Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

29
paź  2024

Decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 24 października 2024 r., znak: WOOŚ.421.3.2024.DS.16 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Zmiana na użytek rolny - lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa w obszarze 0,5020 ha (całkowita powierzchnia działki: 0,5855 ha) na działce ewid. nr 28/7, położonej w Nowej Wsi, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie (obręb 0007 Nowa Wieś), stanowiącej użytek leśny, oznaczony jako (las - LsIV obszaru: 0,0852 ha oraz LsV obszaru: 0,4168 ha) i inne użytki rolne (PsV obszaru: 0,0603 ha oraz RV obszaru: 0,0232 ha), jednostka rejestrowa G.472”


Rzeszów, dnia 24 października 2024 r.

WOOŚ.421.3.2024.DS.16

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

Działając na podstawie:

  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572) (dalej: „Kpa”);
  • art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 1 lit. d, art. 84, art. 85 ust.1 i ust. 2 pkt 2, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112) (dalej: „ustawa ooś”);

po rozpatrzeniu wniosku Pana, działającego przez pełnomocnika – Panią, z dnia 25 czerwca 2024 r., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Zmiana na użytek rolny - lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa w obszarze 0,5020 ha (całkowita powierzchnia działki: 0,5855 ha) na działce ewid. nr 28/7, położonej w Nowej Wsi, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie (obręb 0007 Nowa Wieś), stanowiącej użytek leśny, oznaczony jako (las - LsIV obszaru: 0,0852 ha oraz LsV obszaru: 0,4168 ha) i inne użytki rolne (PsV obszaru: 0,0603 ha oraz RV obszaru: 0,0232 ha), jednostka rejestrowa G.472” oraz niżej wymienionej dokumentacji m.in.:

  1. Karty informacyjnej przedsięwzięcia (dalej: „KIP”)
  2. kopii mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  3. zaświadczenia o    braku    obowiązującego       miejscowego    planu    zagospodarowania przestrzennego (dalej: „MPZP”) dla terenu objętego wnioskiem;

orzekam

stwierdzam brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: Zmiana na użytek rolny - lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa w obszarze 0,5020 ha (całkowita powierzchnia działki: 0,5855 ha) na działce ewid. nr 28/7, położonej w Nowej Wsi, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie (obręb 0007 Nowa Wieś), stanowiącej użytek leśny, oznaczony jako (las - LsIV obszaru: 0,0852 ha oraz LsV obszaru: 0,4168 ha) i inne użytki rolne (PsV obszaru: 0,0603 ha oraz RV obszaru: 0,0232 ha), jednostka rejestrowa G.472”, pod następującymi warunkami:

  1. Prace uciążliwe pod względem akustycznym związane z wycinką prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, w godzinach od 06.00 do 22.00.
  2. Drzewa/krzewy nieprzeznaczone do wycinki, zlokalizowane w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia będą zabezpieczone przed uszkodzeniem mechanicznym poprzez:
    1. ręczne wykonywanie prac w obrębie bryły korzeniowej,
    2. odeskowanie lub osłonięcie drzew matami jutowymi bądź słomianymi,
    3. wygrodzenie grupy krzewów płotem lub obudową z desek, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie
  3. Przed pracami związanymi z wycinką drzew i krzewów oraz ich usuwaniem, będzie sprawdzany teren pod kątem występowania zwierząt, które mogłyby zostać nieumyślnie zabite lub uszkodzone przez pracujących ludzi i sprzęt.
  4. Prace ziemne oraz prace związane z wycinką drzew wykonać poza okresem wzmożonej aktywności fauny, w tym poza głównym okresem lęgowym ptaków, poza 1 marca – 31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w tym okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1-3 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia ww. prac. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.

