Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

02
gru  2024

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 2 grudnia 2024 r., znak: OŚiGW.6220.2.11.2024 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi na części działki ozn. nr ew. 952/6 położonej w miejscowości Nowa Wieś, gm. Kolbuszowa”


Kolbuszowa, 2024–12–02

OŚiGW.6220.2.11.2024

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret pierwszy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Anna Mazan – Poborca i P. Bartłomiej Poborca, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi na części działki ozn. nr ew. 952/6 położonej w miejscowości Nowa Wieś, gm. Kolbuszowa” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

  1. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi na części działki ozn. nr ew. 952/6 położonej w miejscowości Nowa Wieś, gm. Kolbuszowa”,
  1. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia należy prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00. Ograniczenie takie, nie dotyczy konieczności prowadzenia robót wynikających z technologii już trwających prac, niepozwalającej na ich przerwanie.
  5. Plac budowy zabezpieczony zostanie w środki neutralizujące ewentualny wyciek substancji ropopochodnych (np. sorbenty, maty absorbujące).
  6. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac będzie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami oraz wykorzystany do zagospodarowania terenów zielonych.
  7. Drzewa i krzewy znajdujące się w pobliżu planowanego przedsięwzięcia, które będą narażone na mechaniczne uszkodzenie w trakcie prowadzenia prac, zostaną zabezpieczone (poprzez ich owinięcie, np. tkaniną jutową, matami wiklinowymi lub słomianymi, a następnie oszalowanie ich deskami do wysokości pierwszych gałęzi i zespolenie opaskami z drutu lub taśmy stalowej, grupy drzew/krzewów będą wygrodzone płotem o wysokości minimum 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni, ewentualne wykopy wykonywane w strefie korzeniowej drzew będą prowadzone ręcznie, w pobliżu drzew nie będą lokalizowane bazy materiałowo – sprzętowe, urobek z wykopów oraz odpady powstających podczas prowadzenia prac budowlanych, itp.).
  8. Wykopy, zagłębienia terenu i tym podobne obiekty niezasypane/niezagospodarowane w danym dniu roboczym, mogące stanowić pułapkę dla drobnych i średnich zwierząt, należy odpowiednio zabezpieczyć, np. szczelnie przykryć po każdym zakończonym dniu pracy. Codziennie rano, przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów i zagłębień terenowych powstałych w trakcie prac, należy sprawdzić, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku takiego stwierdzenia należy je niezwłocznie odłowić i przenieść poza teren realizacji przedsięwzięcia w odpowiednie siedlisko.
  9. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia usunąć wszelkie pozostałe po budowie zanieczyszczenia i niewykorzystane materiały, a następnie przeprowadzić uporządkowanie terenu.
  10. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny i urządzenia oraz poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy.
  11. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  12. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  13. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  • Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – P. Anna Mazan – Poborca i P. Bartłomiej Poborca, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 25 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu:
27 czerwca 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi na części działki ozn. nr ew. 952/6 położonej w miejscowości Nowa Wieś, gm. Kolbuszowa”.

W przedmiotowym wniosku tut. Organ stwierdził braki formalne, dlatego też wezwał Inwestora pismem z dnia 2 lipca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.11.2024 do uzupełnienia wniosku o wydanie decyzji. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty pismem z dnia 9 lipca 2024 r.

Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/36/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć  określonych w § 3 ust. 1 pkt 55 lit.b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „zabudowa mieszkaniowa wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą nieobjęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo miejscowego planu odbudowy, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”.

Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć  mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 22 lipca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.11.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 22 lipca 2024 r. do 12 sierpnia 2024 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 22 lipca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.11.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2024.BK.4 z dnia 5 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. Organu:
6 sierpnia 2024 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 26 sierpnia 2024 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.10.2024 z dnia 6 sierpnia 2024 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.

Organ opiniujący wskazał, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej inwestycja na etapie eksploatacji nie będzie miała negatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2024.BK.6 z dnia 26 sierpnia 2024 r. (data wpływu do tut. organu:
28 sierpnia 2024 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.122.2024.MZ z dnia 30 sierpnia 2024 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 23 września 2024 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał  bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 26 września 2024 r., pismem znak: OŚiGW.6220.2.11.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją w przedmiotowej sprawie, pismem znak:RS.ZZŚ.4901.122.2024.MZ z dnia 3 października 2024 r., podtrzymał opinię wyrażoną w dniu 30 sierpnia 2024 r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2024.BK.9 z dnia 3 października 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 4 października 2024 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 24 października 2024 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 7 października 2024 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 6 sierpnia 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.10.2024.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2024.BK.10 z dnia 24 października 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 października 2024 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś,
na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

  1. a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na działce o nr ewid. 952/6 obręb Nowa Wieś, gm. Kolbuszowa, pow. kolbuszowski, woj. podkarpackie. Powierzchnia całej działki wynosi 2,8433 ha, powierzchnia przeznaczona pod inwestycję wyniesie ok. 0,5 ha.

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na budowie 4 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z budynkami gospodarczymi i infrastrukturą towarzyszącą. Ponadto planowany jest podział terenu przedsięwzięcia na 4 działki oraz wydzielenie drogi dojazdowej. Na każdej z działek projektuje się budowę budynku jednorodzinnego i budynku gospodarczego.

Planowane budynki mieszkalne zostaną wykonane w technologii tradycyjnej murowanej, z fundamentami żelbetowymi, o konstrukcji dachu z więźby drewnianej pokrytej dachówką ceramiczną lub cementową. Alternatywą może być konstrukcja drewniana budynku (bale lub szkielet drewniany). Założenia przewidują, iż liczba kondygnacji naziemnych budynku jednorodzinnego będzie wynosiła 1-2. Budynek gospodarczy będzie posiadał
1 kondygnację naziemną. Powierzchnie utwardzone zostaną wykonane z kostki brukowej lub betonowej.

Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w sąsiedztwie obszarów o charakterze rolniczym oraz budynków mieszkalnych. Wprowadzenie nowych obiektów o podobnym charakterze, będzie stanowiło kontynuację istniejącej zabudowy mieszkaniowej.

  1. b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Według przedstawionych informacji, na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się

w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

  1. c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody
    i powierzchni ziemi:

Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia omawiany teren jest niezabudowany. Obszar objęty zamierzeniem stanowią pastwiska trwałe. Aktualnie teren działki przeznaczony jest pod tereny rolne.

W związku z realizacją przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów. Na obszarze objętym projektem nie stwierdzono gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną.

Na etapie budowy zostaną wykorzystane takie materiały i surowce jak: woda, piasek, żwir, beton, podsypka cementowo – wapienna, cegła, pustak ceramiczny, dachówka itp. Podczas realizacji przedsięwzięcia zostanie zużyta także określona ilość energii elektrycznej. Z uwagi na to, że na placu budowy będą wykorzystywane maszyny i pojazdy, wykorzystywany będzie również olej napędowy.

Woda dla zapewnienia potrzeb pracowników budowlanych oraz do celów technologicznych (np. przygotowanie mieszanek betonowych) będzie dostarczana na teren przedsięwzięcia z zewnątrz, np. w zbiornikach typu „mauzer” i uzupełniania według potrzeb, do czasu przyłączenia do sieci wodociągowej. W trakcie realizacji robót, dla zapewnienia potrzeb sanitarnych pracowników budowlanych, teren przedsięwzięcia zostanie wyposażony w przenośne sanitariaty, z których ścieki będą zagospodarowywane przez uprawnione podmioty.

  1. d) emisji i występowania innych uciążliwości:

W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane materiały oraz prowadzenia prac budowlanych. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na środowisko przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/wyładunku). Ponadto, materiały budowlane sypkie będą zabezpieczone przed pyleniem. Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz
z chwilą zakończenia prac budowlanych.

Zmiana klimatu akustycznego na etapie realizacji zadania będzie związana z ruchem pojazdów dostawczych i prowadzonymi pracami. Będą to jednak uciążliwości krótkotrwałe, odwracalne. Zasięg ich będzie ograniczony i nie będą one decydować trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia.

W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała nieznaczna emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca ze spalania paliw w silnikach pojazdów, poruszających się po terenie przedsięwzięcia oraz z kotłów opalanych gazem ziemnym lub ekogroszkiem lub peletem.

Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, należących do mieszkańców planowanych do wykonania budynków. Z uwagi na skalę oraz rodzaj planowego przedsięwzięcia (które realizowane będzie w sąsiedztwie zabudowy o podobnym charakterze), przewiduje się, że w trakcie funkcjonowania zamierzenia inwestycyjnego nie wpłynie ono znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

  1. e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Z uwagi na charakter inwestycji możliwość wystąpienia awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej jest znikoma. Budynki jednorodzinne wraz z budynkami gospodarczymi zostaną zaprojektowane zgodnie z aktualnymi normami technicznymi i budowlanymi oraz prowadzone będą stałe kontrole prac, sprzętu i maszyn budowlanych, dzięki czemu ryzyko wystąpienia katastrofy będzie bardzo niskie.

  1. f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Na etapie prowadzenia prac budowlanych wytwarzane będą odpady. Odpady te będą magazynowane i zabezpieczone przed dostępem osób postronnych, a następnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane prawem zezwolenia.

Funkcjonowanie przedsięwzięcia skutkować będzie wytwarzaniem odpadów komunalnych. Odpady te będą magazynowane w sposób selektywny, w wydzielonym miejscu oraz regularnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane prawem zezwolenia, celem przewozu odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwiania. Przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).

  1. g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń  powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

  1. a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

  1. b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

  1. c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

  1. d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

  1. e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji w granicach Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r. poz. 3588, z ze zm.). Obszarem sieci Natura 2000 znajdującym się w najmniejszej odległości od przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.

Obszar objętym przedsięwzięciem znajduje poza granicami korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. uchwały na terenie Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478), tj. przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykazała brak znacząco negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu.

Niemniej jednak należy podkreślić, że zgodnie z § 3 ust. 6 ww. uchwały zakaz ten dotyczy wyłącznie przedsięwzięć znajdujących się na obszarze: siedlisk wydmowych, obszarze z udokumentowanym złożem geologicznym oraz w obszarze 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka i Osina. Teren przedsięwzięcia położony jest poza ww. obszarami, w związku z tym w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie odstępstwo od zakazów obowiązujących w granicach Mielecko - Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, w tym zakazu o którym mowa powyżej.

  1. f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

  1. g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
  • Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
  1. h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

  1. i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

  1. j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

  1. k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły. Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

  1. Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179,
  2. Sokołowsko-Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187,
  3. Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B,
  4. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73,
  5. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107,
  6. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), teren planowanej inwestycji znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego – Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

  1. a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Nowa Wieś, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

  1. b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

  1. c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

  1. d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.

  1. e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.

  1. f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Zgodne z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.

Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, które mogłyby powodować kumulację oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.

  1. g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/58/2024.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki