Wersja archiwalna znajduje się pod adresem: archiwum.bip.kolbuszowa.pl
OŚiGW.6220.2.1.2022
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 t.j.) – zwanej dalej również ustawą k.p.a., art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.) – zwanej dalej również ustawą ooś, a także na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Zarządu Powiatu w Kolbuszowej reprezentowanego przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36–100 Kolbuszowa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1 213 R Widełka – Hucisko wraz z odbudową mostu w km 2+274 w miejscowości Widełka” – po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli:
orzekam:
I. Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1 213 R Widełka – Hucisko wraz z odbudową mostu w km 2+274 w miejscowości Widełka”,
II. Określam istotne warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:
III. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
Uzasadnienie
Zarząd Powiatu w Kolbuszowej reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, 36–100 Kolbuszowa, wystąpił do Burmistrza Kolbuszowej z wnioskiem z dnia 26 stycznia 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 27 stycznia 2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1 213 R Widełka – Hucisko wraz z odbudową mostu w km 2+274 w miejscowości Widełka”.
Wniosek został prawidłowo skompletowany – Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, tj.: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie ono oddziaływać, mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, co jest zgodne z treścią art. 74 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Informacja o przedmiotowym wniosku została umieszczona pod numerem X/4/2022 w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, który znajduje się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl – zakładka Ochrona Środowiska.
Planowane przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach ewid. nr: 1826/7, 1826/6, 1826/5, 1826/4, 1826/3, 3300/101, 3300/132, 1480/59 obręb 0011 Widełka w pasie drogi powiatowej nr 1 213R.
Szacunkowa powierzchnia terenu, na którym realizowane będzie planowane przedsięwzięcie inwestycyjne wynosi:
Łączna powierzchnia przeznaczona do realizacji całości inwestycji wynosi około 3 790,00 m2 (0,38 ha).
W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:
Na całym zakresie objętym opracowaniem przewiduje się wykonanie nowej nawierzchni chodnika, zjazdów i ścieku przykrawężnikowego dowiązanego do nawierzchni bitumicznej drogi powiatowej.
Odwodnienie przedmiotowej drogi nie ulega zmianie, odbywać się będzie, tak jak dotychczas, poprzez infiltrację i rozsączenie do gruntu przydrożnych rowów w granicach pasa drogowego po stronie lewej. Natomiast w przypadku strony prawej, gdzie projektowana jest lokalizacja chodnika, zjazdów i ścieku odwodnienie w linii istniejącego przydrożnego rowu projektuje się w formie rowu krytego. Elementy odwodnienia – wpusty deszczowe klasy D400 wraz ze studzienką osadnikową, przykanalikami z rur PVC-U SN8 Ø200mm.
Teren realizacji przedsięwzięcia nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), biorąc pod uwagę rodzaj i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Kolbuszowej.
Z uwagi na charakter wnioskowanego zamierzenia ustalono, że należy je zaliczyć do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), tj.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
Wobec powyższego, tut. Organ uznał, że w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, przedsięwzięcie należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy k.p.a., Burmistrz Kolbuszowej zawiadomił o wszczęciu postępowania wszystkie strony w trybie art. 49 ustawy k.p.a. – za pomocą obwieszczenia z dnia 8 lutego 2022 r. znak: OŚiGW.6220.2.1.2022, które zostało wywieszone na tablicy informacyjnej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej, ul. Obrońców Pokoju 21, 36–100 Kolbuszowa w dniach od 11 lutego 2022 r. do 4 marca 2022 r., a także na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl.
Tym samym strony postępowania zostały zawiadomione o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania w myśl art. 10 ustawy k.p.a., a także o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz składania w przedmiotowej sprawie uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie od 11 lutego 2022 r. do 4 marca 2022 r. W ramach prowadzonego postępowania administracyjnego nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski od Stron postępowania, co do realizacji przedsięwzięcia.
W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Kolbuszowej wystąpił w dniu 8 lutego 2022 r. pismem znak: OŚiGW.6220.2.1.2022 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli z prośbą o przedstawienie stosownych opinii, co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia. Do wystąpienia o wydanie opinii, zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy ooś załączono wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, pismem znak: WOOŚ.4220.5.7.2022.KR.3 z dnia 25 lutego 2022 r. wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o ile spełnione będą następujące warunki;
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolbuszowej w dniu 28 lutego 2022 r. wydał opinię sanitarną znak: PSNZ.9020.5.8.2022 (data wpływu do tut. Organu: 1 marca 2022 r.), w której przedstawił stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Organ opiniujący stwierdził, że niekorzystne oddziaływanie związane z realizacją inwestycji będzie miało charakter krótkotrwały i przemijający, a powstałe podczas niej szkody zostaną usunięte wraz z jej zakończeniem. Ponadto organ opiniujący stwierdził, że zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego na terenach zabudowanych poprzez zapewnienie nowej nawierzchni jezdni.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Stalowej Woli pismem RZ.ZZŚ.4.435.55.2022.MZ z dnia 25 lutego 2022 r. (data wpływu do tut. Organu: 11 kwietnia 2022 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane pod warunkiem spełnienia wymagań uwzględnionych w punkcie II niniejszej decyzji. Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, a także dzięki zastosowaniu działań minimalizujących wpływ planowanego zadania inwestycyjnego na środowisko, uznał, że zamierzenie to nie spowoduje znacząco negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne. Jednocześnie, przedsięwzięcie nie będzie wpływać negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz dla obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
Uwzględniając opinię organów współdziałających, w oparciu o art. 63 ustawy ooś, na podstawie informacji zawartych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia Burmistrz Kolbuszowej dokonał szczegółowej analizy zgromadzonych akt w przedmiotowej sprawie, obejmując:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie drogi powiatowej nr 1213 R Widełka – Hucisko w km od ok. 1+523 do km ok. 2+991 wraz z odbudową mostu w km 2+274 w miejscowości Widełka.
Planowana inwestycja realizowana będzie w pasie drogowym drogi powiatowej nr 1213R.
W stanie istniejącym droga posiada nawierzchnię z betonu asfaltowego o szerokości jezdni ok. 6 m. Istniejące odwodnienie odbywa się powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów trapezowych, przepustów zlokalizowanych pod zjazdami oraz przepustami i mostem pod konstrukcją nawierzchni drogi powiatowej.
Teren przewidziany pod roboty związane z rozbudową drogi powiatowej zlokalizowany jest na działkach nr: 1826/7, 1826/6, 1826/5, 1826/4, 1826/3, 3300/101, 3300/132, 1480/59.
Zagospodarowanie w obrębie przedmiotowej drogi to w głównej mierze obszar rozproszonej zabudowy.
Realizacja omawianej inwestycji ma za zadanie:
W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące roboty:
Zakres rozbudowy drogi powiatowej nr 1213R Widełka – Hucisko wyznaczono zgodnie z kilometrażem ewidencyjnym, tj. od km 1+523,00 do km 2+991,00.
Podstawowe parametry drogi:
Klasa techniczna drogi: Z
Nawierzchnia: z betonu asfaltowego
Przekrój: szlakowy
Prędkość drogi
- 50 km/h (obszar zabudowany)
- 90 km/h (obszar niezabudowany)
Odwodnienie drogi: powierzchniowe do przydrożnych rowów, przepustów pod zjazdami, przepustów i mostu w ciągu drogi
Szerokość jezdni: 6,00 m
Chodniki: nie występuje
Infrastruktura: w pasie drogowym nie występuje
Pobocza: kruszywo oraz częściowo gruntowe
Przebudowa drogi wraz z odwonieniem nie wykroczy poza granice istniejącego pasa drogowego.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:
Planowana inwestycja będzie realizowana w obrębie istniejącego pasa drogowego, gdzie aktualnie zlokalizowane są elementy typowe dla dróg, takie jak: jezdnia , zjazdy z drogi wykonane przez właścicieli przydrożnych posesji, przepusty, gruntowe pobocza, rowy odwadniające oraz skarpy porośnięte roślinnością trawiastą.
W ramach prowadzonych prac przewiduje się wycinkę drzew i krzewów. Wycinka drzew i krzewów będzie wynikać wyłącznie z potrzeb realizacji przedsięwzięcia i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków, przypadającym na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W przypadku zaistnienia konieczności wycinki pojedynczych drzew/krzewów w ww. okresie lęgowym (np. z uwagi na kolizję z niezinwentaryzowanym uzbrojeniem podziemnym, brak zachowania odpowiedniej motoryki drzewa), możliwe jest wykonanie prac jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki), iż dane drzewo/krzew nie jest wykorzystywane przez ptaki, jako miejsce gniazdowania, jak również, że jego wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków. W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinka będzie wstrzymana do momentu wyprowadzenia lęgów przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosowanych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
Na przedmiotowym terenie nie stwierdzono występowania gatunków płazów, niemniej jednak zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Inwestor w miejscach atrakcyjnych dla płazów (np. terenach podmokłych, zbiornikach i ciekach wodnych) prace budowlane będzie prowadził, tak aby nie doprowadzić do powstawania zastoisk wodnych. Dodatkowo będzie stosował tymczasowe ogrodzenia ochronne uniemożliwiające płazom przedostanie się na plac budowy poprzez ogrodzenie terenu siatką (częściowo zagłębioną w ziemi o wysokości ok. 40 cm i wielkości oczka nie większej niż 0,5 cm x 0,5 cm).
Znajdujące się na terenie budowy wykopy (w tym liniowe) i inne potencjalne pułapki ekologiczne, do których mogą wpadać płazy i inne małe zwierzęta będą zabezpieczane w taki sposób, aby uniemożliwić zwierzętom dostanie się do nich (np. poprzez stosowanie szczelnych przykryć, wygrodzeń z siatek lub folii) lub zastosowane będą rozwiązania umożliwiające samodzielne wydostanie się z nich (np. pochylnie, pozostawianie wypłaszczenia jednej ze ścian). Miejsca takie będą systematycznie kontrolowane, a ewentualnie znajdujące się w „pułapkach” płazy i inne zwierzęta niezwłocznie uwalniane i przenoszone w odpowiednie danemu gatunkowi siedliska.
W związku z powyższym, nie przewiduje się wystąpienia znaczących zagrożeń dla bioróżnorodności w rejonie przedmiotowej inwestycji.
Na etapie prac wystąpi zapotrzebowanie m.in.: na wodę, piasek, kruszywo, mieszanki mineralno-asfaltowe, beton cementowy oraz paliwo do napędu pojazdów w ilościach typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć.
Zaplecze budowy oraz drogi techniczne będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu zmechanizowanego, prawidłowo eksploatowanego i konserwowanego. Pojazdy tankowane będą poza obszarem inwestycji tj. na przeznaczonych do tego celu stacjach paliw. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty. Pracownicy zatrudnieni na etapie realizacji przedsięwzięcia będą korzystać z przenośnych urządzeń sanitarnych, w obrębie zaplecza budowy, opróżnianych przez firmę specjalistyczną.
Z uwagi na realizację inwestycji polegającej na przebudowie już istniejącej drogi, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz.
d) emisji i występowania innych uciążliwości:
Z przedłożonej przez Inwestora dokumentacji wynika, że emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji będą miały charakter przemijający, okresowy, będą występowały w porze dziennej i ustąpią z chwilą zakończenia ww. prac.
W trakcie realizacji przedsięwzięcia może wystąpić okresowe pogorszenie jakości powietrza oraz klimatu akustycznego, m. in. w związku z wykonywaniem prac, działaniem maszyn budowlanych oraz ruchem pojazdów po analizowanym terenie.
Emisja substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisja hałasu podczas prowadzenia prac budowlanych, która będzie spowodowana pracą maszyn budowlanych i pojazdów transportujących materiały budowlane, nie może zostać wyeliminowana, będzie miała charakter krótkotrwały i odwracalny. Uciążliwości dla terenów sąsiednich związane z występowaniem hałasu, wibracji, emisji do powietrza i pyłu, będą mieć charakter przejściowy, ustępujący wraz z przesuwaniem się frontu robót. Prace realizacyjne będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej. W celu ograniczenia emisji substancji zanieczyszczających do powietrza oraz emisji hałasu, podczas prowadzenia prac budowlanych będzie pracował sprawny technicznie sprzęt, ograniczona zostanie jego praca na biegu jałowym, transport materiałów sypkich będzie odbywał się samochodami wyposażonymi w opończe oraz będą one odpowiednio zabezpieczane przed rozwianiem podczas ich składowania. Podczas prowadzenia prac budowlanych stosowane będą gotowe mieszanki przygotowywane w wytwórniach w celu ograniczania pylenia.
Teren lokalizacji przedsięwzięcia podlega ochronie akustycznej, jest to teren zabudowy mieszkaniowej zagrodowej, dla którego dopuszczalny poziom hałasu wynosi 65 dB w porze dziennej i 56 dB w nocy, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w Środowisku (Dz. U. z 2014 r.,poz. 112).
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wpłynie na pogorszenie klimatu akustycznego w jego rejonie. Przedmiotowa droga wg informacji zamieszczonej w karcie informacyjnej przedsięwzięcia charakteryzuje się niewielkim natężeniem ruchu, głównie lokalnym. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia, nie przewiduje się przekroczenia wartości poziomów dopuszczalnych dla terenów chronionych pod względem akustycznym. Nowa nawierzchnia przyczyni się do ograniczenia emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych dzięki większej płynności ruchu drogowego.
Zaplecze budowy, park maszynowy i miejsce składowania materiałów budowlanych będą zlokalizowane na terenie przekształconym antropogenicznie, w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej, poza obszarami zadrzewionymi, z dala od zbiorników i cieków wodnych. Zaplecze budowy oraz drogi techniczne będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Prace budowlane będą prowadzone przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu zmechanizowanego, prawidłowo eksploatowanego i konserwowanego. Pojazdy tankowane będą poza obszarem inwestycji tj. na przeznaczonych do tego celu stacjach paliw. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty. Pracownicy zatrudnieni na etapie realizacji przedsięwzięcia będą korzystać z przenośnych urządzeń sanitarnych, w obrębie zaplecza budowy, opróżnianych przez firmę specjalistyczną.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:
Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej w przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia jest bardzo małe: inwestycja zlokalizowana będzie poza terenami zalewowymi, poza terenami zagrożonymi powodzią, a także poza terenami zagrożonymi zjawiskami osuwiskowymi.
Poprzez zaprojektowanie i realizację przedsięwzięcia w sposób rzetelny, zgodnie z obowiązującymi normami, przez osoby posiadające stosowane uprawnienia, zastosowanie materiałów budowlanych posiadających stosowne atesty dopuszczające do ich stosowania oraz nadzór realizacji prowadzony na bieżąco przez uprawnianego kierownika budowy, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w odniesieniu do niniejszej inwestycji również będzie bardzo znikome.
Istnieje ryzyko wystąpienia awarii w fazie eksploatacji przedsięwzięcia – w przypadku kolizji drogowych pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, do środowiska mogą zostać uwolnione substancje niepożądane. Jednakże każda powstała sytuacja awaryjna będzie powodowała bezzwłoczne zastosowanie procedur mających na celu ograniczenie jej skutków.
Analiza informacji przedstawionych w Karcie informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, że w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, z uwagi na jego skalę oraz charakter, nie przewiduje się zmiany warunków klimatycznych ani jego negatywnego wpływu na klimat zarówno w aspekcie lokalnym jak i globalnym.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie:
Powstające odpady będą odpadami typowymi dla tego typu przedsięwzięć i będą zagospodarowywane zgodnie z zapisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r., poz. 797 ze zm.). Będą one selektywnie magazynowane w wyznaczonych miejscach, w sposób zapobiegający ich rozprzestrzenianiu się w środowisku i odbierane przez uprawnionego odbiorcę w celu ich odzysku lub unieszkodliwiania.
Prawidłowa gospodarka odpadami – zgodna z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, wyeliminuje ich negatywny wpływ na środowisko na etapie realizacji przedsięwzięcia.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:
Z przedłożonej przez Inwestora Karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż emisja zanieczyszczeń powstających w związku z planowanym przedsięwzięciem nie przekroczy wartości dopuszczalnych. Biorąc pod uwagę planowane przez Inwestora działania minimalizujące, wpływ inwestycji nie będzie miał znaczącego wpływu na środowisko, stąd należy uznać, że nie będzie stanowiło zagrożenia dla zdrowia ludzi, zarówno na etapie jego realizacji i eksploatacji.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego - uwzględniające:
a) obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wodno – błotnych oraz na innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. W rejonie przedmiotowej inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk łęgowych, a także brak ujść rzek.
W związku z powyższym, nie wystąpi zagrożenie negatywnym oddziaływaniem na te obszary.
b) obszary wybrzeży i środowisko morskie:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach wybrzeży, odległość miejsca realizacji przedsięwzięcia od wybrzeża wynosi około 500 km.
Wobec powyższego nie stwierdza się występowania oddziaływania przedmiotowej inwestycji na obszary wybrzeży oraz środowisko morskie.
c) obszary górskie lub leśne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach górskich. Teren inwestycji jest usytuowany w otoczeniu kompleksów leśnych, jednakże z uwagi na charakter i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości znacząco negatywnego oddziaływania na te tereny.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:
Teren planowanego do realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza terenami zalewowymi oraz poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest także poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Ze względu na charakter i lokalizację przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości oddziaływania przedsięwzięcia na obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody:
Przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest w granicach obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005.
Teren realizacji przedsięwzięcia znajduje się poza głównymi korytarzami ekologicznymi, wyznaczonymi w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W., Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W., Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M. 2005), a zaktualizowanych w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży.
Ponieważ inwestycja nie dotyczy budowy nowej drogi, lecz przebudowy istniejącej, oddziaływanie przedsięwzięcia na chroniony obszar należy uznać za znikome. Z uwagi na poprawę standardów użytkowania drogi możliwe jest, że jej oddziaływanie na środowisko zostanie wręcz ograniczone. Droga służy do komunikacji lokalnej społeczności, stąd nie należy przewidywać zwiększenia się ruchu samochodowego, który mógłby pogorszyć warunki bytowania zwierząt, w tym ptaków, jak również wpłynąć na środowisko nieożywione na terenie
przyszłej inwestycji.
Mając na uwadze rodzaj, skalę oraz usytuowanie przedsięwzięcia uznano, iż nie będzie ono w sposób znaczący oddziaływać na zasoby, twory i składniki przyrody, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody, w tym na przedmioty i cele ochrony ww. obszaru Natura 2000, na integralność tego obszaru i spójność sieci Natura 2000. Planowane przedsięwzięcie nie wymaga zatem przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia:
Ze względu na rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia, a także poprzez przestrzeganie przez Inwestora przepisów ochrony środowiska oraz zastosowanie działań chroniących środowisko, oddziaływanie planowanej inwestycji nie będzie miało większego znaczenia na stan środowiska w rejonie jego lokalizacji, a także nie wpłynie na stan środowiska na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarze o historycznym i kulturowym znaczeniu. Również w najbliższym sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. W obrębie planowanej inwestycji nie są usytuowane żadne zabytki figurujące w rejestrze zabytków ani zidentyfikowane stanowiska archeologiczne na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446). W związku z powyższym, nie istnieje ryzyko występowania oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na ww. obszary.
Projektowane zadanie ze względu na fakt, iż zlokalizowane będzie na terenie już przekształconym, nie wpłynie znacząco na zmianę obecnego krajobrazu.
h) gęstość zaludnienia:
Realizacja przedsięwzięcia nastąpi na obszarze o stosunkowo małej gęstości zaludnienia, gdyż odcinek przedmiotowej drogi objętej planowaną przebudową w znacznej części przebiega przez tereny wykorzystywane rolniczo, sporadycznie zabudowane zagrodowo.
i) obszary przylegające do jezior:
Planowane przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach przylegających do jezior i nie będzie miało wpływu na takie obszary.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
Miejscowości, na terenie których realizowana będzie inwestycja nie są miejscowościami uzdrowiskowymi, ani nie są zaliczane do obszarów ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w pobliżu brak jest takich miejscowości i obszarów, zatem należy wykluczyć możliwość oddziaływania na te obszary.
k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe:
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911 ze zm.) (PGW), teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) „Łęg do Turki” o kodzie PLRW200017219829, typ 17 (potok nizinny piaszczysty), będącej monitorowaną, silnie zmienioną częścią wód (przekroczenie wskaźnika m3), w złym stanie i zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest dobry potencjał ekologiczny oraz dobry stan chemiczny.
Zlewnia JCWP „Łęg do Turki” została zaliczona do obszarów chronionych przeznaczonych do ochrony przedmiotów ochrony zależnych od wód: OSO PLB180005 Puszcza Sandomierska.
Teren przedsięwzięcia znajduje się w granicach ww. obszaru chronionego Puszcza Sandomierska. Ze względu na przyjęte przez inwestora rozwiązania chroniące środowisko, realizacja omawianego zadania nie będzie miała wpływu na przedmioty ochrony zależne od wód wyznaczone dla tego obszaru.
Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW2000135, będącej monitorowaną częścią wód, w dobrym stanie ilościowym i chemicznym oraz zagrożoną ryzykiem nieosiągnięcia celu środowiskowego, którym jest zachowanie dobrego stanu ilościowego i chemicznego, bez derogacji.
Ponadto teren objęty inwestycją znajduje się poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz poza granicami Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane również poza ujęciami wód i wyznaczonymi dla nich strefami ochronnymi.
Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, na podstawie opinii Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Stalowej Woli uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo – wodne, w tym nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
3) rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
Przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Widełka, na terenie gminy Kolbuszowa, w powiecie kolbuszowskim, w województwie podkarpackim. Pod względem fizyko–geograficznym planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na obszarze Płaskowyżu Kolbuszowskiego, w środkowej części Kotliny Sandomierskiej w północno–zachodniej części województwa podkarpackiego. Średnie wysokości sięgają 200 m n.p.m., najwyższe wzniesienie 269 m n.p.m.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Inwestora, przedmiotowa inwestycja nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na tereny sąsiednie.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
Z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz znaczną odległość od granicy państwa (oddalenie o około 85 km od najbliższych granic państwa – ze Słowacją w kierunku południowym oraz z Ukrainą w kierunku wschodnim) nie spowoduje ono wystąpienia oddziaływania o charakterze transgranicznym.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:
Ze względu na skalę planowanego do realizacji przedsięwzięcia, dzięki zastosowaniu rozwiązań organizacyjnych i technologicznych ograniczających niekorzystne odziaływania przedsięwzięcia na środowisko można uznać, że jego oddziaływanie nie będzie miało znacząco negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz nie spowoduje znacznego obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.
Przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania związany będzie z rozpoczęciem robót związanych z realizacją przedsięwzięcia.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania:
Zgodnie z dokumentacją przedstawioną przez Inwestora, planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko.
W trakcie realizacji inwestycji wystąpią nieznaczne oddziaływania związane z prowadzeniem prac budowlanych, które jednakże będą krótkotrwale. Aby zminimalizować niekorzystne oddziaływanie na środowisko prace będą prowadzone w porze dziennej (w godz. 6:00 do 22:00).
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
Na etapie realizacji inwestycji będą występować uciążliwości związane z emisją hałasu powstałego w wyniku transportu urządzeń i materiałów oraz prowadzonych prac budowlanych, a także nastąpi chwilowy wzrost zanieczyszczeń pyłowych. Odziaływania te będą krótkotrwałe i odwracalne – ustaną po zakończeniu prowadzenia prac, nie pozostawiając trwałych śladów w środowisku.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Z przeprowadzonej analizy materiału dowodowego wynika, iż sposób realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska w rejonie jego lokalizacji. Nie powinno być również związane z kumulowaniem się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych w otoczeniu jego lokalizacji.
g) możliwości ograniczenia oddziaływania:
Analiza dokumentacji przedłożonej przez Inwestora wykazała, iż przedmiotowa inwestycja nie będzie wykazywała znaczącego oddziaływania na środowisko, w tym samym nie będzie źródłem ponadnormatywnych emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz oddziaływań akustycznych mogących pogorszyć stan środowiska, zarówno na etapie jego realizacji jak i likwidacji.
Nie mniej jednak, Inwestor zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań mających na celu zmniejszenie ewentualnych uciążliwości, w szczególności stosować się do przepisów art. 75 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 t.j.) oraz przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. – o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 t.j.).
W myśl art. 84 ust. 1a ustawy ooś w celu ograniczenia ewentualnych negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska, w niniejszej decyzji nałożono na Inwestora warunki korzystania ze środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Przeprowadzona analiza przedsięwzięcia pod kątem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wykazała, że realizując wszystkie zalecenia w fazie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia, zostaną spełnione wszelkie wymagania ochrony środowiska. Zrealizowana inwestycja nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych standardów i znacząco wpływać na stan środowiska naturalnego w różnych jego aspektach.
Teren, na którym planowane jest usytuowanie przedsięwzięcia nie został objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Podsumowując, należy stwierdzić, iż przedmiotowe przedsięwzięcie:
Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, obowiązujących aktów prawnych, a także po przeprowadzeniu analizy szczegółowych uwarunkowań związanych z zakwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, uwzględniając opinie organów współdziałających: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolbuszowej oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Stalowej Woli uznano, że w przedstawionym stanie prawnym i faktycznym przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 1, ust. 2 pkt 9, art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko informacja o wydaniu niniejszej decyzji została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, prowadzonym przez Burmistrza Kolbuszowej, udostępnionym na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej: www.bip.kolbuszowa.pl pod numerem X/36/2022.
Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko niniejsza decyzja podlega doręczeniu organom, których opinia była wymagana przed jej wydaniem, tj. Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Kolbuszowej oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Stalowej Woli.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając możliwości spełnienia przez Inwestora wymogów w zakresie ochrony środowiska na podstawie przepisów przywołanych w preambule niniejszej decyzji, orzeczono jak w osnowie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy Stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Burmistrza Kolbuszowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.