Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2025–03–25
OŚiGO.6220.2.20.2024
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gminy Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa reprezentowanej przez Pełnomocnika o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej – ul. Malwowej w Kolbuszowej o długości 345,25m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”; „Przebudowa drogi gminnej – ul. Storczykowej w Kolbuszowej o długości 94,24m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”; „Przebudowa i budowa drogi gminnej – ul. Astrowej w Kolbuszowej o długości 761,21m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury” w ramach zamierzenia budowlanego „Przebudowa i budowa dróg gminnych na terenie gminy Kolbuszowa” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa, reprezentowany przez Pełnomocnika, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 31 grudnia 2024 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Przebudowa drogi gminnej – ul. Malwowej w Kolbuszowej o długości 345,25m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”; „Przebudowa drogi gminnej – ul. Storczykowej w Kolbuszowej o długości 94,24m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”; „Przebudowa i budowa drogi gminnej – ul. Astrowej w Kolbuszowej o długości 761,21m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury” w ramach zamierzenia budowlanego „Przebudowa i budowa dróg gminnych na terenie gminy Kolbuszowa”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/71/2024 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 14 stycznia 2025 r. znak: OŚiGW.6220.2.20.2024, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 14 stycznia 2025 r. do 4 lutego 2025 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 14 stycznia 2025 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.20.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia.
W dniu 17 stycznia 2025 r. do tut. Organu wpłynęło złożone przez Inwestora uzupełnienie w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym, zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił ponownie w dniu 22 stycznia 2025 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.20.2024 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przedkładając stosowne uzupełnienie.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.10.2025.AT z dnia 29 stycznia 2025 r. (data wpływu do tut. organu:
31 stycznia 2025 r.), w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pod warunkami, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.2.2025 z dnia 28 stycznia 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 29 stycznia 2025 r.) wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane. Organ opiniujący stwierdził, iż inwestycja ta, będzie miała charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.2.2025.JK.4 z dnia 21 lutego 2025 r. (data wpływu do tut. organu: 24 luty 2025 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa drogi gminnej – ul. Malwowej o długości 345,25 m, ul. Storczykowej o długości 94,24 m oraz przebudowa i budowa drogi gminnej – ul. Astrowej o długości 761,21 m. W ramach zamierzenia wykonana zostanie również przebudowa i budowa niezbędnej infrastruktury. Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Kolbuszowa na działkach o nr ewid.: 2393; 2398; 48/195; 48/61; 48/28; 48/167; 48/196; 48/155; 48/265; 48/264; 48/256; 48/255; 48/191; 48/181; 30/38; 30/43; 30/39; 48/176; 32/2; 48/189; 48/175; 30/14 oraz 48/225.
W ramach inwestycji niezbędna jest budowa odwodnienia głównie za pomocą kanalizacji deszczowej. Woda z kanalizacji deszczowej odprowadzana będzie do najbliższych odbiorników za pomocą projektowanych wylotów z kanalizacji deszczowej. Inwestycja zakłada również budowę innych sieci związanych z drogą – kanalizacja kablowa teletechniczna, oświetlenie. Inwestycja zakłada również budowę/przebudowę/zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia terenu, które kolidują z projektowanym układem drogowym lub wymagają budowy. W ramach inwestycji niezbędne będzie również wykonanie przebudowy przepustu pod drogą oraz przebudowy/likwidacji rowów. Ze względu na istniejący system drenarski na przedmiotowym terenie, w ramach inwestycji zostanie wybudowana sieć drenarska, do której wprowadzone zostaną przerwane linie drenarskie i odprowadzone do odbiorników.
Droga na odcinkach przebudowy przebiega po istniejącym szlaku bez konieczności poszerzania pasa drogowego. Odcinek budowy drogi po nowym śladzie obejmuje ok. 250 m ulicy Astrowej. Obecnie na ulicy Malwowej, Storczykowej i Astrowej występuje ruch lokalny samochodów osobowych, pieszych i rowerzystów. Teren przyległy stanowią zabudowania jednorodzinne. Przedmiotowy odcinek jest w pełni dostępny z przyległego terenu poprzez zjazdy. Obszar oddziaływania obiektu, wykracza poza pas drogowy jedynie w kwestii przebudowy rowu otwartego. Inwestycja będzie polegała na przebudowie i budowie dróg gminnych w granicach pasa drogowego. Poza pasem drogowym prowadzone będą prace związane z likwidacją i/lub przebudową rowu otwartego.
Według przedstawionych informacji, na terenie planowanej inwestycji oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia nie występują i nie są planowane inne przedsięwzięcia, w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Nie są planowane również przedsięwzięcia których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji teren, na którym planowana jest realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia jest już obszarem częściowo przekształconym. Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów, obszar bezpośrednio przeznaczony pod planowane zadanie obejmuje działki drogowe (dr). Przedmiotowe ulice o charakterze lokalnym, dojazdowym, przebiegają przez tereny, których najbliższe sąsiedztwo stanowią obszary zabudowane mieszkaniowe – jednorodzinne, tereny rekreacyjno – wypoczynkowe. Nieruchomości, na których planowane jest przedmiotowe przedsięwzięcie stanowią pas drogowy.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia teren realizacji przedsięwzięcia nie posiada szczególnych walorów przyrodniczych. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
Realizacja inwestycji nie spowoduje zmniejszenia powierzchni lub pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych. Ewentualne usunięcie pojedynczych drzew kolidujących z inwestycją nie spowoduje pogorszenia stanu równowagi przyrodniczej.
Obszar inwestycji nie obejmuje również potencjalnych i rzeczywistych siedlisk gatunków. Z uwagi na charakter inwestycji (modernizacja istniejącej infrastruktury w terenie miejskim) zamierzenie nie wpłynie również negatywnie na możliwość migracji zwierząt
i zachowanie połączeń obszaru Natura 2000 z innymi obszarami.
Przedmiotowe przedsięwzięcie dotyczy istniejącej infrastruktury drogowej (poza krótkim odcinkiem ul. Astrowej budowanym po nowym śladzie), w dowiązaniu do terenu zabudowanego, w związku z tym, nie zakłóci estetyki lokalnego krajobrazu.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. W celu ograniczenia emisji hałasu, prace budowlane będą prowadzone sprawnymi maszynami budowlanymi i środkami transportu, wyłącznie w porze dziennej.
Źródłem emisji hałasu do środowiska w fazie eksploatacji drogi będzie hałas drogowy. Zgodnie z dokumentacją ruch pojazdów będzie miał niewielkie natężenie, w większości generowany jest i będzie przez pojazdy osobowe. Ponadto, po realizacji zadania nie przewiduje się wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Biorąc pod uwagę powyższe przewiduje się, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie generować ponadnormatywnego hałasu i spełnione będą wymagania rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
W fazie realizacji, przedsięwzięcie będzie generować do powietrza zanieczyszczenia związane z pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących. Są to odziaływania, których nie można wyeliminować, lecz które mają charakter okresowy i odwracalny. W celu ograniczenia oddziaływania etapu realizacji na jakość powietrza przewiduje się wykorzystanie na placu budowy sprawnych technicznie maszyn i pojazdów. Podczas prowadzonych prac, w celu ograniczenia nadmiernego pylenia: materiały sypkie transportowane i magazynowane będą w sposób ograniczający ich pylenie. Masy mineralno-asfaltowe dostarczane będą jako gotowe. Teren budowy w okresach bezdeszczowych będzie zraszany wodą. Na etapie eksploatacji nastąpi emisja niezorganizowana zanieczyszczeń do powietrza (spalanie paliw w silnikach pojazdów), będzie ona jednak miała nieznaczny wpływ na lokalny stan jakości powietrza.