INWESTOR: Pan

UZASADNIENIE

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie wpłynął wniosek Pana ,działającego przez pełnomocnika – Panią, z dnia 25 czerwca 2024 r., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Zmiana na użytek rolny - lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa w obszarze 0,5020 ha (całkowita powierzchnia działki: 0,5855 ha) na działce ewid. nr 28/7, położonej w Nowej Wsi, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie (obręb 0007 Nowa Wieś), stanowiącej użytek leśny, oznaczony jako (las - LsIV obszaru: 0,0852 ha oraz LsV obszaru: 0,4168 ha) i inne użytki rolne (PsV obszaru: 0,0603 ha oraz RV obszaru: 0,0232 ha), jednostka rejestrowa G.472.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem z dnia 28 czerwca 2024 r., znak: WOOŚ.421.3.2024.DS.2, wezwał pełnomocnika Inwestora do uzupełnienia braków formalnych w ww. wniosku. Wniosek został uzupełniony pod kątem formalnym w dniu 4 lipca 2024 r.

Materiał dowodowy został skompletowany stosownie do zapisów art. 74 ust. 1 ustawy ooś i zawierał m.in.: wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, KIP, a także zaświadczenie o braku obowiązującego MPZP dla terenu objętego przedsięwzięciem.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zadania ustalono, że należy je zaliczyć do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 88 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839, ze zm.) tj. „zmianę lasu, innego gruntu o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha pokrytego roślinnością leśną - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub nieużytku na użytek rolny lub wylesienie mające na celu zmianę sposobu użytkowania terenu na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”. Tym samym przedsięwzięcie będące przedmiotem postępowania, należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, jest organem właściwym do wydania żądanej decyzji na podstawie art. 75 ust. 1, pkt 1 lit. d ww. ustawy ooś.

Informacja o złożonym wniosku została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, pod nr 918/2024.

Liczba stron postępowania w niniejszej sprawie przekracza 10, stąd zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, do doręczeń korespondencji, zastosowano przepisy art. 49 Kpa.

Obwieszczeniem z dnia 10 lipca 2024 r, znak: WOOŚ.421.3.2024.DS.4, powiadomiono strony o wszczęciu przedmiotowego postępowania.

Po analizie przedłożonego materiału dowodowego m.in. KIP, stwierdzono, że przedstawia on w sposób dostateczny zagadnień istotnych z punktu widzenia ochrony środowiska, pozwalających ocenić skalę możliwych oddziaływań planowanego zamierzenia na środowisko.

W ramach postępowania, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 4   ustawy   ooś,   pismem   z   dnia   29   lipca   2024   r., znak: WOOŚ.421.3.2024.DS.8, zwrócił się do Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli o wyrażenie opinii dot. potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego zamierzenia. Dyrektor Zarządu Zlewni w Stalowej Woli odpowiadając na ww. wystąpienie, w opinii z dnia 30 sierpnia 2024 r., znak: RZ.ZZŚ.4901.125.2024.MZ, stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wnioskowanego przedsięwzięcia, nie wskazując warunków jego realizacji, eksploatacji czy też likwidacji.

Podczas analizy informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji uwzględniono kryteria selekcji określone w art. 63 ustawy ooś, celem stwierdzenia, czy w analizowanym przypadku istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Po zapoznaniu się z całością zgromadzonego materiału dowodowego, w tym także stanowiskiem organu opiniującego, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie uznał, że w przedmiotowym przypadku, nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie tak obszernego dokumentu, jakim jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wobec powyższego uznano, że wystarczającym dokumentem dla określenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, będzie KIP, zawierająca niezbędne informacje o planowanym zamierzeniu.

Wobec powyższego, mając na uwadze brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, nie zaistniała konieczność zapewnienia udziału społeczeństwa, o którym mówi art. 79 ust. 1 ww. ustawy ooś.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie stosowne do zapisów art. 10 ww. Kpa, Obwieszczeniem z dnia 25 września 2024 r. znak: WOOŚ.421.3.2024.DS.14 powiadomił strony o wydanej opinii przez Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli oraz o zebranym materiale dowodowym, niezbędnym do wydania wnioskowanej decyzji środowiskowej. We wskazanym terminie żadna ze stron, nie skorzystała z możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów.

