Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2025–09–18
OŚiGO.6220.2.6.2025
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, w związku z § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 10 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Domatków” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 19 maja 2025 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 10 budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Domatków”.
Burmistrz Kolbuszowej pismem znak: OŚiGO.6220.2.6.2025 z dnia 29 maja 2025 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia złożonego wniosku. Inwestor przedłożył wymagane uzupełnienie pismem z dnia 20 czerwca 2025 r.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, a także mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntu, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/30/2025 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 55 lit. b tiret pierwsze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.: ,,zabudowa mieszkaniowa wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą nieobjęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo miejscowego planu odbudowy, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 8 lipca 2025 r. znak: OŚiGO.6220.2.6.2025, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w Referacie Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 8 lipca 2025 r. do 29 lipca 2025 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W toku prowadzonego postępowania, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 8 lipca 2025 r. pismem znak: OŚiGO.6220.2.6.2025 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz kartę informacyjną przedsięwzięcia, a także zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.16.2025 z dnia 24 lipca 2025 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 lipca 2025 r.) wyraził stanowisko, iż przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane.
Organ opiniujący wskazał, iż niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Zdaniem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej inwestycja nie będzie wywierała ponadnormatywnego wpływu na ludzi i elementy środowiska.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RS.ZZŚ.4901.175.2025.AT z dnia 14 sierpnia 2025 r., w której stwierdził brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.16.2025.JK.4 z dnia 14 sierpnia 2025 r. (data wpływu do tut. Organu:
18 sierpnia 2025 r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planowana jest budowa dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o powierzchni ok. 180 m2 każdy wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (budowa wewnętrznych sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej oraz wykonanie przyłączy do magistralnych sieci: gazowej i wodociągowej), na działkach o nr ewid.: 236/1, 236/2, 236/3, 236/4, 235/18, 235/24, 235/25, 235/26, 235/27, 235/28, 235/29, 235/30, 235/31, 235/32, 235/33, 235/34, 235/35, 235/36, 235/37, o łącznej powierzchni ok. 2,0896 ha, w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa.
Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest obecnie zabudowany i stanowi grunty orne. Odległość najbliższej zabudowy mieszkaniowej od terenu działek przedsięwzięcia wynosi ok. 0,091 km, natomiast od projektowanego przedsięwzięcia wynosi ok. 0,128 km.
Po realizacji przedsięwzięcia teren zostanie ogrodzony. Tereny utwardzone (kostka brukowa) stanowić będą powierzchnię ok. 440 m2 (na każdej z 10 działek ewidencyjnych). Dojazd do posesji realizowany będzie od strony wschodniej.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie wiązało się z kumulacją oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia projektowana inwestycja realizowana będzie na terenie niezurbanizowanym. Działki planowane pod budowę budynków dotychczas były niezabudowane. Teren inwestycji stanowią grunty orne. Na przedmiotowych działkach nie znajdują się drzewa, ani krzewy.
Zbiorowiska roślinne, które ulegną zniszczeniu w wyniku inwestycji mają w większości charakter antropogeniczny są to tereny intensywnie użytkowane przez człowieka (tereny rolnicze - pastwisko, przyległe do drogi publicznej). Ich struktura gatunkowa jest znacznie uproszczona.
Fauna tego terenu jest stosunkowo mało zróżnicowana i nieliczna. W czasie wizji lokalnej nie stwierdzono na terenie działki roślin chronionych, miejsc bytowania zwierząt chronionych i grzybów chronionych czy chronionych siedlisk przyrodniczych.
Realizacja przedsięwzięcia będzie wiązała się ze zużyciem wody, energii elektrycznej, oraz paliwa.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją najbliższym terenem chronionym pod względem akustycznym, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), jest zabudowa zagrodowa, dla której wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą w porze dnia 55 dB(A) i porze nocy 45 dB(A). Najbliższy budynek mieszkaniowy zlokalizowany jest w odległości ok. 91 m w kierunku południowym, od granic planowanej inwestycji.
Zamierzenie inwestycyjne będzie źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia, powodowanej pracą maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie przygotowania terenu/wykonania fundamentów, budowy obiektów kubaturowych oraz pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się, m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, oraz realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej (tj. w godz. 6.00 – 22.00). Eliminowana będzie praca silników na biegu jałowym. Oddziaływania te będą miały charakter okresowy, lokalny i ustaną po zakończeniu prac budowlanych.
Źródłem hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będzie głównie ruch pojazdów, należących do mieszkańców planowanych do wykonania budynków. Uwzględniając powyższe, w tym charakter planowego przedsięwzięcia przewiduje się, iż nie wpłynie ono znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w otoczeniu przedsięwzięcia.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane materiały oraz prowadzenia prac budowlanych. W celu ograniczenia tego typu oddziaływań, do prac realizacyjnych zastosowane będą maszyny i urządzenia w dobrym stanie technicznym, ograniczona będzie ich praca na biegu jałowym (np. w trakcie postoju lub załadunku), a materiały sypkie transportowane będą w sposób ograniczający pylenie. Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia prac budowlanych. Nowe obiekty będą ogrzewane za pomocą kotłów c. o. i c.w.u., opalanych gazem o mocy do 14 kW (zamontowanych w każdym z planowanych obiektów). W obiektach dopuszcza się ponadto montaż kominków opalanych drewnem.
Z uwagi na charakter planowanego do realizacji przedsięwzięcia ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej nie występuje.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
W czasie realizacji planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na jego specyfikę, powstawać będą odpady, które zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu w sprawie katalogu odpadów z dnia 2 stycznia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 10) klasyfikowane są do grupy 17 – odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), w tym:
oraz odpady z grupy 20 – odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie – odpady o kodzie 20 03 01 – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w ilości około 4,0 Mg/rok.
Na etapie eksploatacji inwestycji wytwarzane będą głównie odpady z grupy 20 – odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie, w tym:
Odpady, powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie. Ziemia powstająca w wyniku prac budowlanych będzie wykorzystana na terenie planowanego zamierzenia inwestycyjnego.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych.
Analizowane przedsięwzięcie nie ma ponadnormatywnego wpływu na ludzi i na elementy środowiska, w tym na walory krajobrazowe, istniejącą zabudowę i zagospodarowanie terenu.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych
oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych.
Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami objętymi ochroną, w tym strefami ochronnymi ujęć wód i obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w granicach Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r. poz. 3588, ze zm.).
Zgodnie z § 3 ust. 1 przytaczanej uchwały na terenie Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu „Na terenie Obszaru zakazuje się:
1) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) 2 z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody;
2) zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk, złożonej ikry, z wyjątkiem amatorskiego połowu ryb oraz wykonywania czynności związanych z racjonalną gospodarką rolną, leśną, rybacką
i łowiecką;
3) likwidowania i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych;
4) budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od:
5) wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lub przeciwosuwiskowym lub utrzymaniem, budową, odbudową, naprawą lub remontem urządzeń wodnych;
6) dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody lub zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz racjonalna gospodarka wodna lub rybacka;
7) likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno-błotnych”.
Zakaz o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. uchwały obowiązuje jedynie na obszarze: siedlisk wydmowych, 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina i udokumentowanych złóż geologicznych (§ 3 ust. 6 ww. uchwały). Jak wynika z analizy załącznika mapowego do ww. uchwały, teren inwestycyjny nie znajduje się w obszarze siedlisk wydmowych, 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina
i udokumentowanych złóż geologicznych. Zatem w rozpatrywanej sprawie powyższy zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie znajduje zastosowania.
Ponadto, mając na uwadze zakres i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia nie będą łamane pozostałe zakazy obowiązujące na terenie ww. obszaru chronionego krajobrazu.
Zgodnie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478, ze zm.) obszar chronionego krajobrazu obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych. Przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z celami ochrony ww. Obszaru. Przedmiotowe zamierzenie nie będzie więc wiązało się z negatywnym wpływem na przyrodę ww. Obszaru, w tym na cele jego ochrony czy zakazy w nim obowiązujące.
Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 – ok. 0,6 km i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolna Wisłoka z dopływami PLH180053 – ok. 6,7 km. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Teren, w obrębie którego planuje się inwestycję, położony jest poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.
Planowana inwestycja znajduje się poza obszarami, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. Nie istnieje zatem ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II aPGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Przyrwa do Dąbrówki” kod: RW2000102198431; typ: PNp - Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status: SZCW - silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan wód (ogólny): zły.
Obszary wyznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie lub poprawa stanu jest ważnym czynnikiem w ich ochronie:
Teren planowanej inwestycji położony jest na Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu. Realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tych obszarów.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: GW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, stan chemiczny słaby, stan ilościowy dobry, stan JCWPd słaby. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego - zagrożona chemicznie. JCWPd przeznaczona do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi. Cele środowiskowe - dobry stan chemiczny z wyłączeniem przekroczeń wartości progowej dobrego stanu w przypadku wskaźników: K, Fe, Mn, As, pH, Al, SO4, TOC, dobry stan ilościowy.
Teren przedsięwzięcia leży poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią poza strefami ochronnymi ujęć wód poza obszarem GZWP.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter lokalny. Inwestycja nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań.
Na wskazanym terenie będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu oraz emisją zanieczyszczeń. Nie będą one przekraczać dopuszczalnych norm. Oddziaływania te, będą krótkotrwałe i odwracalne.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według przedstawionych informacji, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2025 r. poz. 647 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/52/2025.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
_________________________________________________________________
Sprawę prowadzi: K.N., tel. 17 2271 333 wew. 340
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGO.6220.2.6.2025
z dnia 18 września 2025 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.)
Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę dziesięciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni ok. 180 m2 każdy, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą (budowa wewnętrznych sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej oraz wykonanie przyłączy do magistralnych sieci: gazowej i wodociągowej).
Inwestycja realizowana będzie na działkach o nr ewid.: 236/1, 236/2, 236/3, 236/4, 235/18, 235/24, 235/25, 235/26, 235/27, 235/28, 235/29, 235/30, 235/31, 235/32, 235/33, 235/34, 235/35, 235/36, 235/37 w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa. Powierzchnia działek przeznaczonych pod planowane przedsięwzięcie wynosi ok. 2,0896 ha.
Konstrukcja i parametry każdego z domów:
- dom mieszkalny jednorodzinny,
- fundamenty: ławy żelbetowe,
- ściany ceramiczne,
- strop Ackermana,
- więźba drewniana, przykrycie dachu dachówką, blachodachówką lub blachą,
- parter, piętro + poddasze użytkowe,
- szerokość elewacji frontowej do 16 m,
- dach dwu lub wielospadowy, kąt nachylenia dachu od 20-45 stopni,
- układ kalenicy do elewacji frontowej: równoległy lub prostopadły,
- orientacyjna powierzchnia zabudowy: ~180 m2,
- wysokość budynku do okapu do 12 m.
Po realizacji przedsięwzięcia teren zostanie ogrodzony. Tereny utwardzone (kostka brukowa) stanowić będą powierzchnię ok. 440 m2 (na każdej z 10 działek ewidencyjnych). Dojazd do każdej z projektowanych działek realizowany będzie odrębnym zjazdem z drogi publicznej od strony wschodniej.
Dostawa wody będzie następować z zewnętrznej (gminnej) sieci wodociągowej. Ścieki bytowe będą odprowadzane do bezodpływowego zbiornika o pojemności 5 m3 (każdy). Zbiornik będzie sukcesywnie opróżniany przez uprawniony podmiot. Po wybudowaniu przez gminę sieci kanalizacyjnej nastąpi sukcesywne włączanie domów do tej sieci kanalizacyjnej.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach Mielecko – Kolbuszowsko – Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 – ok. 0,6 km i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolna Wisłoka z dopływami PLH180053 – ok. 6,7 km. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Teren, w obrębie którego planuje się inwestycję, położony jest poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), który został zaktualizowany w latach 2010–2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej.