Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

23
gru  2024

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 23 grudnia 2024 r., znak: OŚiGW.6220.2.12.2024 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Wolskiej, Piaskowej i Krakowskiej w Kolbuszowej


Kolbuszowa, 2024–12–23

OŚiGW.6220.2.12.2024

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gminy Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa reprezentowanej przez Pełnomocnika o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Wolskiej, Piaskowej i Krakowskiej w Kolbuszowej” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:

orzekam

I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Wolskiej, Piaskowej i Krakowskiej w Kolbuszowej”,

II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Zaplecze budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, lokalizowane będą poza terenami zadrzewionymi, zbiorowiskami łąkowymi, ciekami/rowami, poza miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
  5. Teren budowy zostanie wyposażony w środki do likwidacji ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych z wykorzystywanych maszyn (np. sorbenty, maty sorpcyjne).
  6. Prace budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. od 06.00 do 22.00. Ograniczenie takie, nie dotyczy konieczności prowadzenia robót wynikających z technologii już trwających prac, niepozwalającej na ich przerwanie.
  7. Prace ziemne związane ze zdjęciem wierzchniej warstwy gleby (humusu) wraz z roślinnością zielną na terenach niezurbanizowanych zostaną przeprowadzone poza okresem wzmożonej aktywności zwierząt, w tym poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 15 października. W przypadku konieczności wykonywania ww. prac w ww. okresie, prace te powinny być poprzedzone kontrolą przyrodnika pod kątem występowania chronionych gatunków zwierząt w okresie 1 – 3 dni przed planowanym rozpoczęciem prac budowlanych. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, prace te należy wstrzymać do momentu opuszczenia danego terenu przez te zwierzęta (np. do zakończenia lęgów, wyprowadzenia młodych) lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków.
  8. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i krzewów oraz co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, będą wykonywane w sposób jak najmniej im szkodzący, tj. w szczególności:

- pnie drzew zostaną zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas budowy, poprzez ich odeskowanie do wysokości co najmniej 150 cm,

- grupy drzew/krzewów zostaną wygrodzone płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie ich pni,

- odsłonięte korzenie drzew zostaną zabezpieczone przed wysuszeniem poprzez owinięcie korzeni narażonych na działanie promieni słonecznych materiałem nasączonym wodą

- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,

- prace ziemne w obrębie korzeni drzew będą wykonywane ręcznie,

- ewentualne przycinanie korzeni będzie prowadzone ostrymi narzędziami tnącymi; niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych oraz uszkadzanie korzeni szkieletowych, odpowiedzialnych za statykę drzewa,

- w przypadku uszkodzenia drzew w czasie prowadzenia robót zostaną one poddane leczeniu, zabiegom pielęgnacyjnym, a w przypadku braku pozytywnych efektów usunięte

  1. W czasie prowadzenia prac ziemnych zdjęty humus będzie gromadzony osobno i na czas prowadzenia prac zostanie zabezpieczony przed zanieczyszczeniami, a następnie wykorzystany do ukształtowania powierzchni terenu.
  2. W celu ochrony płazów (oraz innych drobnych zwierząt) wykopy będą prowadzone (w miarę możliwości) krótkimi odcinkami i zasypywane na koniec każdego dnia roboczego, natomiast w przypadku konieczności pozostawienia otwartego wykopu na noc zostaną one zabezpieczone w taki sposób, aby zapobiec wpadaniu do nich zwierząt, w tym płazów (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć lub tymczasowym ogrodzeniem utrzymywanym w szczelności z gruntem i w miejscach połączeń). Codziennie rano przed rozpoczęciem robót, a następnie bezpośrednio przed zasypaniem wykopów będą one sprawdzane, czy nie zostały w nich uwięzione zwierzęta. W przypadku stwierdzenia zwierząt w wykopach (i innych miejscach mogących stanowić pułapki dla zwierząt), zostaną one natychmiast przeniesione poza teren robót, w odpowiednie dla danego gatunku siedlisko.
  3. Przekraczanie cieków/rowów będzie wykonywane metodą bezwykopową, bez ingerencji w ich koryta i skarpy.
  4. Studzienki kanalizacyjne będą skutecznie zabezpieczone przed wpadaniem do nich zwierząt.
  5. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych, poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia.
  6. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  7. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny i urządzenia oraz poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczać do minimum jednoczesną pracę wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  8. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  9. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  10. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.

III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa, reprezentowany przez Pełnomocnika, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 28 czerwca 2024 r. (data wpływu do tut. Organu: 2 lipca 2024 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic Wolskiej, Piaskowej i Krakowskiej w Kolbuszowej”.

Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/35/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć  określonych w § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km (…)”.

Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć  mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 8 lipca 2024 r. znak: OŚiGW.6220.2.12.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 9 lipca 2024 r. do 30 lipca 2024 r.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 8 lipca 2024 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.12.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.9.2024 z dnia 24 lipca 2024 r. wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane. Organ opiniujący stwierdził, iż inwestycja ta, nie będzie miała negatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.10.2024.KW.2 z dnia 26 lipca 2024 r. (data wpływu do tut. organu: 29 lipca 2024 r.) wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.115.2024.MZ z dnia 27 sierpnia 2024 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Inwestor pismem z dnia 31 października 2024 r., (data wpływu do tut. organu: 5 listopada 2024 r.) przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia, 1 egz. uzupełnienia przekazał  bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 7 listopada 2024 r., pismem znak: OŚiGW.6220.2.12.2024 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem znak: RS.ZZŚ.4901.115.2024.MZ z dnia 15 listopada 2024 r. podtrzymał stanowisko wyrażone w opinii z dnia 27 sierpnia 2024 r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.10.2024.KW.8 z dnia 19 listopada 2024 r. (data wpływu do tut. Organu 20 listopada 2024 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej, po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, pismem z dnia 25 listopada 2024 r., podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 24 lipca 2024 r., znak: PSNZ.9020.5.9.2024.

Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na budowie sieci kanalizacyjnej w miejscowości Kolbuszowa, w rejonie ulic: Wolskiej, Piaskowej i Krakowskiej. Łączna długość planowanej sieci sanitarnej będzie wynosić ok. 6,2 km. Ścieki z nowo skanalizowanych terenów będą odprowadzane do istniejącej oczyszczalni ścieków w Kolbuszowej Dolnej.

W ramach przedsięwzięcia planuje się ułożenie rurociągów grawitacyjno-tłocznych wraz z przyłączami do budynków, montaż studzienek rewizyjnych, budowę przepompowni ścieków. Przed rozpoczęciem wykopów, zostanie wytyczona trasa kanalizacji oraz zostanie wykonane odkrycie istniejącego uzbrojenia podziemnego, celem określenia jego dokładnej lokalizacji. Planowane jest wykonywanie prac ziemnych zarówno sprzętem mechanicznym, jak i ręcznie. Rurociąg będzie układany na dnie wykopu na podłożu odwodnionym, na podsypce z piasku lub pospółki, zasypany warstwami zagęszczonego gruntu. Przewiduje się wykonanie przekroczeń sieci z ciekami, rowami oraz drogami metodą bezwykopową, przy zastosowaniu tulei ochronnych. W celu prawidłowego funkcjonowania sieci kanalizacyjnej wykonane zostaną szczelne, podziemne przepompownie ścieków.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Według przedstawionych informacji, na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Zgodnie z przedstawiona dokumentacją, większą część terenu planowanego przedsięwzięcia obejmują tereny zabudowane gdzie występuje typowa zieleń urządzona i synantropijna. Na działkach niezabudowanych występują zbiorowiska roślinne towarzyszące uprawom rolnym oraz zbiorowiska łąkowe. W sąsiedztwie rowów wykształciły się zbiorowiska szuwarowe i nawiązujące do roślinności wodnej. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów.

Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.

Ponadto, projektowana sieć kanalizacji sanitarnej zostanie usytuowana głównie w obrębie zabudowy mieszkaniowej lub w obrębie pasa drogowego istniejących dróg, gdzie występuje roślinność nieprzedstawiająca szczególnie cennych wartości.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

W związku z prowadzonymi pracami, okresowemu zwiększeniu ulegnie natężenie ruchu transportowego na terenie objętym przedsięwzięciem, co spowoduje zwiększone emisje do powietrza, będące skutkiem pracy silników spalinowych. Są to oddziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia emisji niezorganizowanej związanej z tym etapem, przewiduje się m. in. wykorzystanie nowoczesnego sprzętu oraz jego prawidłową eksploatację, odpowiednie zabezpieczenie materiałów sypkich podczas transportu, zraszanie wodą, hałd materiałów magazynowanych na terenie budowy (w okresach suchych, bezdeszczowych). Uciążliwości związane z etapem realizacji będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą jego zakończenia. Z eksploatacją przedsięwzięcia może wiązać się minimalna ilość substancji złowonnych, związana z pracą przepompowni ścieków. Celem ograniczenia emisji odorów do powietrza, w pompowniach ścieków zastosowane będą filtry antyodorowe.

Jak podano w dokumentacji, trasa projektowanej kanalizacji przebiegać będzie przez tereny chronione pod względem akustycznym, tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), dopuszczalne poziomy hałasu dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wynoszą 50 dB w porze dziennej i 40 dB w porze nocnej.

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia będzie wiązała się z emisją hałasu, spowodowaną pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały na plac budowy. Niekorzystne oddziaływania na tym etapie będą miały charakter okresowy i krótkotrwały oraz ustąpią po wykonaniu ww. prac. Celem ograniczenia emisji hałasu, prace budowlane będą prowadzone sprawnymi maszynami i środkami transportu, wyłącznie w porze dziennej (tj. pomiędzy godzinami 06.00 – 22.00). Ponadto silniki pojazdów i maszyn będą wyłączane w trakcie postoju i rozładunku. Podczas eksploatacji przedsięwzięcia, jedynym źródłem hałasu, będą pracujące pompy przepompowni ścieków. Jak podano w uzupełnieniu KIP, poziom hałasu mierzony przy pokrywach włazowych przepompowni wynosi do ok. 39 dB. Mając powyższe na uwadze, nie przewiduje się przekroczeń obowiązujących wartości dopuszczalnych poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ze względu na charakter przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zaliczana do obiektów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Realizacja przedsięwzięcia, wiązała się będzie z wytwarzaniem odpadów powstających przy wszelkiego rodzaju pracach budowlanych. Powstałe odpady nie będą należały do grupy odpadów niebezpiecznych i będą to przede wszystkim:

- opakowania po materiałach budowlanych, które będą segregowane, a następnie wykorzystywane bądź przeznaczone do unieszkodliwienia,

- złom stalowy oddawany do punktów skupu złomu,

- odpady z budowy (tj. kawałki drewna, styropianu, szkło) będą zbierane do pojemników i wywożone na składowisko, bądź do odzysku.

Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. W celu prawidłowej gospodarki odpadami powstającymi w czasie realizacji przedsięwzięcia, przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.). Powstające podczas fazy realizacji odpady, magazynowane będą selektywnie z zabezpieczeniem przed przedostaniem się z nich zanieczyszczeń do środowiska, a następnie zostaną przekazane uprawnionym podmiotom zewnętrznym prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń  powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.

Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 – oddalony o ok. 2,62 km. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.

Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych wg. „Projektu korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce” (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005; zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży). Projektowane przedsięwzięcie jest inwestycją głównie podziemną, w związku z tym nie będzie stanowiło bariery migracyjnej dla zwierząt. Zakłócenie tras migracyjnych wystąpić może jedynie podczas etapu realizacji przedsięwzięcia, będą to jednak oddziaływania krótkotrwałe, które ustaną wraz z zakończeniem prac.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

  • Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.

h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.

i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.  Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:

  1. Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179,
  2. Sokołowsko-Wilczowolski Obszar Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187,
  3. Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B,
  4. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73,
  5. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107,
  6. Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806042.91.

Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miasta Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. W przypadku realizacji inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej, nie przewiduje się wystąpienia oddziaływań o charakterze oddziaływań skumulowanych. Ponadto na terenie planowanej inwestycji, w czasie budowy kanalizacji sanitarnej nie przewiduje się realizacji przedsięwzięć o podobnym charakterze.

Z uwagi na powyższe, wykluczono możliwość generowania przez planowane przedsięwzięcie oddziaływań mających charakter oddziaływań skumulowanych.

g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/69/2024.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

 

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki