Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

26
mar  2024

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 26 marca 2024 r., znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Małopolski – Leżajsk polegająca na budowie mostu w km 25+968 wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w m. Kolbuszowa Dolna”


Kolbuszowa, 2024–03–26

OŚiGW.6220.2.11.2023

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Zarząd Województwa Podkarpackiego poprzez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a, 35-105 Rzeszów, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Małopolski – Leżajsk polegająca na budowie mostu w km 25+968 wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w m. Kolbuszowa Dolna” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
w Stalowej Woli:

orzekam

  1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Małopolski – Leżajsk polegająca na budowie mostu w km 25+968 wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w m. Kolbuszowa Dolna”,
  1. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji
    i eksploatacji przedsięwzięcia:
  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji.
  5. Wycinka drzew i krzewów będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 15 października. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie lęgowym (np. z uwagi na kolizję z niezinwentaryzowanym uzbrojeniem podziemnym,
    brak zachowania odpowiedniej motoryki drzewa), możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
  6. W trakcie prac w obrębie rowu melioracyjnego, położonego na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia, należy zachować szczególną ostrożność celem niedopuszczenia do zanieczyszczenia jego wód.
  7. Ewentualne przypadkowe uszkodzenia gruntu w obrębie ww. urządzenia melioracji, powstałe w wyniku prowadzonych robót, zostaną naprawione na koszt Inwestora, a miejsce/a zostaną przywrócone do stanu wyjściowego.
  8. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.
  9. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  10. Transport materiałów na teren budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  11. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, w miejscach do tego przeznaczonych.
  12. W sytuacjach awaryjnych (np. wyciek do gruntu płynów eksploatacyjnych
    ze stosowanego podczas prac sprzętu), należy niezwłocznie podjąć działania mające na celu neutralizację zanieczyszczeń.
  13. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawne pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  14. Emisja hałasu powstała w wyniku jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń nie może przekraczać wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112 t.j.).
  15. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  16. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  17. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  18. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  • Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – Zarząd Województwa Podkarpackiego poprzez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a, 35-105 Rzeszów, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 14 września 2023 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Sokołów Małopolski – Leżajsk polegająca na budowie mostu w km 25+968 wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w m. Kolbuszowa Dolna”.

Wniosek  został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/50/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia zostało zaliczone do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.

Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 4 października 2023 r. znak: OŚiGW.6220.2.11.2023, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 4 października 2023 r. do 25 października 2023 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 4 października 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, pismem znak: PSNZ.9020.5.20.2023 z dnia 17 października 2023 zwrócił się do Burmistrza Kolbuszowej o uzupełnienie wniosku o kwalifikację przedsięwzięcia. Po złożeniu stosownych wyjaśnień  Organ w dniu 3 listopada 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 6 listopada 2023 r.), wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.20.2023 w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący zważył na fakt, iż celem realizacji przedsięwzięcia jest zapewnienie zdolności hydraulicznej obiektu w celu sprawnego odprowadzenia wód opadowo-roztopowych, a tym samym zapewnienie większego bezpieczeństwa i komfortu użytkownikom drogi.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2023.NH.2 z dnia 18 października 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 19 października 2023 r.) wyraził stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełniony zostanie warunek, który uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.4.4901.213.2023.MZ z dnia 7 listopada 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
13 listopada 2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ ten uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 21 listopada 2023 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach rozszerzoną o dodatkowe założenia Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 24 listopada 2023r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2023.NH.4 z dnia
30 listopada 2023 r. podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 18 października 2023 r. znak: WOOŚ.4220.5.22.2023.NH.2.

Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 11 grudnia 2023 r., znak: PSNZ.9020.5.20.2023 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie o tym samym znaku z dnia 3 listopada 2023r.

Po dokonaniu analizy zebranych dokumentów  Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.4.4901.236.2023.MZ z dnia 18 grudnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 21 grudnia 2023 r.),  wydał opinię w przedmiotowej sprawie, w której stwierdził, iż dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Inwestor pismem z dnia 17 stycznia 2024 r. przedłożył do tut. Organu wniosek o dopuszczenie nowych dokumentów w sprawie. Organ prowadzący postępowanie pismem z dnia 23 stycznia 2024 r., znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 wezwał Inwestora do przedłożenia poprawionej karty informacyjnej przedsięwzięcia. Inwestor pismem z dnia 8 lutego 2024 r. przedłożył do tut. Organu wymagane dokumenty.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 14 lutego 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnioną Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.1.2024.AW.2 z dnia 19 lutego 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 lutego 2024 r.),  wezwał Burmistrza Kolbuszowej do uzupełnienia wniosku w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ustalenia ewentualnego zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia.

Tut. Organ pismem z dnia 23 lutego 2024 r., znak: OŚiGW.6220.2.11.2023 złożył do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie stosowne wyjaśnienia w związku z prowadzoną sprawą.

Po zapoznaniu się z przedłożoną karta informacyjną przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem z dnia 22 lutego 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.20.2023 podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie o tym samym znaku z dnia 3 listopada 2023r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami, pismem znak: WOOŚ.4220.5.22.2023.NH.7 z dnia
27 lutego 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 28 lutego 2024 r.), podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 18 października 2023 r. znak: WOOŚ.4220.5.22.2023.NH.2 o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją  Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RZ.ZZŚ.4.4901.213.2023.MZ z dnia 6 marca 2024 r., podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 7 listopada 2023 r., znak: RZ.ZZŚ.4.4901.213.2023.MZ.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec -Kolbuszowa - Sokołów Małopolski - Leżajsk polegającą na budowie mostu w km 25+968 wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w miejscowości Kolbuszowa Dolna, gmina Kolbuszowa, województwo podkarpackie.

Obiekt mostowy powstanie w tej samej lokalizacji co istniejący przepust. Rozbudowa drogi planowana jest w śladzie drogi istniejącej.

Podjęcie inwestycji jest konieczne i uzasadnione ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejącego przepustu na rowie melioracyjnym. Niewystarczające „światło” obiektu powoduje lokalne zalewanie terenów przyległych do drogi wojewódzkiej 875.

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie zdolności hydraulicznej obiektu, celem bezpiecznego przeprowadzenia wód opadowo – roztopowych ze zlewni przez korpus drogi oraz poprawienie parametrów technicznych obiektu mostowego, a tym samym zapewnienie większego bezpieczeństwa i komfortu użytkownikom drogi.

Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 875, rozbiórkę istniejącego przepustu oraz budowę w jego miejsce obiektu mostowego na rowie melioracyjnym, budowę odwodnienia drogi, a także odcinkowe umocnienie dna i skarp rowu.

Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 875 polegała będzie na rozbudowie jezdni do parametrów jak dla klasy „G” (dwa pasy ruchu po 3,5 m) oraz rozbudowie jednostronnego istniejącego chodnika – do parametrów drogi pieszo – rowerowej szerokości 3,0 m. Długość całości odcinka drogi wynosi około 118 m.

Projektowany obiekt inżynierski (most) znajduje się w km około 25 + 967,56 drogi i służy do przeprowadzenia ruchu kołowego oraz ruchu pieszo - rowerowego nad rowem melioracyjnym. Planowany most będzie miał wymiary: długość 6,4 m, szerokość około 14,68 m.

Projekt zakłada wybudowanie tymczasowej drogi (około 175 m) zapewniającej ciągłość ruchu na drodze wojewódzkiej na czas budowy mostu wraz z tymczasowym obiektem (przepust).

Droga wojewódzka Nr 875 w miejscowości Kolbuszowa Dolna dotychczasowo pełni funkcję korytarza umożliwiającego swobodne przemieszczanie się zarówno pojazdów mechanicznych jak i pieszych.

W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji (mostu) występuje rozproszona zabudowa mieszkaniowa jedno i wielorodzinna. W miejscach gdzie nie powstały dotychczas budynki występują pojedyncze pola uprawne i łąki.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Planowana inwestycja nie znajduje się na terenie, na który, planuje się realizację innego przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia którego zakres oddziaływania może prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowaną inwestycją.

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Teren inwestycji stanowi obecnie droga wojewódzka pełniąca funkcję korytarza umożliwiającego swobodne przemieszczanie się pojazdów mechanicznych oraz pieszych. Planowany do realizacji obiekt mostowy powstanie w tej samej lokalizacji co istniejący przepust, natomiast rozbudowa drogi planowana jest w śladzie drogi istniejącej.

Dotychczasowy sposób wykorzystania terenu inwestycji stanowi zatem istniejąca infrastruktura nie pokryta roślinnością. W sąsiedztwie inwestycji występuje rozproszona zabudowa mieszkaniowa jedno i wielorodzinna oraz pola uprawne i łąki.

Na potrzeby przebudowy mostu przewiduje się konieczność wycinki drzew i dziko rosnących krzaków o powierzchni około 15 m2.

W sąsiedztwie inwestycji oraz na jej terenie nie zinwentaryzowano siedlisk podlegających ochronie (zarówno roślinnych jak i zwierzęcych w tym szczególnie: płazów ptaków czy nietoperzy).

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne w sąsiedztwie terenów chronionych pod względem akustycznym będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej.

Planuje się wprowadzenie rozwiązań mających na celu ograniczenie emisji do powietrza poprzez m. in.  ograniczenie pracy silników na biegu jałowym, zabezpieczenie pylistych materiałów sypkich przed ich rozwiewaniem np. poprzez przykrycie plandekami. Skrzynie ładunkowe pojazdów przewożących masy bitumiczne, będą szczelnie zakryte.

Zakłada się, że realizacja zadania, poprzez wykonanie nowego mostu poprawi płynność ruchu pojazdów, co przyczyni się do mniejszej emisji spalin do powietrza oraz mniejszej emisji hałasu. Najbliższe zabudowania znajdują się w odległości ok. 36 m od obiektu mostowego, jest to zabudowa zagrodowa, dla której dopuszczalny poziom hałasu wynosi 65 dB w porze dziennej i 56 dB w nocy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) oraz zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, dla której dopuszczalny poziom hałasu wynosi 61 dB w porze dziennej i 56 dB w nocy, zgodnie z ww. rozporządzeniem.

Inwestycja polegać będzie przede wszystkim na zwiększeniu światła obiektu poprzez zamianę przepustu na obiekt mostowy. Będzie to ingerencja punktowa, niewpływająca na zwiększenie natężenia ruchu samochodowego na tym odcinku, a co za tym idzie nie spowoduje pogorszenia klimatu akustycznego. Nowa nawierzchnia przyczyni się do ograniczenia emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych dzięki większej płynności ruchu drogowego.

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

W przypadku planowanego przedsięwzięcia wyklucza się możliwość zajścia poważnej awarii przemysłowej. Jednakże niemniej niebezpieczna awaria to, zdarzenie (emisja, pożar, eksplozja) powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu,
w którym występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji.

W omawianym przypadku istnieje możliwość zajścia awarii transportowej, w wyniku, której nastąpi na przykład eksplozja przewożonego paliwa, czy innej substancji niebezpiecznej, pożar, wyciek paliwa lub innego toksycznego środka chemicznego, czy substancji niebezpiecznej. Zapobiegać tego typu przypadkom można jedynie właściwą, zgodną ze specyfikacją użytkowania drogi inżynierią ruchu i prewencją.

Planowana przebudowa rozwiązań komunikacyjnych w kierunku podniesienia ich standardu zwiększającego płynność i bezkolizyjność ruchu w obrębie projektowanego mostu, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia takiej awarii w obrębie terenów zabudowanych. Czynniki te powodują zmniejszenie ryzyka wystąpienia poważnej awarii.

Ryzyko wystąpienia poważnej awarii na drodze dotyczy przede wszystkim wypadków drogowych z udziałem substancji niebezpiecznych, które wskutek nieprzewidzianych zdarzeń dostają się w sposób niekontrolowany do środowiska. Substancje te pochodzą głównie z przewożonych ładunków, a w mniejszym stopniu z układów technologicznych samych pojazdów (paliwa, oleje itp.).

W wyniku drogowych nadzwyczajnych zagrożeń środowiska powstających na drodze mamy najczęściej do czynienia z:

  • rozlaniem substancji płynnej na powierzchni,
  • uwolnieniem substancji lotnej do atmosfery,
  • wybuchem,
  • pożarem.

W wyniku rozlania substancji na powierzchnię mogą powstać zjawiska wtórne, głównie w postaci parowania. Technologia współczesnego transportu niektórych substancji chemicznych polega, bowiem na jej schłodzeniu i doprowadzeniu do postaci ciekłej. Przy rozszczelnieniu zbiornika substancje takie szybko parują, zamieniając się w gaz.

Skala zagrożenia w przypadku poważnej awarii zależna jest od szeregu czynników, do których zaliczyć można:

  • ilość uwolnionej do środowiska substancji chemicznej,
  • długość czasu pozostawania przez nią w środowisku,
  • stan fizyczny substancji/materiału,
  • toksyczność substancji/materiału,
  • warunki topograficzne i meteorologiczne,
  • stopień zurbanizowania terenu.

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.

Potrzeby sanitarne ekip realizujących prace będą zabezpieczone w przenośnych urządzeniach sanitarnych. Następnie ścieki bytowe będą wywożone przez uprawnioną firmę do oczyszczalni ścieków.

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w pobliżu brak także ujść rzek.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie oddziaływać na wyżej wymienione obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.

Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Nie przewiduje się zatem możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Obszarem Natura 2000 położonym najbliżej miejsca realizacji zadania jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska  PLB180005, w odległości
ok. 2,5 km.

Przedsięwzięcie nie znajduje się w obrębie głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Według informacji podanych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia w sąsiedztwie planowanej inwestycji nie zlokalizowano obszarów mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. h) gęstość zaludnienia:

Średnia gęstość zaludnienia w miejscowości Kolbuszowa wynosi ok. 1073,2 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki" kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Kolbuszowa Dolna, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych.  Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych zidentyfikowanych w rejonie jego lokalizacji,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/14/2024.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś.

Otrzymują:

  1. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, ul. T. Boya Żeleńskiego 19a, 35-105 Rzeszów (Pełnomocnik: P. Jerzy Trojnar Eko Projekt S.C., ul. Handlowa 4/5, 35-103 Rzeszów)
  2. Strony postępowania w trybie art. 49 ustawy k.p.a. w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś
  3. a/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej – doręczenie za pośrednictwem platformy ePUAP
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli – doręczenie za pośrednictwem poczty tradycyjnej

Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa  z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.

Złącznik nr 1

do decyzji Burmistrza Kolbuszowej

znak: OŚiGW.6220.2.11.2023

z dnia 26 marca 2024 r.

CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.)

Planowane do realizacji przedsięwzięcie to rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 875 Mielec - Kolbuszowa - Sokołów Małopolski - Leżajsk polegająca na budowie mostu wraz z rozbudową dojazdów oraz rozbiórką, budową i przebudową infrastruktury technicznej, budowli i urządzeń budowlanych w miejscowości Kolbuszowa Dolna, gmina Kolbuszowa, województwo podkarpackie.

Obiekt mostowy powstanie w tej samej lokalizacji co istniejący przepust, a rozbudowa drogi planowana jest w śladzie drogi istniejącej.

W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji (mostu) występuje rozproszona zabudowa mieszkaniowa jedno i wielorodzinna. W miejscach gdzie nie powstały dotychczas budynki występują pojedyncze pola uprawne i łąki.

Realizacja przedsięwzięcia jest konieczna i uzasadniona ze względu na niskie parametry techniczne i użytkowe istniejącego przepustu na rowie melioracyjnym. Niewystarczające światło obiektu powoduje lokalne zalewanie terenów przyległych do drogi wojewódzkiej 875. Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie bezpiecznego przeprowadzenia wód opadowo – roztopowych ze zlewni przez korpus drogi oraz poprawienie parametrów technicznych obiektu mostowego, a tym samym zapewnienie większego bezpieczeństwa i komfortu użytkownikom drogi.

Zakres prac przewidzianych do wykonania w ramach przedmiotowego działania obejmuje:

  • rozbiórkę istniejącego przepustu pod drogą wojewódzką 875,
  • rozbiórkę przepustów pod zjazdami,
  • rozbiórkę konstrukcji drogi na dojazdach do obiektu,
  • wycinkę drzew,
  • budowę drogi objazdowej z usytuowanym pod nią tymczasowym obiektem (przepust),
  • budowę mostu w ciągu DW 875,
  • budowę przepustów pod zjazdami,
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej 875 do przekroju normatywnego dla klasy drogi G,
  • przebudowę zjazdów,
  • budowę drogi dla pieszych i rowerów,
  • wykonanie umocnienia dna i skarp rowu melioracyjnego,
  • wykonanie odwodnienia drogi,
  • wykonanie zabezpieczenia lub przebudowy sieci gazowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej, jeżeli będzie to konieczne,
  • budowa kanału technologicznego,
  • budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Charakterystyczne parametry określające wielkość planowanego do realizacji zadania:

  • powierzchnia mostu wynosi około – 100 m2,
  • powierzchnia drogi ze zjazdami około – 1030 m2,
  • powierzchnia chodnika około – 385 m2.