Realizacja zadania nie wpłynie istotnie na zmianę klimatu, gdyż dotyczy infrastruktury drogowej o charakterze lokalnym i o nieznacznym zaborze terenu.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia planowana inwestycja nie jest zaliczana do obiektów stwarzających zagrożenie występowania poważnych awarii przemysłowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
Przedsięwzięcie dzięki zastosowanym rozwiązaniom organizacyjnym, technicznym i technologicznym, nie będzie powodować zagrożeń wystąpienia poważnej awarii i katastrofy budowlanej. Jedynym niebezpieczeństwem dla środowiska, będzie wydostanie się paliw oraz olejów do środowiska gruntowo-wodnego, z poruszających się po drodze pojazdów. Przedmiotowy układ dróg wykonany zostanie w sposób zabezpieczający go przed klęskami żywiołowymi, takimi jak: fale upałów, susze, pożary, nawalne deszcze i burze, katastrofalne opady śniegu, fale mrozu. Inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Realizacja przedsięwzięcia, wiązała się będzie z wytwarzaniem odpadów. Na etapie prac budowlanych powstaną odpady związane z rozbudową drogi, a także z użytkowaniem pojazdów dowożących materiały budowlane oraz funkcjonowaniem zaplecza socjalnego
dla pracowników. W czasie eksploatacji powstaną odpady związane głównie z czyszczeniem i utrzymaniem porządku na drodze.
Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587, ze zm.). Odpady, powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny, a następnie zostaną przekazane uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478, ze zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, znajdujący się w odległości ok. 3,7 km od przedmiotowego zadania.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia, jego lokalizację oraz wskazane warunki jego realizacji, stwierdza się, że planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązać ze znaczącym oddziaływaniem na elementy przyrodnicze środowiska, w tym na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji znajduje się poza granicami ww. obszarów chronionych, ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Wobec powyższego realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miasta Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa
nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji.
Inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie ciągu komunikacyjnego do obecnych wymogów. Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego charakter i skalę, nie przewiduje się wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także w istotny sposób istniejące zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
Z uwagi na powyższe, wykluczono możliwość generowania przez planowane przedsięwzięcie oddziaływań mających charakter oddziaływań skumulowanych.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/17/2025.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17/2271333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail:rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
_________________________________________________________________
Sprawę prowadzi: K.N., tel. 17 2271 333 wew. 340
Złącznik nr 1 do decyzji Burmistrza Kolbuszowej znak: OŚiGO.6220.2.20.2024 z dnia 25 marca 2025 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 t.j.)
Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa i budowa drogi gminnej wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury. Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Kolbuszowa na działkach o nr ewid.: 2393; 2398; 48/195; 48/61; 48/28; 48/167; 48/196; 48/155; 48/265; 48/264; 48/256; 48/255; 48/191; 48/181; 30/38; 30/43; 30/39; 48/176; 32/2; 48/189; 48/175; 30/14 oraz 48/225.
Inwestycja będzie polegała na przebudowie i budowie dróg gminnych w granicach pasa drogowego. Poza pasem drogowym prowadzone będą prace związane z likwidacją i/lub przebudową rowu otwartego. Inwestycja składać się będzie z trzech zadań, kolejno: „Przebudowa drogi gminnej – ul. Malwowej w Kolbuszowej o długości 345,25 m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”, „Przebudowa drogi gminnej – ul. Storczykowej w Kolbuszowej o długości 94,24 m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury” oraz „Przebudowa i budowa drogi gminnej – ul. Astrowej w Kolbuszowej o długości 761,21 m wraz z przebudową i budową niezbędnej infrastruktury”. Drogi posiadać będą klasę techniczną D – dojazdowe. Drogi jednojezdniowe, składające się z takich elementów jak: jezdnia, chodnik, ścieżka rowerowa, ciąg pieszo-rowerowy, pobocze, zatoka postojowa, opaska bezpieczeństwa. Dodatkowo droga wyposażona będzie w odwodnienie, oświetlenie, kanalizację kablową teletechniczną. Na odcinkach przebudowy przedsięwzięcie zlokalizowane będzie po istniejącym śladzie drogi z kruszywa, na odcinku budowy ul. Astrowej droga przebiegać będzie po nowym śladzie. Odcinek budowy drogi po nowym śladzie obejmuje ok. 250 m ulicy Astrowej.
W ramach inwestycji niezbędna jest budowa odwodnienia głównie za pomocą kanalizacji deszczowej. Woda z kanalizacji deszczowej odprowadzana będzie do najbliższych odbiorników za pomocą projektowanych wylotów z kanalizacji deszczowej. Inwestycja zakłada również budowę innych sieci związanych z drogą – kanalizacja kablowa teletechniczna, oświetlenie. Inwestycja zakłada również budowę/przebudowę/zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia terenu, które kolidują z projektowanym układem drogowym lub wymagają budowy. W ramach inwestycji niezbędne będzie również wykonanie przebudowy przepustu pod drogą oraz przebudowy/likwidacji rowów. Ze względu na istniejący system drenarski na przedmiotowym terenie, w ramach inwestycji zostanie wybudowana sieć drenarska, do której wprowadzone zostaną przerwane linie drenarskie i odprowadzone do odbiorników.
Zakres wykonywanych robót obejmuje m.in.:
- roboty przygotowawcze,
- przebudowę i budowę systemu odprowadzania wód opadowych i roztopowych wraz z budową wylotów do odbiorników, koryta odbiorników zostaną umocnione w obrębie wylotów,
- przebudowę rowu w formie zarurowania,
- przebudowę przepustu pod koroną drogi,
- wycinka drzew,
- dostosowanie niwelety drogi do przyległego terenu,
- wykonanie nowej nawierzchni dróg,
- przebudowę/budowę/zabezpieczenie sieci uzbrojenia terenu zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi,
- wykonanie zjazdów na sąsiednie nieruchomości,
- wykonanie oznakowania drogowego,
- zagospodarowanie zieleni w granicach pasa drogowego.
Planowana inwestycja realizowana będzie wg typowej technologii, powszechnie znanej i stosowanej w budownictwie drogowym. Roboty będą wykonywane przy użyciu ciężkiego sprzętu budowlanego w zakresie branży drogowej i ogólnobudowlanej. Konstrukcja drogi będzie składała się z górnych warstw asfaltowych oraz dolnych wykonanych z kruszywa i/lub kruszywa lub gruntu stabilizowanego spoiwami hydraulicznymi. Lokalnie w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych górny pakiet warstw asfaltowych zostanie zastąpiony kostką brukową betonową lub kamienną ułożoną na podsypce cementowo-piaskowej. Różnica w grubości uzupełniona zostanie warstwą kruszywa.
Parametry dróg po rozbudowie:
- klasa drogi – „D” dojazdowa,
- kategoria drogi – gminna,
- przekrój drogi – uliczny, wyposażenie: chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo – rowerowe, pobocza, zjazdy, zatoki postojowe, opaski bezpieczeństwa,
- nawierzchnia – ulepszona, utwardzona (beton asfaltowy),
- odwodnienie – do kanalizacji deszczowej poprzez spadki jezdni i wpusty,
- oświetlenie – lampy oświetleniowe.
Na wymienionych drogach - ulicy Malwowej, Astrowej i Storczykowej, występuje ruch lokalny samochodów osobowych, pieszych i rowerzystów. Teren przyległy stanowią zabudowania jednorodzinne. Przedmiotowy odcinek jest w pełni dostępny z przyległego terenu poprzez zjazdy.
Celem planowanej inwestycji jest podwyższenie standardu infrastruktury drogowej, zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu komunikacyjnego z zachowaniem wymagań ochrony środowiska, bezpieczeństwa użytkowników ruchu przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiednich walorów estetycznych inwestycji.
Inwestycja ma na celu poprawę stanu użytkowego drogi gminnej poprzez zapewnienie możliwości bezpiecznego poruszania się pojazdów i pieszych oraz rowerzystów, a także poprawę jakości życia mieszkańców na rozpatrywanym terenie.
Teren realizacji przedsięwzięcia został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Uchwałą Rady Miejskiej w Kolbuszowej Nr LII/490/22 z dnia 24 listopada 2022 r.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 3,7 km.