 3 ust. 1 pkt 34 lit. c i pkt 35 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: ,,instalacje do dystrybucji substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi z wyłączeniem stacji paliw gazu płynnego lub sprężonego” oraz ,,instalacje do podziemnego magazynowania substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 20 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Burmistrz Kolbuszowej pismem znak: OŚiGW.6220.2.3.2023 z dnia 04 maja 2023 r. na podstawie art. 50 § 1 k.p.a. wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 24 maja 2023r. (data wpływu do tut. Urzędu: 29 maja 2023r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2023r. (data wpływu do tut. Urzędu: 5 czerwca 2023r.) przedłożył uzupełnioną Kartę informacyjna przedsięwzięcia.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy kpa, które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 9 czerwca 2023 r. do 30 czerwca 2023 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 9 czerwca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.3.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie, z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.12.2023 z dnia 27 czerwca 2023 r. przedstawił stanowisko, że dla projektowanego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. W swojej opinii zważył na fakt iż, inwestycja pozwoli na wdrożenie bezpiecznej dla środowiska technologii magazynowania i dystrybucji czynnika AdBlue, który jest stosowany w układach wydechowych diesli i pozwala na częściowe pozbycie się tlenków azotu ze spalin, natomiast niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.13.2023.BM.2 z dnia 27 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
28 czerwca 2023 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 11 lipca 2023 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.1.4901.69.2023.MG z dnia 27 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
29 czerwca 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.13.2023.BM.3 z dnia 11 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 12 lipca 2023 r.) ponownie wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 25 lipca 2023 r. Następnie pismem z dnia 25 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 26 lipca 2023 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 30 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 5 września 2023 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 7 września 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.3.2023 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.13.2023.BM.7 z dnia 19 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 20 września 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia pismem znak: PSNZ.9020.5.12.2023 z dnia 25 września 2023 r. podtrzymał wyrażone wcześniej stanowisko.
W odpowiedzi na przedłożone uzupełnienie karty, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie pismem znak: RZ.ZZŚ.1.4901.69.2023.MG z dnia 25 września 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 27 września 2023 r.) wezwał Inwestora do ponownego uzupełnienia przedłożonej w sprawie dokumentacji.
Inwestor pismem z dnia 5 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 9 października 2023 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie.
Następnie organ prowadzący postępowanie zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy ooś wystąpił ponownie w dniu 12 października 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.3.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.13.2023.PW.9 z dnia 19 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 października 2023 r.), podtrzymał stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 19 września 2023r. znak:WOOŚ.4220.5.13.2023.BM.7. W swojej decyzji zwrócił jednak uwagę na fakt, iż w przedłożonym uzupełnieniu Karty informacyjnej przedsięwzięcia wskazano, że podczas wykonywania próby szczelności fabrycznie nowej instalacji, przy użyciu wody z wodociągu, nie przewiduje się zastosowania substancji chemicznych, w tym barwiących, a woda
po przeprowadzonej próbie, jako ściek przemysłowy zostanie odwieziona do punktu zlewowego oczyszczalni ścieków, a nie jak wskazywano uprzednio zostanie odprowadzona do sieci kanalizacji deszczowej.
W związku z przedłożonym uzupełnieniem Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem znak: PSNZ.9020.5.12.2023 z dnia 23 października 2023 r. podtrzymał stanowisko wyrażone opinią z dnia 27 czerwca 2023 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Krośnie wydał ponowną opinię znak: RZ.ZZŚ.1.4901.69.2023.MG z dnia 24 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 października 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na posadowieniu dwupłaszczowego stalowego zbiornika podziemnego AdBlue o pojemności 10 m³, wraz z jednoproduktowym dwuwężowym dystrybutorem AdBlue (1 szt.) oraz montaż studni zlewowej AdBlue, wraz z przewodami technologicznymi i nawierzchnią szczelną na terenie stacji paliw w Widełce na dz. nr 4043/10 obręb 0011-gmina Kolbuszowa.
Przewiduje się dystrybucję AdBlue w ilości ok. 80,4 m³/rok oraz ok. 24 kursy cysterny ze środkiem AdBlue rocznie.
Działka na której planuje się realizację zadania zlokalizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 9.
W sąsiedztwie stacji paliw od strony północnej zlokalizowana jest droga krajowa nr 9, od strony południowej i zachodniej tereny leśne, a od strony wschodniej firma handlowo-usługowa sprzedająca maszyny rolnicze. W odległości ok 450 m w kierunku południowym za kompleksem leśnym zlokalizowana jest baza paliw Orlen Paliwa Spółka z o.o. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa, zagrodowa w odległości ok 1000 m w kierunku południowym i północno-wschodnim.
Jak podano w przedstawionej dokumentacji przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa dodatkowego stanowiska tankowania AdBlue wraz z budową dodatkowego zbiornika AdBlue o pojemności V=10m3 na funkcjonującej już stacji paliw PKN ORLEN S.A. W związku z tym skumulowane zostaną oddziaływania planowanego przedsięwzięcia i pracującej już stacji paliw.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na ilość, jakość emitowanych ścieków bytowych oraz gospodarkę tymi ściekami, ilość i emisję zanieczyszczeń oraz ilość wytwarzanych ścieków deszczowych.
Ze względu na minimalne wartości wielkości hałasu można stwierdzić, że funkcjonowanie dystrybutora AdBlue nie będzie powodowało ponadnormatywnego oddziaływania na tereny chronione akustycznie.
Budowa zbiornika i dystrybutora AdBlue na istniejącej stacji paliw nie wymaga wycinki drzew. Wzdłuż południowej i zachodniej granicy działki rosną krzewy i grupy krzewów przewidziane do pozostawienia. Również na terenie stacji zlokalizowane są krzewy i grupy krzewów przewidziane do pozostawienia. Budowa zbiornika, dystrybutora i przewodów paliwowych oraz odtworzenie nawierzchni w terenie utwardzonym, nie wymaga ingerencji
w zieleń wysoką i średnio wysoką na działce.
Po wybudowaniu projektowanych obiektów i urządzeń wszystkie tereny wolne od zabudowy, niebędące powierzchniami utwardzonymi, przeznaczonymi do komunikacji pieszej, samochodowej bądź dystrybucji paliw planuje się pokryć zielenią.
Planowana inwestycja będzie realizowana na terenie już przekształconym, w związku z powyższym, nie przewiduje się wystąpienia znaczących zagrożeń dla bioróżnorodności w rejonie przedmiotowej inwestycji.
Realizacja planowanego zamierzenia wymagać będzie użycia surowców naturalnych, głównie wody.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m. in.: spalania paliw w silnikach urządzeń, maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane oraz prowadzenia prac ziemnych, budowlanych i montażowych. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza na przedmiotowym etapie w momentach przestoju maszyn i pojazdów wyłączane będą silniki, a sprzęt wykorzystywany podczas prac budowlanych będzie sprawny technicznie. Występujące oddziaływania i uciążliwości związane z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia to m.in: emisja hałasu związana z pracami budowlanymi, a także z transportem materiałów budowlanych oraz pracą sprzętu budowlanego (m.in. koparka). Będą one miały charakter krótkotrwały i okresowy. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz realizację ww. prac w porze dziennej (tj. w godzinach pomiędzy 6.00 – 22.00). Uciążliwości związane z przedmiotowym etapem będą miały charakter okresowy, odwracalny i ustaną wraz z zakończeniem prac realizacyjnych.
Podczas eksploatacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie związana m. in. z procesami: przeładunku, magazynowania i dystrybucji paliw, spalaniem paliw w pojazdach poruszających się po przedmiotowym terenie. Jak wskazano w dokumentacji w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia nowym źródłem hałasu na stacji będzie pompa zatapialna zbiornika o mocy akustycznej max. 40 dB(A).
Zgodnie z informacją zawartą w przedmiotowej dokumentacji najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym od terenu planowanej stacji paliw, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) to tereny zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy.
Jak wskazano w dokumentacji najbliższa zabudowa zlokalizowana jest w odległości ok. 560 m w kierunku południowo-wschodnim.
Biorąc pod uwagę powyższe, oraz lokalizację planowanego zamierzenia inwestycyjnego w sąsiedztwie drogi, przewiduje się, iż eksploatacja przedsięwzięcia
nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, a wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone w ww. rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.
Zgodnie z art. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska pojęcie poważna awaria przemysłowa definiowana jako: „poważna awaria w zakładzie; poważna awaria jest to zdarzenie, w szczególności pożar lub eksplozja, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w którym występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem”.
Nie przewiduje się aby planowane przedsięwzięcie z uwagi na zastosowane zabezpieczenia mogło być przyczyną wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej.
W zbiorniku będzie magazynowany 32,5 % wodny roztwór mocznika. Ewentualne niekontrolowane przedostanie się tego roztworu do środowiska np. w przypadku awarii zbiornika nie spowoduje wystąpienia istotnych zagrożeń dla środowiska. Mocznik nie jest toksyczny dla organizmów glebowych. Jest on powszechnie stosowany do nawożenia pól uprawnych. Jest on biodegradowalny – jest pobierany przez rośliny i wbudowywany w ich tkanki.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
Odpady grupowane będą wg klasyfikacji zawartej w katalogu odpadów opublikowanym w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2020r., poz.10).
Podczas realizacji i likwidacji przedsięwzięcia występować będą odpady związane z prowadzeniem prac budowlanych. Są to odpady z grupy 17. Nie przewiduje się powstawania innego rodzaju odpadów podczas realizacji i likwidacji instalacji.
Odpady gromadzone będą selektywne z podziałem na składniki mające charakter surowców wtórnych. W sposób selektywny będą również wywożone przez uprawnione podmioty do zakładu przetwórczego, jak i na składowisko.
Wytworzone odpady będą magazynowane selektywnie na szczelnej, utwardzonej powierzchni. Odpady będą przekazywane firmom zewnętrznym posiadającym niezbędne zezwolenia do ich dalszego zagospodarowania.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać,
że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Jak wskazano w dokumentacji zwierciadło wód podziemnych stabilizuje się na głębokości od ok. 6,4-10,5 m p.p.t. Głębokość wykopów pod zbiornik będzie wynosiła ok. 3 m ppt., natomiast pod rurociągi do ok. 1,2 m.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Teren inwestycji jest usytuowany w otoczeniu kompleksów leśnych, jednakże z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia, a także jego umiejscowienie na terenie już przekształconym nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej i pośredniej dla ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, nie znajduje się również w granicach głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP).
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie GKPd-5A, wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Celem wyznaczenia korytarzy jest zapewnienie łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Z uwagi na lokalizację (bezpośrednie sąsiedztwo drogi) oraz planowane działania minimalizujące, istniejąca stacja paliw nie będzie powodowała upośledzenia funkcjonowania lokalnych, regionalnych lub ponadregionalnych korytarzy ekologicznych. Nie dojdzie również do powstania barier, które pogorszą możliwości migracji zwierząt.
Realizacja przedsięwzięcia nie będzie związana z wycinką drzew. Wzdłuż południowej i zachodniej granicy działki oraz na terenie stacji rosną krzewy i grupy krzewów przewidziane do pozostawienia.
