Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2024–10–28
OŚiGW.6220.2.13.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 54a lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – EPLANT 43 Sp. z o.o., ul. Zakliki z Mydlnik 14A, 30-198 Kraków reprezentowanej przez Pełnomocnika – P. Agnieszkę Przeździęk o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa farmy fotowoltaicznej ,,Kolbuszowa Górna II” o mocy nieprzekraczającej 5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i magazynami energii o mocy do 50 MW” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. ,,Budowa farmy fotowoltaicznej ,,Kolbuszowa Górna II” o mocy nieprzekraczającej 5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i magazynami energii o mocy do 50 MW”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
Inwestor – EPLANT 43 Sp. z o.o., ul. Zakliki z Mydlnik 14A, 30-198 Kraków reprezentowany przez Pełnomocnika – P. Agnieszkę Przeździęk, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 16 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 18 lipca 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa farmy fotowoltaicznej ,,Kolbuszowa Górna II” o mocy nieprzekraczającej 5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą i magazynami energii o mocy do 50 MW”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/37/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54a lit.b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni wyznaczanej po obrysie zewnętrznych skrajnych modułów paneli nie mniejszej niż 2 ha na obszarach innych niż obszary objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, z wyłączeniem zabudowy systemami fotowoltaicznymi lokalizowanej na dachach i elewacjach obiektów budowlanych”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 30 lipca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.13.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 30 lipca 2024 r. do 20 sierpnia 2024 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 30 lipca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.13.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.11.2024 z dnia 12 sierpnia 2024 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
Organ opiniujący wskazał, iż produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Ponadto, niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.12.2024.KW.2 z dnia 16 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. organu:
19 sierpnia 2024 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4901.127.2024.MZ z dnia 30 sierpnia 2024 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o ile zostanie spełniony warunek, który uwzględniony został w pkt II niniejszej decyzji.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Inwestor pismem z dnia 3 września 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 4 września 2024r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 9 września 2024 r., pismem znak: OŚiGW.6220.2.13.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.12.2024.KW.5 z dnia 11 września 2024 r., wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją w przedmiotowej sprawie, pismem znak: RZ.ZZŚ.4901.127.2024.AT z dnia 19 września 2024 r., podtrzymał opinię wyrażoną w dniu 30 sierpnia 2024 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 23 września 2024 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 12 sierpnia 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.11.2024.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Planowane przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na działce o nr ewid. 1132/2 obręb Kolbuszowa Górna, gm. Kolbuszowa, pow. kolbuszowski, woj. podkarpackie. Powierzchnia całej działki wynosi 3,27 ha, powierzchnia przeznaczona pod inwestycję wyniesie 2,95 ha.
Zamierzenie inwestycyjne będzie polegało na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 5 MW oraz magazynów energii o mocy do 50 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. W ramach przedsięwzięcia zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 5 MW (do 12 500 szt.). Ponadto, wykonane zostaną, m. in.: inwertery (do 25 szt.), kontenerowe stacje transformatorowe (do 5 szt.), magazyny energii o mocy do 50 MW (do 5 szt.), trasy kablowe, instalacje odgromowe, ogrodzenie, system monitoringu. Na terenie przedsięwzięcia zostanie wykonany plac manewrowy oraz drogi wewnętrzne o nawierzchni pozwalającej na infiltrację wód do gruntu (np. z kruszywa łamanego).
Teren bezpośrednio związany z działalnością gospodarczą (a więc grunt faktycznie na ten cel wykorzystywany) to teren pod budynkiem stacji transformatorowej, magazynem energii oraz teren znajdujący się bezpośrednio pod panelami fotowoltaicznymi. Pozostała część terenu inwestycji (obszar między rzędami paneli) będzie stanowiła teren zielony, biologicznie czynny, na którym prowadzona będzie uprawa łąki. Konstrukcje nie będą w sposób trwały ingerować w podłoże, tj. nie będą posiadały fundamentów.
Teren pod przedsięwzięcie będzie ogrodzony i monitorowany. Obszar oddziaływania przedsięwzięcia zamknie się w terenie przeznaczonym pod inwestycję.
W obszarze oddziaływania wyznaczonym na 100 metrów od granic inwestycji znajduje się farma fotowoltaiczna. Według przedstawionych przez Inwestora informacji, ich oddziaływania nie będą się kumulować. Planowana inwestycja nie ma powiązania z występującymi innymi przedsięwzięciami o podobnym charakterze. Każda z tych instalacji stanowi osobny zespół urządzeń. Ze względu na osobną infrastrukturę techniczną, skumulowane oddziaływanie planowanej inwestycji z występującymi innymi przedsięwzięciami nie powinno występować.