W ramach przedsięwzięcia planowana jest zmiana lasu na użytek rolny na terenie miejscowości Nowa Wieś, gmina Kolbuszowa. Zamierzenie inwestycyjne będzie realizowane na terenie działki o nr ew. 28/7 o powierzchni ok. 0,5855 ha, stanowiącej zgodnie z załączonym wypisem z rejestru gruntów użytki: LsIV (0,0852 ha), LsV (0,4168 ha), PsV (0,0603 ha) i RV (0,0232 ha). Zmianą przeznaczenia gruntu objęta zostanie część ww. działki oznaczonego jako LsIV i LsV, niestanowiąca własności Skarbu Państwa.

W pierwszym etapie realizacji przedsięwzięcia, nastąpi zrąb zupełny z wykorzystaniem pilarki spalinowej, następnie będą prowadzone prace czyszczące z wykorzystaniem ciągnika lub koparki (usunięcie pni drzew i wyrównanie terenu). Na etapie realizacji inwestycji prowadzona będzie produkcja rolna w systemie rolnictwa ekologicznego z minimalnym wykorzystaniem maszyn rolniczych (ciągnik). Pozostałe prace będą wykonywane ręcznie.

Inwestycja planowana jest do realizacji w krajobrazie użytkowanym rolniczo z licznie występującymi zadrzewieniami, otoczonym rozproszoną zabudową o charakterze zagrodowym. Przez teren działki inwestycyjnej przebiega droga, będąca kontynuacją drogi gminnej.

Podstawowym celem przedsięwzięcia jest zmiana charakteru użytków leśnych na rolne, dla wykorzystania terenu pod zabudowę zagrodową wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz uprawę rolną (ogród warzywny). Inwestor planuje zabudowę z obu stron istniejącej drogi (na większej części planowana jest budowa domu i organizacja ogrodu, zaś na pozostałej części budynku inwentarskiego). Teren planowanej inwestycji nie będzie grodzony.

W czasie prowadzonych prac, na etapie realizacji zadania, wystąpią niewielkie i krótkotrwałe oddziaływania na środowisko. Oddziaływania te będą związane z wycinką drzew (zastosowanie sprzętu mechanicznego) i zagospodarowaniem drewna (transport surowca). Część prac wykonywana będzie ręcznie, co wyeliminuje lub ograniczy konieczność stosowania niektórych maszyn i urządzeń. Oddziaływania te będą miały charakter lokalny i ustaną po zakończeniu prac.

Zgodnie z przedłożoną dokumentacją najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej, dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia oraz 45 dB(A) w porze nocy. Najbliższa zabudowa mieszkalna położona jest w odległości ok. 15 m od granic przedmiotowego przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę, że etap wycinki będzie krótkotrwałym źródłem oddziaływań akustycznych przewiduje się, iż przedsięwzięcie nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w rejonie jego lokalizacji i nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu na ww. terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia wystąpią także emisje zanieczyszczeń do powietrza, których źródłem będą pracujące przy usuwaniu drzew i krzewów maszyny i środki transportu. Emisje i uciążliwości powstające na tym etapie będą miały charakter okresowy, przemijający i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac. Aby ograniczyć uciążliwości akustyczne na tym etapie w trakcie wycinki stosowany będzie sprawny technicznie i właściwie eksploatowany sprzęt, maszyny podczas postoju lub załadunku będą wyłączane oraz wszelkie prace prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, (tj. od godz. 6.00 do 22.00). Oddziaływania te będą miały charakter lokalny i ustaną po zakończeniu prac.

Tankowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz naprawa środków transportu prowadzone będą poza terenem przedsięwzięcia. Ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych będą neutralizowane przy użyciu zgromadzonych na placu budowy środków zabezpieczających (np. sorbentów).

Działania związane z prowadzeniem prac skutkować będą wytwarzaniem odpadów. Odpady te będą magazynowane w wydzielonym miejscu, w pojemnikach zabezpieczone przed czynnikami atmosferycznymi, a następnie przekazywane odpowiednim podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia. Przy gospodarowaniu wytworzonymi odpadami w trakcie realizacji przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587, ze zm.).

Zakres planowanego zamierzenia inwestycyjnego, nie przewiduje przeprowadzenia prac rozbiórkowych. Teren planowanej inwestycji nie jest zabudowany.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: JCWP RW2000102198431 Typ JCWP PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty, SZCW - silnie zmieniona część wód, brak możliwości skutecznego odwrócenia zmian hydromorfologicznych, brak alternatyw dla pełnionych funkcji, jest monitorowaną częścią wód, umiarkowany potencjał ekologiczny, zły stan wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie: 1. Mielecko- Kolbuszowsko-Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179; 2. Sokołowsko-Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187; 3. Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B; 4. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73; 5. Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107; 6.

Użytek ekologiczny bn PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach ww. obszaru chronionego - Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179. Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.

Obszar, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami głównego zbiornika wód podziemnych.

W trakcie realizowanych robót nie będą wytwarzane ścieki technologiczne. Ze względu na krótki termin prowadzonych prac Inwestor nie planuje stosowania toalet przenośnych czy też osobnych miejsca gromadzenia odpadów komunalnych. Na etapie realizacji przedsięwzięcia woda do celów socjalno-bytowych będzie dostarczana spoza terenu inwestycji.

Prowadzone prace nie spowodują zmian stanu wody w gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas prowadzonych prac. Ewentualne wycieki substancji szkodliwych pochodzących z pracujących maszyn lub/i urządzeń, będą unieszkodliwiane poprzez zastosowane sorbenty. Używane do prac maszyny i pojazdy będą myte, naprawiane lub konserwowane poza terenem inwestycji, a ich tankowanie będzie odbywać poza terenem przedsięwzięcia lub w jego obrębie w specjalnie wyznaczonym miejscu, z użyciem środka zabezpieczającego grunt. Wody opadowe i roztopowe powstające na terenie przedsięwzięcia, będą samoistnie odprowadzane do ziemi poprzez infiltrację w obrębie działki inwestycyjnej.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach Mielecko- Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r. poz. 3588, ze zm.).

Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, zlokalizowany w odległości ok. 5,19 km od miejsca planowanej inwestycji.

Zamierzona inwestycja znajduje się poza granicami korytarzy migracyjnych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 przytaczanej uchwały, na terenie Mielecko–Kolbuszowsko– Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478),. Powyższy zakaz obowiązuje jedynie na obszarze: siedlisk wydmowych, 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina i udokumentowanych złóż geologicznych (§ 3 ust. 6 ww. uchwały).

Przedmiotowa inwestycja planowana jest do realizacji w większej odległości od wskazanych rzek oraz siedlisk wydmowych. Teren inwestycyjny położony jest również poza udokumentowanymi złożami geologicznymi, wiec w odniesieniu do zapisów ww. Uchwały Sejmiku Województwa Podkarpackiego, na terenie tym nie obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy ooś. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z naruszeniem ww., jak również pozostałych zakazów obowiązujących na obszarze ww. obszaru chronionego krajobrazu.

Jak wskazano w dokumentacji, obszar inwestycji objęto badaniami terenowymi (styczeń

- maj 2024 r.), z których wynika, że gatunkiem dominującym wśród drzew jest sosna zwyczajna Pinus sylvestris. Stwierdzono także gatunki t.j.: modrzew Larix decidua Mill., brzoza Betula pendula, świerk Picea A. Dietr. i wiśnia ptasia Prunus avium. Wśród gatunków roślin stwierdzono pospolite gatunki np. malina właściwa Rubus ideaus, glistnik jaskółcze ziele Chelidonium majus i fiołek wonny Viola odorata. Na badanym obszarze stwierdzono również dwa gatunki ptaków tj.: szpak zwyczajny Sturnus vulgaris, sroka zwyczajna Pica pica, jeden gatunek ssaka (na terenach sąsiednich – zając szarak Lepus europaeus). Ww. gatunki należą do pospolicie występujących, o stabilnej i niezagrożonej liczebności na terenie kraju.

