Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
OŚiGW.6220.2.12.2022
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku firmy Alpha PV 43 sp. z o. o. reprezentowanej przez Pełnomocnika – INTISUN ENERGY Sp. z o. o., ul. Słowackiego 24/105, 35 - 060 Rzeszów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa Farmy Fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na części działki ewidencyjnej numer 453 obręb Huta Przedborska, gmina Kolbuszowa, pow. Kolbuszowski, woj. Podkarpackie” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle:
orzekam
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa Farmy Fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na części działki ewidencyjnej numer 453 obręb Huta Przedborska, gmina Kolbuszowa, pow. Kolbuszowski, woj. Podkarpackie”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
Uzasadnienie
Inwestor ALPHA PV 43 Sp. z o. o. działający przez Pełnomocnika INTISUN ENERGY Sp. z o. o., ul. Słowackiego 24/105, 35 – 060 Rzeszów, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 26 kwietnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 29 kwietnia 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa Farmy Fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowanej na części działki ewidencyjnej numer 453 obręb Huta Przedborska, gmina Kolbuszowa, pow. Kolbuszowski, woj. Podkarpackie”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś, mapę o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy ooś oraz wypis z rejestru gruntów, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Z analizy opisu przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego wynika, że planowane przedsięwzięcie nie zalicza się do instalacji, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755 ze zm.). W związku z powyższym w przedmiotowym przypadku nie zachodzi wymóg określony w art. 74 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), tj. załączenia do wniosku o wydanie decyzji analizy kosztów i korzyści, bowiem ww. analizę sporządza się jedynie dla przedsięwzięć określonych w art. 10a ust. 1 ustawy prawo energetyczne.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/24/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, (…) przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 12 maja 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.12.2022, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej:www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 12 maja 2022 r. do 2 czerwca 2020 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 12 maja 2022 r. do 2 czerwca 2022 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 12 maja 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.12.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.17.2022 z dnia 27 maja 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 30 maja 2022 r.), przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej zauważył, że produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.2.435.78.2022.MJ z dnia 24 maja 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 26 maja 2022 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania, technologie oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U.UE.L.2000.327.1).
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał opinię znak: WOOŚ.4220.5.16.2022.BL.4 z dnia 26 maja 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 26 maja 2022 r.) stwierdzającą, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki uwzględnione w punkcie II niniejszej decyzji.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do ok. 2,0 MW wraz z infrastrukturą techniczną. W ramach przedsięwzięcia zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne (urządzenia infrastruktury technicznej, które umożliwiają przekształcanie energii słonecznej w energię elektryczną) za pomocą konstrukcji wsporczych wbijanych w grunt. Ponadto, wykonane zostaną, m.in.: inwertery zamontowane na konstrukcji pod panelami fotowoltaicznymi (których zadaniem jest przekształcanie prądu stałego na prąd zmienny), stacje transformatorowe (do 2 szt.) wraz z układami pomiarowo - zabezpieczającymi, instalacje odgromowe, przepięciowe oraz przetężeniowe, linie kablowe, drogi wewnętrzne, plac postojowy, oświetlenie, ogrodzenie oraz pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do funkcjonowania farmy fotowoltaicznej.
Panele zostaną pokryte warstwą antyrefleksyjną – zastosowanie powierzchni o niskim współczynniku odbicia będzie zapobiegać niepożądanemu efektowi odbicia światła od paneli (brak efektu oślepienia ptaków przelatujących nad farmą fotowoltaiczną) oraz efektowi imitacji lustra tafli wody.
Wysokość konstrukcji wsporczej wraz z panelami nie będzie przekraczała 5,0 m n.p.t. Zgodnie z zapisami Karty informacyjnej przedsięwzięcia dojazd do terenu zamierzenia inwestycyjnego realizowany będzie z drogi znajdującej się na działce nr ewid. 440/2.
Omawiane przedsięwzięcie planowane jest do realizacji na części działki nr ewidencyjny 453 w miejscowości Huta Przedborska, gmina Kolbuszowa. Powierzchnia ww. działki wynosi ok. 4,6 ha, z czego powierzchnia terenu przeznaczonego pod planowane przedsięwzięcie wynosi ok. 1,5 ha.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:
Planowane zamierzenie leży w obszarze korytarza ekologicznego – Głównego Korytarza Południowego (GKPd-5A – Puszcza Sandomierska – Pogórze Strzyżowskie) wyznaczonego w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R.W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J.M., Zalewska H., Pilot M. 2005, zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży), celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju jak i w skali europejskiej. Ze względu na położenie planowanej farmy fotowoltaicznej w sąsiedztwie zabudowy, realizację farmy na części działki inwestycyjnej, szerokość ww. korytarza ekologicznego oraz przyjęte ww. rozwiązania, nie przewiduje się aby realizacja i eksploatacja zadania znacząco negatywnie wpływała na funkcjonalność tego korytarza.
Zgodnie z zapisami Karty informacyjnej przedsięwzięcia, planowane zamierzenie realizowane będzie na wschodniej części działki inwestycyjnej na gruntach ornych klasy IVa, IVb, V, VI oraz łące klasy V. Przedmiotowe przedsięwzięcie otoczone jest przez tereny o krajobrazie rolniczym odznaczające się typowo antropogenicznym charakterem siedliskowo-roślinnym. Od strony zachodniej na terenie działki inwestycyjnej występuje zabudowa zagrodowa, ponadto przez środek terenu zamierzenia przebiega droga gruntowa (którą przewiduje się pozostawić w formie niezmienionej, istniejącej już drogi dojazdowej), dzieląca planowane przedsięwzięcie na dwa bloki, które zostaną osobno wygrodzone. Wzdłuż działki inwestycyjnej od strony południowej i wschodniej przebiega droga publiczna utwardzona żwirem.
Na obszarze zamierzenia inwestycyjnego w związku z brakiem drzew i krzewów nie wystąpi konieczność ich usuwania. Drzewa i krzewy znajdujące się w sąsiedztwie planowanych prac, a nieprzewidziane do usunięcia zostaną stosownie zabezpieczone.
Na terenie przewidzianym pod instalacje solarną wraz z infrastrukturą techniczną nie stwierdzono występowania roślinności podlegającej ochronie. Część terenu, na którym planuje się lokalizację elektrowni słonecznej w poprzednim sezonie wegetacyjnym porośnięta była roślinnością trawiastą. Inny fragment terenu, na którym planuje się inwestycję wykorzystywany był jako teren orny.
d) emisji i występowania innych uciążliwości:
Zgodnie z zapisami Karty informacyjnej przedsięwzięcia najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym w rejonie przedsięwzięcia, określone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), to tereny zabudowy zagrodowej dla których wartości dopuszczalne poziomu hałasu wynoszą 55 dB(A) w porze dnia i 45 dB(A) w porze nocy.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano-montażowych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały i planowane do zainstalowania urządzenia, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter okresowy i krótkotrwały. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/ wyładunku) oraz realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej (tj. w godz. 6.00 – 22.00).
W związku z realizacją przedsięwzięcia powstaną nowe źródła hałasu, tj.: transformator umieszczony wewnątrz kontenerowej stacji transformatorowej, która będzie ograniczać rozprzestrzenianie się hałasu (zgodnie z przedłożoną dokumentacją poziom hałasu emitowanego przez transformator wynosi do 65 dB na odległość 1 m od urządzenia, transformator jest umieszczony w szczelnie zabudowanej stacji kontenerowej o konstrukcji żelbetowej, której izolacyjność wynosi ok. 20 dB. Powoduje to, że na zewnątrz stacji transformatorowej poziom hałasu wynosi ok. 40 – 45 dB, a w odległości już ok. 30 m wynosi ok. 16 dB) oraz praca inwerterów (dla których wskazano poziom hałasu emitowany w odległości 1 m od urządzenia na poziomie ok. 65 dB). Dodatkowo, źródłami hałasu będą nieznaczny ruch pojazdów dojeżdżających do farmy (okresowe przeglądy serwisowe), koszenie terenu farmy. Chłodzenie paneli fotowoltaicznych odbywać się będzie w sposób naturalny, poprzez obieg powietrza atmosferycznego.
Na działce inwestycyjnej od strony zachodniej znajduje się zabudowa zagrodowa, od której zgodnie z przedłożoną dokumentacją, przedmiotowe przedsięwzięcie zostanie odsunięte o min. 30 m, natomiast odległość zabudowy mieszkalnej znajdującej się na działkach sąsiadujących z zamierzeniem będzie większa. Zgodnie z załączoną koncepcją zagospodarowania terenu stacje kontenerowe przewiduje się zlokalizować w odległości większej niż 30 m od znajdującej się zabudowy na działce inwestycyjnej. Biorąc powyższe pod uwagę, przewiduje się, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie.
W trakcie realizacji planowanego zadania może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku, m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących elementy instalacji oraz prowadzenia prac budowlanych. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na środowisko przewiduje się m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym oraz eliminowanie pracy maszyn i pojazdów na biegu jałowym (np. podczas przerw w pracy, załadunku/ wyładunku). Transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonym w plandeki. Uciążliwości związane z etapem realizacji będą miały charakter okresowy, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia prac realizacyjnych. Eksploatacja farmy fotowoltaicznej nie będzie generowała zanieczyszczeń do powietrza.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699). Powstające podczas fazy realizacji odpady, będą selektywnie magazynowane w pojemnikach odpowiednio dostosowanych do rodzaju odpadów oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:
Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi czy wstępowaniem porywistych wiatrów
Ze względu na stosunkowo niewielkie zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej (panele zostaną usytuowane na konstrukcji wsporczej) nie należy się spodziewać znacznego wpływu inwestycji na utratę siedlisk zapewniających sekwestrację CO2 – w związku z czym ryzyko związane ze zmianą klimatu będzie nieznaczne.
Ponadto przedmiotowe przedsięwzięcie będzie sprzyjać łagodzeniu niekorzystnych zmian klimatu, dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń do powietrza – energia elektryczna wytworzona przez przedmiotową farmę fotowoltaiczną zastąpi w bilansie energetycznym kraju energię z kotłowni konwencjonalnych, które charakteryzują się znacznie większą emisyjnością. Elektrownie fotowoltaiczne służą do bezpośredniej konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Instalacja jest w pełni pasywna. Zjawisko konwersji fotowoltaicznej jest bezgłośne, bezawaryjne oraz nie posiada skutków ubocznych. Przyjmuje się, że sam sposób pozyskania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego jest najmniej uciążliwy w zakresie oddziaływania na zmiany klimatu.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699). Powstające podczas fazy realizacji odpady, będą selektywnie magazynowane w pojemnikach odpowiednio dostosowanych do rodzaju odpadów oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie.
Prawidłowa gospodarka odpadami zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji, zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
c) obszary górskie lub leśne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia nie znajduje się w strefie ochrony bezpośredniej i pośredniej dla ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych, nie znajduje się również w granicach głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP).
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, funkcjonującego na mocy Uchwały Nr XXXIX/785/13 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2013 r. poz. 3588, ze zm.).
Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o ok. 0,3 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 1 ww. Uchwały w granicach Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, z wyłączeniem przedsięwzięć, o których mowa w art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916).
Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. Uchwały zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 obowiązuje na obszarze: siedlisk wydmowych, 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka, Osina i udokumentowanych złóż geologicznych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie położonym poza obszarem siedlisk wydmowych, poza strefami 100 m od linii brzegów rzek Trześniówka (Jamnica), Tuszymka oraz udokumentowanych złóż geologicznych, w związku z czym, na terenie tym nie obowiązuje zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, do których zalicza się przedmiotowe przedsięwzięcie.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:
Z dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska lub na obszarach, na których istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia standardów jakości środowiska.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
h) gęstość zaludnienia:
Na działce inwestycyjnej lokalizacji przedsięwzięcia od strony zachodniej znajduje się zabudowa zagrodowa, od której zgodnie z przedłożoną dokumentacją, przedmiotowe przedsięwzięcie zostanie odsunięte o min. 30 m, natomiast odległość zabudowy mieszkalnej znajdującej się na działkach sąsiadujących z zamierzeniem będzie większa. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi zatem na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia.
i) obszary przylegające do jezior:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 z późn. zm.) teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) ,,Tuszymka” o kodzie PLRW200017218929, typ 17 (potok nizinny, piaszczysty), będącej niemonitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika: m3), w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny, bez derogacji. Zlewnia JCWP została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: PLB180005 Puszcza Sandomierska, PLH180053 Dolna Wisłoka z dopływami, REZ762 Zabłocie. Przedsięwzięcie znajdować się będzie poza ww. formami ochrony przyrody.
Planowane przedsięwzięcie położone jest na terenie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd), o kodzie PLGW2000134, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie i niezagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ilościowy i chemiczny, bez derogacji. Ponadto ww. JCWPd została zaliczone do obszarów chronionych przeznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza głównymi zbiornikami wód podziemnych, poza terenami zagrożonymi powodzią oraz ujęciami wód i ustanowionymi dla nich strefami ochronnymi. Działka przeznaczona pod inwestycję nie jest uzbrojona w sieć drenarską.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle, będącego Organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Huta Przedborska, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie około 80 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania:
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji Inwestycji – nastąpi jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń, materiałów i elementów instalacji oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania:
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1973 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/46/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.