Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–06–07
OŚiGW.6220.2.2.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 59 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – P. Marcina Szypuła, ul. Zbożowa 7, 36 - 100 Kolbuszowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
- odeskowanie lub owinięcie pni matami słomianymi lub jutowymi do wysokości
co najmniej 1,5 m,
- grupy drzew/krzewów wygrodzić płotem o wysokości min. 1,5 m, w sposób uniemożliwiający uszkodzenie pni,
- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów,
- prace ziemne w obrębie korzeni drzew i krzewów będą wykonywane ręcznie,
- drzewa i krzewy uszkodzone w czasie prowadzenia robót powinny być natychmiast poddane zabiegom pielęgnacyjnym,
- w obrębie korzeni drzew nie będą składowane żadne materiały budowlane ani ziemia pochodząca z wykopów.
Uzasadnienie
Inwestor Pan Marcin Szypuła, ul. Zbożowa 7, 36 – 100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 11 kwietnia 2023 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Kompleks Turystyczny Brzezóvka w Domatkowie”.
Wniosek o wydanie decyzji został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/19/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 59 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „parki rozrywki rozumiane jako obiekty przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z rozrywką lub rekreacją, pola golfowe, stadiony i tory wyścigowe w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 stycznia 2001 r. o wyścigach konnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 194 oraz z 2019 r. poz. 1495), wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, inne niż wymienione w pkt 57”.
Tym samym przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., działając w trybie art. 49 ustawy k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony za pomocą obwieszczenia z dnia 20 kwietnia 2023 r. znak: OŚiGW.6220.2.2.2023, które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej:www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 20 kwietnia 2023 r. do 11 maja 2023 r.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 20 kwietnia 2023 r. do 11 maja 2023 r.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 20 kwietnia 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.7.2023 z dnia 5 maja 2023 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
Organ opiniujący stwierdził, że przedsięwzięcie posiada charakter lokalny, ma na celu rozwój lokalnej turystyki i promowanie regionu, a także umożliwienie dostępu do terenów rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców oraz pośrednio wzrost gospodarczy gminy.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.3 z dnia 4 maja 2023 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii, tj. do dnia 25 maja 2023 r. Następnie Organ ten pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.7 z dnia 22 maja 2023 r., wezwał Inwestora do merytorycznego uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Inwestor pismem z dnia 25 maja 2023 r., przedłożył Organowi prowadzącemu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosowne uzupełnienia i informacje dot. planowanego przedsięwzięcia. Przedmiotowe uzupełnienie przekazał także bezpośrednio do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Zgodnie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tut. Organ wystąpił w dniu 31 maja 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.2.2023 do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z wnioskiem o ponowne wyrażenie opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w załączeniu przekładając uzupełnienie Karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.4.4901.111.2023.AT z dnia 31 maja 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
02 czerwca 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji. Po zapoznaniu się z uzupełnieniem Karty informacyjnej przedsięwzięcia Organ podtrzymał swoje stanowisko pismem z dnia 5 czerwca 2023 r.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami oraz uzupełnieniem KIP, pismem znak: WOOŚ.4220.5.9.2023.BK.12 z dnia 5 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Organu 6 czerwca 2023 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II orzeczenia niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem znak: PSNZ.9020.5.7.2023 z dnia 6 czerwca 2023 r podtrzymał wyrażone w przedmiotowej sprawie stanowisko.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa parku rozrywki - Kompleksu Turystycznego Brzezóvka w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa. Lokalizacja zadania obejmować będzie działki o nr ewid: 488/24, 483/1, 484/1, 488/25 i 488/26. Powierzchnia planowanej Inwestycji będzie wynosić około 4,6 ha. Kompleks Turystyczny Brzezóvka będzie funkcjonował od połowy kwietnia do października.
W ramach przedsięwzięcia Inwestor przewiduje utworzenie w obrębie przedmiotowego kompleksu poszczególnych stref, w których będą oferowane określone atrakcje dla odwiedzających. Będą to m.in strefy: rozrywki, zabawowa, gastronomiczna, gospodarcza, basenowa, usługowo-handlowa, wypoczynkowa, sanitarna oraz parku historyczno-edukacyjnego wraz z elementami parku linowego.
Ponadto dla potrzeb realizacji zadania przewiduje się wykonanie infrastruktury drogowej w postaci dróg dojazdowych, miejsc postojowych dla pojazdów oraz ścieżek i chodników oraz paneli fotowoltaicznych i elementów reklamowych. Planowana jest także rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej.
Przedsięwzięcie realizowane będzie w terenie wiejskim w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej zagrodowej. Planowane przedsięwzięcie przebiega w terenie częściowo przekształconym oraz nieprzekształconym antropogenicznie w sąsiedztwie lasu. Tereny sąsiednie to tereny o charakterze rolniczym, leśnym, zabudowa mieszkalna jednorodzinna oraz drogi.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją.
Z przedłożonej Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że przedsięwzięcie realizowane będzie na obszarze częściowo już przekształconym antropogenicznie, w otoczeniu terenów zadrzewionych. W kierunku zachodnim oraz północnym przebiega droga, wzdłuż której mieści się zabudowa miejscowości Domatków. Również w kierunku północno wschodnim zlokalizowana jest zabudowa, a w większym oddaleniu znajduje się zbiornik wodny. Na południe od terenu objętego przedsięwzięciem występują tereny rolnicze.
W ramach przedmiotowego zadania nie przewiduje się wycinki drzew i krzewów. Planowane strefy i instalacje elementów zabawowych bądź infrastruktury pomocniczej, nie spowodują potrzeby usunięcia istniejącej roślinności. Na obszarze lokalizacji przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin, grzybów oraz zwierząt objętych ochroną gatunkową.
Najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym, to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, dla których dopuszczalne wartości poziomu hałasu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) wynoszą w porze dnia 50 dB(A) i w porze nocy 40 dB(A). Zlokalizowane są one w kierunku zachodnim od przedsięwzięcia, w odległości ok. 350 m.
W czasie eksploatacji przedsięwzięcia punktowymi źródłami hałasu będą następujące elementy, które będą stanowić wyposażenie parku rozrywki: wentylator tłoczący powietrze do elementów dmuchanych wyposażenia, automaty zabawowe dla dzieci, urządzenie zabawowe typu cymbergaj, agregat prądotwórczy zabudowany w obudowie dźwiękochłonnej uruchamiany w przypadku braku energii elektrycznej.
Przewidywane maksymalne natężenie ruchu pojazdów na etapie eksploatacji wyniesie ok. 4 autokary/godzinę i 17 samochodów osobowych/godzinę. Kompleks Turystyczny ogrodzony będzie ogrodzeniem betonowym o wysokość ok. 2,2 m.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie przewiduje się, aby w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia na terenach prawnie chronionych w jego otoczeniu, zostały przekraczane normy akustyczne dla pory dnia i nocy.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia mogą wystąpić oddziaływania związane z prowadzonymi pracami budowlanymi i montażowymi oraz ruchem samochodów transportowych - będą to uciążliwości krótkotrwałe, odwracalne, które ustaną z chwilą zakończenia etapu budowy. W celu minimalizacji uciążliwości związanych z emisją hałasu prace te prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, tj. 06:00 - 22:00, a na placu budowy będzie pracował sprawny technicznie sprzęt.
Podczas prowadzonych prac wystąpić może lokalne zapylenie oraz emisja spalin do środowiska. W celu ograniczenia emisji niezorganizowanej związanej z tym etapem, przewiduje się zminimalizowanie wpływu przedsięwzięcia na środowisko poprzez rozwiązania techniczne i organizacyjne do których należą m. in.: wykorzystanie nowoczesnego sprzętu oraz jego prawidłowa eksploatacja, eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym, ograniczenie koncentracji prac z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego oraz prędkości ruchu pojazdów w rejonie budowy, utrzymanie placu budowy w czystości. Uciążliwości związane
z etapem realizacji będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną wraz z chwilą jego zakończenia.
Podczas prowadzonych prac budowlanych i montażowych wytwarzane będą odpady. Odpady te będą magazynowane w wydzielonym miejscu, w szczelnych pojemnikach lub kontenerach i regularnie odbierane przez odpowiednie podmioty posiadające wymagane zezwolenia.
Ze względu na swój charakter, planowane przedsięwzięcie nie będzie się wiązało z wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy budowlanej.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia planowana inwestycja realizowana będzie zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, z wykorzystaniem materiałów posiadających odpowiednie certyfikaty i spełniających określone projektem normy,
na podstawie przygotowanego i zaakceptowanego przez właściwy organ projektu budowlanego. W związku z tym należy się spodziewać, że ryzyko katastrofy budowlanej ograniczone jest do minimum. Ważnym będzie jedynie dopilnowanie, aby wykonawca prac budowlanych wykonywał swoją pracę z dbałością i przestrzegał odpowiednich przepisów branżowych.
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi czy wstępowaniem porywistych wiatrów.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699).
W fazie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się wystąpienia znaczącej emisji odpadów. Wytworzone odpady budowlane będą selektywnie magazynowane i przekazywane uprawnionym podmiotom. Na etapie budowy będą powstawały odpady, które w Załączniku
do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów, zaliczane są do grupy 17 - odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Ponadto w niewielkiej ilości będą powstawały odpady związane z zapleczem socjalno- bytowym, zaliczane do grupy 20 - odpady komunalne łączne z frakcjami gromadzonymi selektywnie.
Prawidłowa gospodarka odpadami zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji, zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko zarówno na etapie realizacji
jak i eksploatacji przedsięwzięcia.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza wielkopowierzchniowymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliższym obszarem Natura 2000 względem planowanego zamierzenia, jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok. 1,6 km.
Przedsięwzięcie usytuowane będzie poza korytarzami migracyjnymi dla zwierząt wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Piłot M. 2005), zaktualizowanym w latach 2010-2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Mając na uwadze rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia (brak danych, które wskazywałyby na cenne wartości przyrodnicze terenu inwestycji, sąsiedztwo obszarów zabudowanych) oraz wskazane w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązania chroniące środowisko, należy stwierdzić, iż nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody. Ponadto uznano, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący oddziaływać na cele i przedmioty ochrony ww. obszaru Natura 2000, na integralność oraz spójność sieci Natura 2000.
Z dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarze o przekroczonych standardach jakości środowiska lub na obszarach, na których istnieje prawdopodobieństwo przekroczenia standardów jakości środowiska.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. W związku z powyższym nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145,4 os./km2. Realizacja przedsięwzięcia nastąpi zatem na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z przedmiotowym przedsięwzięciem zostaną o graniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300) (II a PGW), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): ,,Przyrwa do Dąbrówki” kod JCWP: RW2000102198431, typ JCWP: PNp – Potok lub strumień nizinny piaszczysty; status JCWP: SZCW – silnie zmieniona część wód; monitorowana; zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego; umiarkowany potencjał ekologiczny, stan chemiczny dobry, stan (ogólny): zły stan wód.
Teren, na którym będzie realizowane przedmiotowe zadanie zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w słabym stanie i zagrożona chemicznie ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego.
Teren przedsięwzięcia leży poza strefami ochronnymi ujęć wód, poza obszarami zalewowymi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli, będącego Organem właściwym do wydania oceny wodnoprawnej uznano, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Domatków, przysiółek Brzezówka, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie.
Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie około 80 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą jednak krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią wraz z zakończeniem etapu realizacji przedsięwzięcia. Zasięg oddziaływania będzie ograniczony i nie będzie decydował trwale o stanie środowiska w rejonie lokalizacji Inwestycji – nastąpi jedynie chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych, hałasu oraz spalin. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak jest innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulacje oddziaływań lub zagrożeń z przedmiotową inwestycją.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany będzie dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/33/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu
w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Załączniki:
Otrzymują:
Do wiadomości:
Mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) informujemy, że Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Kolbuszowej/Gminie Kolbuszowa z siedzibą przy ul. Obrońców Pokoju 21, 36-100 Kolbuszowa jest: Burmistrz Kolbuszowej, z którym można skontaktować się pisemnie na adres siedziby lub telefonicznie pod nr tel. 17 2271 333 (wew. 252). Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: rodo@ekolbuszowa.pl lub operatora pocztowego, kierując korespondencję na adres siedziby administratora. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej BIP urzędu: http://www.bip.kolbuszowa.pl w zakładce RODO oraz w siedzibie Administratora.
Złącznik nr 1
do decyzji Burmistrza Kolbuszowej
znak: OŚiGW.6220.2.2.2023
z dnia 7 czerwca 2023 r.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 t.j.)
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na budowie parku rozrywki – Kompleksu Turystycznego Brzezóvka. Inwestycja zlokalizowana będzie w miejscowości Domatków, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, woj. Podkarpackie na działkach o nr ewid. 288/24, 483/1, 484/1, 488/25 oraz 488/26. Powierzchnia inwestycji będzie wynosić około 46 262,44 m2 co daje w przybliżeniu obszar 4,6 ha.
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie wiejskim, częściowo przekształconym antropogenicznie w sąsiedztwie lasu i zabudowy jednorodzinnej, zagrodowej .
Na analizowanym terenie nie występują powierzchniowe formy ochrony ukierunkowane
na ochronę zbiorowisk roślinnych.
Planowana Inwestycja – Kompleks Turystyczny Brzezówka, z elementami rozrywkowymi placu o charakterze turystyczno-wypoczynkowo-rozrywkowym, będzie podzielona na kilka stref. Będą to m.in.:
W ramach poszczególnych stref zamierzenie Inwestycyjne będzie oferować określone atrakcje dla odwiedzających.
Na terenie Inwestycji znajdują się również istniejące obiekty budowlane, które będą pełnić odpowiednie funkcje dla odwiedzających. Teren Inwestycji wyposażony jest także w elementy infrastrukturalne niezbędne do funkcjonowania Kompleksu.
Realizacja planowanej Inwestycji, będzie wymagała przeprowadzenia robót budowlano –montażowych, które w zależności od strefy planowanego przedsięwzięcia będą się od siebie różnić. Zróżnicowanie polega na przeznaczeniu każdej ze stref oraz zakresu robót jakie należy wykonać.
Ponadto dla potrzeb realizacji zadania przewiduje się wykonanie infrastruktury drogowej w postaci dróg dojazdowych, miejsc postojowych dla pojazdów oraz ścieżek i chodników oraz paneli fotowoltaicznych i elementów reklamowych. Planowana jest także rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej i podłączenie kontenera typu WC do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
W ramach zamierzenia Inwestycyjnego planowane jest wybudowanie sieci instalacji elektrycznej, prowadzonej ziemią do zasilenia oświetlenia na obiekcie wraz z doprowadzeniem energii do punktów poboru prądu przez urządzenia zabawowe bądź elementy, które napędzają bądź zasilają urządzenia zabawowe.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz.976 ze zm.). Najbliżej usytuowanym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005, położony w odległości ok.1,6 km.