Drzewostan w obszarze planowanej inwestycji jest zaniedbany. Szacuje się około 8% drzewostanu to wykroty. Znaczna część drzew posiada uszkodzenia pochodzenia organicznego i mechanicznego. Na obszarze objętym przedsięwzięciem nie stwierdzono występowania drzew dziuplastych. Nie stwierdzono gatunków chronionych roślin i grzybów.

Prace ziemne oraz wycinka drzew i krzewów zostaną przeprowadzone poza okresem lęgowym większości gatunków ptaków tj. poza okresem 1 marca–31 sierpnia. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w okresie lęgowym, prace te zostaną poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinka zostanie wstrzymana prac do momentu opuszczenia terenu przez te gatunki lub uzyskania stosownych zezwoleń.

W przypadku drzew/krzewów nieplanowanych do wycinki, w celu ich ochrony przed mechanicznym uszkodzeniem, w niniejszej decyzji wskazano warunek aby zostały zastosowane odpowiednie zabezpieczenia.

Uwzględniając zakres, rodzaj i lokalizację przedsięwzięcia oraz skalę generowanych oddziaływań na środowisko przyrodnicze, należy stwierdzić, że planowane zamierzenie, nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. W związku z powyższym uznano brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, w tym odpowiedniej oceny, wymaganej w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Jednocześnie należy zauważyć, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

W dokumentacji wskazano, iż nie przewiduje się możliwości występowania kumulacji oddziaływań z innych źródeł. Na terenach inwestycji i terenach przyległych nie są prowadzone żadne działania, które prowadziłyby do kumulacji oddziaływań na środowisko.

Z uwagi na fakt, iż planowane zamierzenie dotyczy przekwalifikowania działki, i tym samym dokonania zmiany sposobu jej użytkowania (zmiana lasu na użytek rolny), można stwierdzić, iż realizacja zadania nie wpłynie istotnie na zmianę klimatu. W wyniku usunięcia roślinności leśnej, Inwestor przewiduje wykorzystanie tego terenu do celów rolniczych.

Przedsięwzięcie związane z przekształceniem niewielkiej powierzchni terenu leśnego na użytek rolny, realizowane w otoczeniu terenów zabudowanych, wkomponuje się w istniejący krajobraz, nie pogarszając jego walorów.

Uwzględniając lokalizację przedmiotowego zadania w znacznej odległości od granicy państwa oraz jego przewidywany lokalny zasięg oddziaływania na etapie realizacji i eksploatacji, nie zachodzą możliwości generowania oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Z przeprowadzonego postępowania, w tym analizy całości zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie wynika, że sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, przy zachowaniu metod prowadzenia prac oraz rozwiązań technologicznych, określonych w KIP oraz charakterystyce przedsięwzięcia pozwoli na dotrzymanie obowiązujących standardów jakości środowiska, w tym zdrowia ludzi, na obszarze w zasięgu oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia.

Mając na względzie powyższe okoliczności, na podstawie przepisów przywołanych w podstawie prawnej, orzeczono jak w osnowie.

POUCZENIE

  1. Integralną częścią niniejszej decyzji jest Charakterystyka przedsięwzięcia, stanowiąca opis przedsięwzięcia.
  2. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
  3. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna

 

Załącznik do decyzji:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia

Z up. REGIONALNEGO DYREKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA W RZESZOWIE
Artur Hulinka
Naczelnik Wydziału Ocen Oddziaływania na Środowisko

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki