Orzeł RP - BIP JO
Biuletyn Informacji PublicznejGMINY KOLBUSZOWA
Kolbuszowa BIP JO
UWAGA

Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl

04
lip  2022

Decyzja Burmistrza Kolbuszowej z dnia 4 lipca 2022 r., znak: OŚiGW.6220.2.6.2022 orzekająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi gminnej Werynia – Kolonia oraz Werynia – Dzikowiec”.


OŚiGW.6220.2.6.2022

DECYZJA

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 t. j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa reprezentowanej przez Pełnomocnika – Firma Budowlana SOLID-BUD Bartłomiej Petejko, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi gminnej Werynia – Kolonia oraz Werynia – Dzikowiec” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:

orzekam

I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi gminnej Werynia – Kolonia oraz Werynia – Dzikowiec”,

II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny, a także nie może powodować jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych.
  2. Organizacja placu budowy powinna być zgodna z zasadą minimalizacji zajęcia terenu i uwzględniać lokalizację przedsięwzięcia, technologię budowy, stosowane materiały, czas trwania robót oraz wyposażenie Wykonawcy w maszyny i sprzęt.
  3. Należy ściśle przestrzegać technologii zaprojektowanych robót, zapewnić ich właściwą organizację z zastosowaniem sprawnego sprzętu.
  4. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.
  5. Gospodarka odpadami powinna być prowadzona zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, ze szczególnym uwzględnieniem stosowania hierarchii sposobów postępowania z odpadami, Wykonawca robót na czas prowadzenia prac winien posiadać umowę z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadającymi stosowne uprawnienia w tym zakresie.
  6. Transport materiałów na teren budowy winien odbywać się czystym taborem samochodowym. Usunięcie zanieczyszczeń z kół winno nastąpić przed opuszczeniem przez pojazd placu budowy.
  7. Prowadzenie napraw sprzętów i maszyn, smarowanie, wymiana płynów eksploatacyjnych oraz tankowanie maszyn i urządzeń pracujących przy realizacji przedsięwzięcia winno odbywać się poza terenem, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, w miejscach do tego przeznaczonych.
  8. W sytuacjach awaryjnych (np. wyciek do gruntu płynów eksploatacyjnych ze stosowanego podczas prac sprzętu), należy niezwłocznie podjąć działania mające na celu neutralizację zanieczyszczeń.
  9. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych przy realizacji przedsięwzięcia należy: dobierać środki pracy o możliwie najmniejszym poziomie emisji hałasu, unikać metod pracy powodujących narażenie na hałas, stosować cichobieżne maszyny, urządzenia i narzędzia, poprawnie pod względem akustycznym rozplanować roboty na terenie placu budowy (ograniczenie do minimum jednoczesnej pracy wielu maszyn i urządzeń emitujących hałas).
  10. Emisja hałasu powstała w wyniku jednoczesnej pracy maszyn i urządzeń nie może przekraczać wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112 t.).
  11. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w okresie długotrwałego braku opadów atmosferycznych należy: systematycznie zraszać trasy przejazdów po placu budowy, ograniczyć do minimum roboty z użyciem materiałów pylących, jedynie w ilości niezbędnej do zachowania ciągłości prac, nie dopuścić do nadmiernej emisji zapylenia poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
  12. Obligatoryjnie należy eliminować pracę na biegu jałowym silników spalinowych maszyn, urządzeń oraz środków transportu (podczas postoju, w trakcie przerw w pracy itp.).
  13. W przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek śladów osadnictwa lub innych śladów wartości kulturowych, Wykonawca natychmiast powinien przerwać prace, a o zaistniałym fakcie winien powiadomić właściwe organy.
  14. Należy stosować urządzenia i maszyny spełniające Polskie Normy i zapisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń używanych na zewnątrz pomieszczeń w zakresie emisji hałasu do środowiska (Dz. U. z 2005 r. Nr 263 poz. 2202 z późn. zm.).
  15. Należy stosować maszyny i urządzenia spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. z 2014 r. poz. 588).
  16. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć niezbędną ilość urządzeń sanitarnych oraz zorganizować opróżnianie zbiorników z przenośnych toalet przez podmioty posiadające stosowne zezwolenie w tym zakresie.
  17. Należy dbać o zachowanie naturalnej szaty roślinnej w przypadku terenu nieobjętego zakresem inwestycji.
  18. Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy i inne małe zwierzęta należy zabezpieczyć w taki sposób, aby uniemożliwić zwierzętom dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń z siatek lub folii) lub też zastosować rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). Miejsca takie powinny być systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
  19. Wycinka drzew będzie ograniczona do minimum i będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia. Wycinkę drzew i krzewów przeprowadzić poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności przeprowadzenia wycinki w ww. okresie lęgowym, możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa/przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć w okresie maksymalnie 3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane/wykorzystywany przez ptaki lub inne gatunki chronione. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków, wycinkę należy wstrzymać do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków zwierząt.
  20. Prace ziemne oraz inne prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, należy wykonywać w sposób jak najmniej im szkodzący, tj. w szczególności:
    1. grupy drzew/krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni; powierzchnia rozstawienia ogrodzenia powinna odpowiadać obszarowi wyznaczonemu przez rzuty koron powiększonemu o bufor wielkości 1-2 m;
    2. pnie drzew zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi na czas budowy poprzez ich owinięcie np. matami wiklinowymi lub słomianymi (o wymiarach 1,7 x 1,5 m), a następnie ich oszalowanie deskami do wysokości 1,5 - 2,0 m (w zależności od wysokości drzewa); osłony należy minimum trzykrotnie opasać drutem;
    3. wykopy wykonywane w strefie korzeniowej drzew/krzewów przeprowadzać ręcznie lub niewielkimi koparkami;
    4. przycinanie korzeni należy prowadzić ostrymi narzędziami tnącymi, niedopuszczalne jest rwanie i miażdżenie systemów korzeniowych, nie należy uszkadzać korzeni szkieletowych, odpowiedzialnych za statykę drzewa;
    5. w przypadku uszkodzenia korzeni, gałęzi lub pni należy podjąć działania ochronne: uszkodzone korzenie przyciąć pod kątem prostym, dokonując cięcia tam, gdzie zaczyna się żywy korzeń; pielęgnować należy wyłącznie rany świeże; w przypadku ran stycznych pielęgnacja sprowadza się wyłącznie do wyrównania brzegu rany ostrym narzędziem (należy przy tym uważać, aby nadmiernie nie poszerzać i nie pogłębiać rany), w przypadku ran poprzecznych – gałąź należy przyciąć „na obrączkę”; ran nie należy powlekać impregnatami i preparatami różnego rodzaju; dopuszczalnym nietoksycznym środkiem, którym można zabezpieczyć odkrytą miazgę przed wyschnięciem, jest preparat pełniący funkcję tzw. sztucznej kory (pokrywa się nim wyłącznie brzeg rany stycznej/poprzecznej); glebę w najbliższym otoczeniu uszkodzonych korzeni zastąpić w bardziej zasobną w składniki odżywcze (torfową);
    6. pozostawianie odsłoniętych korzeni nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny, wyjątek stanowi pozostawianie korzeni w słońcu trwające nie dłużej niż 1 godzinę i na powietrzu w dni wilgotne nie dłużej niż 8 godzin, do zabezpieczenia korzeni przed wysychaniem należy użyć np. wilgotnego torfu, mat lub tkanin jutowych, które należy regularnie zwilżać wodą, podobnie w okresie zimowym należy zabezpieczyć odsłonięte korzenie przed przemarzaniem za pomocą np. mat, koców lub warstwy torfu oszalowanego deskami;
    7. nie lokalizować baz materiałowo - sprzętowych (magazyny, składy, bazy transportowe), urobku z wykopów i odpadów powstających podczas prowadzenia prac budowlanych w zasięgu rzutu pionowego koron drzew i co najmniej 2 m na zewnątrz od tego zasięgu, szczególnie należy unikać magazynowania w pobliżu drzew/krzewów cementu, wapna i gruzu;
    8. nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m ponad pierwotny poziom terenu i krzewów powyżej wysokości 0,1 m ponad pierwotny poziom terenu;
    9. w przypadku konieczności obniżenia poziomu gruntu, pozostawić teren wokół drzew i krzewów w zasięgu wyznaczonym przez obrys korony na wzmocnionych konstrukcyjnie wzniesieniach.
  21. Należy wykonać nasadzenia rekompensujące wycinkę drzew w związku z realizacją przedsięwzięcia. Straty powstałe wskutek wycinki drzewostanu należy zrealizować:
  22. w postaci dostosowanej do struktury sąsiadującej roślinności;
  23. w pierwszej kolejności w pobliżu miejsc, z których roślinność ta zostanie usunięta, a następnie w razie konieczności w alternatywnej lokalizacji, która zagwarantuje zachowanie żywotności posadzonych drzew, z wykorzystaniem rodzimych, nieinwazyjnych gatunków drzew występujących na przedmiotowym terenie i charakterystycznych dla występujących w danej lokalizacji zbiorowisk;
  24. zapewnić trwałą udatność wykonanych nasadzeń, a w sytuacji stwierdzenia braku zachowania żywotności nasadzeń, uzupełnić powstałe ubytki.
  25. W trakcie prowadzenia prac, wierzchnią, urodzajną warstwę ziemi należy zdjąć, a następnie składować ją oddzielnie w sposób uporządkowany (pryzmy), w celu dalszego wykorzystania.
  26. Prace związane z przebudową/budową/konserwacją systemu odwodnienia przeprowadzić poza okresem rozrodu płazów tj. poza 1 marca – 30 czerwca. W przypadku zaistnienia konieczności wykonania powyższych prac w ww. okresie, możliwe jest ich przeprowadzenie jedynie w przypadku potwierdzenia przez herpetologa/przyrodnika (obserwacje te powinny się odbyć w okresie maksymalnie 3 dni przed terminem planowanych prac), iż w obrębie rowów/przepustów nie stwierdzono obecności płazów lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków zwierząt.
  27. Konserwację systemu odwodnienia należy wykonać w sposób uniemożliwiający kształtowanie głębokich rowów o stromych skarpach. Rowy przydrożne będą posiadać nachylenia skarp w stosunku nie większym niż 1:1,5. Po ich wykonaniu należy przeprowadzić humusowanie skarp i obsianie ich trawą, w taki sposób, aby erozja powierzchniowa została ograniczona do minimum.
  28. Przed rozpoczęciem robót budowlanych i po ich zakończeniu należy przeprowadzić inwentaryzację stanu istniejących budynków położonych w zasięgu do min. 10 m od placu budowy, celem udokumentowania ewentualnego wpływu prac budowlanych na ich stan techniczny. Inwentaryzacja zostanie wykonana również po zakończeniu prac.
  29. Zaplecza budowy, bazy techniczne, bazy materiałowe, place postojowe maszyn budowlanych i środków transportu, miejsca magazynowania odpadów, przewidziane do sytuowania poza pasem drogowym, zlokalizowane będą w oddaleniu od koryt cieków naturalnych, poza miejscami podmokłymi i miejscami, na których w okresie wiosennym stagnują wody roztopowe. Teren, na którym zlokalizowane będą zaplecza budowy, miejsca magazynowania odpadów, materiałów budowlanych, itp. należy uszczelnić tak, aby uniemożliwić przedostanie się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
    III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.

Uzasadnienie

Inwestor – Gmina Kolbuszowa, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa, reprezentowany przez Pełnomocnika - Firma Budowlana SOLID-BUD Bartłomiej Petejko, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 14 marca 2022 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi gminnej Werynia – Kolonia oraz Werynia – Dzikowiec” realizowanego w miejscowości Werynia w Gminie Kolbuszowa. Początek inwestycji zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 3101R, natomiast koniec na granicy z działką o nr ewid. 27/8.

Wniosek został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/13/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na rozbudowie drogi gminnej nr 103982R Werynia – Kolonia oraz drogi gminnej Werynia – Dzikowiec wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. Zakres prac w ramach przedmiotowej inwestycji obejmie m. in.:

  • Rozbudowę jezdni drogi gminnej (poszerzenie pasów ruchu),
  • Budowę ścieżki pieszo-rowerowej,
  • Przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych zapewniających dostęp terenów przyległych do drogi gminnej wraz z przepustami pod nimi,
  • Rozbudowę, budowę i przebudowę skrzyżowań z istniejącymi drogami,
  • Budowę ścieków korytowych terenowych, rowów przydrożnych trawiastych wraz z ich lokalnym przykryciem,
  • Ewentualną przebudowę rowów i urządzeń melioracyjnych,
  • Odcinkową budowę sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową ścieków, przykanalików, itp. w niezbędnym zakresie,
  • Wyburzenie obiektów budowlanych – przepustów,
  • Rozbiórkę istniejących elementów zagospodarowania terenu wraz z rozebraniem istniejących elementów infrastruktury technicznej, nawierzchni jezdni, chodników, zjazdów, zieleńców,
  • Wycinkę kolidujących drzew i krzewów,
  • Przebudowę i zabezpieczenie kolidujących odcinków infrastruktury technicznej
    in. sieci elektroenergetyczne, teletechniczne, gazociągi, kanalizacja sanitarna
    i deszczowa, wodociągowe,
  • Budowę elementów BRD,
  • Rekultywację terenu.

Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.

Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.

Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia z dnia 18 marca 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.6.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 18 marca 2022 r. do 2 kwietnia 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz w miejscu realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 18 marca 2022 r. do 2 kwietnia 2022 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.

W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 18 marca 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.6.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Kartę informacyjną przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2022.IM.6 z dnia 8 kwietnia 2022 r. wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Inwestor pismem z dnia 19 kwietnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 25 kwietnia 2022 r.), przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 2 maja 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.6.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.11.2022.IM.8 z dnia 4 maja 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 5 maja 2022r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 6 kwietnia 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.12.2022 (data wpływu do tut. Organu: 7 kwietnia 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, podtrzymał opinię pismem z dnia 11 maja 2022 r. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący wskazał, że zrealizowanie inwestycji przyczyni się do poprawy istniejącego stanu ruchu drogowego, zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników, w tym pieszych i rowerzystów zapewniając jednocześnie ochronę terenów przyległych do drogi objętej inwestycją przed uciążliwościami.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 1 kwietnia 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.4.435.104.2022.AT (data wpływu do tut. Organu: 18 maja 2022 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Po zapoznaniu się z otrzymaną dokumentacją uzupełniającą Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 17 maja 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 31 maja 2022 r.) znak: RZ.ZZŚ.4.435.149.2022.MZ. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:

1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Przedmiotowe przedsięwzięcie polegało będzie na rozbudowie drogi gminnej nr 103982R Werynia – Kolonia oraz drogi gminnej (bez numeru) Werynia – Dzikowiec wraz z budową/przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, innych budowli i urządzeń budowlanych. Łączna długość projektowanych odcinków dróg gminnych wynosić będzie ok. 1 540 m. Przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę:

  • drogi gminnej nr 103982R Werynia – Kolonia w km ok. 0+000 – 0+967 wraz ze skrzyżowaniem SK-1 w km ok. 0+967 – 0+984,
  • odcinka Nr 1 drogi gminnej (bez numeru) Werynia – Dzikowiec w km ok. 0+000 – 0+279,
  • odcinka Nr 2 drogi gminnej (bez numeru) Werynia – Dzikowiec w km ok. 0+378 – 0+654.

Realizacja przedsięwzięcia ma na celu m.in. poprawę dostępności transportowej terenów bezpośrednio sąsiadujących z przedmiotową inwestycją, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, zwiększenie nośności drogi oraz racjonalizację koszów eksploatacji i utrzymania infrastruktury komunikacyjnej.

Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie częściowo na terenie istniejącego pasa drogowego oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Istniejący układ komunikacyjny w wyniku rozbudowy drogi nie ulegnie zmianie, zachowany zostanie istniejący przebieg drogi z lokalną korektą nienormatywnych łuków poziomych oraz w miejscach skrzyżowań.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Jak wskazano w dokumentacji, w obszarze planowanej inwestycji stwierdzono obecność małych, średnich i dużych ssaków. W sąsiedztwie zabudowy odnotowano występowanie rozpowszechnionych gatunków synantropijnych, w tym gryzoni i ssaków owadożernych. Wśród rozpoznanych gatunków stwierdzono: jeża wschodniego Erinaceus concolor, kreta Talpa europaea, zaskrońca zwyczajnego Natrix natrix, żabę trawną Rana temporaria, lisa Vulpes vulpes, wiewiorkę Sciurus vulgaris oraz zająca szaraka Lepus capensis. Tereny położone w sąsiedztwie planowanej inwestycji wykorzystywane były również przez ssaki kopytne tj.: sarnę Capreolus capreolus oraz dzika Sus scrofa.

Zgodnie z danymi będącymi w posiadaniu tut. Dyrekcji (Dane Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych Krosno uzyskane w ramach tematu badawczego BLP-436 pn. „Ocena stanu różnorodności biologicznej w wybranych nadleśnictwach RDLP Krosno na podstawie wybranych elementów przyrodniczych i kulturowych” zleconego przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych), w odległości ok. 230 m od przedsięwzięcia, odnotowano stwierdzenie dzięcioła średniego Dendrocopos medius.

Jak wskazano w dokumentacji, teren planowanej inwestycji zostanie odpowiednio zabezpieczony przed dostępem drobnej fauny, za pomocą specjalnych wygrodzeń. Ponadto przed zasypywaniem wykopów prowadzona będzie ich bieżąca kontrola pod kątem obecności fauny, a uwięzione osobniki zostaną przeniesione na tereny siedlisk odpowiadających wymaganiom biologicznym poszczególnych gatunków.

Zgodnie z informacjami podanymi w KIP, szatę roślinną w obszarze zainwestowania stanowi głównie roślinność ruderalna. Obszary sąsiadujące z planowanymi do rozbudowy drogami porośnięte są przez zbiorowiska łąkowe oraz drzewa gatunków tj.: sosna zwyczajna Pinus sylvestris, brzoza brodawkowata Betula pendula, dąb czerwony Quercus rubra, lipa drobnolistna Tilia cordata, klon jawor Acer pseudoplatanus, jesion wyniosły Fraxinus excelsior, topola osika Populus tremula, wierzba biała Salix alba, buk zwyczajny Fagus sylvatica, olsza czarna Alnus glutinosa, leszczyna pospolita Corylus avellana oraz modrzew europejski Larix decidua Mill. Wśród roślinności nie stwierdzono gatunków chronionych.

W dokumentacji wskazano iż, w związku z planowaną wycinką drzew i krzewów, zostaną wykonane nasadzenia kompensacyjne zieleni. Planowane nasadzenia będą dostosowane do charakteru terenu, a wybrane gatunki drzew będą dobrane do warunków siedliskowych i jednocześnie odporne na: zanieczyszczenia komunikacyjne, suszę, zasolenie oraz wahania temperatur. Przewiduje się wykonanie swobodnych nasadzeń drzew w miejscach, które nie będą kolidowały z rozwiązaniami projektowymi.

Planowana inwestycja zlokalizowana zostanie częściowo na terenie istniejącego pasa drogowego oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Istniejący układ komunikacyjny w wyniku rozbudowy drogi nie ulegnie zmianie, zachowany zostanie istniejący przebieg drogi z lokalną korektą nienormatywnych łuków poziomych oraz w miejscach skrzyżowań. W związku z powyższym, nie przewiduje się wystąpienia znaczących zagrożeń dla bioróżnorodności w rejonie przedmiotowej inwestycji.

Realizacja planowanego zamierzenia wymagać będzie użycia surowców naturalnych, w tym wody.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji będą miały charakter przemijający, okresowy, będą występowały w porze dziennej i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.

Zamierzenie inwestycyjne przebiegać będzie w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), zaliczone zostały do terenów zabudowy zagrodowej oraz zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego, dla których wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wynoszą 65 dB(A) w porze dnia oraz 56 dB(A) w porze nocy.

Emisja hałasu podczas etapu realizacji przedsięwzięcia związana będzie m.in. z prowadzeniem robót drogowych z użyciem ciężkiego sprzętu budowalno-drogowego, ruchem pojazdów ciężarowych oraz wykonywaniem prac ziemnych. Uciążliwości te, nie mogą zostać wyeliminowane, będą one miały charakter okresowy. Prace z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone w pobliżu zabudowy mieszkaniowej odbywały się będą wyłącznie w porze dziennej tj. w godzinach od 06.00 do 22.00, za wyjątkiem robót, których technologia wykonania nie pozwala na ich przerwanie.

Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją drgań, których źródłem będzie m.in. ciężki sprzęt oraz dowóz materiałów budowlanych. Będą to w większości przejściowe uciążliwości o zasięgu lokalnym.

Podczas etapu eksploatacji, emisja hałasu do środowiska związana będzie głównie z użytkowaniem drogi. Jak wynika z uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, przyjęto, iż inwestycja zostanie oddana do eksploatacji w 2023 r. Natężenie ruchu w ww. roku dla przedmiotowych odcinków szacowane jest na poziomie poniżej 400 pojazdów/dobę. Poprawa płynności ruchu wpłynie pozytywnie na hałas związany z eksploatacją drogi.

W związku z powyższym, w tym niewielkim natężeniem ruchu, przewiduje się, iż na etapie eksploatacji, przedsięwzięcie nie będzie generować ponadnormatywnego hałasu i spełnione będą wymagania ww. rozporządzenia w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza. Emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie m.in. z prowadzeniem robót z użyciem ciężkiego sprzętu budowlano-drogowego, wykonywaniem prac ziemnych oraz asfaltowaniem jezdni. Odziaływań tych nie można wyeliminować, będą one miały charakter okresowy i odwracalny. Wykorzystywany podczas budowy sprzęt będzie sprawny technicznie oraz właściwie eksploatowany. Maszyny i pojazdy spełniać będą wymagania dotyczące emisji spalin.

Podczas etapu eksploatacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie głównie z ruchem pojazdów. Nie przewiduje się pogorszenia stanu jakości powietrza w wyniku realizacji przedsięwzięcia. Płynny ruch pojazdów może wpłynąć na ograniczenie emisji spalin. 

W celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, podczas wykonywania prac realizacyjnych wykorzystywany będzie sprzęt sprawny technicznie, który stacjonował będzie w wyznaczonych i właściwie urządzonych zapleczach. Zaplecza budowy oraz miejsca postoju maszyn budowlanych wyposażone będą w środki zabezpieczające przed przenikaniem substancji ropopochodnych (np. sorbenty). Miejsca postoju pojazdów i maszyn zorganizowane będą na utwardzonej, szczelnej powierzchni.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:

Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.

Istnieje ryzyko wystąpienia awarii w fazie eksploatacji przedsięwzięcia – w przypadku kolizji drogowych pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, do środowiska mogą zostać uwolnione substancje niepożądane. Jednakże każda powstała sytuacja awaryjna będzie powodowała bezzwłoczne zastosowanie procedur mających na celu ograniczenie jej skutków.

Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:

Powstające na etapie realizacji i eksploatacji odpady, będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć. Odpady wytworzone podczas prac realizacyjnych będą segregowane oraz magazynowane w wyznaczonych miejscach, a następnie zagospodarowane zostaną zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).

Ścieki bytowe, które powstawać będą podczas tego etapu, gromadzone będą w zbiornikach kabin sanitarnych, które okresowo opróżniane będą przez specjalistyczną firmę.

Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ww. ustawy, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, a także brak jest ujść rzek. W rejonie przedmiotowej inwestycji znajduje się obszar stanowiący bardzo cenną ostoję wielu gatunków ptaków – Puszcza Sandomierska – kod PLB180005. Inwestycja nie dotyczy budowy nowej drogi, lecz przebudowy istniejącej, dlatego też oddziaływanie przedsięwzięcia na chroniony obszar należy uznać za znikome.

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.

Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.

c) obszary górskie lub leśne:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. W związku z tym, nie zostanie odnotowane negatywne oddziaływanie inwestycji na te obszary.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.

Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Puszcza Sandomierska PLB180005.

Teren zainwestowania położony jest poza granicami korytarzy ekologicznych, wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005); zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.

Ponieważ inwestycja nie dotyczy budowy nowej drogi, lecz przebudowy istniejącej, oddziaływanie przedsięwzięcia na chroniony obszar należy uznać za znikome. Z uwagi na poprawę standardów użytkowania drogi możliwe jest, że jej oddziaływanie na środowisko zostanie wręcz ograniczone. Droga służy do komunikacji lokalnej społeczności, stąd nie należy przewidywać zwiększenia się ruchu samochodowego, który mógłby pogorszyć warunki bytowania zwierząt, w tym ptaków, jak również wpłynąć na środowisko nieożywione na terenie przyszłej inwestycji.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:

Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

Inwestycja leży w obszarze Zespołu Pałacowo-Parkowego, wpisanego do Rejestru zabytków pod nr rej.: A-906 oraz Gminnej ewidencji zabytków Miasta i Gminy Kolbuszowa.

W przypadku natrafienia w trakcie prac ziemnych na wykopaliska oraz pozostałości archeologiczne lub geologiczne Wykonawca zobowiązuje się powiadomić o tym nadzór archeologiczny i postępować zgodnie z jego poleceniami.

Projektowane zadanie ze względu na fakt, iż zlokalizowane będzie na terenie już przekształconym, nie wpłynie znacząco na zmianę obecnego krajobrazu.

h) gęstość zaludnienia:

W dokumentacji wskazano, iż przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie częściowo na terenie istniejącego pasa drogowego oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Istniejący układ komunikacyjny w wyniku rozbudowy drogi nie ulegnie zmianie, zachowany zostanie istniejący przebieg drogi z lokalną korektą nienormatywnych łuków poziomych oraz w miejscach skrzyżowań.

Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie m.in. w sąsiedztwie pól uprawnych, stawów, zabudowy mieszkaniowej oraz Pałacu Tyszkiewiczów (zabudowy zabytkowej). Realizacja przedsięwzięcia nastąpi zatem na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia.

i) obszary przylegające do jezior:

Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016r., poz.1911 ze zm.) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Łęg od Przywry (z Przywra od Dąbrówki do ujścia) do Murynia" o kodzie: PLRW200019219853, typ 19 (rzeka nizinna piaszczysto - gliniasta), będącej monitorowaną, naturalną częścią wód, o dobrym stanie, niezagrożoną ryzkiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny.

Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszarów chronionych wyznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO Puszcza Sandomierska PLB180005.

Teren planowanej inwestycji znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego Natura 2000 - OSO Puszcza Sandomierska PLB180005, ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz.55 ze zm.). Ze względu na przyjęte przez Inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.

Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.

Prowadzone prace nie spowodują zmian stanu wody w gruntach sąsiednich, a wody powierzchniowe i gruntowe zostaną zabezpieczone przed możliwością przedostania się do nich materiałów i substancji używanych podczas budowy.

Odwodnienie dróg będzie realizowane jak dotychczas za pomocą przydrożnych rowów otwartych, odcinkowo za pomocą kanalizacji deszczowej.

Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii organu właściwego do wydania oceny wodnoprawnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód zidentyfikowanych w obrębie jego usytuowania.

3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Werynia, na terenie gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim,  w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko–geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja  nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 90 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:

Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą prowadzone w porze dziennej (w godz. 6:00 do 22:00).

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych.  Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.

f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.

g) możliwości ograniczenia oddziaływania:

Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.

Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów  art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t.j.).

W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.

Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:

  • nie będzie miało ponadnormatywnego wpływu na ludzi, faunę, florę, wody powierzchniowe i podziemne, obszary Natura 2000, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływania między tymi elementami,
  • nie wpłynie na redukcję obszaru występowania kluczowych siedlisk, redukcję liczebności populacji kluczowych gatunków, nie naruszy równowagi pomiędzy kluczowymi gatunkami oraz nie zmniejszy bioróżnorodności obszaru, a także nie przyczyni się do fragmentacji obszaru,
  • nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych zidentyfikowanych w rejonie jego lokalizacji,
  • ze względu na stosunkowo niewielką skalę przedsięwzięcia, jego charakter oraz zastosowaną technologię, nie będzie ono wywierało znaczącego oddziaływania na zmiany klimatu lokalnego i globalnego,
  • nie będzie związane ze zużyciem dużych ilości wody i nie będzie miało wpływu na pogłębiający się deficyt wody,
  • nie będzie generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/45/2022.

Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Lokalizacje jednostek

marker wskazujący punkt na mapieUrząd Gminy
marker wskazujący punkt na mapieSzkoły
marker wskazujący punkt na mapiePrzedszkola
marker wskazujący punkt na mapieInne jednostki

Ważne linki