Dzięki zastosowaniu odpowiednich rozwiązań technicznych, budowa instalacji nie powinna przyczynić się znacząco do pogorszenia warunków środowiska na skutek kumulacji oddziaływań.
Rejon terenu lokalizacji projektowanej farmy fotowoltaicznej znajduje się na terenie o charakterze rolniczym. Teren inwestycji obecnie wykorzystywany jest rolniczo, pod uprawę zbóż. Charakteryzuje się on niską klasą bonitacyjną oraz niewielką różnorodnością biologiczną. Na terenie części działki, przeznaczonej pod inwestycję nie występują żadne zabudowania, ani drzewa i krzewy. Sąsiednie tereny to pola uprawne. Szata roślinna cechuje się dominacją zbiorowisk chwastów segetalnych towarzyszących gruntom ornym.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, powierzchnia terenu inwestycji wyniesie do 2,95 ha. Cały teren inwestycji, który zostanie wygrodzony, ulegnie niewątpliwie przekształceniu i zmieni swoją dotychczasową funkcję. Większość terenu jednakże pozostanie biologicznie czynna, ponieważ pomniejszy się ona jedynie o powierzchnie słupów konstrukcji, wbijanych do ziemi, stacji transformatorowych, magazynów energii oraz utwardzonego dojazdu (nawierzchnia twarda przepuszczalna).
Po realizacji inwestycji dotychczasowe wykorzystanie terenu ulegnie zmianie. Oprócz wykonanej zabudowy, będzie prowadzona uprawa łąki (obszar między rzędami paneli oraz pod). Powierzchnia biologicznie czynna będzie stanowić więc naturalną łąkę, okresowo koszoną w zależności od tempa wzrostu, wraz z usuwaniem biomasy.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym, to tereny zabudowy zagrodowej. Dopuszczalny poziom hałasu dla tych terenów wynosi 55 dB w porze dziennej i 45 dB w nocy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Najbliżej zlokalizowana zabudowa zagrodowa znajduje się w obszarze działki inwestycyjnej w odległości ok. 8m.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano – montażowych, która będzie spowodowana pracą wykorzystywanych na placu budowy maszyn i pojazdów transportujących, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter lokalny, krótkotrwały i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko zaplecze budowy zostanie zlokalizowane w oddaleniu od zabudowy. Ponadto przewiduje się m. in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/ wyładunku) oraz prowadzenie prac tylko w ciągu dnia, tj. w godz. od 06.00 do 22.00.
Źródłem hałasu podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia będą inwertery (do 25 szt.), kontenerowe stacje transformatorowe (do 5 szt.), magazyny energii (do 5 szt.), trackery (opcjonalnie). Deklarowana przez Inwestora, dopuszczalna moc akustyczna dla pojedynczego źródła hałasu nie będzie przekraczać 89 dB. Transformatory oraz magazyny energii zostaną umieszczone wewnątrz stacji kontenerowych posiadających obudowę, stanowiącą izolację akustyczną. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych i inwerterów odbywać się będzie w sposób naturalny, poprzez obieg powietrza atmosferycznego. Krótki czas pracy pojedynczego trackera, wynoszący ok. 12 minut w ciągu doby, sprawia iż generowany przez te urządzenia hałas ma charakter chwilowy, przemijający. Zgodnie z przedłożonym uzupełnieniem KIP, główne źródła hałasu (w szczególności magazyny energii) zostaną zlokalizowane w oddaleniu od terenów chronionych pod względem akustycznym.
Etap eksploatacji przedsięwzięcia związany będzie również z niewielkim ruchem pojazdów, m.in. w związku z pracami konserwacyjnymi/serwisowymi oraz koszeniem terenu.
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się iż w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia, wartości dopuszczalne poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określone zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, będą dotrzymane.
Podczas realizacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie ze spalaniem paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących elementy instalacji oraz prowadzenia prac budowlanych i montażowych.
W celu ograniczenia emisji na tym etapie, planuje się m. in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz eliminowanie ich pracy na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/ wyładunku), ograniczanie jednoczesnej pracy maszyn budowlanych, czyszczenie kół pojazdów wyjeżdzających z placu budowy, zabezpieczenie materiałów pylących podczas transportu. Uciążliwości te, będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną po zakończeniu prac.
Eksploatacja instalacji fotowoltaicznej nie będzie generowała zanieczyszczeń do powietrza, poza nieznacznymi emisjami z ruchu pojazdów serwisowych po jej terenie oraz maszyn wykorzystywanych podczas koszenia terenu.
Zgodnie z ustawą z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54) pojęcie „awarii przemysłowej” jest zdefiniowane jako np. pożar, eksplozja, rozszczelnienie instalacji, wydostanie się substancji zanieczyszczających w dużych ilościach do środowiska mogących wywołać niekorzystne zmiany w jakości jego komponentów. Zgodnie z tym elektrownie fotowoltaiczne nie należą do grupy obiektów stwarzających zagrożenie dla środowiska w wyniku wystąpienia pożaru, wybuchu lub wycieku paliwa.
Awarie elektrowni fotowoltaicznych zdarzają się rzadko, a ich wielkość ogranicza się zazwyczaj do uszkodzeń pojedynczych elementów instalacji, takich jak panel fotowoltaiczny, szkło pokrywające panel, falownik (inwerter) oraz złącza – okablowanie. Awarie tego typu nie mają wpływu na środowisko, nie przybierają rozmiaru katastrof naturalnych lub budowlanych, a ich wpływ ogranicza się jedynie do zmniejszenia wydajności instalacji.
W celu zapobiegania awariom, przewiduje się regularne przeprowadzanie kontroli. Wykorzystany sprzęt będzie zabezpieczony materiałami ognioodpornymi, zapobiegającymi pożarom, dodatkowo przewiduje się budowę instalacji odgromowej i przeciwprzepięciowej. Zainstalowany zostanie monitoring, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń przez osoby trzecie.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów.
Realizacja przedsięwzięcia wiązała się będzie z wytwarzaniem odpadów powstających przy wszelkiego rodzaju pracach budowlanych. Będą to przede wszystkim: opakowania po materiałach budowlanych, złom stalowy, odpady z budowy (tj. kawałki drewna, styropian, opakowania tekturowe, opakowania z tworzyw, folia, palety). W fazie budowy, powstawać będą głównie odpady opakowaniowe oraz zużyte urządzenia elektroniczne.
Podczas eksploatacji inwestycji na farmie fotowoltaicznej będą powstawać odpady serwisowe w postaci elementów usuniętych ze zużytych urządzeń oraz odpady opakowaniowe. Głównymi elementami podlegającymi okresowej wymianie będą podzespoły elektroniki i sterowania automatyki, w postaci bezpieczników i płyt sterujących w ilościach kilku sztuk rocznie.
W fazie likwidacji powstaną odpady związane z rozbiórką konstrukcji pod panele fotowoltaiczne oraz usunięciem infrastruktury elektroenergetycznej. Po likwidacji elektrowni fotowoltaicznej powstaną zużyte urządzenia elektroniczne oraz elektryczne.
Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.). Powstające podczas fazy realizacji odpady, będą selektywnie magazynowane w odpowiednich pojemnikach/kontenerach oraz przekazane uprawnionym podmiotom w celu poddania ich procesom odzysku i unieszkodliwiania.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami powierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 – oddalony o ok. 2,13 km. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia nie stwierdzono objętych ochroną gatunkową zwierząt, roślin i grzybów.
Zamierzenie inwestycyjne znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych wg. „Projektu korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: JCWP RW2000102198431 Typ JCWP PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty, SZCW - silnie zmieniona część wód, brak możliwości skutecznego odwrócenia zmian hydromorfologicznych, brak alternatyw dla pełnionych funkcji, jest monitorowaną częścią wód, umiarkowany potencjał ekologiczny, zły stan wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji położony jest poza granicami ww. obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 t.j.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
W bezpośrednim sąsiedztwie terenu przedmiotowej farmy fotowoltaicznej, tj. na działkach o nr ewid.: 1133/5, 1131/4, 1131/7, 1136, 1139/8, znajdują się oraz planowane są przedsięwzięcia tego samego rodzaju. Jak podano w uzupełnieniu KIP, celem ograniczenia oddziaływań skumulowanych na etapie realizacji, budowa przedmiotowej farmy będzie prowadzona w sposób skoordynowany z innymi planowanymi zamierzeniami, a prace budowlane zostaną odpowiednio zorganizowane i rozłożone w czasie. Do kumulacji oddziaływań ww. farm fotowoltaicznych może dojść jedynie w zakresie ich wpływu na lokalny krajobraz, tj. wprowadzaniu do krajobrazu rolniczego kolejnych elementów o charakterze antropogenicznym i przemysłowym.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/52/2024.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.