Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2024–11–12
OŚiGW.6220.2.6.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 2 pkt 2 - w związku z § 3 ust. 1 pkt 14, § 3 ust. 2 pkt 3 - w związkuz § 3 ust. 1 pkt 54 oraz § 3 ust. 1 pkt 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – ,,DELTA SKOWROŃSKI & SKOWROŃSKI” A. Skowroński, M. Skowroński, Sp. J. ul. Krakowska 78b, 36-100 Kolbuszowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa hali produkcyjno – magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach oznaczonych nr ewid. gruntu 209/10 i 214/6 położonych w Kolbuszowej przy ul. Krakowskiej” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
I. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Uzasadnienie
Inwestor – ,,DELTA SKOWROŃSKI & SKOWROŃSKI” A. Skowroński, M. Skowroński, Sp. J. ul. Krakowska 78b, 36-100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 6 maja 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 21 maja 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa hali produkcyjno – magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach oznaczonych nr ewid. gruntu 209/10 i 214/6 położonych w Kolbuszowej przy ul. Krakowskiej”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/25/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 2 pkt 2 - w związku z § 3 ust. 1 pkt 14; § 3 ust. 2 pkt 3 - w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 oraz § 3 ust. 1 pkt 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.:
- § 3 ust. 2 pkt 2 - w związku z § 3 ust. 1 pkt 14
przedsięwzięcia polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia tj. instalacje do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów lub produktów z zastosowaniem rozpuszczalników organicznych, z wyłączeniem zmian tych instalacji polegających na wprowadzeniu do ciągu technologicznego kontenerowych urządzeń odzysku rozpuszczalników;
- § 3 ust. 2 pkt 3 - w związku z § 3 ust. 1 pkt 54 oraz § 3 ust. 1 pkt 82
przedsięwzięcia nieosiągające progów określonych w ust. 1, jeżeli po zsumowaniu parametrów charakteryzujących przedsięwzięcie z parametrami planowanego, realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia tego samego rodzaju znajdującego się na terenie jednego zakładu lub obiektu osiągną progi określone w ust. 1 tj. zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha oraz instalacje związane z przetwarzaniem w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach odpadów, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 41-47, z wyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, o zainstalowanej mocy elektrycznej nie większej niż 0,5 MW lub wytwarzających ekwiwalentną ilość biogazu rolniczego wykorzystywanego do innych celów niż produkcja energii elektrycznej, a także miejsca retencji powierzchniowej odpadów oraz rekultywacja składowisk odpadów.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 6 czerwca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.6.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 6 czerwca 2024 r. do 27 czerwca 2024 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 6 czerwca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.6.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.5.2024 z dnia 21 czerwca 2024 r. wyraził stanowisko, iż przedmiotowe przedsięwzięcie wymaga sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Swoją decyzję uzasadnił lokalizacją oraz skalą planowanej inwestycji.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4901.93.2024.MZ z dnia 27 czerwca 2024 r., (data wpływu do tut. organu:
1 lipca 2024 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.6.2024.IM.5 z dnia 8 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 9 lipca 2024 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 21 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 28 sierpnia 2024 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Następnie Inwestor pismem z dnia 13 września 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 16 września 2024 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie poprawki do ww. uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 9 września 2024 r. i w dniu 23 września 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.6.2024 wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.6.2024.IM.10 z dnia 19 września 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 20 września 2024 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnień Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 1 października 2024 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 21 czerwca 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.5.2024.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją w przedmiotowej sprawie, pismem z dnia 3 października 2024 r., podtrzymał wcześniej wyrażone stanowisko w opinii z dnia 27 czerwca 2024 r. znak: RZ.ZZŚ.4901.93.2024.MZ
Po analizie przedstawionej dokumentacji, uwzględniając stanowisko Państwowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, Organ prowadzący postępowanie uznał, iż w przypadku przedmiotowej inwestycji nie ma wystarczających podstaw do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i sporządzenia raportu. Ponadto, w niniejszej decyzji na Inwestora zostały nałożone warunki mające na celu ograniczenie ryzyka wystąpienia ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko związanego z przedmiotową inwestycją w zakresie hałasu, pylenia i zanieczyszczeń.
Zgodnie Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest obligatoryjne. Organ wydający decyzje stoi zatem na stanowisku, że jeśli będą przestrzegane określone warunki zawarte w niniejszej decyzji, a także zostaną zastosowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, nie powinno ono w znaczny sposób oddziaływać na otaczające tereny.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach o nr ewid. 209/10 i 214/6 w Kolbuszowej przy ul. Krakowskiej. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi na części ww. działek, na powierzchni ok. 0,36 ha. Docelowo teren Zakładu zajmował będzie powierzchnię ok. 1,2 ha i obejmował działki o nr ewid. 206/2, 209/5, 209/7, 209/10 i 214/6.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się budowę hali produkcyjno-magazynowej o powierzchni do ok. 2000 m2. Projektowana hala wykorzystywana będzie o produkcji foli oraz pakowania i magazynowania produktów. W hali posadowione zostaną maszyny, tj. linia do rozdmuchu folii, zgrzewarka folii, granulator odpadów tworzyw sztucznych (wytwarzanych na terenie Zakładu), urządzenie do fleksodruku. Na terenie Zakładu zlokalizowany zostanie podziemny lub naziemny zbiornik na gaz płynny (propan) o pojemności do 10 m3. Ponadto, planuje się wykonać utwardzenia terenu (przebudować istniejące tereny utwardzone). W ramach przedsięwzięcia dojdzie do przebudowy sieci wewnętrznej kanalizacji burzowej oraz sieci elektrycznej. Wykonane zostaną prace wyburzeniowe obiektu budowlanego na terenie Zakładu.
Według przedstawionych informacji, najbliższe otoczenie stanowią tereny przemysłowe, zabudowa mieszkaniowo – usługowa, tereny niezabudowane. W najbliższym otoczeniu nie znajdują się zakłady produkcyjne będące źródłem zorganizowanej emisji zanieczyszczeń do powietrza. Na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia jest już obszarem przekształconym i nie posiada szczególnych walorów przyrodniczych. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
Zgodnie z zapisami Karty informacyjnej przedsięwzięcia, najbliższe tereny chronione akustycznie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) to tereny kwalifikowane jako tereny zabudowy mieszkaniowo-usługowej, dla których dopuszczalne poziomy hałasu wynoszą w porze dnia – 55 dB(A) i w porze nocy – 45 dB(A). Najbliższe budynki mieszkaniowe zlokalizowane są zgodnie z przedłożoną dokumentacją w odległości ok. 42 i 48 m od planowanej hali.
Oddziaływanie na środowisko w zakresie emisji hałasu i zanieczyszczeń do powietrza, w fazie realizacji zamierzenia wynikać będzie m. in. z prac: ziemnych, budowlanych i montażowych oraz transportu niezbędnych materiałów i elementów wyposażenia. Prace realizacyjne prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. W celu ograniczenia ww. emisji przewiduje się m.in.: stosowanie maszyn i urządzeń będących w dobrym stanie technicznym, eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/wyładunku), nakrywanie materiałów sypkich podczas ich transportu, stosowanie gotowych mieszanek przygotowywanych w wytwórniach betonu. Emisje i uciążliwości powstające na tym etapie będą miały charakter okresowy, przemijający i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.
Przedsięwzięcie będzie eksploatowane przez całą dobę. Projektowana linia do rozdmuchu folii, zgrzewarka i linia do granulacji odpadów tworzyw sztucznych pracować będą wewnątrz planowanej hali produkcyjno-magazynowej, która stanowić będzie powierzchniowe źródło hałasu. Przegrody zewnętrzne planowanej hali posiadać będą izolacyjność akustyczną ścian zewnętrznych min. 30 dB, dachu min. 34 dB. Na hali zamontowane zostaną urządzenia wentylacji hali technologicznej (3 szt.) oraz odciągu stanowiskowego procesu flexodruku (1 szt.), o równoważnym poziomie mocy akustycznej pojedynczego urządzenia max. 60 dB(A) – źródła punktowe. Dodatkowo źródło hałasu typu liniowego stanowić będą poruszające się po terenie Zakładu pojazdy.
W dokumentacji przedstawiono obliczenia akustyczne dla pory dnia i pory nocy, w których uwzględniono pracę planowanych w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia ww. źródeł hałasu oraz źródeł hałasu istniejących wraz z możliwą/planowaną rozbudową istniejącej hali. Szacowane natężenie ruchu pojazdów po realizacji zadania przyjęte do obliczeń wynosi w porze dziennej ok. 60 szt. pojazdów osobowych/8 h i ok. 4 szt. pojazdów ciężkich/8 h, w porze nocy ok. 5 szt. pojazdów osobowych/1 h i brak pojazdów ciężkich.
Przedłożone obliczenia nie wykazały przekroczeń wartości normatywnych hałasu w punktach obliczeniowych zlokalizowanych przy najbliższych budynkach chronionym akustycznie i na granicy terenów chronionych akustycznie.
Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych hałasu na najbliższych terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym, spełniając tym samym wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
Po zrealizowaniu przedmiotowego przedsięwzięcia, źródłami emisji zanieczyszczeń do powietrza będą m. in.: kotły (węgiel kamienny (ekogroszek) – istniejący; gaz – projektowany/e), procesy technologiczne (m. in.: produkcja z tworzyw sztucznych, druk fleksograficzny), pojazdy poruszające się po terenie Zakładu.
Procesy technologiczne realizowane będą wewnątrz obiektów kubaturowych. Zanieczyszczone powietrze z komór zasypowych wytłaczarek oczyszczane będzie
w urządzeniach ochrony powietrza gwarantujących stężenie pyłu po oczyszczeniu max. 4 mg/m3. W linii do granulacji tworzyw sztucznych, cięcie przy głowicy będzie realizowane w mgle wodnej. Moduł aglomeratora (składowa część linii do granulacji) wyposażony będzie m. in. w system wyciągu pyłów, które podlegać będą filtracji (skuteczność ok. 90 %). Odpady kierowane do granulatora będą w nim ogrzewane przy wykorzystaniu energii elektrycznej.
Jak podano w przedstawionej dokumentacji przedsięwzięcie w sytuacjach awaryjnych nie będzie stanowić nadzwyczajnego zagrożenia dla środowiska (wobec braku użycia substancji niebezpiecznych) i nie spowoduje wzrostu zagrożeń w stosunku do stanu dotychczasowego.
Analizowany Zakład nie będzie zaliczał się do przedsięwzięć „mogących powodować poważne awarie przemysłowe”. Właściwa organizacja pracy, stosowane regulaminy, kontrola i prawidłowy nadzór nad eksploatacją - zmniejszają ryzyko awarii i możliwość negatywnego wpływu na środowisko.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia wytwarzane będą główne odpady z grupy 17, tj. odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2020 r., poz. 10). Odpady wytwarzane na etapie realizacji przedsięwzięcia magazynowane będą selektywnie na placu budowy, a następnie przekazane zostaną uprawnionym odbiorcom do dalszego zagospodarowania. Ziemia z wykopów wykorzystana zostanie do wyrównania terenu inwestycji.
Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia wytwarzane będą odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne, w postaci stałej i płynnej. Odpady magazynowane będą selektywnie w wyznaczonych miejscach w pomieszczeniu/pomieszczeniach magazynowych m.in. w szczelnych, zamykanych pojemnikach, beczkach, kontenerach, w miejscach zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych. Odpady niebezpieczne magazynowane będą w opakowaniach odpornych na działanie składników umieszczonych w nich odpadów. Odpady przekazywane będą uprawnionym odbiorcom. Na terenie Zakładu podejmowane będą działania mające na celu zmniejszenia ilości powstających odpadów. Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady, wynikające z ww. ustawy o odpadach.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie powinno mieć ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Najbliższym obszarem Natura 2000, jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, znajdujący się w odległości ok. 3,5 km od przedmiotowego terenu.
Zamierzenie inwestycyjne zlokalizowane zostanie na terenie przekształconym, w sąsiedztwie istniejącej zabudowy.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
W najbliższym otoczeniu nie znajduje się gęsta zabudowa mieszkaniowa. Gęstość zaludnienia w gminie miejskiej Kolbuszowa wynosi ok. 1261,1 osób/km². Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły. Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych oraz poza granicami innych obszarów podlegających ochronie, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia głównymi oddziaływaniami związanymi z realizacją inwestycji będą uciążliwości związane z hałasem, emisją zanieczyszczeń na etapie eksploatacyjnym, a powstające zanieczyszczenia, wielkość hałasu będą dotrzymywać określone prawem dopuszczalne poziomy.
W odniesieniu do planowanych prac, oddziaływanie na środowisko i ludzi będzie miało charakter krótkotrwały, odwracalny, powodując jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Skala i złożoność oddziaływania negatywnego obejmie najbliższe sąsiedztwo prowadzonych robót i nie przekroczy terenu objętego wnioskiem. Są to roboty obojętne dla środowiska lub ewentualnie mające chwilowy lokalny wpływ na środowisko. Nie spowoduje to stałej zmiany sposobu wykorzystania terenu.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Jak wskazano w przedstawionej przez Inwestora dokumentacji na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych
i zrealizowanych przedsięwzięć, które mogłyby powodować kumulację oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/54/2024.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.