Celem projektowanej inwestycji jest rozbudowa fragmentu istniejącej drogi wojewódzkiej Nr 875 w km około 25 + 900 do km około 26 + 018. Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 875 polegała będzie na rozbudowie jezdni do parametrów jak dla klasy „G” (dwa pasy ruchu po 3,5 m) oraz rozbudowie jednostronnego istniejącego chodnika – do parametrów drogi pieszo – rowerowej szerokości 3,0 m. Długość całości odcinka drogi wynosi 118 m. Konstrukcję nawierzchni DW 875 oraz zjazdów stanowią warstwy bitumiczne, konstrukcja nawierzchni drogi dla pieszych i rowerów wykonana będzie z warstw bitumicznych.

Projektowany obiekt inżynierski (most) znajduje się w km 25 + 967,57 drogi wojewódzkiej 875 w miejscowości Kolbuszowa Dolna i służy do przeprowadzenia ruchu kołowego oraz ruchu pieszo - rowerowego nad rowem melioracyjnym. Klasa obciążenia obiektu przyjęta została jako „I”. Ustrój nośny obiektu to jednonawowa ramownica żelbetowa o „świetle” wynoszącym 5,0 m. Pod obiektem ukształtowane zostały półki szerokości 75 cm służące jako przejście dla małych zwierząt, górna powierzchnia półek zostanie wyłożona materiałem ziemnym. Woda opadowa i roztopowa odprowadzana będzie poprzez wpusty drogowe do systemu odwodnienia drogi oraz poprzez spływ powierzchniowy do rowów przydrożnych. Warstwy nawierzchni na obiekcie mostowym: warstwa ścieralna, warstwa wiążąca – asfalt twardolany, izolacja płyty pomostu.

Podstawowe parametry techniczne mostu:

  • Szerokość jezdni między krawężnikami (mierząc prostopadle do osi drogi) - 8,0 m
  • Szerokość jezdni między krawężnikami (mierząc po skosie) - 9,04 m
  • Całkowita szerokość obiektu (mierząc prostopadle do osi drogi) – około 14,68 m
  • Całkowita szerokość obiektu (mierząc po skosie) - 16,59 m
  • Usytuowanie obiektu w planie - w skosie
  • Rozpiętość w „świetle” pod obiektem - 5,0 m
  • Długość całkowita - 6,4 m
  • Klasa obciążenia – I.

Projekt zakłada wybudowanie tymczasowej drogi (około 175 m) zapewniającej ciągłość ruchu na drodze wojewódzkiej na czas budowy mostu wraz z tymczasowym obiektem (przepust).

Umocnienie koryta rowu melioracyjnego wykonane będzie jako „ciężkie”. Na materiał umocnienia zastosowany zostanie kamień łamany na zaprawie. Umocnienie koryta zostanie wykonane w zakresie około 7,35 m od strony „górnej wody” oraz około 28,0 m od strony „dolnej wody” (do istniejącego przepustu). Rów melioracyjny nie jest zarybiony, nie zainwentaryzowano także innych zwierząt.

W ramach inwestycji dokonana zostanie rozbiórka i budowa nowych przepustów pod zjazdami. Przepusty wykonane zostaną o średnicy ϕ 1000, przepust zlokalizowany przy obiekcie mostowym wykonany zostanie z klapą zwrotną.

W celu sprawnego zebrania i odprowadzenia wody opadowej i roztopowej zaprojektowano wpusty drogowe, które poprzez system odwodnienia drogi (kolektor odwodnienia drogi, przykanaliki, studnie i wyloty) odprowadzą wodę do odbiornika jakim jest rów melioracyjny.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Obszarem Natura 2000 położonym najbliżej miejsca realizacji zadania jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska  PLB180005, w odległości ok. 2,5 km.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki