Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
Kolbuszowa, 2023–10–11
OŚiGW.6220.2.6.2022
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 t.j.) – zwanej dalej również ustawą kpa, art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 t.j.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – DBA Sp. z o.o., ul. Szlak 67, 31 - 153 Kraków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn. „Zespół 3 farm fotowoltaicznych w Kolbuszowej Górnej o mocy łącznej do 3 MWp wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, tj. montażem urządzeń do przetwarzania energii, budowie doziemnych instalacji elektrycznych, kontenerowych stacji transformatorowych i rozdzielnic elektrycznych wraz z zabezpieczeniami” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli:
orzekam
Uzasadnienie
Inwestor DBA Sp. z o.o., ul. Szlak 67, 31 – 153 Kraków, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej w dniu 15 maja 2023 r. z trzema odrębnymi wnioskami o wydanie 3-ch decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MWp wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną tj. montażem urządzeń do przetwarzania energii, budowie doziemnych instalacji elektrycznych, kontenerowej stacji transformatorowej i rozdzielnic elektrycznych wraz z zabezpieczeniami”.
Przedsięwzięcie zakładało budowę trzech instalacji fotowoltaicznych o tej samej nazwie i parametrach, zlokalizowanych obok siebie. Dwie z farm położone na jednej działce o dużej powierzchni, natomiast trzecia na działce z nią sąsiadującej. W związku z powyższym oraz ze względu na powiązania technologiczne, a także kumulację oddziaływań Organ prowadzący postepowanie uznał, że powyższe przedsięwzięcia należy traktować jako całość i zakończyć wydaniem jednej decyzji w myśl art. 3 ust. 1 pkt. 13 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. Ustawodawca w cytowanym przepisie uznał, że przedsięwzięcie to zamierzenie budowlane lub inna ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin, a przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty.
Mając na względzie powyższe Organ prowadzący postępowanie wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie złożonego wniosku oraz przedłożenie karty informacyjnej dla jednego przedsięwzięcia.
Po przedłożeniu stosownej dokumentacji wraz z uzupełnionym wnioskiem zostały podjęte dalsze czynności odnośnie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/30/2023 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zakwalifikować do przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż obszary objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia”.
Tym samym, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przedmiotowe przedsięwzięcie należy zakwalifikować do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 tej ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, Burmistrz Kolbuszowej wszczął postępowanie administracyjne w tej sprawie zawiadamiając wszystkie strony za pomocą obwieszczenia które zostało zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Piłsudskiego 6-10, 36–100 Kolbuszowa.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy kpa, a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 i art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 14 czerwca 2023 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.6.2023 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz zaświadczenie o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej opinią sanitarną znak: PSNZ.9020.5.14.2023 z dnia 28 lipca 2023 r., przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
W swojej opinii Organ ten wyraził, iż produkcja energii elektrycznej w oparciu o źródła odnawialne wpisuje się w zasadnicze tendencje gospodarki opartej na zasadzie zrównoważonego rozwoju, a niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.15.2023.AW.7 z dnia 4 sierpnia 2023 r. wyznaczył nowy termin wyrażenia opinii do dnia 24 sierpnia 2023 r.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle wydał opinię znak: RZ.ZZŚ.2.4901.111.2023.JP z dnia 7 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu:
8 sierpnia 2023 r.), w której stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane. W swojej opinii zawarł również stanowisko wyrażone przez Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia, jego lokalizację, zasięg oddziaływania, technologie oraz planowane działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko Organ opiniujący uznał, że przedmiotowe zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne oraz nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
W dniu 10 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Organu: 11 sierpnia 2023 r.) Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Jaśle po otrzymaniu wyjaśnień od Inwestora wydał ponowną opinię, w której sprostował powierzchnie planowanego do realizacji przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WOOŚ.4220.5.15.2023.AW.10 z dnia 18 sierpnia 2023 r., wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą warunki, które uwzględniono w pkt II niniejszej decyzji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej pismem znak: PSNZ.9020.5.14.2023 z dnia 22 sierpnia 2023 r. wydał postanowienie prostujące oczywistą omyłkę pisarską w swojej opinii wydanej w dniu 28 lipca 2023 r. dotyczącą powierzchni przedsięwzięcia.
Inwestor przedłożył tut. Organowi w dniu 31 sierpnia 2023 r. pismo zawierające stosowne wyjaśnienia dotyczące powierzchni poszczególnych farm oraz łącznej powierzchni terenu objętego wnioskiem.
W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski, co do sposobu realizacji przedsięwzięcia.
Uwzględniając opinię Organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Przedsięwzięcie obejmuje swym zakresem budowę zespołu elektrowni fotowoltaicznych o mocy do 3 MW wraz z infrastrukturą techniczną. Farmy fotowoltaiczne zrealizowane będą na działkach o nr ewid.: 2450/6 (farmy oznaczone PVF-07A oraz PVF-07B) oraz na działce o nr ewid. 2915 (farma oznaczona PVF-07C) w miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa. Łączna powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi ok. 12,5 ha. Natomiast łączna powierzchnia przeznaczona pod realizację dla zespołu 3 farm fotowoltaicznych wynosi 4,456 ha.
W ramach przedsięwzięcia zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne w ilości około 7500 sztuk. Zostaną one zamontowane za pomocą konstrukcji wsporczych wbijanych w grunt. Maksymalna wysokość planowanej konstrukcji wynosi ok. 2,8 m. Planowana odległość pomiędzy rzędami paneli fotowoltaicznych wynosi ok. 5,2 m (rzędy są rozstawione między sobą co ok. 8,8 m). Ponadto, w skład instalacji wejdą m. in.: stacje transformatorowe
(po 1 szt./farmę), inwertery, instalacja kablowa nN, SN, podziemna linia elektroenergetyczna SN i nN. Inwestor dopuszcza również wykonanie ogrodzenia.
Przedmiotowy zespół 3 instalacji fotowoltaicznych będzie się składał z kompletu modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 3 MWp. Panele fotowoltaiczne zostaną posadowione na stalowej konstrukcji wsporczej, kąt nachylenia panelu od 20 do 35 stopni. Energia wytworzona w modułach fotowoltaicznych zostanie przetworzona na energię o prądzie zmiennym w inwerterach DC/AC, następnie włączona do sieci elektroenergetycznej na poziomie średniego napięcia 15 kV. Wymaga to zastosowanie stacji transformatorowych z transformatorem o mocy 1000 kVA dla każdej z 3 farm.
Według informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia, na terenie, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, jak również w obszarze jego oddziaływania, brak innych realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a które mogłyby powodować kumulację oddziaływań z przedmiotową inwestycją.
Jak podano w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia aktualnie działki, na której planowana jest inwestycja oraz tereny sąsiednie użytkowane są rolniczo. Wszystkie te działki są obsiewane. Jednak ze względu na niskie klasy ziemi występujące na tych obszarach plony są niewielkie, a użytkowanie ich jest mało opłacalne. W związku z powyższym na działkach nie występuje żadna roślinność chroniona, występuje znikoma ilość gryzoni uszkadzająca uprawy. W większości są to myszy nornice, sporadycznie zauważa się krecie kopce. Mając na uwadze ochronę wszelkich gatunków roślin i zwierząt, farmy fotowoltaiczne które zostaną usytuowane na tym terenie przyczynią się w jakimś stopniu do ochrony przebywających tam zwierząt. Stworzą naturalną ochronę, gdzie zwierzęta nie będą narażone na styczność ze sprzętem rolniczym, jak też zostaną stworzone im warunki, gdzie będą mogły znaleźć pożywienie przez cały rok. Być może znajdą tam również schronienie i pożywienie większe ssaki. W celu przeprowadzenia planowanej inwestycji nie są też planowane żadne wycinki.
Na terenie planowanej inwestycji nie będzie odbywał się pobór wody, nie będą powstawały ścieki socjalno - bytowe, za wyjątkiem etapu budowy, podczas którego zaplecze budowy będzie wyposażone w systemy odbioru i odprowadzania ścieków bytowych w postaci montażu przenośnych toalet.
Najbliższe tereny chronione akustycznie to zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana w odległości od ok. 400 m od granicy obszarów inwestycyjnych.
Emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlano – montażowych, spowodowana będzie pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących wykorzystywane na placu budowy materiały i planowane do zainstalowania urządzenia. Ze względu na zakres przedsięwzięcia, występująca emisja hałasu będzie niemożliwa do wyeliminowania, będzie miała charakter lokalny, krótkotrwały, wystąpi wyłącznie w porze dziennej i ustąpi wraz z zakończeniem prac budowlanych.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia, planowane zastosowanie kontenerowych stacji transformatorowych, jak również odległości, w jakich położone są najbliższe tereny chronione pod względem akustycznym od planowanego zadania, uznano, iż przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych poziomów hałasu.
Podczas realizacji przedsięwzięcia, emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie, m. in. ze spalaniem paliw w silnikach maszyn budowlanych i pojazdów transportujących elementy instalacji oraz prowadzeniem prac budowlanych. W celu ograniczenia emisji na tym etapie, przewiduje się m. in. zastosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym. Uciążliwości te, będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ustaną po zakończeniu prac. Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej nie będzie generowała zanieczyszczeń do powietrza.
Z racji braku operacji związanych z substancjami niebezpiecznymi elektrowni fotowoltaicznych nie można zaliczyć do przedsięwzięć o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Pojęcie zakładu stwarzającego zagrożenie wystąpienia poważnej awarii jest określone w art. 248 ust. 1 ustawy Prawo Ochrony Środowiska i opiera się na rozporządzeniu Ministra gospodarki w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. nr 0, poz. 138 z 2016 roku). Istotną, kwalifikującą do określonej grupy cechą jest rodzaj, kategoria i ilość substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie. W tym przypadku żaden z etapów przedsięwzięcia nie będzie wiązał się z przekroczeniem wspomnianych progów. W związku z tym zagrożenie poważnej awarii przemysłowej nie dotyczy planowanej inwestycji.
Etap realizacji może się wiązać jedynie z ewentualnym zakłóceniem pracy sprzętu budowlano-transportowego i związanym z nim zagrożeniem dla środowiska gruntowo-wodnego (wyciek ropopochodnych). Teren budowy wyposażony będzie w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych; w przypadku wycieku substancji ropopochodnych na powierzchnię ziemi będą stosowane sorbenty; jeśli natomiast substancje przenikną do ziemi, zostanie ona niezwłocznie zebrana i przekazana do unieszkodliwienia przedsiębiorcom, posiadającym uregulowany stan prawny w tym zakresie.
W trakcie eksploatacji teoretyczna awaria może wiązać się z uszkodzeniem elementów elektrowni (zdarzały się celowe uszkodzenia). Z kolei etap likwidacji związany jest z ponownym wystąpieniem hipotetycznych sytuacji związanych z wyciekiem substancji ropopochodnych (wynikających z transportu).
W odniesieniu do ryzyka katastrofy naturalnej i budowlanej należy mieć na uwadze lokalizację, charakter i skalę przedsięwzięcia, które powodują, że nie jest ona szczególnie narażona na ekstremalne zjawiska naturalne. W przypadku hipotetycznego zaistnienia takich zdarzeń jak np. pożar okolicznych terenów lub powódź, w skrajnym przypadku dojdzie po prostu do zniszczenia elementów elektrowni. Brak niebezpiecznych substancji na terenie inwestycji powoduje, że nawet w wyniku dojścia do katastrofy naturalnej nie ma ryzyka przedostania się groźnych skażeń do środowiska. W związku z tym nie należy obawiać się konsekwencji zniszczenia elementów inwestycji.
W przypadku huraganowych wiatrów bądź ponadstandardowych opadów gradu mogą nastąpić fizyczne uszkodzenia poszczególnych elementów elektrowni. Wówczas uszkodzone elementy zostaną zastąpione nowymi.
Rozpatrywanie możliwości wystąpienia katastrofy budowlanej z racji charakterystyki inwestycji sprowadza się do ściśle lokalnego ryzyka ograniczonego do pojedynczych osób, bez szczególnego wpływu na środowisko.
Działania związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia skutkować będą powstawaniem odpadów. Przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587). Powstające podczas fazy realizacji odpady, będą selektywnie magazynowane oraz przekazane uprawnionym podmiotom w celu dalszego ich zagospodarowania.
Na etapie realizacji inwestycji powstawać będą głównie odpady charakterystyczne dla tego rodzaju prac, tj.: odpady budowlane (gruz betonowy, tworzywa sztuczne, złom stalowy, odpady kabli itp.), odpady opakowaniowe (po materiałach budowlanych i elementach konstrukcji) oraz odpady komunalne (związane z obecnością pracowników).
Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej powstawać będą odpady podczas prowadzenia prac konserwacyjnych/serwisowych. Odpady te, usuwane będą z terenu przedsięwzięcia przez podmioty świadczące te usługi. Zużyte lub uszkodzone panele zostaną przekazane specjalistycznym firmom posiadającym stosowne pozwolenia w celu poddania ich procesom recyklingu.
Na wypadek ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych, np. olejów, smarów, paliwa, plac budowy wyposażony będzie w sorbenty umożliwiające neutralizację ww. substancji.
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące wpływ inwestycji na środowisko, należy uznać, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno-błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji brak także ujść rzek. W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży. Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich i leśnych. Z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na te tereny.
Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336) oraz poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005); zaktualizowanym w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży, celem zapewnienia łączności ekologicznej, zarówno w skali całego kraju, jak i w skali europejskiej.
Obszarem sieci Natura 2000 znajdującym się w najmniejszej odległości od przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005 zlokalizowany w odległości ok. 0,7 km.
Aktualnie działki, na których planowana jest realizacja zamierzenia oraz tereny sąsiednie, użytkowane są rolniczo (wszystkie te działki są obsiewane). Jednak ze względu na niskie klasy ziemi występujące na tych obszarach plony są niewielkie, a użytkowanie ich jest mało opłacalne. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, na terenie inwestycji nie występują gatunki roślin chronionych. W celu przeprowadzenia planowanego zadania nie jest planowana wycinka.
Gęstość zaludnienia w gminie Kolbuszowa wynosi ok. 145 os./km2. Z uwagi na zastosowanie wszelkich możliwych zabezpieczeń środowiska, ewentualne zagrożenia i uciążliwości dla mieszkańców terenów sąsiadujących z realizowanym przedsięwzięciem zostaną ograniczone do minimum.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
Miejscowość, w której realizowana będzie inwestycja nie jest miejscowością uzdrowiskową, ani nie jest zaliczana do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U.2023.300), teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie zlewni jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP RW):
- rezerwatu przyrody Zabłocie PL.ZIPOP.1393.RP.1457,
- Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179,
- obszaru Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B,
- obszaru Natura 2000 Dolna Wisłoka z Dopływami PL.ZIPOP.1393.N2K.PLH180053.H,
- użytku ekologicznego Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.458,
- użytku ekologicznego Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1815022.85.
Przedsięwzięcie realizowane będzie poza ww. formami ochrony przyrody.
- Mielecko – Kolbuszowsko - Głogowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.179,
- Sokołowsko - Wilczowolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu PL.ZIPOP.1393.OCHK.187,
- obszaru Natura 2000 Puszcza Sandomierska PL.ZIPOP.1393.N2K.PLB180005.B,
- użytku ekologicznego Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806012.73,
- użytku ekologicznego Bez Nazwy PL.ZIPOP.1393.UE.1806023.107,
- użytku ekologicznego Bez Nazwy PL.ZlPOP.1393.UE.1806042.91.
Przedsięwzięcie realizowane będzie poza ww. formami ochrony przyrody.
Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitych części wód podziemnych (JCWPd):
Omawiane JCWPd zostały zaliczone do obszarów chronionych wyznaczonych do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
Obszar objęty inwestycją znajduje się poza głównymi zbiornikami wód podziemnych, strefami ochrony pośredniej i bezpośredniej ujęć wód oraz poza obszarem zagrożenia powodziowego. Teren inwestycji jest uzbrojony w sieć drenarską.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedmiotowego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także wymienione wyżej technologie i działania minimalizujące wpływ tego zadania inwestycyjnego na środowisko uznano, że zamierzenie nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. C Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (DZ.U.UE.L.2000.327.1).
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie miejscowości Kolbuszowa Górna, gmina Kolbuszowa, powiat kolbuszowski, województwo podkarpackie. Pod względem fizyko-geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno-zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 266 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji nie będzie wymagać wykorzystania, zagospodarowania, bądź wytwarzania substancji, które mogłyby w znacznym stopniu zaszkodzić środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko. W trakcie realizacji inwestycji wystąpią oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale.
Na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia wystąpią uciążliwości, głównie w postaci emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza związane m. in. z wykonywaniem typowych dla etapu realizacji prac ziemnych, ruchem pojazdów transportujących materiały budowlane oraz wykonywanymi pracami budowlanymi. Oddziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne, ustąpią po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając znaczących trwałych śladów w środowisku.
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Na terenie planowanego przedsięwzięcia ani w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie są realizowane ani nie zostały zrealizowane przedsięwzięcia, które mogą prowadzić do skumulowania się oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem. Działki sąsiadujące nie posiadają obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego.
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż w trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor będzie dążył do zastosowania rozwiązań zapewniających minimalizację negatywnego wpływu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 t.j. oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 t.j.)
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, niniejsza decyzja nakłada na Inwestora warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych prawa wspólnotowego i polskiego, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie Organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/52/2023.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu Organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej, Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Jaśle oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.