Zgodnie z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, lokalizację planowanego przedsięwzięcia należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a także oceny wymaganej zapisami art. 6.3. Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Jak przedstawiono w przedłożonej dokumentacji, zgodnie z przeprowadzoną w maju 2023 r. oceną jakości gruntów na terenie stacji paliw nr 4220 Widełka przez GBA Polska wyniki badań powierzchniowej warstwy gruntu nie wykazały przekroczenia wartości granicznych określonych dla gruntów grupy I. Również w przypadku gruntów pobranych z głębokości poniżej 0.25 m (grunty pobrane z otworów badawczych) w żadnej z próbek nie stwierdzono przekroczenia wartości granicznych dla gruntów grupy I
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W obrębie planowanej inwestycji nie są usytuowane żadne zabytki figurujące w rejestrze zabytków ani zidentyfikowane stanowiska archeologiczne na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 t.j.). W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
W sąsiedztwie stacji paliw od strony północnej zlokalizowana jest droga krajowa nr 9, od strony południowej i zachodniej tereny leśne, a od strony wschodniej firma handlowo-usługowa sprzedająca maszyny rolnicze. W odległości ok. 450 m w kierunku południowym za kompleksem leśnym zlokalizowana jest baza paliw Orlen Paliwa Spółka z o.o. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa, zagrodowa w odległości ok. 1000 m w kierunku południowym i północno-wschodnim.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Nawiązując do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie zlewni jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) ,,Mrowla" o kodzie: PLRW20001022669, typ PNp (potok lub strumień nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (HIR ≤0,40 oraz wyznaczenie jako SZCW w poprzednim cyklu planistycznym), w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest umiarkowany potencjał ekologiczny (złagodzone wskaźniki: [azot amonowy]; pozostałe wskaźniki - II klasa jakości); zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D, stan chemiczny poniżej dobrego dla złagodzonych wskaźników (azot amonowy) oraz dobry stan chemiczny dla pozostałych wskaźników. Dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych do 2027 r. w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot azotanowy, fosfor ogólny, spowodowane warunkami naturalnymi, brakiem możliwości technicznych i nieproporcjonalnością kosztów, a także odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej polegające na złagodzeniu celów środowiskowych, związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: azot amonowy, benzo(a)piren(w), spowodowane występowaniem w obrębie terenu zlewni presji trwale uniemożliwiających osiągnięcie celów środowiskowych, które jednocześnie zaspokajają ważne potrzeby społeczno-gospodarcze (na obecnym etapie stwierdzono brak alternatywnych opcji zaspokojenia tych potrzeb).
Zlewnia ww. JCWP nie została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia oraz została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie tj.: PL.ZIPOP.1393.RP.1203 Rezerwat przyrody Bór, PL.ZIPOP.1393.RP.1457 Rezerwat Przyrody Zabłocie, PL.ZIPOP.1393.0CHK.179 Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B Obszar Natura 2000 Puszcza Sandomierska, PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180043.H Obszar Natura 2000 Mrowle Łąki, PL.ZIPOP.1393.PP.1816063.1410 Pomnik przyrody Czarny Staw, a także PL.ZIPOP.1393.UE.1816122.165 Użytek ekologiczny Trzciana Olszyny.
Ponadto teren objęty inwestycją znajduje się poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi, a także poza terenami zmeliorowanymi.
Poziom zalegania zwierciadła wód podziemnych ustalony zgodnie z dokumentacją archiwalną wykonania piezometrów został nawiercony na głębokościach od 11,4 m p.p.t. do 12 m p.p.t. oraz stabilizował się na głębokościach od 6,45 m p.p.t. do 7 m p.p.t. Sączenia występowały na głębokościach od 6 m p.p.t. do 6,9 m p.p.t. Zgodnie ze sprawozdaniami z badań jakości wody podziemnej w piezometrach, wykonywanych w latach 2021, 2022 oraz 2023, głębokość zwierciadła wynosiła od 9,8 m p.p.t. do 10,55 m p.p.t. Mając na względzie powyższe oraz fakt, że wykopy pod zbiornik AdBlue będą wykonywane do głębokości około 3 m p.p.t., Inwestor nie przewiduje konieczności odwadniania wykopów
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Widełka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o blisko 100 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Oddziaływanie przedsięwzięcia rozpocznie się wraz z jego realizacją i wiązać się będzie z pracami budowlano-montażowymi. W trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia większość oddziaływań zaniknie, a pozostałe, jak emisji hałasu, powstawanie wód opadowych i roztopowych, zagrożenia wystąpienia sytuacji awaryjnych będą niezauważalne. Zachowane zostaną wszystkie standardy ochrony środowiska, nie będą występowały ponadnormatywne uciążliwości.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska
w rejonie lokalizacji Inwestycji.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa dodatkowego stanowiska tankowania AdBlue na funkcjonującej już stacji paliw PKN ORLEN S.A. W związku z tym skumulowane zostaną oddziaływania planowanego przedsięwzięcia i pracującej już stacji paliw.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, a tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada więc na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza realizacji przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że uwzględniając wszystkie zalecenia, o których mowa w niniejszej decyzji, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania, o których mowa w obowiązujących przepisach prawa w tym zakresie. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krośnie uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/66/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krośnie.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
(Pełnomocnik: P. Aleksandra Sobieszek SelinAr Pracownia Architektury i Wnętrz, ul. E. Ch. Majzela 7/48, 91-439 Łódź)
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Załącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.3.2023
z dnia 21 listopada 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie na działce ozn. nr ewid. 4043/10; obręb 0011 Widełka, gmina Kolbuszowa. Administracyjnie działka ta, położona jest na terenie wsi Widełka znajdującej się w południowo-wschodniej Polsce, w województwie podkarpackim w powiecie kolbuszowskim.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa dwupłaszczowego stalowego zbiornika podziemnego AdBlue o pojemności 10m3, wraz z dystrybutorem AdBlue – 1 szt., jednoproduktowy, dwuwężowy wyposażony w moduł węża, zawór elektromagnetyczny, elektroniczną jednostkę do sterowania wszystkimi funkcjami dystrybutora oraz montaż studni zlewowej AdBlue, wraz z przewodami technologicznymi i nawierzchnią szczelną na terenie stacji paliw PKN ORLEN S.A. w Widełce.
Projektowany zbiornik wykonany zostanie zgodnie z normą EN 12285, ze stali węglowej z wewnętrzną powłoką odporną na AdBlue. Kroćce wykonane będą
ze stali kwasoodpornej. Szczelność zbiornika kontrolowana będzie w sposób ciągły, z zastosowaniem tzw. suchej metody sygnalizacji przecieków do przestrzeni międzypłaszczowej przez czujnik np. Petro Vend. Osprzęt zbiornika wykonany ze stali nierdzewnej kwasoodpornej. Zbiornik zostanie zabezpieczony antykorozyjnie u producenta.
Zbiornik dostarczony będzie w komplecie ze szczelną i iskrobezpieczną studzienką w wykonaniu najazdowym oraz z kompletnym wyposażeniem. Posadowiony zostanie na płycie fundamentowej i zamocowany obejmami stalowymi. Zbiornik zostanie dostarczony w całości, z pełnym wyposażeniem producenta, transportowany i osadzony za pomocą dźwigu.
Preparat AdBlue wydawany będzie poprzez projektowany odmierzacz czynnika AdBlue jednoproduktowy, dwuwężowy wyposażony w moduł węża, zawór elektromagnetyczny, elektroniczną jednostkę do sterowania wszystkimi funkcjami dystrybutora.
Do wykonania instalacji AdBlue projektuje się zastosowanie systemów rurowych firmy Brugg. Rurociągi zlewowy oraz odpowietrzający zbiornika zostaną wykonane z rur typu SECON-X. Natomiast rurociąg zasilający dystrybutor (tłoczny) wykonany zostanie z rury PETREX CNT.
Przewiduje się dystrybucję AdBlue w ilości ok. 80,4 m³/rok oraz ok. 24 kursy cysterny ze środkiem AdBlue rocznie.
Układ komunikacyjny (wjazd, wyjazd na stację) z drogi krajowej nr 9 - bez zmian.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach korytarza ekologicznego Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie GKPd-5A, wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży. Celem wyznaczenia korytarzy jest zapewnienie łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.