Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2022–11–03
OŚiGW.6220.2.16.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa oraz art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – CENTRUM PLUS Sp. z o.o., ul. Towarowa 4,
36-100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z częścią usługową, garażem podziemnym oraz murami oporowymi wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor – CENTRUM PLUS Sp. z o.o. ul. Towarowa 4, 36–100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 7 lipca 2022 r. (data wypływu do tut. Urzędu 8 lipca 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z częścią usługową, garażem podziemnym oraz murami oporowymi wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, a także wypis z rejestru gruntów co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/47/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na budowie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z częścią usługowo – handlową, garażami, zespołami parkingów, drogami wraz z niezbędną infrastrukturą. Inwestycja realizowana będzie na terenie działek o nr ewid. 1753/10, 1756/4, 1755/9, 1734/4, 1734/7, 1730/17, 1761, 1762, 1763, 1759/1 oraz 1760.
Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na terenie częściowo objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (działka ozn. nr ewid. 1734/4 oraz część działek ozn. nr ewid. 1730/17 i 1734/7).
Zgodnie z art. 60 ww. ustawy przedsięwzięcia mogące zawsze i potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko określone są w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).
W ramach postępowania organ przeprowadził kwalifikację przedmiotowego przedsięwzięcia, które wpisuje się w ww. rozporządzenie Rady Ministrów według:
- 0,5 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a,
- 4 ha na obszarach innych niż wymienione w tiret pierwsze,
- 4 ha na obszarach innych niż wymienione w tiret pierwsze, (…)
w związku z:
Zgodnie z §1 ust 2 ww. rozporządzenia przez:
Mając powyższe na uwadze przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza się w postępowaniu, wynikającym z art. 63 i art. 64 ustawy OOŚ.
Planowane przedsięwzięcie nie jest wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1169). W związku z tym przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest kwalifikowane jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska i nie wymaga uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Mając to na uwadze należy stwierdzić, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie ma zastosowania art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś, który zobowiązuje organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej do zasięgnięcia opinii organu właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego, na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019, poz. 1396), jeżeli planowane przedsięwzięcie kwalifikowane jest jako instalacja, o której mowa w art. 201 ust. 1 tej ustawy.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy kpa – za pomocą obwieszczenia z dnia 11 lipca 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.16.2022, które zostało podane stronom do wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36-100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 11 lipca 2022 r. do 1 sierpnia 2022 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 11 lipca 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.16.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po otrzymaniu wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego działki inwestycyjne, o który zwracał się pismem znak WOOŚ.4220.5.21.2022.BL.2 z dnia 18 lipca 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 21 lipca 2022 r.), wezwał Inwestora pismem znak: WOOŚ.4220.5.21.2022.BL.5 z dnia 9 sierpnia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 10 sierpnia 2022 r.) do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 7 września 2022 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 8 sierpnia 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.16.2022 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po uzyskaniu stosownych wyjaśnień pismem znak: WOOŚ.4220.5.21.2022.BL.7 z dnia 20 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu 21 września 2022 r.) wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 7 października 2022 r.
Ostatecznie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.21.2022.BL.8 z dnia 4 października 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 5 października 2022r.), wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 27 lipca 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.22.2022 (data wpływu do tut. Organu: 28 lipca 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Po uzyskaniu uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia, podtrzymał opinię pismem z dnia 26 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 28 września 2022 r.). Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów Organ stwierdził także, że istnieją techniczne możliwości realizacji przedmiotowej inwestycji na wskazanym terenie w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz spełniający wymogi w tym zakresie.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli w dniu 21 lipca 2022 r. pismem znak: RZ.ZZŚ.4.435.230.2022.AT (data wpływu do tut. Organu: 25 lipca 2022 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. Po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 21 września 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 23 września 2022 r.) znak: RZ.ZZŚ.4.435.315.2022.AT. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, Organ opiniujący uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia planowana jest budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi oraz częścią usługowo – handlową. Przedmiotowe budynki będą posiadały do sześciu kondygnacji nadziemnych oraz jedną kondygnację podziemną
Ponadto, w ramach zamierzenia inwestycyjnego zostaną wykonane, m.in: drogi wewnętrzne, naziemne miejsca postojowe, chodniki, mur oporowy, zieleń urządzona, przyłącza, sieci, instalacje (tj.: kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, instalacji wodociągowej, instalacji gazu, instalacji elektrycznych i teletechnicznych, oświetlenia zewnętrznego), zbiorniki retencyjne oraz niezbędna infrastruktura towarzysząca, związana z budownictwem mieszkaniowym.
W ramach planowanego zadania przewiduje się także rozbiórkę jednokondygnacyjnego niezamieszkałego budynku jednorodzinnego, który jest w złym stanie technicznym.
Zamierzenie inwestycyjne planowane jest do realizacji na działkach nr ewidencyjny: 1753/10, 1756/4, 1755/9, 1734/4, 1734/7, 1730/17, 1761, 1762, 1763, 1759/1, 1760, w miejscowości Kolbuszowa Dolna, gmina Kolbuszowa.
Powierzchnia zabudowy mieszkaniowej wraz z towarzysząca infrastrukturą wynosić będzie około 0,89 ha, a powierzchnia garaży podziemnych 6536 m2, natomiast ilość parkingów naziemnych to około 23 szt. Dojazd do planowanej inwestycji zapewniony będzie poprzez zjazd z ul. Jana Pawła II.
Z informacji zawartych w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia podano, iż najbliższe sąsiedztwo terenu lokalizacji przedsięwzięcia stanowią: ul. Jana Pawła II, ul. Mielecka, rondo, zabudowa mieszkaniowa oraz grunty rolne.
Teren realizacji przedsięwzięcia od północy, północnego-wschodu i północnego-zachodu otoczony jest drogami: skrzyżowaniem typu rondo, ul. Mielecką i ul. Jana Pawła II.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia teren pod przedmiotową inwestycję jest niezabudowany, na części działek znajduje się budynek usługowy i budynek mieszkalny (jednorodzinny) oraz budynek niemieszkalny (planowany do rozbiórki). Stan obecny działek wg wypisu rejestru gruntów: UR, Bi, Bp.
Istniejąca szata roślinna na terenie planowanego przedsięwzięcia nie jest skoordynowana, występują na niej zakrzewienia. Stan obecny działki to nie uprawiane, częściowo zdewastowane ugory.
Realizacja inwestycji zakłada zorganizowanie zieleni niskiej o wysokim standardzie utrzymania. Przestrzeń przy budynkach zostanie przeznaczona na ogródki przynależne do lokali mieszkalnych znajdujących się na parterach budynków. Projektowana powierzchnia biologicznie czynna będzie wynosić ok. 1780m2.
W planowanym przedsięwzięciu przewiduje się szatę roślinną w formie niskiej roślinności trawników strzyżonych, krzewów ozdobnych. Zieleń wysoka stanowić będą drzewa iglaste i liściaste dostosowane do zachowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych. Na terenie planowanej inwestycji nie przewiduje się szczególnych zakłóceń ekologicznych.
Zamierzenie inwestycyjne będzie źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia, powodowanej pracą maszyn i urządzeń wykorzystywanych w trakcie prowadzenia prac rozbiórkowych, przygotowania terenu/wykonania fundamentów, budowy obiektów kubaturowych oraz pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały. W celu ograniczenia wpływu tego etapu na środowisko przewiduje się, m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, wyłączanie silników pojazdów i maszyn budowlanych (np. podczas postoju, rozładunku) oraz realizację prac budowlanych wyłącznie w porze dziennej (tj. w godz. 6.00 – 22.00). Budowa prowadzona będzie w 2 etapach, kolejno budowane będą pojedyncze budynki. Front prac będzie przesuwał się wraz z kolejnymi etapami. Oddziaływania te będą miały charakter okresowy, lokalny i ustaną po zakończeniu prac budowlanych.
Po realizacji zadania powstaną nowe źródła hałasu m.in.: liniowe, tj. ruch pojazdów po terenie przedsięwzięcia (ciężkie – dostawcze, ciężarowe i lekkie – pojazdy mieszkańców) i punktowe m.in.: centrale wentylacyjne nawiewno-wywiewne, czerpnie i wyrzutnie powietrza ze sprężarkowni, urządzenia chłodnicze.
W uzupełnieniu KIP Inwestor nie wskazał jednoznacznie jakie punktowe źródła hałasu zostaną zainstalowane, część z nich będzie uzależniona od konkretnych potrzeb mieszkańców i najemców. Mając na uwadze określone w niniejszej opinii warunki oraz lokalizację przedsięwzięcia można stwierdzić, iż nie spowoduje ono przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza w wyniku m.in.: spalania paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane materiały oraz prowadzenia prac rozbiórkowych i budowlanych. W celu ograniczenia wpływu etapu realizacji na środowisko przewiduje się, m.in.: zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym, wyłączanie silników pojazdów i maszyn budowlanych (np. podczas postoju, rozładunku) oraz stosowanie gotowych mieszanek przygotowywanych, np. w wytwórniach betonu dla ograniczenia pylenia podczas przygotowywania spoiwa w miejscu budowy. Ponadto, miejsca potencjalnego pylenia będą okresowo zraszane oraz będą myte opony samochodów ciężarowych wyjeżdzających z placu budowy. Transport materiałów sypkich odbywał się będzie pojazdami wyposażonymi w opończe. Uciążliwości związane z etapem realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą zakończenia prac budowlanych. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będzie występowała emisja zanieczyszczeń do powietrza wynikająca ze spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia oraz ewentualnie ze spalania gazu wykorzystywanego w celach grzewczych (zgodnie z przedłożoną dokumentacją, Inwestor przewiduje, iż jako nośnik energii wykorzystany będzie gaz ziemny lub zostaną zastosowane gruntowe pompy ciepła).
Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do przedsięwzięć o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zgodnie z kryteriami i warunkami wymienionymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138).
Oddziaływanie budynków wielolokalowych po ich realizacji nie spowoduje ponadnormatywnych zagrożeń dla środowiska, zdrowia ludzi i zatrudnionych pracowników oraz nie prowadzi do możliwości wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Obiekty zaprojektowane zostaną przez osoby kompetentne, posiadające stosowną wiedzę i uprawnienia, pozwalające na zaprojektowanie obiektów w sposób rzetelny, zgodnie z wymogami sztuki budowlanej, ze szczególnym uwzględnieniem obciążenia wiatrem oraz śniegiem, w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi, środowiska i samych obiektów. Powyższe działania pozwolą na ograniczenie ryzyka wystąpienia katastrofy budowlanej.
Charakter planowanego przedsięwzięcia, jego funkcja i przeznaczenie pozwalają stwierdzić, że zagrożenia o charakterze nadzwyczajnym dla środowiska charakteryzują się minimalnym ryzykiem wystąpienia w odniesieniu do niniejszej inwestycji.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.). Odpady, powstające na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, będą zbierane w sposób selektywny, magazynowane, m.in. w pojemnikach, kontenerach odpowiednio dostosowanych do rodzaju odpadów oraz przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia na ich transport, odzysk i unieszkodliwianie. Ziemia powstająca w wyniku prac budowlanych będzie wykorzystana na terenie planowanego zamierzenia inwestycyjnego.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych,
a także w pobliżu ujścia rzek.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich oraz leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916, ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o ok. 1,8 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.
Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M., 2005), zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia, jak również pod warunkiem wdrożenia środków minimalizujących wpływ na środowisko należy stwierdzić, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym
na przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, jego integralność oraz spójność sieci Natura 2000. Przedsięwzięcie, nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym oceny oddziaływania, o której mowa w art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku, gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
Na przedmiotowym terenie nie są zlokalizowane stanowiska archeologiczne. Jednakże w przypadku odkrycia przedmiotu (zabytkowego) w trakcie prowadzonych prac budowlanych, prace zostaną wstrzymane, a odkryty przedmiot zostanie zabezpieczony. Powiadomiony zostanie wojewódzki konserwator zabytków. Takie postępowanie jest zgodne z zapisami art. 32 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446).
W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie miejskiej Kolbuszowa wynosi ok. 1261,1 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, na terenie której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz.191l ze zm.) (dalej Planu), teren przedsięwzięcia położony jest w obrębie jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP): ,,przywra do Dąbrówki" kod: PLRW2000172198432, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika: m3), w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Ze względu
na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia ww. celu do 2027 r.
Zlewnia ww. JCWP została zaliczona do obszaru chronionego wyznaczonego do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód, tj.: OSO PLB180005 Puszcza Sandomierska.
Teren planowanej inwestycji leży poza granicami ww. obszaru chronionego, ustanowionego na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz.916). Wobec powyższego realizacja omawianego zadania nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochrony ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także wymienione działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo - wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1
lit. c Dyrektywy 2000/60/WE parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miasta Kolbuszowa, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Obszar, na którym planowane jest przedsięwzięcie ma charakter równinny o słabo urzeźbionej powierzchni. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 80 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Przedmiotowa inwestycja związana będzie z bardziej wzmożonym ruchem samochodów obsługujących plac budowy. Wzmożenie ruchu samochodowego będzie zależało od etapu budowy i będzie zróżnicowane w czasie. Największy ruch przewidywany jest w fazie wykonywania wykopów (1 – 2 samochody na godzinę). W późniejszym etapie budowy ruch samochodów dostarczających materiały budowlane będzie znacznie mniejszy. Samochody obsługujące plac budowy spowodują chwilowe zwiększenie natężenia ruchu na trasach dojazdowych do budowy. Ze względu na krótkotrwały charakter oddziaływania przedsięwzięcia kumulacja emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz emisji hałasu będzie znikoma i nie będzie miała zauważalnych skutków wpływu dla mieszkańców okolicznych nieruchomości.
Podczas eksploatacji projektowanego przedsięwzięcia może wystąpić tylko emisja energetyczna ze spalania niskoemisyjnego gazu ziemnego wysokometanowego. W związku z powyższym przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie wpływać na stan i jakość powietrza w najbliższym otoczeniu od inwestycji.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko będzie miało charakter jedynie lokalny.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia został częściowo objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/68/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew.252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@kolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.16.2022
z dnia 3 listopada 2022 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało na budowie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z częścią usługową, garażem podziemnym oraz zespołami parkingów. Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie działek ozn. nr ewid. 1753/10, 1756/4, 1755/9, 1734/4, 1734/7, 1730/17, 1761, 1762, 1763, 1759/1, 1760, w miejscowości Kolbuszowa Dolna, gmina Kolbuszowa. Całkowita powierzchnia działek lokalizacji przedsięwzięcia wynosi 0,89 ha.
Parametry dotyczące terenu inwestycji:
- projektowana powierzchnia zabudowy – 2500 - 3100 m2
- projektowana powierzchnia biologicznie czynna - 1780-2000 m2
- projektowana powierzchnia podlegająca przekształceniu – 4500-5500 m2 (łącznie z powierzchnią zabudowy),
- łączna powierzchnia usługowa wynosić będzie ok. 800 m2
Planowane przedsięwzięcia polegać będzie na budowie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi wraz z niezbędną infrastrukturą oraz zagospodarowaniu przyległego do budynków terenu na rzecz przyszłych użytkowników polegającego na:
- budowie nowych wjazdów od strony południowej działki,
- budowie układu dróg wewnętrznych na działkach Inwestora,
- wykonaniu miejsc postojowych,
- budowie infrastruktury instalacyjnej zewnętrznej i wewnętrznej potrzebnej do funkcjonowania całego osiedla tj.: kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, instalacji wodociągowej, instalacji gazu, instalacji elektrycznych i teletechnicznych oraz oświetlenia zewnętrznego.
Realizacja opisywanego przedsięwzięcia obejmuje zaprojektowanie i wykonanie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych IV – VI kondygnacyjnych z garażami podziemnymi i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym nowego układu drogowego z parkingami i chodnikami oraz zielenią na działkach, stanowiących teren inwestycji.
W ramach planowanego zadania przewiduje się także rozbiórkę jednokondygnacyjnego niezamieszkałego budynku jednorodzinnego, który jest w złym stanie technicznym.
Zaplecze budowy zostanie zorganizowane na terenie nieruchomości, do którego Inwestor posiada tytuł prawny (własność). Na placu budowy zostanie wydzielony plac z miejscami postojowymi dla maszyn i sprzętu budowlanego. Wszystkie maszyny, urządzenia i sprzęty budowlane będą wynajmowane od firm zewnętrznych, dlatego nie przewiduje się ich przetrzymywania na terenie inwestycji. Cały wynajmowany sprzęt będzie przyjeżdżał na budowę w miarę potrzeby. Wszystkie roboty budowlane i pozostałe prace związane z przedmiotową budową będą wykonywane zgodnie z wcześniej przygotowanym harmonogramem tych robót i prac.
Teren realizacji przedsięwzięcia został częściowo objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916, ze zm.), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest oddalony o ok. 1,8 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Inne obszary wchodzące w skład sieci obszarów Natura 2000 znajdują się w większych odległościach.